handdator

Visa fullständig version : Cykling för cardio

gedddan
2008-06-06, 09:33
Hallå!

Har lyckats sabba mina knän, och är därför på jakt efter någon annan form av cardio-träning än löpning. Jag har kollat runt en del och cykling verkar vara det som skulle passa mig bäst.
Nu trivs jag inte jättebra på gym, så spinning känns inte riktigt som min grej, i alla fall inte som basen i min cardio-träning.
Vad jag främst undrar över är vilken typ av cykling som ger bäst cardio. Handlar det om att införskaffa en mtb eller racer, eller ger båda samma kondition beroende på vad man gör det till?
Vill gärna få råd både när det gäller vilken typ av cykel ni tycker att jag ska kolla på, samt hur man effektivast tränar cardio med en sådan.

Ha det bra
Martin

mastermungo
2008-06-06, 14:36
Till en början. Den bästa träningen är oftast den som blir av. Så kör på det som du tycker verkar roligast. Racea omkring i skogen eller ligga å harva på landsvägen.

Däremot vet jag inte hur cykling påverkar knäna. Kan väl tänka mig att cykling i skogen borde vara mer påfrestande iaf.

När du bestämt dig. Gå till en cykelaffär så lovar jag dig att du kommer få bra tips på en cykel för just dina behov.

machine gun
2008-06-06, 16:58
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89904

Fast undvik ordet cardio.

gedddan
2008-06-06, 22:04
Tack för snabba svar.

Har kollat tråden, men inte känt att den gett speciellt mycket. Ska kolla mer noga.

Okey, är cardio ett missvisande uttryck?

MasterChief
2008-06-06, 22:17
Spelar ingen roll om du kör LVG eller MTB. Välj den variant som du tycker verkar roligast. Konditionseffekten beror på mängd och intensitet. Sen om du cyklar på mormors gamla hoj fram och tillbaka på mammas gata eller köper en racer i carbon för 50.000 och flyttar till alperna spelar ingen roll. I slutändan är det pulsnivån och mängden som avgör.

Det är roligare att göra det man tycker är kul.

Eddie Vedder
2008-06-07, 06:15

Nej det är bara vidrigt.:D

Vill du träna konditionsträning så säg konditionsträning.;) Och för övrigt är cykling jättebra för det ändamålet. Är du van vid att springa och har fått upp en bra kondition vua löpning kan det vara svårt att få till samma pulshöjning på cykel till en början. Det blir jobbigt i benen före hjärtat hinner komma upp i varv ordentligt men det är något du lär vänja dig vid när benen "härdats" lite.

Själv blir jag snabbt trött i benmuskulaturen av cyklingen, så jag har svårt att komma upp i samma flås och puls som jag kan pressa upp mig till med löpningen. Men så cyklar jag ju ganska sällan och det är det man tränar man blir bra på.:thumbup:

Mirre
2008-06-07, 07:04
Om du ska utöva din konditionsträning året runt och inte vill köra på gym, skulle jag satsa på en spinningcykel me riktiga cykelskor och ställa framför teven och kombinera med en vanlig, inte så stöldbegärlig citybike eller liknande för transport utomhus.
Cykling brukar tom rekommenderas vid rehab av knän. :thumbup:

machine gun
2008-06-07, 07:41
Om du ska utöva din konditionsträning året runt och inte vill köra på gym, skulle jag satsa på en spinningcykel me riktiga cykelskor och ställa framför teven och kombinera med en vanlig, inte så stöldbegärlig citybike eller liknande för transport utomhus.
Cykling brukar tom rekommenderas vid rehab av knän. :thumbup:

Eller så köper man en riktig cykel och en trainer, så kan man ha sin riktiga cykel framför tv:n på vintern eller när dte regnar.

Det är viktigt att cykeln är rätt inställd om man har knäproblem. Sitter t.ex. sadeln för högt eller för lågt finns risk att belastningen på knäna blir högre än nödvändigt. Men köper man en cykel i en riktig cykelbutik får man hjälp med allt sånt.

machine gun
2008-06-07, 07:43
Tack för snabba svar.

Har kollat tråden, men inte känt att den gett speciellt mycket. Ska kolla mer noga.

Jag menade bara att du kan ställa frågan i den tråden, så är det större chans att cyklisterna på kolo ser frågan och kan hjälpa dig. Det är väldigt mkt kunnigt folk där. Har själv fått en hel del hjälp, då jag är nybörjare på landsvägscykling.

Cyklisterna som hänger i den tråden är inga fan av uttrycket cardio, så risken finns att du får gliringar om du använder det ;)

Olsson
2008-06-07, 08:57
Vad gäller racer eller MTB så är det mycket lättare att få hög intensitet i träningen när man kör MTB. Eftersom man får jobba med hela kroppen och därmed aktiverar flera andra stora muskelgrupper så är det mycket lättare att få upp pulsen. Kör man som nybörjare landsväg sätter oftast benmusklerna stopp innan man når en puls som är effektiv för konditionsträning.

skaparn
2008-06-07, 09:38
Vad gäller racer eller MTB så är det mycket lättare att få hög intensitet i träningen när man kör MTB. Eftersom man får jobba med hela kroppen och därmed aktiverar flera andra stora muskelgrupper så är det mycket lättare att få upp pulsen. Kör man som nybörjare landsväg sätter oftast benmusklerna stopp innan man når en puls som är effektiv för konditionsträning.

Fast så kan man också resonera som så att givet att terrängen är värre än den enklaste singletrack så är det mer teknik och undvika praktvurpa än vad man får trampa, och det är också just därför jag sällan får upp pulsen (fick upp ska det nog vara) vid MTB-ing. Men det kanske blir bättre efter lite träning, men det blir också landsvägskörningen då benen vant sig.

skaparn
2008-06-07, 09:40
Tack för snabba svar.

Alla 104 sidor?

Angående cardio så ryktas det om en rabiessmittad hund i den tråden som är ganska snabb på att hugga mot estetiska tillkortakommanden, såväl verbala som kroppsbehåringstekniska.

gedddan
2008-06-08, 18:51
Nej det är bara vidrigt.

Vill du träna konditionsträning så säg konditionsträning.

Det ska jag tänka på ;)

Själv blir jag snabbt trött i benmuskulaturen av cyklingen, så jag har svårt att komma upp i samma flås och puls som jag kan pressa upp mig till med löpningen.

Jo, någonstans åt det hållet ligger mina erfarenheter också. Tyvärr har jag inte mycket till val.

Vad gäller racer eller MTB så är det mycket lättare att få hög intensitet i träningen när man kör MTB.

Det var så jag trodde att det var. Kan dock tänka mig att det innebär en större belastning på knäna också.

Alla 104 sidor?

Okey, avslöjad. Men jag ska ge den en ny chans.