Visa fullständig version : Röker i trapphuset
Det är någon som bor i samma trapp uppgång som röker, sissta tiden har det konstant luktat rök i trapphuset och nu är det även så att det har börjat att smyga sig in i min lgh.
Jag har försökt hålla utkik efter vem det kan vara som röker men har aldrig sett någon röka i trapphuset eller överhuvutaget.
Har även provat prata med vice värden och han är inte intresserad av att göra något åt detta.
Jag får stora problem att andas av detta och nu är det så att jag står inte ut länge till och skulle behöva något tipps om det finns något man skulle kunna göra åt detta.
Man måste ju kunna göra något?
eller ska man måsta flytta?
Prata med fastighetsägaren och uttryck dina bekymmer med rökningen. Det brukar hjälpa!
sätt upp brandlarm i trappuppgången :D
Ganymedes
2008-06-12, 12:45
Helt allvarligt: köp ett snorbilligt resebrandlarm på Rusta (eller liknande snåljåpsaffär) och sätt upp vid platsen du tror personen röker. När det sedan börjar pipa som faen, rusar du ut och slår en så brutal krabba att personen får en stroke.
Ok, jag spårade kanske ur lite i slutet. Men allvarligt. Köp och sätt upp ett litet fjuttigt brandlarm.
Edit; Fan ta dig, Mela! Jag var först, men jag fick telefon och klickade inte på skicka direkt... gaaah! ;)
sätt upp brandlarm i trappuppgången :D
du skrev exakt vad jag tänkte :thumbup:
När larmet går, hoppar du ut i trappen och vrålar -"MIAMI VICE, UPP MED HÄNDERNA"
edit: Damn you, Gaymedes!
Edit; Fan ta dig, Mela! Jag var först, men jag fick telefon och klickade inte på skicka direkt... gaaah! ;)
Puss. *kissass*
Men jag missade det med att slå krabba osv. Jag hade nog mest velat ge människan en hjärtattack (inte på riktigt, bara på låtsas) och sedan njutit. Orka sitta och lyssna hela tiden *screwy*
Jag har det!
Sätt upp ett brandlarm!
Ganymedes
2008-06-12, 12:52
Jag har det!
Sätt upp ett brandlarm!
*grr27* *slap*
:devil:
förtydligar budskapet lite,
http://www.hzreklam.com/images/b_118.jpg
stargate
2008-06-12, 12:58
Dela ut lappar till samtliga lägenheter i trappuppgången att du störs av detta och kommer vidtaga åtgärder om det fortsätter etc...
Lite smidigare än brandlarm :)
Ganymedes
2008-06-12, 12:59
Dela ut lappar till samtliga lägenheter i trappuppgången att du störs av detta och kommer vidtaga åtgärder om det fortsätter etc...
Lite smidigare än brandlarm :)
Åtgärd att vidtaga: installera brandlarm.
tntballe
2008-06-12, 13:00
Lyssna inte på dom andra som bara spånar.
Sätt upp ett brandlarm.
Liten Men Fet
2008-06-12, 13:00
Kolla så det inte är nåt jävla blåbär som står vid friskluftsintaget till ventilationen utanför och röker. Alternativt nån tomte som röker i sin lägenhet och sen sprider sig det via ventilation.
Tack för påminnelsen om brandlarm. Har fortfarande inget i min lägenhet. Ringde vaktmästaren nu, så det ska fixas. :thumbup:
Åtgärd att vidtaga: installera brandlarm.
eskalering av åtgjärdsplan, sprinklersystem.
Ett brandlarm vore kanske något, fast risken är att det lär gå direkt jag sätter igång det iom att det altid är mer eller mindre rökfyllt där.
Kolla så det inte är nåt jävla blåbär som står vid friskluftsintaget till ventilationen utanför och röker. Alternativt nån tomte som röker i sin lägenhet och sen sprider sig det via ventilation.
Jag pratade med dom som har hand om ventilationen i bygget och han sa att dom hade varit in till någon som rökte i sin lgh och han påstod att det räckte med att ha den dörren öppen en stund för att rök fylla trapphuset. Tyvärr komm han inte ihåg vilken lgh det var.
Har man någon rätt att göra något om han röker i sin egen lgh?
Ganymedes
2008-06-12, 13:15
Inte om hyresvärden accepterar det, tyvärr.
Ett brandlarm vore kanske något, fast risken är att det lär gå direkt jag sätter igång det iom att det altid är mer eller mindre rökfyllt där.
Jag pratade med dom som har hand om ventilationen i bygget och han sa att dom hade varit in till någon som rökte i sin lgh och han påstod att det räckte med att ha den dörren öppen en stund för att rök fylla trapphuset. Tyvärr komm han inte ihåg vilken lgh det var.
Jag känner igen det så väl...tyvärr.
Bodde 3 år i en lght ovanför en kille som rökte både dag och natt...och alla hans kompisar med.
Jag vaknade på nätterna av att det luktade rök i sovrummet *spy*
Och man fick hålla andan genom trapphuset...jag bodde på tredje våningen.
Jag klagade till hyresvärden de gånger jag hittade fimpar i trappan och sa till idioterna de gånger jag såg dom röka i trapphuset.
Mer kan man inte göra...som sagt, röker de i egen lght så är det kört! Och även på egen balkong *cry*
Lycka till...
Cigarettök är väl aldeles för långsam för att larmet skall gå igång, om det var så ni tänkte. Fast det kanske finns larm som reagerar på sådan rök.
Jag känner igen det så väl...tyvärr.
Bodde 3 år i en lght ovanför en kille som rökte både dag och natt...och alla hans kompisar med.
Jag vaknade på nätterna av att det luktade rök i sovrummet *spy*
Och man fick hålla andan genom trapphuset...jag bodde på tredje våningen.
Jag klagade till hyresvärden de gånger jag hittade fimpar i trappan och sa till idioterna de gånger jag såg dom röka i trapphuset.
Mer kan man inte göra...som sagt, röker de i egen lght så är det kört! Och även på egen balkong *cry*
Lycka till...
Då är det bara att söka sig en annan lgh *gah!*
Ganymedes
2008-06-12, 15:09
Cigarettök är väl aldeles för långsam för att larmet skall gå igång, om det var så ni tänkte. Fast det kanske finns larm som reagerar på sådan rök.
Nä. Vissa reagerar på värme (ovanligt) andra på att sotpartiklar (men även andra partiklar!) registreras. Cigarettrök går utmärkt att starta brandlarm med.
I så fall är det en rolig idé.
watertouch
2008-06-12, 15:32
Har typ 4a "vanliga" brandlarm ingen av dem reagerar på ciggrök... Ibland inte ens om man bränner nått på spisen..
Har typ 4a "vanliga" brandlarm ingen av dem reagerar på ciggrök... Ibland inte ens om man bränner nått på spisen..
Har du satt i batteri?
watertouch
2008-06-12, 15:37
Har du satt i batteri?
Haha ja men just ciggrök verkar dom inte reagera på :) ...
När jag 'testade' mina reageade de inte på någonting, så jag frågade brandkåren ochde menade attde reagerar då snabbare rök utvecklas. Om det börjar brinna och om man bränner något i stekpannan. Och jo, då gick de igång med besked. De reagerar även på osynliga gaser.
Köp en optisk brandvarnare.
Helt allvarligt: köp ett snorbilligt resebrandlarm på Rusta (eller liknande snåljåpsaffär)
Bra idé!
Hate Smoke!
Om det nu är i trpphuset han/hon/de röker, så sätt upp en lapp.
"Var vänlig rök inte i trapphuset"
Du bor ffs i Sverige, då ska du kunna skriva lappar.
Eller dra brandlarmsgrejen ett steg längre och montera en rökaktiverad sprinkler. Sen blir det fest (med viss risk för att någon sätter upp en lapp om att du ska sluta sätta upp sprinklers, men då kontrar du med att sätta upp en lapp om att de andra ska sluta sätta upp lappar).
Clarkolofsson
2008-06-12, 16:59
Whine, lite rök har aldrig dödat någon.
Upptaget
2008-06-12, 17:24
Jag hade skrivit med stora bokstäver på ett A4 med datorn:
"GE FAN I OCH RÖK I TRAPPUPPGÅNGEN!! VISSA AV OSS MÅR INTE BRA OCH KÄNNER AVSKY FRÅN BRANDRÖK"
Och satt upp det när man kommer innanför dörren till trappuppgånge..
Ganymedes
2008-06-12, 20:41
Whine, lite rök har aldrig dödat någon.
Säg det till 6 miljoner judar, you jerk! *grr27* ;)
Det är någon som bor i samma trapp uppgång som röker, sissta tiden har det konstant luktat rök i trapphuset och nu är det även så att det har börjat att smyga sig in i min lgh.
Jag har försökt hålla utkik efter vem det kan vara som röker men har aldrig sett någon röka i trapphuset eller överhuvutaget.
Har även provat prata med vice värden och han är inte intresserad av att göra något åt detta.
Jag får stora problem att andas av detta och nu är det så att jag står inte ut länge till och skulle behöva något tipps om det finns något man skulle kunna göra åt detta.
Man måste ju kunna göra något?
eller ska man måsta flytta?
Vi satte upp en lapp "vänligen rök inte i trapphuset", har man så jobbiga grannar så de skiter i sånt (vänliga men bestämda lappar) hade iaf jag inte velat bo kvar.
Liten Men Fet
2008-06-12, 21:51
Inte om hyresvärden accepterar det, tyvärr.
Det ska vara en ordentligt pukad hyresvärd om man får röka i lägenheten, den måste ju saneras när det ska flytta in nån annan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.