handdator

Visa fullständig version : Börja med fotboll vid 23år!

brajjan
2008-06-12, 10:15
Tjena

Jag är en kille som aldrig spelat en lagsport i hela mitt liv men har fått upp ögonen för fotbollen. Undrar om det finns några lag i stockholm som tar emot nybörjare? Jag är från början en sprinter, men ej särskilt teknisk med fötterna. Men det kanske går ganska fort att lära sig.

Solros
2008-06-12, 10:19
Tjena

Jag är en kille som aldrig spelat en lagsport i hela mitt liv men har fått upp ögonen för fotbollen. Undrar om det finns några lag i stockholm som tar emot nybörjare? Jag är från början en sprinter, men ej särskilt teknisk med fötterna. Men det kanske går ganska fort att lära sig.

Dra ihop ett kompisgäng och lira lite 7-manna till att börja med, så du får känna på spelet. Efter detta kan du börja kolla efter korplag som söker spelare

men ej särskilt teknisk med fötterna. Men det kanske går ganska fort att lära sig.

Hehe, nej. Fotboll är ingen sport man går fort framåt i, men låt inte det stoppa dig.

stargate
2008-06-12, 12:33
Vad har du för mål? allsvenskan eller korpnivå?

brajjan
2008-06-12, 13:26
Jag vill kunna tävla på gå ganska högnivå. Finns det några proffs som har börjat ganska sent?

oath5
2008-06-12, 13:27
Jag vill kunna tävla på gå ganska högnivå. Finns det några proffs som har börjat ganska sent?

Då krävs det nog att du har en grym talang. Det är klart, är du snabb så har du mycket gratis. Men tekniken med fötterna är ju inget som kommer utvecklas över en natt direkt.

Nimille
2008-06-12, 13:29
För sent för att lyckas bli bra (läs: bra nog för att spela på hög nivå) om du inte redan nu har väldigt mycket talang.

egge
2008-06-12, 13:30

Hur hög är 'ganska hög'? Du kanske kan klara dig upp till div. 4 om du har talang men betänk att de flesta som lirar på den nivån har spelat sedan de var småpojkar. Jag har hyffsat bollsinne och kan möjligtvis klara 100 på fötterna men jag skulle absolut inte platsa i Blekingefyran även fast jag började lira som 6-åring. (Jag lade av i 15-årsåldern.)

brajjan
2008-06-12, 13:32
Jag kan jonglera o trixa lite med en fotboll men jag har aldrig kört en fotbolls match i hela mitt liv.

Jacksatan
2008-06-12, 14:23
finns inte en chans att du tar dig särskilt högt upp. Är otroligt viktigt att man lägger grunden med boll tidigt. Går aldrig träna ikapp bollkänslan hos någon som spelat sen han var 7 år gammal.

kelk
2008-06-12, 14:40
Klart du ska börja joxa med trasan! Visst är det en nackdel att du inte har gjort det tidigare men man behöver inte så bra bollkänsla för att spela på hög nivå. Kolla på Petter Hansson! Hahaha

Johan O
2008-06-12, 14:43
Sen kan vem som helst lära sig kicka boll bra och slå en någorlunda passning. Men speluppfattning med allt vad det innebär det är något helt annat och det lär du säkert märka när du väl börjar spela.

Jag håller med övriga pöbeln, börjar man vid 23 års ålder och bara är snabb, kan man kanske så småningom göra lite nytta i nån av dom lägre divisionerna.

Dom flesta division 5 eller 6 klubbar tror jag tycker det är helt okej om du vill dyka upp och provträna lite. Brukar bara vara att ringa till någon ansvarig och höra.

PowPow
2008-06-12, 17:01
finns inte en chans att du tar dig särskilt högt upp. Är otroligt viktigt att man lägger grunden med boll tidigt. Går aldrig träna ikapp bollkänslan hos någon som spelat sen han var 7 år gammal.

Håller med. Det var som en kompis till mig som aldrig spelat fotboll, annat än med kompisar och möjligtvis klassfotboll. Han menade på fullaste allvar att han, vid 22 års ålder, skulle kunna ta en plats i allsvenskan om han hade tränat hårt i några år.

Jag tror folk som själv inte varit en del av det underskattar det elitsatsande ungdomar sysslar med. tror man att en kille eller tjej på 20+ skulle kunna mäta sig med en jämnårig med 10-15 års erfarenhet av daglig träning med duktiga tränare.. ja, då är man nog inne för en överraskning.

Tallang i alla ära, men av de som håller sig kvar till tonårens slut så har samtliga talang. Annars hade de inte haft någon plats längre.

Spiffy
2008-06-12, 17:33
Mikael Nilsson i svenska landslaget spelade som 20 åring i division6, nu spelar han i Panathinaikos och landslaget.
Så visst går det att komma upp ganska högt om man har lite talang trots att man börjar lite senare.

daja
2008-06-12, 17:39
Mikael Nilsson i svenska landslaget spelade som 20 åring i division6, nu spelar han i Panathinaikos och landslaget.
Så visst går det att komma upp ganska högt om man har lite talang trots att man börjar lite senare.

Vad har det med saken att göra? Han började ju inte med fotboll vid 20 års ålder. Han har säkert spelat sedan han var 6-7 år, men inte gjort den riktiga satsningen förrän senare och det är en jäkla skillnad mot att aldrig någonsin ha spelat och börja vid 20.

Spiffy
2008-06-12, 17:47
har man lite talang bör man kunna gå rätt in i ett division 6 lag. Kanske inte att ta plats i startelvan, men lätt kunna vara med på träningar osv.

frambogir
2008-06-12, 17:49
ut och spring med boll i elljusspåret :) Eller bli försvarare!

Spiffy
2008-06-12, 17:51
Vad jag menar är, sök upp en klubb så långt ner i divisionerna som möjligt och börja träna.

daja
2008-06-12, 18:02
Om han inte känner någon i laget tror jag att det är svårt att bara dyka upp på en träning och fråga om man får vara med, om man aldrig någonsin har spelat fotboll.
Jag hade satsat på att börja lira med jobbet eller några polare, typ lite tvåmål 1-2 ggr i veckan. På så sätt får du lite mer känsla för spelet och vet sen också om det är något du gillar och har lite talang för.

Per B
2008-06-12, 18:55
har man lite talang bör man kunna gå rätt in i ett division 6 lag. Kanske inte att ta plats i startelvan, men lätt kunna vara med på träningar osv.

Det är väl viss skillnad på de två meningar jag fetmarkerat i citatet ovan?! Jag spelar själv i ett division 6-lag i Stockholm, och jag kan lova dig att det är duktiga spelare i den divisionen.

Till trådskaparen:
Jag spelar som sagt i ett division 6-lag. Men vi har dessutom 2 lag i reservlagsserien, samt deltar även i korpspel. Vi har många spelare som helt klart inte spelat fotboll sen de var små, och de får vara med och spela match om de vill (i reservlaget då). Vår coach Sven brukar annonsera efter spelare på Korpen Stockhoms sida: http://www.korpen.se/stockholm/t3.asp?p=93299 (laget heter Anthropi)

Angel
2008-06-12, 18:57
Jag började spela i div 4 direkt. Kanske inte fanns lägre för damer....

petah
2008-06-12, 19:42
Angel i 4an för damer är enda kravet att du vet hur bollen ser ut. :)

Spiffy
2008-06-12, 19:44
Det är väl viss skillnad på de två meningar jag fetmarkerat i citatet ovan?! Jag spelar själv i ett division 6-lag i Stockholm, och jag kan lova dig att det är duktiga spelare i den divisionen.

Rätt in i ett div6 lag och vara med på träningarna. Alltså vara tillräckligt bra för att få vara med och träna.

stargate
2008-06-12, 19:51
Trådskaparen har väl blivit sugen nu när EM dragit igång:)

Själv blir man också lite sugen, har spelat fotboll i princip hela livet men la av för ca 5 år sedan pga skador, tjejer osv...

mangs
2008-06-12, 20:39
Jag såg på TV häromdagen att det spelades fotboll. En av killarna i vårt lag (Sverige) blev skadad så om du vill kanske du kan vara med där?

Klart du skall börja spela, börja lira med kompisar etc. även om du inte når någon högre nivå så är det roligt. Har du talang och de rätta fysiska förutsättningarna så kan du säkert komma upp i alla fall div 3-4 nivå.

brajjan
2008-06-13, 14:13

Till trådskaparen:
Jag spelar som sagt i ett division 6-lag. Men vi har dessutom 2 lag i reservlagsserien, samt deltar även i korpspel. Vi har många spelare som helt klart inte spelat fotboll sen de var små, och de får vara med och spela match om de vill (i reservlaget då). Vår coach Sven brukar annonsera efter spelare på Korpen Stockhoms sida: http://www.korpen.se/stockholm/t3.asp?p=93299 (laget heter Anthropi)

Låter skitbra vart i stockholm tränar laget?

Per B
2008-06-13, 14:43
Låter skitbra vart i stockholm tränar laget?

Under vårsäsongen har vi tränat på Lisebergs IP (Älvsjö) respektive Hägestensåsen. Är inte helt säker på att det blir samma till höstsäsongen. Fr o m nästa vecka är det uppehåll, vet inte när träningarna börjar igen.