handdator

Visa fullständig version : "Ätardagar" försämrar viktnedgången vid diet.

King Grub
2008-06-15, 09:53
To determine whether alterations in diet and/or activity patterns during weekends contribute to weight gain or hinder weight loss.

Randomized, controlled trial comparing 1 year of caloric restriction (CR) with 1 year of daily exercise (EX). Subjects included 48 healthy adults (30F, 18M) aged 50-60 years with BMI 23.5-29.9 kg/m(2). Body weight was measured on 7 consecutive mornings for a total of 165 weeks at baseline and 437 weeks during the 1-year interventions. Daily weight changes were calculated for weekends (Friday to Monday) and weekdays (Monday to Friday). Daily energy intake was estimated using food diaries; daily physical activity was measured using accelerometers. Both measures were validated against doubly labeled water (DLW).

At baseline, participants consistently gained weight on weekend days (+0.06 +/- 0.03 kg/day, (mean +/- s.e.), P = 0.02), but not on weekdays (-0.02 +/- 0.02 kg/day, P = 0.18). This was attributable to higher dietary intake on Saturdays and lower physical activity on Sundays relative to weekdays (both P < 0.05). During the interventions, both CR and EX participants were in negative energy balance on weekdays (P < 0.005). On weekends, however, CR participants stopped losing weight, and EX participants gained weight (+0.08 +/- 0.03 kg/day, P < 0.0001) due to higher dietary intakes on weekends. This helps to explain the slower-than-expected rate of weight loss during the interventions.

Alterations in lifestyle behaviors on weekends contribute to weight gain or cessation of weight loss on weekends. These results provide one explanation for the relatively slow rates of weight loss observed in many studies, and the difficulty with maintaining significant weight loss.

http://www.nature.com/oby/journal/vaop/ncurrent/full/oby2008320a.html

Slartibartfast
2008-06-15, 10:29
Självklarheter.

Lite konstigt dock att ingen i testgruppen åt ännu mindre under helgen än under veckodagarna. Så hade det varit för mig iaf. Om jag helt nonchalerat kosthållningen under ett veckoslut hade jag garanterat inte fått i mig lika mycket energi som under en veckodag. Jag måste strukturera upp kosten så att jag får i mig tillräckligt även under diet. Men det var ju bara tjockisar i testgruppen iofs.

Tolkia
2008-06-15, 10:43
Lite konstigt dock att ingen i testgruppen åt ännu mindre under helgen än under veckodagarna. Så hade det varit för mig iaf. Om jag helt nonchalerat kosthållningen under ett veckoslut hade jag garanterat inte fått i mig lika mycket energi som under en veckodag. Jag måste strukturera upp kosten så att jag får i mig tillräckligt även under diet.
Min gissning är att det är vanligare att man äter för mycket i förhållande till vad man gör av med vid "tillgång till foder ad lib" (som det alltid brukar stå om försöksråttor - som f.ö. också lätt blir rätt så tjocka). Det ligger nog både i generna och i kulturen; vi har ju en stark kultur av belöningsätande, tröstätande, fira-roliga-saker-ätande osv. Alkohol inte att förglömma (mer på helgerna än på veckorna osv.).
Men det var ju bara tjockisar i testgruppen iofs.
Öh, nej? Om du inte definierar allt över Slarti-beachform som "tjockis".
Subjects included 48 healthy adults (30F, 18M) aged 50-60 years with BMI 23.5-29.9 kg/m(2).

Slartibartfast
2008-06-15, 11:04
Min gissning är att det är vanligare att man äter för mycket i förhållande till vad man gör av med vid "tillgång till foder ad lib" (som det alltid brukar stå om försöksråttor - som f.ö. också lätt blir rätt så tjocka). Det ligger nog både i generna och i kulturen; vi har ju en stark kultur av belöningsätande, tröstätande, fira-roliga-saker-ätande osv. Alkohol inte att förglömma (mer på helgerna än på veckorna osv.).

Jo, det stämmer. För alla spinkisar (som jag) så är det snarare svårt att inte gå ner i vikt. "Men jag äter jätejete myket men går ändå inte upp"-fenomenet. Min defaultvikt är ca 7 kg mindre än jag är nu och min kropp strävar ständigt att återgå till den vikten.

Öh, nej? Om du inte definierar allt över Slarti-beachform som "tjockis".

Oj, jo, jag kollade fel på nedre delen av viktspektrat. BMI 23 är bra vikt för någon som inte styrketränar (nämns inget om deras kroppssammansättningar). BMI 29 är iaf megafetma.

William
2008-06-15, 11:29
BMI 29 är iaf megafetma.

Eller så är det övervikt.

Lavorini
2008-06-15, 12:24
Samtidigt så finns det forskning som visar att en mer flexibel kosthållning är bättre i längden än stenhård diet 24/7, som gör att folk inte klarar av det och faller tillbaka i gamla kostvanor.

Eddie Vedder
2008-06-15, 13:20
Samtidigt så finns det forskning som visar att en mer flexibel kosthållning är bättre i längden än stenhård diet 24/7, som gör att folk inte klarar av det och faller tillbaka i gamla kostvanor.

Någon sån studie har jag faktiskt inte läst. Det lät intressant dock. Hur lägger man upp en sån egentligen?

För inte kan man ju ha en kontrollerad diet under studieperioden i alla fall, då kommer ju viktnedgången gå enligt planen och flexibiliteten skulle ju tvingas bli kontrolerad även den. D.v.s. framtvingad och det skulle ju hämma viktnedgången.

Ingen du kan länka till (måste till jobbet så jag hinner inte leta:em: )?