Visa fullständig version : Aggressiva säljare på Allmän plats. Vad göra?
Nu har jag för femtioelfte gången attackerats - ja, det är rätt ord - av ännu en dåre som skulle kränga på mig ett nytt VISA-kort. Han praktiskt taget drog mig i armen, och den här gången lessnade jag, och sa vad jag tyckte.
Till saken hör att jag i samma centrum - hemma - på mindre än tio minuter antastats av säljare för a)telefonbolag, b)elbolag c)säljare av Omega3 och en brud som ville jag skulle skänka pengar till Amnesty (vilket jag redan gör).
Han fick med andra ord för deras räkning också.
Nu betyder inte det att Allan gapar och skriker - det betyder att jag frågade honom vem som gett dem tillstånd att stå gallerian och antasta folk, som faktiskt i mitt fall, talade i telefon. Och se det visste han inte.
Jag tycker det här har gått över gränsen. Jag lider verkligen med alla de kidz som MÅSTE ta jobb som säljare för att inte betraktas som arbetsskygga men det betyder inte att jag tycker det är OK att de beter sig som inkastare på Reeperbahn.
Vad kan man göra åt det här? Jag vill vara ifred när jag går och handlar. Måste jag betyda affärer helt enkelt?
Jag har inget bra svar egentligen, men du har min sympati. Jag brukar försöka se upp i förväg och om möjligt gå åt sidan lite, eller runda någon snyggt. Onda ögat har faktiskt funkat nån gång också. :D
Fast egentligen är det ju bedrövligt att man ska behöva ha en taktik för att komma undan. Man ska ju naturligtvis inte bli aggresiv men lagom otrevlig tycker jag faktiskt att man kan vara om de inte förstår det inledande nejet.
förstår dom inte ett nej, så är det väl bara att gå vidare utan att säga något mer. Börjar dom dra en i armen, så frågar man vad fan dom håller på med.
Taktik som fungerat för mig är att säga "jag är inte intresserad, good day". Sen försöker de igen, varpå man ursinnigt ryter "I SAID GOOD DAY", på samma sätt som Fez i That 70s show gör :D
Carolinew
2008-06-16, 18:58
Huhuhu, har själv testat på ett sånt där jobb... ingen hit direkt!
Det är knappast så att man vill tjata på folk men det är ju aldrig någon som frivilligt kommer fram till en säljare så man måste liksom gå fram till folk. Även om de ser sura eller farliga ut :D Vi fick på utbildningen också lära oss att ett Nej inte betyder Nej förrän personen typ sprungit därifrån. Man skall se möjligheter i ALLT. Det är rätt sjukt, men man lyckas alltid fånga någon liten extra person med den inställningen...
Men givetvis skall man inte stoppa folk som pratar i telefon eller dra folk i armarna, då går man över gränsen. Men när men själv testat på jobbet lider man med stackarna som står där.
Kan ju tillägga att jag slutade det jobbet efter en vecka och tänker aldrig i mitt liv testa något liknande igen :laugh:
Ifall det är tjejer (de brukar dessutom ofta se rätt bra ut faktiskt) som kommer fram så kan man ju alltid stöta på dem och fråga efter deras nr och kanske en fika.
Då blir de flesta ganska obekväma och slutar att traka dig.
En gång ledde ett sådant infall faktiskt till en fika :)
Ifall det är manliga säljare så är det svårare, då brukar jag ringa in min bitiga polare nisse så får han göra en krabba och säljarna blir så rädda för denna hulk att de springer iväg med svansen mellan benen...
stargate
2008-06-16, 19:06
Om någon är jobbig, säg:
"Get the hell outa here you god damn son of a biatch!" på snabb Amerikanska så ska det nog lösa sig...
"Vad ringer du med???"
"Det har inte du med att göra!" borde man ju kunna klämma ur sig. Men jag är rätt dålig på att vara oförskämd mot folk så där direkt
LadyInsane
2008-06-16, 19:08
Brukar mest gå förbi och försöker de få min uppmärksamhet säger jag högt; NEJ TACK! Fungerar alltid.
shadowfire
2008-06-16, 19:10
För in handen i innerfickan i din kavaj och ge snubben samtidigt en klassisk "om du yppar fel ord så bannar jag dig"-blick som bara Allan kan.
Eljest shoppa enbart iklädd i H/A-jackan. Garanterat fri från påhopp.
Neh, visst är det ruggigt störande. Lite kul att iaktta folk som går in på Willys eller ngt och går i stora ciklar runt den där disken med en viss teleoperatör. De flesta tittar ner i golvet och passerar näst intill med ryggen emot. E-handel ftw.
Undrar hur dom skulle reagera om man körde 'den maskerade härmaren' mot dom?
Taktik som fungerat för mig är att säga "jag är inte intresserad, good day". Sen försöker de igen, varpå man ursinnigt ryter "I SAID GOOD DAY", på samma sätt som Fez i That 70s show gör :D
:laugh:
"Tyvärr tar inte min horse-kran kreditkort, när han gör det så återkommer jag"
Aldrig sett någons ögon växa som den gången :D
"Tyvärr tar inte min horse-kran kreditkort, när han gör det så återkommer jag"
Aldrig sett någons ögon växa som den gången :D
Fattar inte? Horse-kran?
Fattar inte? Horse-kran?
Hästnäsa. Eller så är horse slang för heroin, välj själv. ;)
tntballe
2008-06-16, 19:16
Jag tycker det kan vara roligt att prata skit med dom en längre stund, sen så förklarar jag att jag bara vill ha saken om den är helt gratis.
Vissa kan dock bli irriterade när man gör så.
MasterChief
2008-06-16, 19:21
Tycker också det är störande. Det är det nya telefonförsäljandet.
Men samtidigt ser jag ingen anledning att hetsa upp mig. Så ofta händer det inte och i de allra flesta fall funkar det ju att titta åt annat håll.
"Det har inte du med att göra!" borde man ju kunna klämma ur sig. Men jag är rätt dålig på att vara oförskämd mot folk så där direkt
Med just telefonabonnemangsmånglare så brukar det funka bra med att säga att man har ett företagsabonnemang/jobbtelefon.
Ja, speciellt eftersom det oftast är snygga killar i 25års åldern som frågar. Men ändå, jobbigt. Min mamma har slått en med handväskan en gång, han gick efter henne så hon vände sig om och daskade till han på låret. Va nog lite impulsgrejj, men ändå...lol.
Pudzianovski
2008-06-16, 19:27
Du ser för snäll ut. Det är likadant när man åker tåg. De som ser onda ut sätter sig ingen brevid.
rememberence
2008-06-16, 19:28
Han gick efter henne så hon vände sig om och daskade till han på låret. Va nog lite impulsgrejj, men ändå...lol.
Ungefär som att olla ett dörrhandtag? :laugh:
Granatgiraffen
2008-06-16, 19:35
Tycker dom är rätt störande. Enklast är att säga att man har företagstelefon till telefonförsäljarna. :(
Annars vafan handlar det om? Rätt bra fråga som Allan tar upp. Vem måste man söka tillstånd hos för att få sälja saker på gatan?
Att någon tilltalar dig betyder inte att du måste svara.
Nitrometan
2008-06-16, 19:40
"Vad ringer du med???"
Jag har kört med "burktelefon" några gånger. Det har funkat.
Granatgiraffen
2008-06-16, 19:42
Att någon tilltalar dig betyder inte att du måste svara.
Nej. Men när dom går in framför och blockerar vägen så börjar det bli lite segt.
bertbert
2008-06-16, 19:43
Jag brukar observera tomtarna på långt håll, och om möjligt tar jag bara en liten omväg. Detta fungerar dock inte alltid, ibland vill man ju titta på något i närheten av säljaren eller orkar helt enkelt inte bry sig om att ta en omväg. Eftersom jag förr blev attackerad mycket ofta av den här typen av filurer (har aldrig förstått varför) har jag kunnat öva en del på att visa mitt ointresse, jag ser helt enkelt lite grinig ut och har ett sammanbitet kroppspråk. I allmänhet räcker det för att de inte ska besvära sig med att ta kontakt.
Ryckt i armen har jag aldrig blivit (av en säljare*), skulle vara intressant att se hur jag reagerade då. Hade nog blivit lite småkokt faktiskt. Man har ju skällt ut folk för mindre. :D
Det var en planerad aktion som ja åkte typ 20mil för att utföra, så nej.
Jag är väl konstig, men ibland brukar jag prata med dem bara för att det är trevligt att lyssna på någon som är lite desperat att få ut sitt budskap, det är nästan som en föreläsning med en riktigt engagerad föreläsare. Sen när man lyssnat ett tag säger man bara "äh, jag är nog inte intresserade ändå" och går.
Jag älskar folk som står och delar ut politiska lappar och sånt också, det är alltid kul att se vilka stolligheter folk brinner för.
Granatgiraffen
2008-06-16, 19:48
Jag är väl konstig, men ibland brukar jag prata med dem bara för att det är trevligt att lyssna på någon som är lite desperat att få ut sitt budskap, det är nästan som en föreläsning med en riktigt engagerad föreläsare. Sen när man lyssnat ett tag säger man bara "äh, jag är nog inte intresserade ändå" och går.
Jag älskar folk som står och delar ut politiska lappar och sånt också, det är alltid kul att se vilka stolligheter folk brinner för.
Du måste väl ändå skiljad på politiska lappar och på försäljare av telefoner/el/blabla.
Politiska lapparna kan jag tycka är skojigt också.
Nej. Men när dom går in framför och blockerar vägen så börjar det bli lite segt.
Nä det är klart, då MÅSTE du ju köpa ett abonnemang, för vad annars kan du göra!!
Du ser för snäll ut. Det är likadant när man åker tåg. De som ser onda ut sätter sig ingen brevid.Hahahah så sant, den taktiken har jag kört på lite omedvetet ibland. Man ser så jävla sur o förbannad när man går förbi hoperna av försäljare/tidningsutdelare att de inte vågar ta konfrontationen. Man kan nog överspela lite också genom att... ja de bästa exemplet jag har är väl: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2992964&postcount=1526
+ fradga runt munnen :D
bertbert
2008-06-16, 19:55
Hahahah så sant, den taktiken har jag kört på lite omedvetet ibland. Man ser så jävla sur o förbannad när man går förbi hoperna av försäljare/tidningsutdelare att de inte vågar ta konfrontationen. Man kan nog överspela lite också genom att... ja de bästa exemplet jag har är väl: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2992964&postcount=1526
+ fradga runt munnen :D
Fy! :D
Blir sällan eller aldrig utsatt för försäljare. 130 kg pure beef med en min av stål skrämmer de flesta.
Du måste väl ändå skiljad på politiska lappar och på försäljare av telefoner/el/blabla.
Politiska lapparna kan jag tycka är skojigt också.
Jo, det var mest en anekdotisk kommentar.
Så ofta händer det inte och i de allra flesta fall funkar det ju att titta åt annat håll.
De är tammefan som myggor i den här delen av Stockholm. Jag tyvker dessutom inte att jag ska behöva glo åt ett annat håll, vara otrevlig, eller än värre, ljuga för att komma undan.
"Nej, jag ringer redan med 3 (Telenor, Tele2), jag har redan Eon (Vattenfall, Telge) som leverantör och jag har redan ett Citibankkort...."
bertbert
2008-06-16, 20:30
Jag tyvker dessutom inte att jag ska behöva glo åt ett annat håll, vara otrevlig, eller än värre, ljuga för att komma undan.
Håller med - när säljarna ser att man är ointresserad borde de låta bli. Men sådana säljare anställer nog få företag, dessvärre...
Du vill nog inte resa till Egypten om du stör dig så mycket på de "få" gatusäljare vi har här i Sverige.
Där blir du bokstavligt talat dragen in för att köpa grejjor, som dessutom betraktas som "skit" i de flestas ögon.
I forrgar ringde en person upp och nar jag svarade horde jag bara lite fniss och samtal bredvid luren. Tjejen fragade mig sedan om jag agde huset jag bor i (det var forstas en saljere av nagot slag), nej sade jag och hon lade i orat pa mig utan att saga tack eller hej. Visserligen inte i Sverige men jag har bade dar och har for lange sedan slutat att vara artig tillbaks. Bryr mig arligt talat inte ett dugg om att det ar folk som inte hittar battre jobb.
Det varsta ar att saljare ringt till servicehus, dar senildementa bor och andra boendeavdelningar dar folk med psykiska problem finns och prackat pa dem allt mojligt fran prenumerationer som ar nastan omojliga att saga upp av en anhorig till andra dyra saker de sedan inte vet att de kopt. I Sverige skall tillaggas.
Du vill nog inte resa till Egypten om du stör dig så mycket på de "få" gatusäljare vi har här i Sverige.
Där blir du bokstavligt talat dragen in för att köpa grejjor, som dessutom betraktas som "skit" i de flestas ögon.
Jag vet hur det är i andra delar av världen. Jag vet också vilka mekanismer som ligger bakom det. Jag ser föga likheter mellan baza'arförsäljare i Beirut och elbolagsmånglare i Stockholm. Det som där är en säljkultur sedan länge är en sak vi inte behöver importera hit.
The_RobRoy
2008-06-16, 20:53
Enda gången det blir problem är när det är någon riktigt snygg tjej och man går och tittar efter henne (och hon tror man är intresserad av att köpa något). Så säger hon något och man blir helt paff. Impulsköper dock extremt sällan något, så de brukar aldrig få ur mig något.
Upplever det inte som något stort problem.
Semiramis
2008-06-16, 20:56
Jag blir sällan påhoppad av säljre, jag antar att jag inte ser ut som ett lovande prospekt. Endast den desperataste telefonförsäljare hoppar på mig och då väser jag det magiska ordet företagstelefon. Annars vet jag inte om det syns att jag redan stödjer Amnesty och Greenpeace eller om jag ser snål och omöjlig ut för de bevärdigar mig knappt med en blick. "Jag är absolut inte det minsta intresserad" driver bort resten.
Till Allan skulle jag föreslå att tänka sig att de säger gymma hela bunten och titta på dem med moderatorblicken, det borde få effekt :D Eller det kanske bara funkar på internet.
Tricklev
2008-06-16, 20:58
Jag råkar aldrig ut för dessa försäljare, ser jag ut som ett monster, som om jag vore pank, eller kriminell ut, varför vill försäljare aldrig samtala med mig, andra främlingar verkar inte ha några problem att vara sociala med mig.
Jag vägrar dumpa Cowboyhatten.
Var ute och gick en dag på drottninggatan och blev då påhoppad av en liten tjej i palestinasjal som ville att jag skulle skänka pengar till amnesty och då svarade jag "Nej tack jag är inte intresserad" varpå hon svarde med:
- VA!?!?! BRYR DU DIG INTE OM DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA!?!?!?!!...din jäevel!
Skämdes lite men det var verkligen skitkul. :D
Hade förväntat mig att läsa ordet kundvagn nånstans i tråden men,men
Jag har gått en omväg/ inte svarat och bara gått vidare/ svarat "inte intresserad" och bara gått, och har aldrig varit med om att nån gått efter mig eller nåt. Betyder dock inte att jag inte störs av det. Okej om det vatt nångång ibland, men de står i princip alltid i de affäerna jag handlar i ( jag har inget körkort och förbindelserna till andra affärer är inte de bästa)
Jag vill inte behöva få frågan varenda gång ( eller gå en omväg för den delen) när jag ska handla mat ( inte byta mobilabbonemng/elleverantör/whatever)
Huhuhu, har själv testat på ett sånt där jobb... ingen hit direkt!
Det är knappast så att man vill tjata på folk men det är ju aldrig någon som frivilligt kommer fram till en säljare så man måste liksom gå fram till folk. Även om de ser sura eller farliga ut :D Vi fick på utbildningen också lära oss att ett Nej inte betyder Nej förrän personen typ sprungit därifrån. Man skall se möjligheter i ALLT. Det är rätt sjukt, men man lyckas alltid fånga någon liten extra person med den inställningen...
Men givetvis skall man inte stoppa folk som pratar i telefon eller dra folk i armarna, då går man över gränsen. Men när men själv testat på jobbet lider man med stackarna som står där.
Kan ju tillägga att jag slutade det jobbet efter en vecka och tänker aldrig i mitt liv testa något liknande igen :laugh:
Samma här, fast jag stannade i 3 dagar. Fy fan vad hemskt det var. Lurade på några pensionärer ett telefonabonnemang de inte skulle klara av att fylla på pengar på. Nästa dag var jag väldigt trevlig och hoppades att jag inte skulle behöva vara aggressiv. Den dagen sålde jag inte ett enda abonnemang. Kan inte komma på ett sämre jobb, för egen del.
Det här funkar bra för mej när jag blir attackerad av dylika glopar:
Jag säger inte ett ord, utan böjer ner huvvet sätter fram vänsterarmen
rakt ut som en running-back i am.fotboll och fortsätter gå rakt fram.
Exempel:
Titta personen över axeln, peka och säg "Vem är det där?" Gå sedan vidare.
Gapskratta i ansiktet på dem
Dra fram långfingret, om de är riktigt jävliga
Säg "Grabben, jag sitter i styrelsen för x (bolaget säljaren representerar). Ryck honom lite i jackan/whatever lite som en officerare gör på en menig, och säg någon klyftig spydighet.
"Jag har 14 dagar kvar att leva"
Själv körde jag denna förut, mest för att det roade mig (och inte för att vara taskig):
Säljare: Hej, hur står det till?
Jag (medan jag går förbi henne): Jag är på gränsen till självmord. Hjälp mig.
Säljare (nu bakom mig): Men, vafan?!
Var ute och gick en dag på drottninggatan och blev då påhoppad av en liten tjej i palestinasjal som ville att jag skulle skänka pengar till amnesty och då svarade jag "Nej tack jag är inte intresserad" varpå hon svarde med:
Skämdes lite men det var verkligen skitkul. :D
Förstår inte , vad skämdes du för :confused: . Trodde att du skulle skriva att hon skämdes pga. hennes grava attitydproblem? Sådär säger jag alltid till dem (individuell människohjälp, amnesty international, greenpeace) och jag skäms inte alls. Det är ju de som hoppar på mig, så länge jag inte flippar på dem ska de vara glada enligt min mening.
Att låtsas tala ett annat språk kan ju fungera också, om man inte har problem med att låtsas. Det finns u iofs säljare som kan andra språk också, så för att vara på den säkra sidan får man nog tala något utomjordiskt.
- Vad ringer du med för något abbonemang idag?
- Wairafiifii? Shoualaballiskabbskabb, woulfie, mr T, waff waff biiiiiing.
Borde testa.
Jag brukar lösa det på samma sätt som när Ung Vänster kommer och försöker antasta mig på gatan; Ett snabbt "Eeeh, nej tack jag är nazist." får de flesta att tappa tråden så att man hinnner slinka iväg.
Förstår inte , vad skämdes du för :confused: . Trodde att du skulle skriva att hon skämdes pga. hennes grava attitydproblem? Sådär säger jag alltid till dem (individuell människohjälp, amnesty international, greenpeace) och jag skäms inte alls. Det är ju de som hoppar på mig, så länge jag inte flippar på dem ska de vara glada enligt min mening.
Jo du har väl rätt egentligen. Tycker väl mest att amnesty verkar vara en bra organisation som man kanske borde stödja. Fast jag är för snål :em:
En gång var det en kille (nåt elbolagstjafs) som fick mig att rodna, fnittra och skriva under ett papper. När det hela var över kände jag mig smutsig, billig och använd. Buhu.
(vanligtvis säger jag "Nej tack" och fortsätter me de orden på min väg bort. Men den där gången sken solen, han var avslappnad, skojade å jag fick helt plötsligt för mig att jag var på en pirrig dejt eller nåt. Tills det var över... å den skammen.:em: Rodnar faktiskt även nu när jag skriver, haha stört..)
Skämdes lite men det var verkligen skitkul. :DHaha vilken hycklare! Sa hon verkligen "din jävel"?
Gapskratta i ansiktet på demDenna gillade jag!
jag är tillräckligt omogen för att testa med parlinoförsäljare i höstas. fjärde gången samma dag som dom började prata med mig
"tyvär. jag är dövstum"
-men, men. du pratar ju med mig. och du hörde att jag pratar med dig!"
"jag läser på läppar och jag låtsas prata. lämna mig ifred nu"
-men, men. vafaaan"
det är nog enda gången jag har lyckats med något i mitt liv
Jo du har väl rätt egentligen. Tycker väl mest att amnesty verkar vara en bra organisation som man kanske borde stödja. Fast jag är för snål :em:
har inte exakt koll på amnesty men de kan nog vara bra. Känner själv att jag också vill stödja någon av hjälporganisationerna men har inte "råd" just nu. Och visst, skulle jag verkligen kompromissa med kläder etc. så skulle jag självklart ha råd. Men just nu jobbar jag inte, så jag prioriterar mig själv.
Jag körde ibland med "Tyvärr, jag har teknofobi" när en telefonförsäljare satte igång. Tillslut gick det åt pipan då min mobil fick spel i fickan, startade min musik på full karriär så att den hördes ut genom högtalarna. Sade "Den är av gummi" och avlägsnade mig från platsen. Ingen aning vad jag tänkte där.
stackars Angel, hon kommer nog aldrig bli fri från den där incidenten
sprid nakenbilder på internet istället så folk har nånting annat att koncentrera sig på, fast ptja... frågan är om ens det räcker ;)
till saken
är man inte intresserad av tjejen eller killen som står där så tycker jag man ska vara helt kall. stannar man upp och lyssnar får man skylla sig själv och då får man räkna med att få låta säljaren babbla
i london står folk med 20 meters mellanrum och delar ut gratistidningar. först log man trevligt och sa "no thanks" men sen inser man att det inte hjälper när hela gatan kryllar av dem så då är det bara att gå med skygglappar
alla butikssäljare är väldigt på, räcker med att du har hunnit ta 2-3 steg in i butiken sen är dem där och erbjuder sin hjälp. här jobbar man på provision, i sverige hinner man bli förbannad innan man får hjälp. det roliga är att de möter en med ett leende, sen när du säger att du bara kikar runt så blir det en helt annan attityd
Skrik "hulken" (alt "Bodybuilding") samtidigt som du sliter av dig tröjan och slår en saftig krabba.
Det var en planerad aktion som ja åkte typ 20mil för att utföra, så nej.
Jag tycker fortfarande att det är helt sjukt. Hur i hela världen kunde du?
Önskar jag kunde dra "Nej, jag är hårdrockare" utan att börja flina. Måste börja öva!
jag är tillräckligt omogen för att testa med parlinoförsäljare i höstas. fjärde gången samma dag som dom började prata med mig
"tyvär. jag är dövstum"
-men, men. du pratar ju med mig. och du hörde att jag pratar med dig!"
"jag läser på läppar och jag låtsas prata. lämna mig ifred nu"
-men, men. vafaaan"
det är nog enda gången jag har lyckats med något i mitt liv
gahaha :laugh:
Nitrometan
2008-06-17, 07:14
Jag tycker fortfarande att det är helt sjukt. Hur i hela världen kunde du?
Tänk på att hon var tvungen att ha med sig en manlig bekant för att utföra själva handlingen. :laugh:
Man har inte samma konsumenträttigheter av att handla av gatuförsäljare heller.
Inge nytt kanske ifs.
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article314246.ece
http://www2.unt.se/article/1,,MC=1-AV_ID=743303,00.html?f=10
En gång var det en kille (nåt elbolagstjafs) som fick mig att rodna, fnittra och skriva under ett papper. När det hela var över kände jag mig smutsig, billig och använd. Buhu.
(vanligtvis säger jag "Nej tack" och fortsätter me de orden på min väg bort. Men den där gången sken solen, han var avslappnad, skojade å jag fick helt plötsligt för mig att jag var på en pirrig dejt eller nåt. Tills det var över... å den skammen.:em: Rodnar faktiskt även nu när jag skriver, haha stört..)
Fick du ingen dejt ens? Bara elabonnemang? :/
De som bara star och erbjuder sina varor vad det an ma vara, stor jag mig inte alls pa. Daremot den dar paflugna stilen gillar jag inte. Det kanske funkar i stort eftersom de antagligen fangar fler osakra manniskor. De som bara star still nonchaleras. Fina T-shirts pa gatan talar for sig sjalva, det got inte teleabonemang.
Nästa gång ska jag också säga Nej tack, jag är nazist.
(Fast ett enkelt Nej tack har räckt hittills för mig, men det är inte lika kul.)
Om nån erbjuder nåt nytt mobilabonnemang säger jag att jag är bunden till Telia. Då struntar de i en (ok, nån tyckte att jag skulle ta deras abonnemang oxå....).
Gäller det hemtelefon så nämner jag att jag har IP-telefoni hos Bredbandsbolaget så inser de att de inte kan matcha det pris jag betalar i dagsläget.
En tjej på Arlanda haffade mig påväg till gaten och ville att jag skulle skriva på för nåt exklusivt American Express-kort. Va besviken hon såg ut när jag inte tjänade tillräckligt för att ens få ta i kortet.
Annars är de svenska säljarna inget mot de thailändska. "Want a suit?", "TUK-TUK?"
shut teh face
2008-06-17, 09:21
Jag blir aldriiiiiig stoppad av dem. Jag går förbi sådana där säljare minst 15 gånger per månad men jag tror jag ser läskig ut eller liknande.
Jag blir aldriiiiiig stoppad av dem. Jag går förbi sådana där säljare minst 15 gånger per månad men jag tror jag ser läskig ut eller liknande.
Är det du på avataren?
Har fått många bra tips i denna tråden. :thumbup:
obesogen
2008-06-17, 11:04
Jag tycker de olika öppningsreplikerna de kör med för att folk ska stanna är rätt mysko.
Igår fick jag höra:
- "Hej! Bor du i Sverige?"
Nej tyvärr jag bor i Albanien....
De skulle ju lika gärna köra någon av dessa för att öppna konversationen:
"Hej! Äter du mat?"
"Ursäkta, du har något i ansiktet"
"HJÄLP! Kan du hjälpa mig!!!" (fungerar med stor sannorlikhet dåligt)
"Hej! Är du man eller kvinna?"
Eller som när jag och en kollega gick förbi för några dagar sen;
"Hej! Är det din mamma?" (hon är 10 år äldre)
Inte uppskattat.
"Vad ringer du med???"
Telefon.
"Får jag ställa en fråga?"
-Nej, det får du intäää...
Jag låtsas alltid som att jag inte hör vad dem säger, skakar på huvudet och går förbi... har aldrig blivit utsatt av någon som sprungit efter mig... Man får inte se för inbjudande ut
Räcker ju med att man ser arg ut.
Stanna och försök sälja något till dem i stället. T ex en penna eller en konkurrents produkt (du behöver inte ha den i handen). Kan nog bli ganska roligt.
Tänk på att hon var tvungen att ha med sig en manlig bekant för att utföra själva handlingen. :laugh:
Jag vet. Helt sanslöst. Jag blev arg på Angel när jag läste om det.
Angel: Ofta....
Säljare: Hej, hur står det till?
Jag (medan jag går förbi henne): Jag är på gränsen till självmord. Hjälp mig.
Säljare (nu bakom mig): Men, vafan?!
Haha, förhelvete :D
Mattedextrin
2008-06-17, 12:19
ja enn könsoperaton skulle väl kanske blivi lite dyrt? ;)
NiXPhoenix
2008-06-17, 14:01
Jag vet hur det är i andra delar av världen. Jag vet också vilka mekanismer som ligger bakom det. Jag ser föga likheter mellan baza'arförsäljare i Beirut och elbolagsmånglare i Stockholm. Det som där är en säljkultur sedan länge är en sak vi inte behöver importera hit.
Nu gör vi ju just det, importerar många människor som har den där säljkulturen i ryggmärgen. Hihihihih
Nitrometan
2008-06-17, 14:08
Nu gör vi ju just det, importerar många människor som har den där säljkulturen i ryggmärgen. Hihihihih
Oj. Vad oväntat att du skulle komma med den kommentaren.
Skönt när folk är förutsägbara.
Där blir du bokstavligt talat dragen in för att köpa grejjor, som dessutom betraktas som "skit" i de flestas ögon.De är hemska i Egypten, haft folk man inte ens har tilltalat som följt efter hur länge som helst. Hade säljare haft ett sådant sätt i Sverige, så hade det nog rykt ihop rätt många gånger per dag.
Om man inte är rädd för att en pinsam situation skall uppstå kan man ragga på personen i fråga. Ett stort plus är om personen är av samma kön.
T.ex
"Hej, vad har du för mobiloperatör?"
"Tja sötnos, om jag berättar, följer du med mig hem?"
"Eh..."
*Pinsam tystnad*
Jag brukar lösa det på samma sätt som när Ung Vänster kommer och försöker antasta mig på gatan; Ett snabbt "Eeeh, nej tack jag är nazist." får de flesta att tappa tråden så att man hinnner slinka iväg.
Såg ett par emo-tjejer som tillhörde Ung Vänster idag när jag skulle lämna tillbaka en bok på biblioteket. Försökte se så vänlig ut som möjligt för att de skulle fråga mig så jag kunde kontra med den. Tyvärr gjorde de inte det *gah!*
Man äger upp dem såklart? xD
Såg ett par telenorförsäljare på stan idag. Gick fram och frågade när de skulle börja sälja iphone och vad den skulle kosta, innan säljaren hann börja svara slängde jag ur mig: "Nä just de, Telia fick ensamrätten om det nu till en början iaf, attans du!", sedan tog jag av mig min långärmade tröja och gav en skymt av min Teliapike. Så jävla lamt eg., men jag kunde inte låta bli.
Nitrometan
2008-06-17, 18:11
Såg ett par emo-tjejer som tillhörde Ung Vänster idag när jag skulle lämna tillbaka en bok på biblioteket. Försökte se så vänlig ut som möjligt för att de skulle fråga mig så jag kunde kontra med den. Tyvärr gjorde de inte det *gah!*
De kanske hade läst i den här tråden?
hahaha. det ringde på dörren tidigare ikväll, och genom titthålet såg jag två män med vars en pärm. Försäljare kommer sällan förbi portkoden, men jag tänkte att denna gången har de väl lyckats. Lite peppad av denna tråden öppnar jag och säger "Hej, vad i helvete vill ni då?". Svaret blev "eh.. hej, jag är ordförande i styrelsen och [insert bostadsrättsföreningsärende]". Det var lite jobbigt /=
hahaha. det ringde på dörren tidigare ikväll, och genom titthålet såg jag två män med vars en pärm. Försäljare kommer sällan förbi portkoden, men jag tänkte att denna gången har de väl lyckats. Lite peppad av denna tråden öppnar jag och säger "Hej, vad i helvete vill ni då?". Svaret blev "eh.. hej, jag är ordförande i styrelsen och [insert bostadsrättsföreningsärende]". Det var lite jobbigt /=
hahaha. det ringde på dörren tidigare ikväll, och genom titthålet såg jag två män med vars en pärm. Försäljare kommer sällan förbi portkoden, men jag tänkte att denna gången har de väl lyckats. Lite peppad av denna tråden öppnar jag och säger "Hej, vad i helvete vill ni då?". Svaret blev "eh.. hej, jag är ordförande i styrelsen och [insert bostadsrättsföreningsärende]". Det var lite jobbigt /=Hahha bra opening men det där blev lite pinsamt :/
Man äger upp dem såklart? xD
Såg ett par telenorförsäljare på stan idag. Gick fram och frågade när de skulle börja sälja iphone och vad den skulle kosta, innan säljaren hann börja svara slängde jag ur mig: "Nä just de, Telia fick ensamrätten om det nu till en början iaf, attans du!", sedan tog jag av mig min långärmade tröja och gav en skymt av min Teliapike. Så jävla lamt eg., men jag kunde inte låta bli.
Är det sant? Ganska coolt i så fall ;D
Hahha bra opening men det där blev lite pinsamt :/
Det var inte så jobbigt som det låter faktiskt. Jag sa att jag trodde de var försäljare, och att det var därför jag var så otrevlig. Han verkade förstå det.. har faktiskt snackat med honom tidigare i tvättstugan, men kände ju inte igen honom först..
Lite offtopic, men en agressiv säljare ringde till en vän till mig och ville att han skulle byta till deras telebolag som operatör.
Då svara han först:
-Men jag har tyvärr ingen telefon.
Efter en fem sekunders tystnad säger säljaren:
-Men du pratar ju i en med mig nu?
-Ja, visst är det konstigt? Jag satt här och kolla på TV och så börja fjärren till TV:n vibrera och låta, ungefär som en telefon, Så jag tog upp fjärren och så va du där.
Säljaren blev knäpptyst och gav upp med ett "ok, tack ändå".
Det kallas Canvas ._. Att försäljaren söker upp dig. Och enligt konsumentvägledningschef i Luleå så ska du lära dig ett ord: NEJ! och sedan gå.
Kaboffastar
2008-06-21, 01:17
hahahahahaha PowPow. guld
Deceiver85
2008-06-21, 01:27
Om man har tid, så är det rätt kul att ge sig in i långa diskussioner med försäljaren, ifrågasätta allting, ställa en massa korkade frågor, nästan godkänna ett avtal men ångra sig i sista sekund osv osv...
Örebro får stundtals besök av Kpml(r) och annan bokstavs-vänster, och det finns inget som är så roligt att argumentera med dessa gossar, för det är alltid killar i 17-25 års åldern. Mitt rekord är 35 minuter, varpå jag avslutade med att plocka fram mitt medlemskort i Sverigedemokraterna och säga "som du kanske förstår står vi inte på samma sida". Killen tyckte dock det var ganska roligt och önskade med en trevlig fortsättning på helgen.
haha :D
Underbar tråd, skönt att den kom med i nyhetsbrevet :)
Jag har en liten historia om en jobbarkompis brorsa.
Det ringde nån försäljare hem till honom och prackade på honom nånting, nån bok prenumeration tror jag det var.
Han spelade med o var intresserad av att köpa osv, sen sa försäljaren iaf
"ja nu kommer jag börja spela in den här konversationen så att vi får ett muntligt kontrakt på att du vill beställa det här.." "ja ok"
"Vad heter du" "en big mac och company!"
"va?" "oj nej förlåt, jag blev så nervös! kan vi försöka igen?"
"ja ok, vi börjar om."
"vad heter du?" "En big mac!"
"men.." "fan sorry, det här funkar inte.. lycka till med nästa kund, vi hörs"
Underbart när han berättar den med lite mer inlevelse ^^
Men iaf, alla här på kolo borde ju kunna ställa motfrågan "vart tränar du?" o sen börja försöka pracka på säljare att komma till sitt eget gym osv.. ^^
jag har en mycket simpel grej som funkat för mig massor med gånger när det frågar vad jag ringer med.
"Jag är från norrland och har halebop"
Då brukar det inte vara någon mening längre.
träningsgossen
2009-10-19, 09:10
Först säger man "Nej, tack!". Försöker de igen höjer man röster rejält och skriker/säger "VET HUT!". Det brukar räcka. Folk brukar inte veta hur de ska reagera när man ber dem veta hut.
Nu har jag för femtioelfte gången attackerats - ja, det är rätt ord - av ännu en dåre som skulle kränga på mig ett nytt VISA-kort. Han praktiskt taget drog mig i armen, och den här gången lessnade jag, och sa vad jag tyckte.
Till saken hör att jag i samma centrum - hemma - på mindre än tio minuter antastats av säljare för a)telefonbolag, b)elbolag c)säljare av Omega3 och en brud som ville jag skulle skänka pengar till Amnesty (vilket jag redan gör).
Han fick med andra ord för deras räkning också.
Nu betyder inte det att Allan gapar och skriker - det betyder att jag frågade honom vem som gett dem tillstånd att stå gallerian och antasta folk, som faktiskt i mitt fall, talade i telefon. Och se det visste han inte.
Jag tycker det här har gått över gränsen. Jag lider verkligen med alla de kidz som MÅSTE ta jobb som säljare för att inte betraktas som arbetsskygga men det betyder inte att jag tycker det är OK att de beter sig som inkastare på Reeperbahn.
Vad kan man göra åt det här? Jag vill vara ifred när jag går och handlar. Måste jag betyda affärer helt enkelt?
Jag lider med dig men jag har min lösning som alltid fungerar. Se hotfull ut och håll ansiktsuttrycket och kolla de i ögonen medans du passerar. Får du ändå någon fråga så ignorerar du helt enkelt. Annars brukar de ju ta dig när du är på väg ut från centrum osv.
Det fungerar för mig att göra så här, ingen rycker i mig. Och vad jag minns ser du också hotfull ut :)
shut teh face
2009-10-19, 09:21
Jag har gjort en sak på senaste tiden som fungerar väldigt bra:
Försäljare el. dylikt: Hej!
Och innan de får chansen att säga något mer än hej ler jag stort mot dem och säger "Hej!" tillbaks, sen går jag vidare.
Tricket är att vara medveten om deras existens, så du kan vara beredd och säga hej innan de sagt något mer än hej.
Sen måste jag dock erkänna att jag fallit offer och gått med i diverse naturfonder när de anlitat någon änglaliknande tjej som försäljare/värvare....
Sitter och funderar ut lite alternativa sätt till det vanliga "nej tack, jag vill inte ha nåt" (följt av att inte svara på följdfrågor från försäljaren).
"Hej, vill du ha tuggummi/godis/en present?" (ja, de brukar ju fråga en)
"Hej, jag vill då absolut inte ha nåt du kränger men vore så jäkla kul att prata en stund!!"
"Hej, har du sett mitt charmtroll till son? Han har precis slutat med napp, och på förskolan häromdagen så bla blablaa"
"Hej, vet du om att man får cancer av mobiltelefoner?"
"Hej, vilka fina byxor, var har du köpt dem? Och tröjan? Klockan? Vad ska du ha för klockan?"
"Hej, har du kontaktlinser? Vad ÄR det för ögonfärg egentligen? Ser du vad jag har? Tycker du jag borde testa blåa linser? Varför använder inte du kontaktlinser? Skulle du vara intresserad av att abbonnera på linser?" etc.."
Osv..peppra på med välsmord trut.
Alltså, vara dryg. Tillbaks. Om man har tid och lust och vill variera sig för man känner sig ju inte direkt upplyft när man som en Krampus går gatan fram med ett "nej de vill ja inte!" på läpparna.
Men vad fan, de gör ju bara sitt jobb och försöker få pengar till att ta hand om hyra, mat och möjligtvis barn. Ser ingen anledning till att göra livet piss för en säljare genom att spela allan.
Visst, jag också varit dum och sagt att jag var teknofob samtidigt som jag bytte låt på min telefon och rättade till hörlurarna, men jag var dock 16 år.
Jag brukar bara säga "Nej Tack" och sedan gå därifrån. Hur ofta händer det att de springer efter en?
Nitrometan
2009-10-19, 09:49
Men vad fan, de gör ju bara sitt jobb och försöker få pengar till att ta hand om hyra, mat och möjligtvis barn. Ser ingen anledning till att göra livet piss för en säljare genom att spela allan.
Varför skulle Allan spela Allan?
shut teh face
2009-10-19, 09:55
De ska inte få göra sitt jobb. Det är viktigt att alla visar att sådana yrken inte bör förekomma. Så företagen slutar med sådant här larv.
Vad tjänar man egentligen på sånna jobb har jag alltid funderat på? Får de pengar om de bara träffar sånna som mig o Allan?
shut teh face
2009-10-19, 09:58
De tjänar pengar när de lyckas sälja något till någon. I 99,98% av fallen så handlar det om att lura äldre individer på detta. Individen i fråga gynnas i 99,98% av fallen aldrig av denna nya typ av produkt som sålts till dem.
Det handlar om att lura folk bara.
De ska inte få göra sitt jobb. Det är viktigt att alla visar att sådana yrken inte bör förekomma. Så företagen slutar med sådant här larv.
Varför ska de inte få förekomma?
De tjänar pengar när de lyckas sälja något till någon. I 99,98% av fallen så handlar det om att lura äldre individer på detta. Individen i fråga gynnas i 99,98% av fallen aldrig av denna nya typ av produkt som sålts till dem.
Det handlar om att lura folk bara.
Så ingen garantidel/fast del av lön? Men jag har sett rätt gamla människor göra detta också? Är det då extraknäck eller är det misslyckade personer i arbetslivet? För då är det ju synd om dem ju.
Va ringer du med (COmviq) Okej kom här så ska du få se ( nej fan heller) sen är dom tyssta
shut teh face
2009-10-19, 10:02
Varför ska de inte få förekomma?
Därför att samhället som sådant gynnas inte av att människor står på gatan och försöker sälja saker till folk som inte har någon ambition att köpa något.
Om man möjligtvis är intresserad, så kan man utan problem gå fram och samtala något. Men de hejar, försöker stoppa folk och är tvetydiga med villkor kring sin produkt; för att denna typ av yrke är förpestat, de jobbar på provision och det medför sällan bra service eller yrkesmoral.
Det finns många yrken som inte bör finnas. Jag jämnställer gatuförsäljare/värvare med Jehovas Vittnen som kommer hem till min dörr. :)
Men shut teh face... Plz.
Det är väl för fan var och en människas ansvar att antingen säga Nej eller att läsa igenom papperna innan h*n skriver på något?
Herre gud, vart fan tog det egna ansvaret vägen?
tntballe
2009-10-19, 10:12
Fortsätter dom efter att man sagt nej 1 gång så får man driva med dom hur mycket man vill.
shut teh face
2009-10-19, 10:27
Men shut teh face... Plz.
Det är väl för fan var och en människas ansvar att antingen säga Nej eller att läsa igenom papperna innan h*n skriver på något?
Herre gud, vart fan tog det egna ansvaret vägen?
Jag håller tyvärr inte med dig. När jag var yngre så arbetade jag som registrerare och lyssnade igenom muntliga avtal av telefonförsäljare. Jag klarade tre månader sedan sa jag upp mig. Hela kåren stank av låg moral, och allt som fanns i huvudet var att sälja, oavsett vad.
På senare tid har även samma fördomar visar sig stämma hos telefonförsäljarnas vänner på gatan.
Jag har rätt till min åsikt (tm)
Fortsätter dom efter att man sagt nej 1 gång så får man driva med dom hur mycket man vill.
+1 Det är ju det som är poängen. När samma person kommer fram varje gång man är på stan börjar man ju få lite av en relation till den. Och det är tyvärr ingen trevlig relation, utan mer stalkervibbar.
Den som nöjer sig med ett "nej" drygar man sig inte mot, men det säger väl sig självt?
Man kan även säga: Men, jag köpte ju av dig igår?
Eller OM jag blir stoppad och fasthållen så brukar jag säga att jag har företagsmobil, men visst, kan dom ge mig bättre deal än gratis, be my guest.
Det värsta är ju att dom sällan lyssnar på vad man har att säga. Man kan börja prata om att man har haft häst när man var liten, och dom fortsätter babbla på om hur billigt det kan bli- fast man sagt att man ringer GRATIS.
OM ingen redan skrivit det så är det ju säljbolagen som betalar en del till gallerian/mataffären/whatever dom står i för att sälja sina grejer.
Ingen som funderat på att spexa lite och köra en "mony python":D
nmU9M-oarho
Jag har tyvärr sett för många riktigt ursla gatusäljare i Växjö för att inte tycka riktigt illa om dem! Själv kör jag med att att a. jag bor inte i Sverige, är på besök bara b. företagstelefon...det brukar fungera, beroende på vilket humör jag är på! Dock lite sugen på att köra en monty python scen med dem någongång har några vänner som skulle ställa upp på det:D
Har aldrig varit något problem för mig, bara att ta en omväg se ointresserad ut. Folk som upplever de här problemen söker dem nog undermedvetet.
Jag brukar antingen be dom dra åt helvete eller säga att jag har gratis jobbtelefon, så ger dom sig :)
Lelle Pelle
2009-10-19, 13:38
Vad tjänar man egentligen på sånna jobb har jag alltid funderat på? Får de pengar om de bara träffar sånna som mig o Allan?
De som är bäst(dvs de som står på t.ex. Centralstationen) tjänar riktigt bra, mellan 90-120K. Tittar man runt mindre köpcenter och andra platser är det betydligt mindre, runt 15-30k.
För att slippa dem är det enklaste sättet att bara undvika ögonkontakt och ej svara på tilltal enligt mig.
Sist jag stötte på en som vägrade ge sig var kanske för ungefär ett halvår sedan, han stod och babblade som fasiken och jag lyssnade "intresserad", så skulle vi göra upp en betalning efter cirka 20-30 min, då kom det fram att jag var inte 18 då så jag fick inte täckna själv, "okej men då ringer vi din mamma!", "nä hon jobba natt, hon ligger och sover men tack för mig hejdå" :D
Sist jag stötte på en som vägrade ge sig var kanske för ungefär ett halvår sedan, han stod och babblade som fasiken och jag lyssnade "intresserad", så skulle vi göra upp en betalning efter cirka 20-30 min, då kom det fram att jag var inte 18 då så jag fick inte täckna själv, "okej men då ringer vi din mamma!", "nä hon jobba natt, hon ligger och sover men tack för mig hejdå" :D
Haha helt rätt!
KalleBalik
2009-10-19, 14:42
Jag sa att jag var elallergiker till en försäljare från Jämtkraft eller vad det nu var, det funkade.
Min pappa har en metod för försäljare av telefonabonnemang.
Så fort dom kommer fram säger han bara: "Har gratis genom jobbet" sen går han.
Funkar hur bra som helst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.