Visa fullständig version : Tappa vikt inför invägning.
Hej,
Skall väga in mig idag om ca 3 timmar, för att gå en match om ca 6 timmar. Behöver tappa runt ~ 1kg.
Har möjlighet till bastu, men går det bra att köra ett varmt bad istället för att tappa det sista?? Stor skillnad melllan dessa 2?
Tips på vad man bör få i sig efter invägningen?? Hur mkt kolhydrater / vatten / natrium?
/MVH Henri
Det är jättestor skillnad mellan att ligga i ett varmt bad och att sitta och svettas.
I det första fallet så sker ingen utsöndring av vatten till hudens yta eftersom den inte kan avdunsta.
När du svettas så utsöndras vätska till hudens yta för att den ska avdunsta och ta med sig värme och kyla ned dig.
Åh fan,
Tack för svar Sverker!
1kg på en timme, jobbig sits. :// Lycka till
1kg på en timme, jobbig sits. :// Lycka till
Är det verkligen så illa? Blir ju inget "skön" bastande, snarare kläder o in o försöka svettas så mkt som möjligt..
Iofs, kanske inte är speciellt svårt. Kändes mycket bara med tanke på att jag försöker gå ned 0.5kg i veckan. :) Men du vill ju bara tappa vatten så, det fixar sig nu. Iväg med dig nu. :)
Är ju inte fett jag ska tappa som tur är, utan endast vätska! :)
Har ju ett par timmar efteråt att fylla på, dock känns det sjukt att man ska lyckas klämma ut ett mjölkpaket med svett... :S
tigerofsweden
2008-06-07, 09:39
Är ju inte fett jag ska tappa som tur är, utan endast vätska! :)
Har ju ett par timmar efteråt att fylla på, dock känns det sjukt att man ska lyckas klämma ut ett mjölkpaket med svett... :S
Du kan inte klämma ut en rejäl bredbandskabel där bak? ;)
Till att börja med: Sitt inte inne framför datorn!
Nu vet jag inte var du är, men här skiner solen och är ganska varmt. På med träningsoverallen och huvtröjan och ge dig ut och gå en sväng!
Gå på toaletten!
Stoppa för allt i världen inget i munnen. (Kan ju tyckas självklart förstås..)
Var på plats tidigt och provväg dig. Var inte blyg, skippa kallingarna också.
Nu vet du hur du ligger till, in i bastun med dig.
Vräk inte i dig varken mat eller vätska efteråt men se till att småäta/dricka så mycket du behöver.
På med en Bodybag och in och skuggboxas i bastun. Se till att börja lite tidigare nästa gång. :)
Vilken är egentligen den mest effektiva metoden för att tömma kroppen på västska? Bastu? I allmänhet alltså.
Är också nyfiken på hur det gick? Ett kilo på 6 timmar låter tufft, dock ej omöjligt.
dricka tequilashots med laxermedel medans du kör cardio i en bastu är nog ganska ultimat för att tappa vätska.
HanneJoelsson
2008-06-07, 23:06
Vilken är egentligen den mest effektiva metoden för att tömma kroppen på västska? Bastu? I allmänhet alltså.
Är också nyfiken på hur det gick? Ett kilo på 6 timmar låter tufft, dock ej omöjligt.
det är inte så tufft, såg på typ ett program tror det var Ultimate Fighter, han gick ner 3-4 kg vätska på 1-2 timmar om jag minns rätt..
de ä tufft:) han tog på bodybagen och stack ut o sprang 1 timme.
dricka tequilashots med laxermedel medans du kör cardio i en bastu är nog ganska ultimat för att tappa vätska.
:)
Det där lät ju hälsosammt.
Ser scenen framför mig och småler.
Men till trådskaparen: hur gick det?
Hej,
Skall väga in mig idag om ca 3 timmar, för att gå en match om ca 6 timmar. Behöver tappa runt ~ 1kg.
Har möjlighet till bastu, men går det bra att köra ett varmt bad istället för att tappa det sista?? Stor skillnad melllan dessa 2?
Tips på vad man bör få i sig efter invägningen?? Hur mkt kolhydrater / vatten / natrium?
/MVH Henri
1kg hoppas jag du lyckades med, lyckades jag med 5 kg på 6 dagar där de första 2kg tog en dag är det inte omöjligt.
LadyInsane
2008-06-09, 14:23
1kg hoppas jag du lyckades med, lyckades jag med 5 kg på 6 dagar där de första 2kg tog en dag är det inte omöjligt.
Inför en match? Hur mycket ork hade du sen?
Kul att så många svarade till slut ! :)
Åkte hemifrån med en vikt på ~65,7kg, duschade varmt o hoppade in i bastun med mjukisbraller & luvtröjja.
Gick sedan upp för en "prov" vägning, och vågen var 64.95 för att sedan vända till 65 blankt.
Bastade bort runt 0,4-0,5kg skulle jag tippa på runt 20 minuter.
Cardio i bastun :hbang:
Inför en match? Hur mycket ork hade du sen?
Inför en tävling med 4minutersronder.
Jag hade ju 1h på mig att äta upp mig igen, det grick mycket kex den timmen.*popcorn* Men såhär i efterhand så var det inte optimalt och det visste jag redan innan. Men det var antigen det eller ligga på en viktklass jag inte ville gå.
Kul att så många svarade till slut ! :)
Åkte hemifrån med en vikt på ~65,7kg, duschade varmt o hoppade in i bastun med mjukisbraller & luvtröjja.
Gick sedan upp för en "prov" vägning, och vågen var 64.95 för att sedan vända till 65 blankt.
Bastade bort runt 0,4-0,5kg skulle jag tippa på runt 20 minuter.
Cardio i bastun :hbang:
Najs! Bra jobbat.
Av ren nyfikenhet undrar jag nu vilken sport det var du skulle utöva?
Basta bort vikten är dock ganska skonsamt. Behöver man ju inte springa runt som ett fån. ca 20 minuter per kg (från det man börjar svettas; klart olika beroende på temperatur osv förstås!!). Bara att skrapa av svetten så att man tillåter ny att tränga fram.
Hellre bastun än tokspringa eller att äta sallad och inte dricka vatten före match, för då blir man garanterat svagare.
1kg hoppas jag du lyckades med, lyckades jag med 5 kg på 6 dagar där de första 2kg tog en dag är det inte omöjligt.Jag har vid två tillfällen släppt 4kg på ett dygn. Varma kläder, lite mat. Inget besvärande.
Presterat helt OK efteråt.
Gjort det mest för att testa på det, kul att veta hur ens kropp funkar.
2 kg på 1 timme och 20 minuter för..tja...16 år sen på en höft...bastu is teh shit ;)
Kom vi fram till vilken sport det rörde sig om?
Och vann du?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.