handdator

Visa fullständig version : Något att spela in intervjuer mm med?

Tricklev
2008-06-07, 17:29
Tja, jag behöver något för att kunna spela in intervjuer mm med, vad använder man till detta nuförtiden, finns kassetband med att spela in i, eller får man använda någon mp3spelare för det, och vilka prisnivåer handlar det om för att få någon med hyffsat kvalité?

hahavaffan
2008-06-07, 18:06
En digital ljudinspelare är ju rätt opti. Olympus har massor.

jakke
2008-06-07, 18:31
Använde en SE mobiltelefon senast och det fungerade riktigt bra.

Duffman
2008-06-07, 18:38
som sagt fickminne, mobiltelefon, mp3spelare. Finns många typer att använda. Har i jobbet använt mig av olympus grejer och de har funkat bra...

http://www.olympus.se/consumer/2590_brochures.cfm

Mantus
2008-06-07, 19:47
Det beror på vad du skall göra med intervjumaterialet, om du skall transkribera vill du nog helst ha en lätt manövrerbar liten sak som är lätt att stoppa och spola tillbaka samtidigt som du vill ha en som spelar in ljudet klart och tydligt. Sedan finns det även dem med en funktion som gör att inspelningen stängs av när inget ljud hörs inom en viss tidsintervall och sätts på när det börjar igen, bra om man skall spela in intervjuer mer för journalistiska ändamål eftersom det inte sliter lika mycket på batteriet men dåligt om det är i forskningssyfte och en tolkning där kan tänkas innefatta även avbrott i ett samtal.

Tricklev
2008-06-08, 00:29
En digital ljudinspelare är ju rätt opti. Olympus har massor.

Verkade fett, någon som vet vart man kan få tag i dessa i Göteborg?

tron
2008-06-08, 02:03
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284313

Ganska sugen på att handla en faktiskt, har fått höra ett exempel av en vän som gjort en bootleg från slumpat hcband och det är riktigt bra fångat.

Slartibartfast
2008-06-08, 02:31
Jag spelade in alla mina åtta magisterintervjuer på en mp3-spelare med mikrofon. Funkade bra.

Per B
2008-06-08, 06:28
Verkade fett, någon som vet vart man kan få tag i dessa i Göteborg?

Musikaffärer har troligen det största sortimentet av såna här prylar. Testa Musikborsen (www.musikborsen.se, kolla under Studio/Inspelning).