Logga in

Visa fullständig version : Fundering ang. muskelminne

KaptenKnäsvag
2008-06-07, 22:40
Tänkte på en sak här om dagen; appliceras teorin om muskelminne till förluster under deff?

Tabbe
2008-06-07, 22:56
Eftersom det bara är en teori kan den appliceras på vad som helst som gäller muskler :)

KaptenKnäsvag
2008-06-07, 23:13
Eftersom det bara är en teori kan den appliceras på vad som helst som gäller muskler :)

Kan kan den, men jag frågar om det görs.

MrBoris
2008-06-08, 00:08
Tänkte på en sak här om dagen; appliceras teorin om muskelminne till förluster under deff?

Du får gärna förtydliga frågan "appliceras teorin om muskelminne till förluster under deff?"

"tillämpas teorin om muskelminne till förluster under deff?"

Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Om "muskelminnet" fungerar o kan ge tillbaka gamla muskler/styrka även under en deff?

demode
2008-06-08, 01:04
Jag uppfattar det som att han vill vet om man får tillbaka muskelmassan man tappat efter en deff lättare genom ett sk. muskelminne.

King Grub
2008-06-08, 05:19
Har man förlorat mest muskelmassa vid en viktnedgång, kommer en större del av viktuppgången vid återgång till normalt ätande att bestå av muskelmassa. Har man förlorat mest fettvikt, kommer viktuppgången också att bestå av mest fettvikt.

jaosef
2008-06-08, 13:09
Men om det nu är så, vad tjänar man då på att deffa efter en bulk? Det låter ju som att om man bulkat, sedan deffar bort fettet, sedan börjar att bulka igen, så lägger man på sig fettet igen, och inte muskler? Eller har jag missförstått?

Fogue
2008-06-08, 20:19
Man lägger på sig en större del fett, inte 100%.

Sniggel
2008-06-08, 20:37
Men om det nu är så, vad tjänar man då på att deffa efter en bulk? Det låter ju som att om man bulkat, sedan deffar bort fettet, sedan börjar att bulka igen, så lägger man på sig fettet igen, och inte muskler? Eller har jag missförstått?

Så här tror jag att det är.

Bulk påskyndar muskelmassauppbyggning och gör att man snabbare utvecklar fler cellkärnor, en bestående effekt, som gör att efter en deff, och eventuell förlorad muskelmassa, får du lättare tillbaka den muskelmassa du hade (eller iaf närapå), uppbulkad, trots en lägre fettnivå.
Samma bf som innan bulk, men mer muskelmassa pg a fler cellkärnor som kan tillsammans kan upprätthålla en högre proteinsyntes.

Det finns säkert fler faktorer som hjälper till också, men för mig känns denna som en av de mest troliga förklaringarna till varför det är bra att omväxla bulk o deff.