Visa fullständig version : Deff/Bulk fråga!
Tjenare! Ber först och främst om ursäkt om den här artikeln har diskuterats tidigare men jag sökte och hittade inget. Men iaf så snubblade jag över en artikel som verkade intressant och vill gärna veta av någon/några sakkunniga om det stämmer.
Lavorini
2008-06-14, 22:32
Vad exakt är det du undrar över?
Vad exakt är det du undrar över?
Jo om det stämmer att man inte ska bulka om man inte har för avsikt att tävla inombodybuildning samt de andra påståendena i artikeln.
AmericanDragon
2008-06-15, 03:19
Har inte läst artikeln och orkar inte men det beror väl på hur man definerar bulk. Bulk för mig är att ligga på kaloriöverskott tillsammans med min träning för att öka i muskelmassa, och quite frankly måste man göra det om man vill öka. Om man inte går de olagliga vägarna förstås.
Sen det där med deff är väl inte så ohälsosamt som många "experter" vill få det att låta. Allt beror väl på hur man går till väga. Ett kilo på tre dagar är väl inte så bra, medans ett kilo på två veckor är okej.
Lavorini
2008-06-15, 09:29
Jo om det stämmer att man inte ska bulka om man inte har för avsikt att tävla inombodybuildning samt de andra påståendena i artikeln.
Som AmericanDragon skriver så krävs det i princip ett kaloriöverskott om man vill öka i muskelmassa (åtminstone om man vill göra det i en någorlunda bra takt), och då kommer du också lägga på dig en del fett. Men det betyder inte att du ska/behöver vräka i dig all mat/junk du ser, eftersom kroppen har en gräns på hur mycket ny muskelmassa som kan tillverkas.
Äter du dig grisfet så kommer du få slita hund för att bli av med fettet, så därför tycker jag att det är bättre att ha ett mer moderat överskott och kanske ligga pendla ett visst kroppsfett-intervall när du bygger, eftersom ju fetare du blir desto sämre insulinkänslighet får du - dvs desto sämre blir kroppen på att peta in näringen på rätt ställen i kroppen.
Som AmericanDragon skriver så krävs det i princip ett kaloriöverskott om man vill öka i muskelmassa (åtminstone om man vill göra det i en någorlunda bra takt), och då kommer du också lägga på dig en del fett. Men det betyder inte att du ska/behöver vräka i dig all mat/junk du ser, eftersom kroppen har en gräns på hur mycket ny muskelmassa som kan tillverkas.
Äter du dig grisfet så kommer du få slita hund för att bli av med fettet, så därför tycker jag att det är bättre att ha ett mer moderat överskott och kanske ligga pendla ett visst kroppsfett-intervall när du bygger, eftersom ju fetare du blir desto sämre insulinkänslighet får du - dvs desto sämre blir kroppen på att peta in näringen på rätt ställen i kroppen.
Jo, tack, det är mer eller mindre vad som sägs i artikeln, fast på brutalt mycket fler rader.
Planerat energiöverskott över en längre tidsperiod = Bulk. Begreppet tolkas på väldigt många sätt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.