Visa fullständig version : Betygsnitt vs högskoleprovet
beckman88
2008-06-12, 16:00
Jag tog studenten igår oc hdet visade sig att jag hade lägre snitt än väntat, ingen idé att skriva vad jag hade men det var lågt. jag undrar hur mycket högskoleprovet hjälpte er andra med låga betygsnitt? Jag skulle vilja plugga på handelshögskolan i Jönköping, men jag har ingen aning om vad intagnings snittet ligger på.
Kan högskoleprovet vara en räddare i nöden? Om man gör det 2-3 gånger?
Jag tog studenten igår oc hdet visade sig att jag hade lägre snitt än väntat, ingen idé att skriva vad jag hade men det var lågt. jag undrar hur mycket högskoleprovet hjälpte er andra med låga betygsnitt? Jag skulle vilja plugga på handelshögskolan i Jönköping, men jag har ingen aning om vad intagnings snittet ligger på.
Kan högskoleprovet vara en räddare i nöden? Om man gör det 2-3 gånger?
Självklart.. får du bra resultat så? Eller vad menar du?
Carolinew
2008-06-12, 16:01
Annars kan du ju alltid läsa upp betyg på komvux?
beckman88
2008-06-12, 16:03
Självklart.. får du bra resultat så? Eller vad menar du?
Precis, men har någon av er som hade dåliga betyg fått bra på högskoleprovet och kommit in via det? Jag var i usa ett år och därför så har jag Engelska delen rätt spikad.
beckman88
2008-06-12, 16:04
Annars kan du ju alltid läsa upp betyg på komvux?
Sant, men det kommer ju ta år. Kanske är det man får ta?:(
högskoleprovet 2-3 gånger tar ju också år...
Skolorna sätter kvoter hur många som ska tas in med högskolepoäng och hur många som ska tas in med gymnasietpoäng. Så det ena utesluter inte det andra. Mycket beroende på hur mycket söktryck det är på programmet just det året du söker.
Tror du får fråga skolorna hur de bedömer.
Jag hade inga problem att komma in där jag sökte men det var ingen stor konkurrens ändå så. men jag vet att mitt högskoleprov rankades mycket högre än vad mitt betyg gjorde så om det vore problem att komma in hade mitt högskoleprov räddat mig.
Högskoleprove e de som gälle
Först och främst ska du kolla vad det behövs för att söka in, du kanske inte behöver läsa upp några betyg. Sen därefter tar du reda på hur du ska nå dina mål.
Du kan ju alltid gå in på www.vhs.se och se antagningsstatistiken för högskolan och programmet du vill in på.
Jag kan varmt rekommendera högskoleprovet. Var inte allt för intresserad på gymnasiet och hade 13,7 när jag gick ut.
Skrev Högskoleprovet med 1,5, det gjorde att jag kunde komma in där jag ville.
Många gånger är det lättare att komma in på Högskoleprovet. Som en tidigare talare sa: Kolla VHS statistiken.
Nitrometan
2008-06-12, 17:19
Högskoleprove e de som gälle
Tydligen inte om man vill lära sig svenska. *kissass*
Sant, men det kommer ju ta år. Kanske är det man får ta?:(
Annars kan du prova att tenta de kurser du vill höja? Sparar tid.
Jag tror att vissa skolor ställer krav på ett minimibetygssnitt även för de som ansöker på högskoleprov. Det kan vara värt att kolla upp.
Jag gick ut med typ VG i snitt från gymnasiet (14,nånting), började plugga på Chalmers till datoringenjör. Hoppade av efter något år, gjorde högskoleprovet för 4:e gången tror jag och fick 1.8 vilket gjorde att jag sökte till tandläkare och kom in i stockholm. Så för mig var högeskoleprovet en livräddare.
Jag är 27 i år och kommer vara klar med utbildningen om 3 år. Ha inte för bråttom med att börja plugga efter gymnasiet tycker jag, många som fixar det jättebra men många som inte fixar det lika bra (som jag :cool: ).
Jobba/res ett tag och bara ha det bra.
beckman88
2008-06-13, 09:59
Jag gick ut med typ VG i snitt från gymnasiet (14,nånting), började plugga på Chalmers till datoringenjör. Hoppade av efter något år, gjorde högskoleprovet för 4:e gången tror jag och fick 1.8 vilket gjorde att jag sökte till tandläkare och kom in i stockholm. Så för mig var högeskoleprovet en livräddare.
Jag är 27 i år och kommer vara klar med utbildningen om 3 år. Ha inte för bråttom med att börja plugga efter gymnasiet tycker jag, många som fixar det jättebra men många som inte fixar det lika bra (som jag :cool: ).
Tack, bästa svaret hitills (No offence till er andra)
Jacksatan
2008-06-13, 11:51
Det är absolut en räddare. Jag hade inte så värst bra betygssnitt men skrev 2.0 på högskoleprovet vilket gjorde att jag kunde välja o vraka bland utbildningarna sen. Jag skrev det 3 ggr och "pluggade" en del till det samtidigt som jag läst lite blandade kurser på universitetet vilket gav bra ordförråd.
Skulle man kunna argumentera att högskoleprovet leder till att folk bryr sig mindre i att plugga på gymnasiet?
machine gun
2008-06-13, 11:55
Precis, men har någon av er som hade dåliga betyg fått bra på högskoleprovet och kommit in via det?
Yep. Hade inte en chans att komma in på dietistprogrammet med mina medelmåttiga betyg. Fick ett bra resultat på högskoleprovet på tredje försöket (de första 2 försöken var ok, men inte tillräckligt). Förra veckan tog jag min dietistexamen :) Så visst kan det vara en "räddare i nöden". Men man kanske inte ska räkna med att spika det vid första försöket.
Och just ja, ORD-delen är viktigast för slutresultatet. Så om du ska förbereda dig på nåt sätt - plugga ordstammar, prefix och ändelser (samt kolla på en massa gamla prov på nätet).
EDIT: Jag hade 4 års uppehåll mellan gymnasiet och universitetet och jobbade under tiden. Det är något jag rekommenderar alla att göra. Då behöver man inte vara så stressad över högskoleprovet heller om man inte får toppresultat första försöket. Resultatet gäller trots allt i 5 år.
Det har inte hjälpt mig ett skit egentligen, men om jag hade velat gå en utbildning som hade höga intagningskrav så hade det vart avgörande, betygen var runt 1.2 och högskoleprovet stannade på 1.8.
Visst kan man säga att högskoleprovet gör att elever inte anstränger sig för höga betyg på gymnasiet, men det är ju mest bra. Strävan efter höga betyg är som en väg som blir mindre och mindre, och tillslut står man på en äng ute på landet och undrar vad fan man gör där. Kunskap är en helt annan sak, och jag tror att personer som får bra resultat på högskoleprovet ändå skaffar den mesta kunskapen på egen hand.
Skulle man kunna argumentera att högskoleprovet leder till att folk bryr sig mindre i att plugga på gymnasiet?
Nä, det har jag svårt att tro. Det är nog snarare vilken attityd man har under tiden man går gymnasiet som styr. Folk som går på gymnasiet är ju fortfarande tonåringar. Det går inte upp direkt för alla just hur viktigt bra betyg är, även om du bara är intresserad av ett vanligt knegarjobb när du är klar med din gymnasieutbildning.
Precis, men har någon av er som hade dåliga betyg fått bra på högskoleprovet och kommit in via det? Jag var i usa ett år och därför så har jag Engelska delen rätt spikad.
Självklart.
Det beror väl kanske lite på i fall du fick dåligt snitt pga att du slappade dig igenom gymnasiet eller att du faktiskt la ner mycket tid men hade relativt svårt för att lära dig.
Jag snittade runt 9 i gymnasiet och har skrivit högskoleprovet några gånger, och har visserligen bara fått 1.3 men det är ju betydligt bättre i alla fall.
Om du vill satsa på högskoleprovet finns det diverse sidor du kan regga dig på och plugga inför det. Börjar du några månader innan provet och kör varje dag får du betydligt högre chans att sätta ett bra resultat.
Många har ju till och med envist pluggat sig till 2.0 efter några försök.
En kollega till mig skrev 2.0 andra terminen i ettan i gymnasiet. Jag förmodar att man blir relativt omotiverad då :)
Herr Oberst
2008-06-13, 16:01
Jag hade runt 10.0 när jag gick ut gymnasiet. Hade då inga planer på att läsa vidare heller. 6 år senare/klokare så bestämde jag mig för att skriva högskoleprovet. Fick 1.4 på plus 5 års arbetserfarenhet och kunde ta mig in nästan överallt (bortsett från läkare, psykolog, veterinär plus annat shit).
Hävdar ändå att det bästa jag gjort är att vänta med att plugga vidare. Har så många halv-idioter i min klass nu som aldrig haft ett arbete och som inte har en aning om vad det gett sig in på.
Liten Men Fet
2008-06-13, 16:33
Satsa på högskoleprovet men gör det seriöst, vara beredd att skriva det 3-4 gånger och plugga till det ordentligt. Finns gamla prov att få tag i och lämpliga ordlistor.
Jag hade usla betyg från gymnasiet (12,3) men skrev 1.7 på HP, skulle jag ha skrivit upp mig betyg till samma nivå så skulle det tagit massor med tid ork. Nu tog det kanske sammanlagt en veckas heltidsarbete.
+ fakking ett. Livserfarenhet är väldigt bra att ha innan man väljer utbildning, dels pga mognad/disciplin och dels pga att man vet mer om hur samhället fungerar och vad man vill syssla med.
Liten Men Fet
2008-06-13, 16:56
Jag hade runt 10.0 när jag gick ut gymnasiet. Hade då inga planer på att läsa vidare heller. 6 år senare/klokare så bestämde jag mig för att skriva högskoleprovet. Fick 1.4 på plus 5 års arbetserfarenhet och kunde ta mig in nästan överallt (bortsett från läkare, psykolog, veterinär plus annat shit).
Hävdar ändå att det bästa jag gjort är att vänta med att plugga vidare. Har så många halv-idioter i min klass nu som aldrig haft ett arbete och som inte har en aning om vad det gett sig in på.
Helt rätt, jag hade vunnit mycket på att vänta några år på att börja plugga.
Ta två år "ledigt", det första jobbar man då lär man sig fasta rutiner och hur arbetslivet fungerar. Andra året jobbar man i början och funderar på vad man vill bli när man blir stor, sen tar man en stor del av pengarna man sparat ihop och ger sig ut och reser i världen. Backpacka eller åkt till ett land och jobba på tillfälliga jobb för att dryga ut reskassan.
Ha kul lär dig surfa eller nåt, ****** runt och lär känna massa folk.
Högskoleprovet kräver väl mest ordförståelse och möjligen lite grundläggande matematiska egenskaper och koll på samhället (om det nu var en provdel?)
Mao väldigt grundläggande grejer men ingen speciell kunskap, eller?
Man skulle även kunna argumentera att högskoleprovet gör det mindre viktigt vilken skola man gick i under skoltiden, samt de ger oss som inte gick ut skolan under betygs-inflationens glada dagar en chans att äga alla nybakade studenter med hög medel.
Högskoleprovet kräver väl mest ordförståelse och möjligen lite grundläggande matematiska egenskaper och koll på samhället (om det nu var en provdel?)
Mao väldigt grundläggande grejer men ingen speciell kunskap, eller?
Om det nu varit så lätt så hade väl inte folk snittat 0.7 på det ?
Det är väl runt 2% varje provtillfälle som sätter 2.0 och då får du ändå ha runt ~15 fel tror jag, så det är klart att för dom flesta är provet en utmaning.
Delarna är en form av logisk matematik, statistik, engelska läsförståelse, svenska läsförståelse samt svenska ord.
ORD-delen brukar var 1/3 av de totala poängen (40 av 122) om jag minns rätt. Det är nog många som uppfattar den som relativt svår, särskilt som TV tar över och folk läser mindre (å andra sidan blir folk eventuellt bättre på engelska av TV-tittandet).
För mig var HP räddningen, även om jag hade "OK" gymnasiebetyg.
Liten Men Fet
2008-06-13, 21:58
Det är väl runt 2% varje provtillfälle som sätter 2.0 och då får du ändå ha runt ~15 fel tror jag, så det är klart att för dom flesta är provet en utmaning.
Delarna är en form av logisk matematik, statistik, engelska läsförståelse, svenska läsförståelse samt svenska ord.
Dom flesta som skriver förbereder sig inte innan och skriver bara en gång.
Jag första gången jag skrev fick jag 0,7, andra gången skrev jag 1,3 bara pga att jag visste hur det gick till kände igen proven. Sista gången satt jag lite innan med gamla prov och en ordlista och då fick jag 1,7.
Det är precis som alla andra prov, det lönar sig att förbereda sig.
Dom flesta som skriver förbereder sig inte innan och skriver bara en gång.
Jag första gången jag skrev fick jag 0,7, andra gången skrev jag 1,3 bara pga att jag visste hur det gick till kände igen proven. Sista gången satt jag lite innan med gamla prov och en ordlista och då fick jag 1,7.
Det är precis som alla andra prov, det lönar sig att förbereda sig.
Ordlista, menar du ett vanligt ordlexikon, eller finns det speciella listor att hitta?
Ordlista, menar du ett vanligt ordlexikon, eller finns det speciella listor att hitta?
Det finns en speciell ordlista för den här typen av övning som man köpa i bokhandlar och så. Kommer inte ihåg vad den heter, men... Den är inte jättebra, men är man en sån som inte ens får hälften av orden rätt så hjälper den nog en del.
Egentligen borde man göra det till ett open source-liknande projekt att kompilera en optimal lista där ord som redan tagits upp på högskoleprovet tas bort och sånt.
Liten Men Fet
2008-06-14, 12:15
Det finns speciella ordlistor, hitta en som listar olika suffix och prefix om man vet vad dom betyder så är det oftare lättare att lista ut vilket ord som är rätt.
Eddie Vedder
2008-06-14, 12:18
Finns säkert någon som resonerat så. Men inte tror jag det är utbrett.
Är man intresserad av att ta sig in på högskolan tror jag generellt sett att man även är beredd att försöka plugga sig till tillräckliga betyg också.
Jag tror inte att den person som tidigt vet vilken utbildning man vill gå, som vet vilka betyg som krävs, väljer att ändå vara oseriös med pluggandet eftersom man vet att man klarar HS-provet.
Majoriteten av de som vet att de vill plugga vidare tror jag satsar på betygen. Och innan man har intresse av högskolan tror jag inte HS-provet är vidare intressant (i de flesta fallen).
machine gun
2008-06-14, 12:38
Jag tror att majoriteten av alla som går i gymnasiet inte har en aning om vad de vill göra senare i livet och då är det svårt att motivera sig till att plugga sig till de högsta betygen (iaf var det så för oss som gick i gymnasiet innan betygsinflationen). Det är heller inte så många som skriver högskoleprovet redan i gymnasieåldern, utan de flesta är äldre. Dvs, såna som jag som kom på några år senare vad jag ville syssla med och insåg att betygen inte räckte.
Men som sagt, jag tror att det är väldigt bra att ta några år mellan gymnasiet och högskola/univetsitet och jobba, lära sig hur samhället fungerar, fundera på vad man verkligen vill. Och det innebär ju även att man har gott om tid att fixa till det som krävs för att komma in där man vill sen också. Om man nu inte var så motiverad när man gick i gymnasiet.
EDIT: Jag känner iofs folk som fick sådär 1.9 eller 2.0 på hsp redan i början av gymnasiet och de hade väääldigt svårt att motivera sig under resten av skoltiden.
Majoriteten av de som vet att de vill plugga vidare tror jag satsar på betygen.
Varför gör dom det? Det verkar ju helkonstigt. Är det samma personer som sätter på sig dåliga hängslen även när de har ett bra skärp också?
Herr Oberst
2008-06-14, 13:14
Finns en ordlista som heter "Från abnorm till ödesdiger" som innehåller en hel del väldigt vanliga ord från högskoleprovet. Kostar max 50 spänn.
Liten Men Fet
2008-06-14, 13:18
Varför gör dom det? Det verkar ju helkonstigt. Är det samma personer som sätter på sig dåliga hängslen även när de har ett bra skärp också?
Om man är någorlunda intelligent kan man ju räkna ut att det man lär sig på gymnasiet är förkunskapskrav till högskola/universitet. Det finns alltså en annan anledning till att lära sig saker förutom höga betyg.
Det gäller iallafall dom tekniska högskolorna, att inte kunna matematiken från gymnasiet och sen försöka läsa en ingenjörsutbildning leder till problem.
Liten Men Fet
2008-06-14, 13:19
Sen finns det ju dom som vill lära sig saker, inte för betygens skull utan för att dom vill ha kunskapen. Då följer höga betyg som en bieffekt.
Om man är någorlunda intelligent kan man ju räkna ut att det man lär sig på gymnasiet är förkunskapskrav till högskola/universitet. Det finns alltså en annan anledning till att lära sig saker förutom höga betyg.
Det gäller iallafall dom tekniska högskolorna, att inte kunna matematiken från gymnasiet och sen försöka läsa en ingenjörsutbildning leder till problem.
Fast det förutsätter att man har den erfarenheten att skolan är bra på att lära ut vettig och användbar kunskap. Har man alltid haft väldigt lätt för sig så har man säkert många gånger hört "det där måste du lära dig, för om några år kommer du få jättestora problem om du inte lär in det nu!" bara för att sedan upptäcka att det tog ungefär en kvart att lära sig det när man behövde det.
Sen finns det ju dom som vill lära sig saker, inte för betygens skull utan för att dom vill ha kunskapen. Då följer höga betyg som en bieffekt.
Fast kunskap i allmänhet får man mycket snabbare via wikipedia än via skolan. Nej, säg inget: Skolans källor är inte heller alltid så inihelvetes bra :)
Eddie Vedder
2008-06-14, 21:54
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Min poäng var att jag tror att de flesta personer som redan under gymnasietiden har koll på vad man vill studera och vad som krävs för att komma in satsar på att skaffa dom betygen.
Jag ser ingen anledning till att skriva en uppsats om varför men jag är övertygad att det är så. Tror du inte själv att en person som redan efter ett år på gymnasiet har kommit på att man brinner för en utbildning där t.ex. 17.5 brukar krävas då försöker få så höga betyg under återstående gymnasietid?
Jag tror i alla fall att de flesta gör så. Inte alla men de flesta. Och har man INTE något som helst intresse av högskolan tror jag heller inte HS-provet lockar så mycket heller. Detta TROR jag och jag tror det gäller DE FLESTA men inte alla.
Liten Men Fet
2008-06-14, 23:47
Fast det förutsätter att man har den erfarenheten att skolan är bra på att lära ut vettig och användbar kunskap. Har man alltid haft väldigt lätt för sig så har man säkert många gånger hört "det där måste du lära dig, för om några år kommer du få jättestora problem om du inte lär in det nu!" bara för att sedan upptäcka att det tog ungefär en kvart att lära sig det när man behövde det.
Fast kunskap i allmänhet får man mycket snabbare via wikipedia än via skolan. Nej, säg inget: Skolans källor är inte heller alltid så inihelvetes bra :)
Det strider direkt emot min erfarenhet av gymnasiematten som behövs på universitetet. Jag fick icke förtjänade G i C, D och E matten i gymnasiet (borde fått IG) och det tog mig åtminstone 6 månader att ta igen dom kunskaperna när jag skulle försöka klara matten på universitetet. Jag var tvungen att på egen hand läsa in stora delar av gymnasiematten och sen försöka läsa ifatt analys i en variabel. Det är inget som görs på en kvart.
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Min poäng var att jag tror att de flesta personer som redan under gymnasietiden har koll på vad man vill studera och vad som krävs för att komma in satsar på att skaffa dom betygen.
Jag ser ingen anledning till att skriva en uppsats om varför men jag är övertygad att det är så. Tror du inte själv att en person som redan efter ett år på gymnasiet har kommit på att man brinner för en utbildning där t.ex. 17.5 brukar krävas då försöker få så höga betyg under återstående gymnasietid?
Jag tror i alla fall att de flesta gör så. Inte alla men de flesta. Och har man INTE något som helst intresse av högskolan tror jag heller inte HS-provet lockar så mycket heller. Detta TROR jag och jag tror det gäller DE FLESTA men inte alla.
Tja, det gäller i alla fall inte mig och jag tror inte det gäller många andra heller, men det är väl ingen bra grund för en debatt, så...
Det strider direkt emot min erfarenhet av gymnasiematten som behövs på universitetet. Jag fick icke förtjänade G i C, D och E matten i gymnasiet (borde fått IG) och det tog mig åtminstone 6 månader att ta igen dom kunskaperna när jag skulle försöka klara matten på universitetet. Jag var tvungen att på egen hand läsa in stora delar av gymnasiematten och sen försöka läsa ifatt analys i en variabel. Det är inget som görs på en kvart.
Visst, jag håller helt med dig angående matten, men grejen är att det är i princip första gången som talangfulla ungdomar faktiskt måste lära sig något för att klara sig senare. Jag menar, jag hade missat drygt halva högstadiets matte och tog igen det på totalt 20-30 timma eller något. Då är man inte så värst motiverad att plugga när man sen sitter på gymnasiet, för då har man lärt sig att det går aldeles utmärkt att komma ikapp den dagen då man behöver kunskaperna.
Jacksatan
2008-06-15, 09:03
tar du bort komvux och högskoleprovet skulle man garanterat ha läst mer.
Jacksatan
2008-06-15, 09:05
2% är det knappast. Är långt mindre än det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.