handdator

Visa fullständig version : Muskeltillväxt och tungt kroppsarbete = ?

Blue_Balls
2008-06-09, 19:30
Skulle vilja veta hur mitt arbete (byggarbetare) påverkar min träning och muskeltillväxt.
Går jobbar tungt med kroppen varje dag (betong). Hjälper detta mig i min träning och muskeltillväxt, eller stjälper det? Funderar även på hur det fungerar med deff.
Extra vilodagar?

*rolleyes*

auToeXeC
2008-06-09, 19:34
Äter du bra och lyssnar på din kropp så ska det inte vara till något negativt. har själv ett fysiskt arbete och det enda jag kan säga är att ät ordentligt för att tappar du ork så är arbetsdagarna en plåga. Då syftar jag på om du vill deffa och jag talar då av egen erfarenhet.

Att jobba fysiskt 8h om dagen tar verkligen på ens krafter och ska du gymma efter en dag i stekande sol samt en massa rörelse så är det viktigt med mycket vatten med.

Scratch89
2008-06-09, 19:35
Tänk som sagt på att äta mycket. Om jag ska ligga på energibalans så räknar jag blankt med 3500 kcal om det är en träningsdag samtidigt som jag jobbar, och då är jag ändå rätt liten (ca 75 kg på 173 cm).

King Grub
2008-06-09, 19:36
Du kan räkna med att det har en negativ påverkan.

Jag skulle rekommendera en neddragning på träningsmängden, dvs följa ett upplägg med färre träningsdagar per vecka, inga 3-1-3-system.

Björkvedens mästare
2008-06-09, 19:50
Kanske är det därför jag nu orkar träna fler dagar i veckan, för att jag har ett lugnare jobb just nu.... kanske...kanske inte..... Vi får väl se när jag byter arbetsuppgifter till något tyngre igen då !

Musklerna är som vanligt iallafall...

Allan
2008-06-09, 20:24
Ät mycket. MYCKET. Rör dig mycket. MYCKET. Träna tre-fyra dagar i veckan. Planera så att t ex ben körs på fredag. Jag - och andra lagbasar - gillar inte folk som gnäller om träningsvärk om de ska dra 24 järn eller naja nät. Eller för den delen proppa utfackare eller vad som helst.
Fundera på hur du ska kunna äta vettigt under dagen. Finns exempel på hur t ex jag äter här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=36112) även om jag modifierat det en smula sen dess.

Deff under vintern? Glöm det. Utomhusjobb kräver både fett och kolisar. Det kan vara vettigt att faktiskt ta reda på hur mycket du förbrukar. Bara att väga och mäta under två månader. Trist? Ja. Effektivt? Jajamän

auToeXeC
2008-06-10, 05:09
Men sen äe det svåra att alltid lyckats göra dessa matlådor, vet ju själv att ibland kan man ha en stressig vecka och men har glömt leka av sig på Söndagen med en massa fryst mat. Så ibland blir det närmsta Konsum där man bygger ställningar vilket INTE är opti kanske.

Men hur skulle ett tungt fysiskt jobb ha negativ inverkan om man äter bra? Visst känner jag att kroppen är utvilad mer nu när jag tex bara körde 4 gånger förra veckan och var ledig tors-sön.

spoonchest
2008-06-10, 06:56
Skillnaden mellan Träning och tungt arbete är väl att man under utförandet av uppgifter inte ser på den ur träningssynpunkt. Man anstränger eller belastar mer. Te.x vid skyffling, tunga lyft.
Snedbelastade ryggar är en klassiker inom jordbruket (och många andra yrkesgrupper kan jag tänka mig).

Rahf
2008-06-10, 10:29
Tungt arbete ÄR träning. Ett träningspass som löper under ett arbetspass i princip.

Hemi
2008-06-10, 12:56
Man kan utveckla den träningen lite. Som jag skrev på annat forum, spadar är konstruerade idag för att man skall ta ett par steg i stället för att stå och svinga när man skyfflar. Inte för att jag riktigt gillar dem men ändå. Byt sida så du skottar 50-50, höger vänster. Samma med räfsor, tänk hockey när du krattar löv, se ytan som en hockeplan, byt 50-50, höger/vänster och gör det när du måste, för att nå bättre. 8 timmars-gym.

Chrillee
2008-06-11, 16:02

Jag skulle rekommendera en neddragning på träningsmängden, dvs följa ett upplägg med färre träningsdagar per vecka, inga 3-1-3-system.

Trist att höra.

Vänligen specificera och utveckla lite.

Clarkolofsson
2008-06-12, 08:17
Inte för att jag är den som är den, men betongarbetare är väl knappast tungt arbete? Ni lägger lite järn, snickrar lite formar och ser till så att gjutningen blir ok. I min värld finns det många många jobb som är bra mycket värre.

Blue_Balls
2008-06-14, 11:48

Du skulle inte kunna förklara varför?

Inte för att jag är den som är den, men betongarbetare är väl knappast tungt arbete? Ni lägger lite järn, snickrar lite formar och ser till så att gjutningen blir ok. I min värld finns det många många jobb som är bra mycket värre.

När man går på ackord och jobbar därefter blir det fort väldigt tungt och svettigt.

Men om inte att bära järnmattor är tungt, vad räknas som tungt jobb enligt dig då? :smash:

Slartibartfast
2008-06-14, 12:02
Du skulle inte kunna förklara varför?

Det är väl en självklarthet att man måste dra ner på gymträningen för att inte bränna ut sig om man har tungt kroppsarbete utöver det?

Blue_Balls
2008-06-14, 16:13
Det är väl en självklarthet att man måste dra ner på gymträningen för att inte bränna ut sig om man har tungt kroppsarbete utöver det?

Nu tänkte jag mest varför det skulle ha en negativ inverkan på muskeluppbyggnaden.

Sniggel
2008-06-14, 16:37
Nu tänkte jag mest varför det skulle ha en negativ inverkan på muskeluppbyggnaden.

Träning är fysisk stress, fysiskt arbete är fysisk stress. olika typer av stress kan "samlas" och man behöver återhämtningstid för att bli av med den. Man kan påskynda återhämtningstiden med mer mat, men inte hur mycket som helst.
Jobbar du inte fysiskt har du mycket mer återhämtningstid till förfogande och kan därför stimulera musklerna oftare eller tyngre oftare och fortfarande få resultat.

Allan
2008-06-14, 16:51

Du vet inte mycket om grovisjobb, eller hur?

Clarkolofsson
2008-06-14, 23:24

Jobbar själv som håltagare och har aldrig stött på nån som har ett hårdare jobb, och absolut inte betongsnickare. Rätta mig gärna om jag har fel.

Clarkolofsson
2008-06-14, 23:29
Sen kan jag ju även tilläga för att vara lite ontopic att

Efter jag började jobba inom bygg var jag tvungen att ändra min träning radikalt. Numera är det 3 pass i veckan, och som Allan säger ben på fredagar. Äter enorma mängder mat, ofta enkel husmansskott.

TommyBoy
2008-06-15, 11:45
Har aldrig ökat så bra som när jag jobbade med kroppen. Aptiten ökade och det var lätt att äta +5000 kcal. Tränade då efter ett 4-1-4 system och det var perfekt.

Tipset är att äta mycket och sova ordentligt. Gör du detta kan du se fram emot en mycket produktiv träningsperiod.

rAjj
2008-06-15, 12:49
Träning är fysisk stress, fysiskt arbete är fysisk stress. olika typer av stress kan "samlas" och man behöver återhämtningstid för att bli av med den. Man kan påskynda återhämtningstiden med mer mat, men inte hur mycket som helst.
Jobbar du inte fysiskt har du mycket mer återhämtningstid till förfogande och kan därför stimulera musklerna oftare eller tyngre oftare och fortfarande få resultat.

Riktigt bra förklaring för de som inte något vet! :thumbup:

Arf Pingvin
2008-06-15, 13:40
Jobbar själv som håltagare och har aldrig stött på nån som har ett hårdare jobb, och absolut inte betongsnickare. Rätta mig gärna om jag har fel.

Så om man inte jobbar som skogshuggare i 1 meter snö med yxa som enda redskap har man inte rätt att kalla det man gör tungt kroppsarbete? Du får ju ställa det i relation till alla med kontorsjobb, studenter, säljare etc som kan göra helt andra prioriteringar vad gäller kost och vila.

Clarkolofsson
2008-06-15, 13:49
Så om man inte jobbar som skogshuggare i 1 meter snö med yxa som enda redskap har man inte rätt att kalla det man gör tungt kroppsarbete? Du får ju ställa det i relation till alla med kontorsjobb, studenter, säljare etc som kan göra helt andra prioriteringar vad gäller kost och vila.

Haha va :D Jag skrev om jobb jag stött på. Brukar inte se skogshuggare så ofta på skanskabyggen :/

173cm
2008-06-16, 02:59
Jag skulle tro att du tjänar på det, alla kroppsarbetare brukar ju se större ut, och aktiv vila är väl fina grejer.

Finns säkert en övre gräns dock.

spoonchest
2008-06-18, 06:58
Quote:
Originally Posted by Clarkolofsson

visste att den här diskussionen skulle komma upp. :D
Hursomhelst. Kroppsarbete tränar väl kroppen på sitt vis. Men detta under förutsättning att man har en bra arbetsteknik. De är många grovjobb som har kommit långt med utvecklingen av teknik och hjälpmedel, så man inte "Sliter" på kroppen så mycket. Tyvärr så hänger det i slutändan på en själv hur man jobbar. Ju yngre man är, desto mer slit och släng brukar det vara.:hbang:

Dan S
2008-06-18, 08:55
Kroppsarbete är väll godis för styrka för att träna upp nerver osv i rörelser man inte gör på gymmet?

duckface
2008-06-18, 13:41
Jag är grovarbetare och det viktigaste för mig är sömnen...
Får jag inte 10 timmars sömn pallar jag ingenting.
nu är ju inte mitt jobb så jobbigt men jag har då inga problem med att träna 4 dagar i veckan, men dom veckor det är tungt på jobbet skiter jag i träningen.

Alltså jobbar inte folk när dom har träningsvärk? en sån kille/tjej hade jag sparkat direkt.
jag kör ben på tisdagar så jag får njuta hela veckan av träningsvärken :)

Mats J
2008-06-18, 14:26
Jag hade ett mycket tungt jobb under en period. Rensade ett fält från sten. Så jag lyfte sten av varierande storlek, allt från småsten till riktiga bumlingar som tog 1 timme att baxa upp i släpkärran, 8 timmar per dag. Utöver det körde jag morgonpromenad i 60 min och styrketräning 5 dagar i veckan. Deffade även unnder denna period och åt lite + sov uselt 4-6 timmasr/natt. Kan inte minnas att jag var det minsta sliten faktiskt.

Chrillee
2008-06-18, 15:31
Jag är grovarbetare och det viktigaste för mig är sömnen...
Får jag inte 10 timmars sömn pallar jag ingenting.

Hur får du till 10h sömn? Börjar man 07.00 måste man ju ha somnat innan 20.00 om man går upp 06.00. Jag skulle vilja sova mer men känns som det ända man gör då är att jobba -> träna -> sova...repeat. *gah!*

Jag hade ett mycket tungt jobb under en period. Rensade ett fält från sten. Så jag lyfte sten av varierande storlek, allt från småsten till riktiga bumlingar som tog 1 timme att baxa upp i släpkärran, 8 timmar per dag. Utöver det körde jag morgonpromenad i 60 min och styrketräning 5 dagar i veckan. Deffade även unnder denna period och åt lite + sov uselt 4-6 timmasr/natt. Kan inte minnas att jag var det minsta sliten faktiskt.

Lät som förhållanden för en fängelsefåge det där. :Virro

auToeXeC
2008-06-18, 15:56
Som idag så är jag osäker på om det blir gym, har rivit en plan på en ställning idag och skarvat av ca 80 st 10kg spiror på 1m - 1.5m höjd och det tar på krafterna sen gå med dessa på axlen mellan 10 - 100 steg per spira. Inte nog med det utan sen har jag lyft ner ca 200 st 12-14Kg trall från 2 m ner på samma nivå jag är på. med andra ord ca 200 knäböj med lätta vikter :) Men attans mad mör man är.

Så ser iaf oftast mina dagar ut.. Så äta mycket är viktigt, då jag för några veckor sen inte gjorde detta (500-900kcal) mellan 06:00 - 16:00 så är det tom farligt. Men som jag gör nu äter som ett svin så känner man att orken finns igen.

PS: Jobbat som ställinngsbyggare i 2 år nu, så kan iaf jämnföra lite :)

Allan
2008-06-18, 16:15
Nå, då får man väl berätta för håltagaren hur man jobbar då. Fortfarande är det mycket järn som ska dras. Även om man använder najomater är det fortfarande mycket knästående handnajning. Fortfarande bär vi rullar med bruk, eller kärrar ut det. Vid arbetsmätningar ligger grovisar i nyproduktion alltid mycket högt i energiförbrukning.
Sen måste du skilja på saker och ting. Vi har ingen yrkesgrupp som heter betongsnickare, så jag är osäker på vad du menar. Men jag kan lova att efter en dags uppbockning av ett filigranvalv är man rätt trött. Det lyfts åtskilliga ton i det momentet.
Vi kan dra en annan jämförelse - ett ordinärt villatak består av ca 1000 taktegelpannor ā ca 4 kg styck. Och det lägger man på en dag. Räkna själv.
Nej, vi ska inte lyfta så tungt längre, men i begreppet tungt ingår inte bara vikten. Jobbet blir tungt om man ska släpa armeringsknippen över filigranet, under vintern med mycket snö, och har man sedan redig otur ligger valven i fel riktning så all tråd måste in under gafflarna. Det blir ett par tusen upp och ner på knäna på en dag - och sen är man inte särskilt pigg på att träna.
I rotjobben är det än värre, för att inte tala om lösvirkesjobb.
Huvudsaken är att man äter tillräckligt - men att hålla på med deff samtidigt som man jobbar tungt brukar vara ganska lönlöst.

130kg finsk sisu
2008-06-18, 16:21
En personlig åsikt efter att ha läst tråden att lyssna på vad Allan har att säga i detta fall. Killen har om jag förstått jobbar som byggnadsarbetare länge samtidigt som han sysslat med de mesta som vi koloiter bryr oss om. Tänker på BB,SL,bänkpress och allmän gymträning.

flesh
2008-07-01, 12:47
Jag vet inte om industrilokalstädare räknas som ett tungt arbete, men det var en hel del tunga lyft, bla tunga metallvagnar som man vände och vred på när de skulle rensas, rökställningar fulla med korv som skulle baxas hit och dit..för att inte nämna själva städningen i sig med högtryckstvätt av industrimått..men en sak kan jag säga om kroppsarbete - man BLIR starkare av det, så länge kroppen håller!

newbie
2008-07-26, 11:27
Ni som har fysiskt betungande jobb, hur lägger ni upp träningsschemat?

Jag skulle gärna träna helkroppspass men det känns som att det sliter för mycket på kroppen i och med att jag använder hela kroppen i mitt arbete. Samt att det slukar för mycket kalorier för en så kallad "hard-gainer" (förlåt, jag vet att många hatar uttrycket) som mig som vill öka ett par kilo.

Jag splittar Över- Underkropp och på det tredje passet ger jag benen en ordentlig omgång.

Har ni andra rekomendationer att ge utifrån era erfarenheter?

newbie
2008-07-26, 16:55
Jag splittar Över- Underkropp och på det tredje passet ger jag benen en ordentlig omgång.

Jag måste ha fått solsting. JAG SPLITTAR DRAG/PRESS. Inget annat.

dojjan
2009-01-27, 22:02
Jag jobbar som brevbärare och har gjort i en månad nu. Kanske lite väl tidigt att utvärdera än men det funkar bra med träningen än så länge. Jag cyklar mellan 3-5 h / dag samt springer i en massa trappor (ja, springer, inte går). Jag tränar varannan dag så det blir 3-4 ggr / vecka. Det enda jag ändrat i mitt schema är att ta bort benträning (förutom marklyft) då jag är trött och mör i benen efter att ha cyklat med en 100 kg cykel upp för alla jävla backar...

Arne Persson
2009-01-27, 22:15
Jag hade ett underbart jobb i forntiden när jag jobbade på Bäckaskogs Stärkelsefabrik. Jag jobbade som säckare.Jag skulle fylla 50 kgs säckar med potatismjöl, kasta upp dom på pallar om 1 ton och köra ut dom med truck. Dagsarbetet var 20 ton/dag (400 säckar). Jag kan lova att man blev jävligt stark av jobbet. Efter ett par veckor så lekte man med säckarna. Jag gjorde till slut 1 ton på 5 minuter och var klar med mitt jobb strax efter lunchen. Jag hade jobbet som ett träningspass. På kvällen var det tyngdlyftning och BB och karate som gällde. Inte fan blev jag övertränad, tvärt om, mina träningsvikter ökade markant.
Självklart kurade man varken då eller nu.
Tyvärr fick jag sluta där när jag luxerade sönder mitt knä på karaten. Synd! Jag saknar det jobbet än idag.

Därför tycker jag att det är patetiskt när man idag hör BB- och "proffs"BB-wannabees gnälla att dom inte kan ha tunga jobb pga av att dom blir övertränade.....