Logga in

Visa fullständig version : Hejjar Finnarna på Sverige nu i fotbollen?

Piranha
2008-06-08, 10:27
Pollen berör främst våra kära grannar, men som vi alla känner tilll vill ju alla klicka.

DS en Finne bosatt i Sverige räknas fortfarande som Finne.

qwerty1
2008-06-08, 10:28
vart är pooooooooooollen

bubbe
2008-06-08, 10:28
Hejjar du på finland i backhoppning?

Piranha
2008-06-08, 10:30
Hejjar du på finland i backhoppning?

Inte sen Matti Nykänen slutade.

bubbe
2008-06-08, 10:36

Jag tror finnarna slutade hålla på sverige när brolin slutade :D

He-man
2008-06-08, 11:02
vart är pooooooooooollen

Vart är Fiiiiiiiiiiiiiinnnarna?

Piranha
2008-06-08, 11:03
Vart är Fiiiiiiiiiiiiiinnnarna?

De kanske undviker pollen fö att inte avslöja sig... hmm borde gjort den anonym.

L-Sami
2008-06-08, 11:07
Jag är ruotsinsuomalainen, hejar på Sverige när Finland inte är med. Dock är Portugal favoriten :)

He-man
2008-06-08, 11:21
De kanske undviker pollen fö att inte avslöja sig... hmm borde gjort den anonym.

Men kan inte du ändra sånt, med dina magic fingers? :confused:

Arne Persson
2008-06-08, 11:34
Om man är halvfinne då.....?

reinholdsson
2008-06-08, 11:36
Lika mycket som vi håller på dem i hockey :D

rolf
2008-06-08, 13:34
Jaförfan, löjligt att sitta och sura över sånt. Klart man hejar på Sverige, det är ju the next best thing liksom.

..men hockey är andra grejer :D

oath5
2008-06-08, 13:56
Finnar hatar Sverige och svenskar (dem borde vara tacksamma att vi hjälpte dem under kriget) Farfar är finne, så givetvis fick jag ett fult finskt efternamn till råga på allt*grr27* För min del så skulle det aldrig falla mig in att hejja på Finland i vad det nu gäller.

Piranha
2008-06-08, 14:10
Om man är halvfinne då.....?

Det finns inga halvfinnar, Sisu och jag har haft den dikussionen med finlandssvenskar osv, är man en gång besudlad med finskt blod är det pemanent.

130kg finsk sisu
2008-06-08, 14:22
Finnar hatar Sverige och svenskar (dem borde vara tacksamma att vi hjälpte dem under kriget) Farfar är finne, så givetvis fick jag ett fult finskt efternamn till råga på allt*grr27* För min del så skulle det aldrig falla mig in att hejja på Finland i vad det nu gäller.
Here we go again. Visst är vi tacksamma över den hjälp som gavs, men ni kan vara lika om inte ännu mer tacksamma att inte Ni har haft Sovjet swom närmaste granne. Dessutom räknas Sveriges största insats för Finland vara att rädda oss undan oroligheter inom landet då ni tog emot många arbetare på 50-60-70 talen. Iofs behövde ni dem...

Och svar JA jag heijar på Sverige i Handboll&Fotboll då det gäller storturneringar. Vem kan inte gilla Olof MEllbergs brutala, fysiska spel kombinerat med en härlig dialket + att han sjunger "Du gamla du fria" som vilken storsångare som helst! Men fjollorna ni har på mittfältet bör bytas ut, t.ex Ljungberg, Svensson, Källström, Chippen. Är det Boyzone man skall ha på mittfältet numera??? Tacka vet jag då Swartz, Thern, Ingesson lirade, då fick motståndarna visa vad de gick för. Och inte konstigt att att Sverige gick bra på deras tid då det fanns spelare med HJÄRTA FÖR LAGET!!!!

130kg finsk sisu
2008-06-08, 14:24
Det finns inga halvfinnar, Sisu och jag har haft den dikussionen med finlandssvenskar osv, är man en gång besudlad med finskt blod är det pemanent.
Finlandssvenskar har om man vill leka Nazze inte finskt-ugriskt blod i sig. "Äkta" Finlandssvenskar är ättlingar till de svenskar som bosatte sig i Finland från 800-talet och framåt. Finlandssvenskar= Svenskspråkiga Finländare.
(OBS! Ta inte detta som om jag är rasromantiker eller nåt...)

130kg finsk sisu
2008-06-08, 14:25
Pirre: http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvensk

130kg finsk sisu
2008-06-08, 14:27
"Etniskt sett har den finländska befolkningen i dagens läge blandats upp så, att det är mycket svårt att säga något säkert om en given finländares etniska ursprung utgående från dess modersmål eller efternamn. Under tidigare århundraden övergick många finskspråkiga till svenska eftersom förvaltningens och från och med 1700-talet även den högre utbildningens språk var svenska (ända fram till 1700-talet var undervisningsspråket vid läroverken och vid Finlands enda universitet latin). Under Finlands nationella väckelse, och särskilt under finska språkstriden på 1920- och 30-talen, gick vågor åt andra hållet: Många bytte sitt svenska eller i vissa fall tyska efternamn, ofta till motsvarande direkta översättning på finska."

rolf
2008-06-08, 16:14

Jag brukar inte störa mig på det som skrivs om finnar för man börjar bli van med att bli bashad på diverse forum, men det där blir man ju faktiskt lezzen i ögat av. :/

Gustaven
2008-06-08, 16:14
Hörde från någon att finnarna hellre hejjar på ryssland än sverige i t.ex. hockey/fotboll... kan någon finne dementera detta :D?

rolf
2008-06-08, 16:26
Hörde från någon att finnarna hellre hejjar på ryssland än sverige i t.ex. hockey/fotboll... kan någon finne dementera detta :D?

Jag kan ju inte tala för alla finnar men det skulle aldrig falla mig in att heja på ryssland. Sverige alla gånger isf!

130kg finsk sisu
2008-06-08, 16:58
Det är nog bara gamla kommunister som hejar på Ryssland framom Sverige...

130kg finsk sisu
2008-06-08, 17:01
Såg att jwzrd blivit finne nu oxå... :)

Arne Persson
2008-06-08, 17:05
Helt fel! Han är ju fransman och musketör!:)

Liten Men Fet
2008-06-08, 17:08
Jag brukar inte störa mig på det som skrivs om finnar för man börjar bli van med att bli bashad på diverse forum, men det där blir man ju faktiskt lezzen i ögat av. :/

Bry er inte om vad Oath5 säger jag har bara goda erfarenheter av Finnar, trevliga och lugna. Snygga tjejer också!

Klart man hejar på finland om sverige blir utslaget.

Edit: jag tycker om brytningen många har när dom pratar svenska, eller dialekten kanske är mer rätt.

L-Sami
2008-06-08, 18:08

Vet flera finnar som ogillar Sverige i sportsammanhang, inklusive min egen far :D Om Sverige möter Ryssland i hockey, så ska inte Sverige få vinna iaf enligt honom ;)

manmannen
2008-06-08, 18:18
Hejar inte på sverige i fotboll pga av att jag inte följer med inom fotbollen.

von huff
2008-06-08, 18:37
Enda gången jag håller på Sverige är då de spelar mot Ryssland eller USA

Nitrometan
2008-06-08, 19:37
Precis!

Och när hade Sverige en knäskada med samma underhållningsvärde som Nykänen? Aldrig...

Brolin duger att skratta åt.

Nitrometan
2008-06-08, 19:39
Vet flera finnar som ogillar Sverige i sportsammanhang, inklusive min egen far :D Om Sverige möter Ryssland i hockey, så ska inte Sverige få vinna iaf enligt honom ;)
Ryssland eller Sverige? Pest eller kolera?

Vilka skulle han helst styras av ryssar eller svenskar?

Piranha
2008-06-08, 19:39
Precis!

Och när hade Sverige en knäskada med samma underhållningsvärde som Nykänen? Aldrig...

Brolin duger att skratta åt.

Nä jag förstog inte heller poängen med Inga Gill där.

Nitrometan
2008-06-08, 19:42
Finlandssvenskar har om man vill leka Nazze inte finskt-ugriskt blod i sig. "Äkta" Finlandssvenskar är ättlingar till de svenskar som bosatte sig i Finland från 800-talet och framåt. Finlandssvenskar= Svenskspråkiga Finländare.
Precis... Finlandssvenskar är svennar som bor i Finland. :D

Eller hur sisu?

L-Sami
2008-06-08, 20:02
Ryssland eller Sverige? Pest eller kolera?

Vilka skulle han helst styras av ryssar eller svenskar?

Blanda inte in politik, när det gäller sport. Han är finne och finnarna har större rivalitet med Sverige än Ryssland när det gäller idrott. Det som hände mellan Ryssland och Finland för länge sen snackas inte om bland personer som inte deltog själv i krig eller av den yngre generationen. Därför är Sverige en större ärkerival för Finland idag och endast inom idrotten.

Nitrometan
2008-06-08, 20:18
Blanda inte in politik, när det gäller sport. Han är finne och finnarna har större rivalitet med Sverige än Ryssland när det gäller idrott. Det som hände mellan Ryssland och Finland för länge sen snackas inte om bland personer som inte deltog själv i krig eller av den yngre generationen. Därför är Sverige en större ärkerival för Finland idag och endast inom idrotten.
Skitsnack. Idrott är politik.

130kg finsk sisu
2008-06-08, 20:31
Jag skulle säga tvärtom, veteranerna pratar inte så mycket om Ryssland överhuvudtaget. Däreemot är Ryssland ett hett debattämne bland många unga. Och jag har inte träffat allt för många som är positiva till Ryssland...

L-Sami
2008-06-08, 20:39
Jag skulle säga tvärtom, veteranerna pratar inte så mycket om Ryssland överhuvudtaget. Däreemot är Ryssland ett hett debattämne bland många unga. Och jag har inte träffat allt för många som är positiva till Ryssland...

Det är kanske annorlunda då i Österbotten. I lumpen snackade man om ryssar i politiska sammanhang, men man ville gärna hellre slå Sverige i hockey. Sällan man hörde nåt snack om Ryssland i allmänhet i Helsingfors trakterna.

Nitrometan
2008-06-08, 20:40
Klart att finnarna vill slå Sverige i hockey.

Men i matchen Ryssland - Sverige?

von huff
2008-06-08, 20:40
Nog tycker jag att det alltid är så att finnarna inte hejjar på Sverige, fast i Österbotten vet jag inte där,dom flesta finlandssvenskar på kolo är ju därifrån.Själv tycker jag att man i Österbotten är mera "svenskvänliga" än i södra Finland.

L-Sami
2008-06-08, 20:42
Klart att finnarna vill slå Sverige i hockey.

Men i matchen Ryssland - Sverige?

Vet inte tror många skiter i vilka som vinner mellan Ryssland och Sverige, sen finns det säkert de som vill att Sverige vinner. Har själv haft erfarenheter av 40-50 talister som gärna vill att Sverige åker spö om de två nationer lirar.

130kg finsk sisu
2008-06-09, 10:00
Nu pratar ni hockey. I denna tråd var det fotboll som gällde. Men du erkänner ju även själv här Sami att man pratar om Ryssland i politiska sammanhang? Nyss var det ju att ingen brydde sig...

Viktor_Balck
2008-06-09, 10:38
Here we go again. Visst är vi tacksamma över den hjälp som gavs, men ni kan vara lika om inte ännu mer tacksamma att inte Ni har haft Sovjet swom närmaste granne. Dessutom räknas Sveriges största insats för Finland vara att rädda oss undan oroligheter inom landet då ni tog emot många arbetare på 50-60-70 talen. Iofs behövde ni dem...

Och svar JA jag heijar på Sverige i Handboll&Fotboll då det gäller storturneringar. Vem kan inte gilla Olof MEllbergs brutala, fysiska spel kombinerat med en härlig dialket + att han sjunger "Du gamla du fria" som vilken storsångare som helst! Men fjollorna ni har på mittfältet bör bytas ut, t.ex Ljungberg, Svensson, Källström, Chippen. Är det Boyzone man skall ha på mittfältet numera??? Tacka vet jag då Swartz, Thern, Ingesson lirade, då fick motståndarna visa vad de gick för. Och inte konstigt att att Sverige gick bra på deras tid då det fanns spelare med HJÄRTA FÖR LAGET!!!!

Vilka ska vi byta ut vårat mittfält mot? Finska mittfältet eller? Är svenskarna inte tillräckligt macho för dig?

L-Sami
2008-06-09, 10:39
Nu pratar ni hockey. I denna tråd var det fotboll som gällde. Men du erkänner ju även själv här Sami att man pratar om Ryssland i politiska sammanhang? Nyss var det ju att ingen brydde sig...

Visst i militärkretsarna pratade man om ryssarna, speciellt då när de flög över Finland med sina jetplan under den tiden jag var där. Annars är det väldigt tyst om ryssnacket bland den finska befolkningen som jag stöter på och har stött på. De enda som jag har hört snacka om ryssarna är krigsveteraner, that's it.

130kg finsk sisu
2008-06-09, 11:29
Vilka ska vi byta ut vårat mittfält mot? Finska mittfältet eller? Är svenskarna inte tillräckligt macho för dig?
Vad är problemet riktigt? Jag kritiserade svenska mittfltet för att vara duktiga och tekniska men många av totalt ointresserade av att spela fysisk och kämpaglad fotboll. Som jag sa var det bättre under 90-talet då ni hade ingesson, thern och swartz. Det finska mittältet håller tyvärr inte den standard att de kvalade in i EM.
Själv skulle jag se både Linderoth och D.Anderson på mitten på mittfältet. Men dessa är inte heller ideaiska spelare.
Vem har pratat om macho här? Kan man inte föra en seriös debatt om spelarna?:confused:

130kg finsk sisu
2008-06-09, 11:34
Visst i militärkretsarna pratade man om ryssarna, speciellt då när de flög över Finland med sina jetplan under den tiden jag var där. Annars är det väldigt tyst om ryssnacket bland den finska befolkningen som jag stöter på och har stött på. De enda som jag har hört snacka om ryssarna är krigsveteraner, that's it.
Kanske inte det första man pratar om. Men försök fråga lite efter om du är intresserad.
Sen är ju Ryssland någonting väldigt komplext i Finland. Skräcken för ryssarna har alltid funnits men underblåstes av propaganda speciellt under 1920-40 talet av de starka nationella krafter som fanns. Efter 2vk gjordes det en kovändning och det blev otroligt PK att älska ryssland istllet för att hata. Först efter kalla krigets slut har känslorna börjats normaliseras. OCh jag är bombsäker att om du PRIVAT frågar någon vad största hotet mot Finland är så är svaret Ryssland. Iaf en stor majoritet.
Och som sagt tror de är få som heijar på Ryssarna i någonting. Men vad vet jag...

130kg finsk sisu
2008-06-09, 11:50
Saken är den har du någonsin hört Ingesson, Thern, Swartz, Dennis Wise, Vinnie Jones, Jaap Stam, Sol Cambell blivit beskyllda för att inte spela för laget? Svaret är troligtvis ALDRIG.
Har du däremot hört någon av Ljungberg,Kllström, Svensson, Chippen blivit anklagade för att vara diva eller att inte spela för laget? Svaret är TROLIGEN...:thumbup:

Bärs
2008-06-09, 13:34

Hur kan man ha svenskt eller finskt blod i sig?

Nya undersökningar har visat att svenskarna genetiskt delvis kan härstamma ända från de första invandrarna som kom när inlandsisen drog sig undan. Å andra sidan är de germanska språken i Norden tämligen unga, kanske bara ett par tusen år. Enligt en finsk forskare som publicerar sig också på svenska är även finskan och samiskan unga språk i Norden, kanske också de endast ca tvåtusen år. Svenskar och finnar är alltså olika befolkningar som övertagit svenska och finska, de har alltså bytt språk. Det är viktigt att skilja mellan gener, kultur och språk. Dessa fenomen sprider sig oberoende av varandra.

Har du varit i Ryssland?

130kg finsk sisu
2008-06-09, 19:22
Om jag varit i Ryssland?
Svar JA. 2001 var jag till Sotchi vid Svarta Havet occh tävlade i styrkelyft.
2004 var jag till Petrosavodsk på en utflykt med veteranföreningen. Summan av kardemumman är att ryssarna är ett mycket trevligt folk men deras polis/militär kultur är inte att föredra. Men som sagt vanligt folk är skitcoola, och bra att supa oxå... :hbang: :confused: :thumbup:

SannedTempos
2008-06-09, 20:48
Hejar väldigt sällan på Sverige i något sportsammanhang men jag vill lite skylla det på svensk media. Alltså när t.ex. Sverige vinner en fotbollsmatch så börjar vissa svenska TV-kanaler och tidningar höja laget till skyarna och älta det hela i år och dagar. Så det blir tröttsamt. Själva idrottarna/spelarna brukar oftast vara ödmjuka (ja inte Zlatan då, men han kommer undan med det :) ) och sympatiska så...det måste vara media :MrT:

130kg finsk sisu
2008-06-10, 19:16
Enligt IltaSanomats opionsundersökning heijar 10% av Finländarna på Sverige och 3% på Ryssland. Populäraste laget är Portugal med 17%.

Bullaz
2008-06-10, 19:21
Inte en chans att dom hejar på Sverige. Dom hatar oss. Finnar är sura och instängda människor i mina ögon. Iofs skiter jag fullständigt i dom också så det jämnar väl ut sig i längden, jag är nog inte ensammen. Jag grundar min åsikt på personliga möten med finnar, har än så länge inget positivt att säga om dom, tyvärr.

Huffo the A-LagaRe
2008-06-10, 21:30
Inte en chans att dom hejar på Sverige. Dom hatar oss. Finnar är sura och instängda människor i mina ögon. Iofs skiter jag fullständigt i dom också så det jämnar väl ut sig i längden, jag är nog inte ensammen. Jag grundar min åsikt på personliga möten med finnar, har än så länge inget positivt att säga om dom, tyvärr.

De super bra och har stridit bra i flera krig i alla fall.

Wain
2008-06-11, 07:04

+1