Visa fullständig version : Östrogenrik kost sänker kroppseget östro?
MacGyver
2008-06-16, 13:06
Ett excessivt tillskott av testosteron sänker det kroppsegna testot, borde inte samma princip gälla även östrogen? D.v.s tillför du östro utifrån t.ex via kosten så får du en sänkning av det kroppsegna östrogenet?
Om du lyckas äta väldigt mycket så ja. Men då undrar jag vad vinsten är. Din kropp kommer ju att vara full av östrogen, mer än normalt till och med.
Jag har för mig att vi behövde en del östrogen med (vi har ju mer östrogen än kvinnor, fast väldigt mycket mer testosteron), i vilket fall som helst så är ju inte fytoöstrogener samma sak. Jag har hört så mycket både från folk som oroar sig för att det är som östrogen, och andra som menar att det binder till östrogenreceptorer men inte är lika kraftfullt som mänskligt östrogen och därför snarare skulle fungera åt motsatt håll, till påståenden om att det skulle "normalisera" östrogennivåerna.
Jag skulle inte oroa mig och äta vidare och inte fundera mer på det.
MacGyver
2008-06-16, 13:32
Om du lyckas äta väldigt mycket så ja. Men då undrar jag vad vinsten är. Din kropp kommer ju att vara full av östrogen, mer än normalt till och med.
Får man en permanent sänkning (?) av kroppseget östro så har man ju där i en vinst även om man under en tid ligger på överskott. För övrigt är frågan ställd av ren nyfikenhet.
King Grub
2008-06-16, 13:36
Permanenta förändringar i hormonbalansen genom justeringar av kostens sammansättningar är nog svårt att åstadkomma.
Får man en permanent sänkning (?) av kroppseget östro så har man ju där i en vinst även om man under en tid ligger på överskott. För övrigt är frågan ställd av ren nyfikenhet.
Vinst? På vad sätt då? Om du tillför östrogen så sänker du även kroppens testosteronproduktion. Sluta stirra på enskilda hormoner och sluta läsa byggarblaskor. Man får bäst resultat om man håller sin egen kropp så frisk den bara kan vara och bli. Då mår man dessutom bäst.
Ett excessivt tillskott av testosteron sänker det kroppsegna testot, borde inte samma princip gälla även östrogen? D.v.s tillför du östro utifrån t.ex via kosten så får du en sänkning av det kroppsegna östrogenet?
Hur då:confused: Köpa värphöns och äta äggstockarna ?
MacGyver
2008-06-16, 22:22
Hur då:confused: Köpa värphöns och äta äggstockarna ?
Jag syftade, som du säkert förstår, på fytoöstrogener.
Tänker du på t ex mjukgörande medel i plaster, ftalater? De har testosänkande effekter. Min kemiföreläsare går så långt att han hyvlar av de ytliga ostlagrena (han medgav att han har svårt att hålla distans) eftersom ftalaterna i ostförpackningen är fettlösliga och går in i osten. Var även nåt snack om mineralvatten i plastflaskor på T-nation men den sidan har ju lite begränsad trovärdighet... dessutom är ftalater fettlösliga och inte vattenlösliga.
Är det bara jag som tycker att äta äggstockar är en ypperlig idé för att vara optimal?
:smash:
Jag syftade, som du säkert förstår, på fytoöstrogener.
Och jag syftade på att fytoöstrogenerna inte har de, bevisade, östrogena effekterna du fruktar.
Jag har hört att öl innehåller östrogen.
Det kan nog stämma, för efter 5 öl kan jag varken hålla käft eller köra bil.
Scratch89
2008-06-17, 07:52
:D
Eddie Vedder
2008-06-17, 07:53
:laugh: :laugh: :laugh:
Det finns offtopic-inlägg man bara inte KAN plocka bort.:D
MacGyver
2008-06-17, 10:34
Och jag syftade på att fytoöstrogenerna inte har de, bevisade, östrogena effekterna du fruktar.
Ja det finns studier som påstår att de har en östrogen effekt och andra som påstår att de inte har det. Men exakt vad har det med en hypotetisk frågeställning som den jag ställde att göra? Känns det bättre för dig så kan vi säga att kosten består av fisk som innehåller nonylfenoler, bisfenol a, rester från p-piller etc.
Nu har vi redan rekommendationer från Livsmedelsverket att inte äta fisk från insjöar och Östersjön allt för ofta. Det är m a p miljögifter som PCB, DDT, lindan, kvicksilver mm.
Jag vet att östrogena preventivmedel passerar reningsverken och hamnar i sjöarna och de kustnära vattnen. Undviker vi miljögifterna undviks östrogenerna samtidigt.
Vad är bisfenol ? Är det bifenyl kanske ? Låter som ett lättnedbrytbart ämne som försvinner i reningsverket.
MacGyver
2008-06-17, 11:53
Vad vill du egentligen bevisa? Att det inte finns kost som kan ge östrogena effekter? Jag har redan fått svar på min fråga och jag ser inte riktigt vad det som du skriver om har med den frågeställningen att göra.
Vad vill du egentligen bevisa? Att det inte finns kost som kan ge östrogena effekter? Jag har redan fått svar på min fråga och jag ser inte riktigt vad det som du skriver om har med den frågeställningen att göra.
Var hittar du svaret ? Jag har inte hittat något i tråden om ämnen som ger östrogen effekt på mäniska. Jag väntar främst på att någon skulle kunna plocka fram någon bra underbyggd studie där östrogena effekter påvisats hos mäniska. Det brukar snurrar rätt rejält så fort soja kommer upp i andra trådar.
Ftalater är intressant. Livsmedelsverket tar upp det här:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11542&epslanguage=SV
Att koppla östrogenena biverkningar till ost verkar långsökt. Osten är kompakt med liten yta ut mot plastfilemen där mjukgörarna kan migrera över. Ett klassiskt exempel är istället små portionsförpackningar med smör, 10 gram eller så. Då blir ytan stor i förhållande till mängden livsmedel. Nu skriver ju Livsmedelsverket att ftalaterna är påväg bort och samma sak är det med vinylklorid ( i PVC ).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.