handdator

Visa fullständig version : Isbjörn på island

Jazen
2008-06-05, 16:19
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article2613768.ab
Hur fan kan man ta ett snabbt beslut om att skjuta ett sånt djur ? vad va så riskabelt med att söva ner den och frakta tillbaka den ?
Blir så jävla irriterad!!!

Snafu
2008-06-05, 16:27
1. Vem fan hade betalat för att frakta tillbaka den? Eskimåerna? Hade björnen överlevt? Stressat ihjäl sig? Fan vet om björnar gör det iofs.
2. Hade du brytt dig om det varit en brunbjörn?
3. Hade du brytt dig om det varit en älg?

Säger du ja till 2 och 3 får du leta upp närmsta tidsmaskin och förflytta dig till Umeå vid slutet av 90-talet. Nirvana för djurälskare (eller hur det nu var).

Jag är bara jävligt bitter för jag vill egentligen bara gå till en pub och dricka lite vin nu. Sen får det här symbolisera klimakteriehotet också. Fuck it, who cares, bostadsmarknaden går neråt.

z_bumbi
2008-06-05, 16:29
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article2613768.ab
Hur fan kan man ta ett snabbt beslut om att skjuta ett sånt djur ? vad va så riskabelt med att söva ner den och frakta tillbaka den ?
Blir så jävla irriterad!!!

Har du försökt söva en isbjörn?
Frågan är om det ens finns någon som är utbildad och har redskapen på Island, zoologiska parken verkade vid en snabbtitt inte ha några djur där man behöver de kunskaperna.

Jazen
2008-06-05, 16:58
Frågan är om det ens finns någon som är utbildad och har redskapen på Island, zoologiska parken verkade vid en snabbtitt inte ha några djur där man behöver de kunskaperna.

vilken jävla fråga...nej det har jag inte, så du menar att inte en enda person på island har redskap och kunskap för att söva lite större djur ?

Jazen
2008-06-05, 17:00
1. Vem fan hade betalat för att frakta tillbaka den? Eskimåerna? Hade björnen överlevt? Stressat ihjäl sig? Fan vet om björnar gör det iofs.
2. Hade du brytt dig om det varit en brunbjörn?
3. Hade du brytt dig om det varit en älg?

Säger du ja till 2 och 3 får du leta upp närmsta tidsmaskin och förflytta dig till Umeå vid slutet av 90-talet. Nirvana för djurälskare (eller hur det nu var).

Jag är bara jävligt bitter för jag vill egentligen bara gå till en pub och dricka lite vin nu. Sen får det här symbolisera klimakteriehotet också. Fuck it, who cares, bostadsmarknaden går neråt.

Nu va det snack om isbjörnen, så blanda inte in älgar o shit....med tanke på att isbjörnen är utrotningshotad så tror man att dom ska vidta lite bättre åtgärder...vem betalar politikers resor och fester ?? just de....

Allan
2008-06-05, 17:10
Nej, man har inte den sortens kompetens överallt. Det är skillnad på att bedöva en isbjörn, jämfört med den vanliga boskap man har på Island. Och man skojar inte med en isbjörn. De må se gulliga ut men de ligger bra till för att kallas jordens farligaste djur

Svedberg
2008-06-05, 17:15
Det finns ett gäng andra isbjörnar antar jag så det var väl ingen större förlust, hur många 100tusen hade det kostat att flytta tillbaka den?

Arne Persson
2008-06-05, 17:18
Ursus maritimus leker man knappast med. In ens om man skulle vara en liten Miljömupp, djurrättsaktivist e. dyl.

z_bumbi
2008-06-05, 17:43
vilken jävla fråga...nej det har jag inte, så du menar att inte en enda person på island har redskap och kunskap för att söva lite större djur ?

Jag vet inte om någon har redskapen och kunnandet för det. Det jag vet från Sverige är att alla veterinärer som har det går en kurs och sen måste man ha tillgång ett speciellt gevär vilket det inte finns så många ens i Sverige, de flesta gevär som finns används vid djurparker och i forskningsverksamhet.

Det enda zoo jag hittade på Island har vad jag såg inga djur större än kor men även om de har större rovdjur så funkar det med blåsrör iom att djuren är bakom stängsel.

Nilsjohan
2008-06-05, 17:55
Man gör likadant på Svalbard, skjuter först.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c4/Fareskilt_38.PNG/180px-Fareskilt_38.PNG

Kurash
2008-06-05, 17:55
Göran Kropp hade löst problemet.

Nilsjohan
2008-06-05, 17:59
Ursus maritimus leker man knappast med. In ens om man skulle vara en liten Miljömupp, djurrättsaktivist e. dyl.

Jag har alltid trott att den hette Ursus polaris, men med hjälp av en snabb googling så ser jag att båda namnen är vedertagna. Man lär sig något nytt varje dag.

Här kommer något för er som mest läser Kost & Näring här på Kolozzeum.
Som extremt rovdjur tar den upp enorma mängder A-vitamin vilket lagras i levern. Arktiska upptäcktsresande har dött i A-vitaminförgiftning efter att ha ätit lever från isbjörn.
(Källa: Wikipedia)

Nilsjohan
2008-06-05, 18:03
Göran Kropp hade löst problemet.Göra Kropp hade med sig en revolver .357 Magnum på hans och Ola Skinnarmos expedition till Nordpolen.

Baan
2008-06-05, 18:24
Det är en jävla isbjörn.

Whistler
2008-06-05, 18:51
Jan Guillou löste problemet.

Snafu
2008-06-05, 18:54
Jan Guillou löste problemet.

Motorsåg och eldkastare?

Whistler
2008-06-05, 19:12
Motorsåg och eldkastare?

7mm Remington Magnum. 1999 skjöt han en isbjörn två gånger och åt upp den.

Björkvedens mästare
2008-06-05, 19:36
Isbjörnar är inte gosiga nallebjörnar, dom är läskiga mördarmaskiner. Typiskt veganfasoner att bli arga på sånt där bla bla bla osv.... orkar inte skriva mer nu ... Hur som helst isbjörnar ser människor som MAT !!!

NiXPhoenix
2008-06-05, 21:18
Isbjörnar är inte gosiga nallebjörnar, dom är läskiga mördarmaskiner. Typiskt veganfasoner att bli arga på sånt där bla bla bla osv.... orkar inte skriva mer nu ... Hur som helst isbjörnar ser människor som MAT !!!

Brunbjörnar ser lingon och blåbär som mat.
Människor är nog mer underliga irritationsobjekt i deras värld tror jag. Men isbjörnarna har väl i princip inga växter att äta så ja, köper att de ser människor som mat.

Angel
2008-06-05, 21:21
.

Ja för fan, har inte alla det?

Nitrometan
2008-06-05, 22:13
På Svalbard får man inte gå utanför stan utan bössa. Isbjörnar äter folk.

babbett
2008-06-05, 22:20
Isbjörnar är inte gosiga nallebjörnar, dom är läskiga mördarmaskiner. Typiskt veganfasoner att bli arga på sånt där

Skitsnack...jag är inte vegan ens i lilltån och slår ihjäl ett djur om jag måste.
Fast att det "omedelbart fattades beslut om avlivning" låter löjligt.. Som om den skulle gå bersärkgång direkt och döda allt den såg...långt ute i ljungen på Island?

bubbe
2008-06-05, 22:23
Skitsnack...jag är inte vegan ens i lilltån och slår ihjäl ett djur om jag måste.
Fast att det "omedelbart fattades beslut om avlivning" låter löjligt.. Som om den skulle gå bersärkgång direkt och döda allt den såg...långt ute i ljungen på Island?

det är väl det som den gör, människor är mat och då är det värt att kämpa lite för att få ett enkelt skrovmål.

Arne Persson
2008-06-05, 22:23
Jag har alltid trott att den hette Ursus polaris, men med hjälp av en snabb googling så ser jag att båda namnen är vedertagna. Man lär sig något nytt varje dag.

Här kommer något för er som mest läser Kost & Näring här på Kolozzeum.

(Källa: Wikipedia)

Jag har bara sett Ursus maritimus användas i vetenskapliga sammanhang.

babbett
2008-06-05, 22:24
det är väl det som den gör, människor är mat och då är det värt att kämpa lite för att få ett enkelt skrovmål.

Det såg inte ut som att den glassade runt mitt i stan direkt...

regus
2008-06-05, 22:28
Det är en björnjävel. Jag hade blivit arg om dom betala några 10 000 eller vad det kostar på att frakta tillbaka den.

Edit: Lär ju vara bra mycket dyrare. 10 000 är inte så mycket. Där går väl maxpriset för en björn"jävel"
Frågan är ju som sagt om man ens kunde söva den.

bubbe
2008-06-05, 22:29
Det såg inte ut som att den glassade runt mitt i stan direkt...

den sprang inte iväg utan gick mot männen som sköt den, om björnen hade kommit i närheten av människor hade den utan vidare dödat, detta även i en stad. Det är det som är farligt med isbjörnarna dom är inte ett dugg rädda för människor utan ser oss som vanligt krubb.

babbett
2008-06-05, 22:37
Jag poängterar att jag inte har påstått att det var fel beslut....jag funderar över om det ev. var ett förhastat beslut.
Det finns många rika länder som spottar ut pengar till allt möjligt skit...varför inte en isbjörnsfrakt?

regus
2008-06-05, 22:40
Jag poängterar att jag inte har påstått att det var fel beslut....jag funderar över om det ev. var ett förhastat beslut.
Det finns många rika länder som spottar ut pengar till allt möjligt skit...varför inte en isbjörnsfrakt?

Allt möjligt skit som nya pingisbord och ett playstation till några ungdomsgårdar, nån stadsfestival etc.

Allt det här värderar jag högre än en björn.

bubbe
2008-06-05, 22:40

aha, jo det kan man väl alltid fundera på. Jägare brukar ju inte låta storvilt vara ifred speciellt länge om tillfälle ges (tillstånd för jakt av brunbjörn/varg i sverige ex).

babbett
2008-06-05, 22:45
aha, jo det kan man väl alltid fundera på. Jägare brukar ju inte låta storvilt vara ifred speciellt länge om tillfälle ges (tillstånd för jakt av brunbjörn/varg i sverige ex).

Killarna där på Island har något att berätta för både barn och barnbarn nu...de lär bli värsta helgonen i slutändan.

babbett
2008-06-05, 22:45
Allt möjligt skit som nya pingisbord och ett playstation till några ungdomsgårdar, nån stadsfestival etc.

Allt det här värderar jag högre än en björn.

Det säger mer om dig än om Björne.

regus
2008-06-05, 22:51
Det säger mer om dig än om Björne.

Jag är ingen dålig människa :). Men jag tycker inte man ska lägga massa pengar på att frakta ett djurhelvete när säkert kan få typ 1kg ris till en by i afrika för dom pengarna.

Inte för att jag antagligen bryr mig så mycket om byn i afrika heller.

shut teh face
2008-06-05, 22:53
Vi har mycket djur här i världen, endel av dem potentiellt farliga, endel farliga, och endel växtätare.

De som är farliga, och som skulle våldta en människa så fort den får chansen, såna typer har jag inte mycket till övers för!

Människan äger jorden, det är vi som bestämmer.

;)

Ahead Of The Pack
2008-06-06, 00:35
Islänningarna kanske fick samma brilljanta ide som jag fick nu, att det skulle vara väldigt fräckt med en isbjörnsfäll framför braskaminen i sommarstugan??

NiXPhoenix
2008-06-06, 00:40
Jag är ingen dålig människa :). Men jag tycker inte man ska lägga massa pengar på att frakta ett djurhelvete när säkert kan få typ 1kg ris till en by i afrika för dom pengarna.

Inte för att jag antagligen bryr mig så mycket om byn i afrika heller.

Överbefolkning (av människor) är ett stort hot mot den här planeten, en isbjörn är det inte. Tvärtom, isbjörnarna är art som hotas av utrotning om polarisarna fortsätter smälta i snabb takt.

shut teh face
2008-06-06, 00:42
Det gör väl inget om de dör ut då, eftersom de så gärna äter människor.

Nej, jag tycker vi ska avveckla djur helt och hållet.

Okejrå, kanske inte. Men myggor iaf, nej, alla insekter!
Och jag struntar i alla djurarter som äter insekter, de får gratis mat hos mig istället!

regus
2008-06-06, 00:53
Jag tror inte att 1000 isbjörnar (eller hur många det finns) gör så stor skillnad på ekosystemet. Dör dom ut så dör om ut.

Hemi
2008-06-06, 01:48
Fast media och nästan kolozzeum har ju tjänat några slantar på isbjörnen nu så, seså, om tidningarna tar och donerar ett par säckar ris så har ju björnen inte dött helt förgäves.

Nehej.

Nilsjohan
2008-06-06, 05:00
Rodahl K, Moore T.
Biochem J. 1943 Jul;37(2):166-8. The vitamin A content and toxicity of bear and seal liver.

Länk till PDF (http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1257872&blobtype=pdf)

Björkvedens mästare
2008-06-06, 07:16

Ja ok och medans dom söver nallen så äter den upp den ena jägaren. Björnjäveln var på väg mot männen stod det ju..

Allan
2008-06-06, 08:11
Ja ok och medans dom söver nallen så äter den upp den ena jägaren. Björnjäveln var på väg mot männen stod det ju..

Du har inte funderat över händelseförloppet? På en ö där det annars inte finns mycket att jaga, lyckas ett par infödingar skrämma upp en vilsekommen isbjörn. Och tänk vilken tur, just den här dagen har de med sig vapen. Och inte vilka vapen som helst - utan med en kaliber som av en händelse överstiger vad som behövs för att skjuta fågel (som annars är vad man kan jaga på Island). För de lär inte fått död på nalle med en hagelbrakare.

*rolleyes*

Det låter ungefär som de här småviltsjägarna som lyckas skjuta både älgkor, varg och björn i Sverige - eftersom de av ren tur släpat med sig rejälare bössor ut i skogen....

Nilsjohan
2008-06-06, 17:33
*rolleyes*
Jag har funderat lite över händelseförloppet. För er som är bra på islänska: hvítabjörn (http://www.mbl.is/mm/frettir/innlent/2008/06/03/einmana_og_villtur_hvitabjorn/), annars finns nyheten även på flera andra språk om man vill ha lite mer information om händelseförloppet:
A polar bear which was found wandering in north Iceland was shot yesterday by the authorities. The bear, an adult male weighing around 250kg, is presumed to have swum from Greenland or from a distant chunk of Arctic ice.

The decision to shoot the polar bear was agreed to by the Environment Minister Thorunn Sveinbjarnardottir as the correct tranquiliser to sedate the animal was not available in Iceland and could only be flown in the following morning, reports Icelandic news channel Visir.is.

It had been proposed to try to sedate the animal and move it back to Greenland, but the police decided it was safest to kill the bear immediately.

“There was fog up in the hills and we took the decision to kill the bear before it could dissappear into the fog”, said Petur Bjornsson from the police at Saudarkrokur, near Skagafjordur where the bear was found.

The distance between Iceland and Greenland is about 300 km (200 miles). Although there are no confirmed records of a polar bear swimming between the two countries, the animal has considerable stamina and could have made the crossing if there had been icebergs on the way to rest on.

Nilsjohan
2008-06-18, 16:34
Isbjörnen, den andra som simmat från Grönland till Island på två veckor, var tvungen att avlivas. (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2710635.ab)

C h r i s
2008-06-18, 16:56
Om jag skulle välja skulle jag gärna låta diverse drägg/kriminell människa dö före en isbjörn. Att trångsynta människor världen över tycker att ett djur hit eller dit inte spelar någon roll och att de inte bryr sig om förstörelsen av djurens naturliga ekosystem leder tyvärr till många arters utrotning.
Tror att vi i framtiden förstår vårt misstag med att leka gud och att vi ångrar oss, men det är bara jag..

joriice
2008-06-18, 17:52
Undrat vad den skulle levt av om den blev vild på Island?
Bäst att panga.

Tricklev
2008-06-18, 19:16
:krampus

Jazen
2008-06-19, 04:55
enligt tidningen så skulle bedövningsmedlet skickas dagen efter....är det svårt o bevaka en björn i ex antal timmar ? och du som sa att människor äger jorden, till slut kommer vi göra slut på oss själva, dom som i slutändan lever längst är dom rika och mäktiga människorna...får hoppas att du är en av dom =)

Tricklev
2008-06-19, 10:55
enligt tidningen så skulle bedövningsmedlet skickas dagen efter....är det svårt o bevaka en björn i ex antal timmar ? och du som sa att människor äger jorden, till slut kommer vi göra slut på oss själva, dom som i slutändan lever längst är dom rika och mäktiga människorna...får hoppas att du är en av dom =)

Men... :krampus

Jazen
2008-06-19, 12:49
Men... :krampus

women *mini

Yuffie
2008-06-19, 13:42
women *mini

carebear?

Nilsjohan
2008-06-19, 20:50
Pratade med en kille från Island om den här händelsen. Han sa att många på Island var oroade över att folk skulle ta illa upp och börja ogilla Islänningar för det som har hänt. Han sa även att det händer med några års mellanrum att en isbjörn kommer seglande på en bit is till Island. När de kommer fram är de extremt hungriga och farliga.

Vintern 1918 frös isen mellan Grönland och Island. Då vandrade ett större antal isbjörnar över till Island.

NiXPhoenix
2008-06-19, 21:25
Om jag skulle välja skulle jag gärna låta diverse drägg/kriminell människa dö före en isbjörn. Att trångsynta människor världen över tycker att ett djur hit eller dit inte spelar någon roll och att de inte bryr sig om förstörelsen av djurens naturliga ekosystem leder tyvärr till många arters utrotning.
Tror att vi i framtiden förstår vårt misstag med att leka gud och att vi ångrar oss, men det är bara jag..

+1
Bra skrivet

Själv tycker jag att människan bara är en art bland andra, om än väldigt avancerad

NiXPhoenix
2008-06-19, 21:27
Pratade med en kille från Island om den här händelsen. Han sa att många på Island var oroade över att folk skulle ta illa upp och börja ogilla Islänningar för det som har hänt. Han sa även att det händer med några års mellanrum att en isbjörn kommer seglande på en bit is till Island. När de kommer fram är de extremt hungriga och farliga.

Vintern 1918 frös isen mellan Grönland och Island. Då vandrade ett större antal isbjörnar över till Island.

Är väl värre med deras valjakt iofs, den brukar de få mycket skit för.
De kan väl fixa ett isbjörnszoo med alla infångade björnar som kommer på besök. :)
Turistattraktion och stöd med att bevara arten.

Tricklev
2008-06-20, 01:07
+1
Bra skrivet

Själv tycker jag att människan bara är en art bland andra, om än väldigt avancerad

Översättning till nyare medlemmar som inte känner Nix.

Invandrare, framförallt dom mer mörkare hy, och andra kulturer, är djur som alla andra, Svenskar är högre stående.

Tricklev
2008-06-20, 01:14
Haha vilket pinsamt trollande, jag ber om ursäkt, ska gå och lägga mig nu.

regus
2008-06-20, 01:35
Om jag skulle välja skulle jag gärna låta diverse drägg/kriminell människa dö före en isbjörn.

Hmm...

C h r i s
2008-06-20, 10:53
Hmm...

Jag vet vad du Hmm'ar över, men tänk lite djupare :)

Repetition
Precis som Nix sa anser jag att människan är ett djur, om än ett avancerad däggdjur, dock så förstår majoriteten av världens befolkning inte det (Jag tror de flesta har svårt att greppa evolution... och var vi kom från) och anser att vi är den enda arten som har blivit utvald att dominera världen, vilket egentligen med det tänkandet bara kan sluta på ett sätt.

Tricklev
2008-06-20, 15:05
Jag vet vad du Hmm'ar över, men tänk lite djupare :)

Repetition
Precis som Nix sa anser jag att människan är ett djur, om än ett avancerad däggdjur, dock så förstår majoriteten av världens befolkning inte det (Jag tror de flesta har svårt att greppa evolution... och var vi kom från) och anser att vi är den enda arten som har blivit utvald att dominera världen, vilket egentligen med det tänkandet bara kan sluta på ett sätt.

På vilket sätt motsäger evolutionen sättet vi lever på idag?

Fatalist
2008-06-20, 15:32
Vad fjantiga alla är, klart som fan att det är lätt att söva vilket djur som helst, inklusive en isbjörn. Det handlar bara om dosen. Skjut stackarn med ketamin-, skopolamin-, och hela-skiten-pumpar till han däckar, plz.

C h r i s
2008-06-20, 20:25
På vilket sätt motsäger evolutionen sättet vi lever på idag?

Det är just det den inte gör? Det jag menar är att människan måste greppa verkligheten och förstå att om vi fortsätter på det sätt vi gör så kommer vi inte ha behaglig, om ens beboelig plats att leva på om något millenium, t.o.m kanske några sekel.

Det är vi som har tagit ett steg till vänster om den naturliga evolutionens gång, och det är där allt börjar gå fel. VI är intelligenta, ja, men vi använder absolut inte vår intelligens på rätt sätt. Vi vill ha världen för oss själva, och det är någonting som självklart inte går.

(När det gäller att majoriteten tror att vi står över de andra djuren kan jag skylla lite diskret på vissa religioner, som nämner människan som det utvalda folket. Folk har en tendens till att tro på detta och därför anser de oss som stående långt över de andra djuren.

Nu tror jag på något övernaturligt, bara inte på någon av de existerande religionerna.)

Svammel svammel nu ska jag ut igen, får se imorgon om jag skrev något vettigt ... :)

z_bumbi
2008-06-20, 20:37
Vad fjantiga alla är, klart som fan att det är lätt att söva vilket djur som helst, inklusive en isbjörn. Det handlar bara om dosen. Skjut stackarn med ketamin-, skopolamin-, och hela-skiten-pumpar till han däckar, plz.

Söva den är inte så svårt men för att det ska vara någon mening med att utsätta sig för riskerna att göra det bör nallen också kunna väckas efteråt.

Tricklev
2008-06-20, 22:53
Det är just det den inte gör? Det jag menar är att människan måste greppa verkligheten och förstå att om vi fortsätter på det sätt vi gör så kommer vi inte ha behaglig, om ens beboelig plats att leva på om något millenium, t.o.m kanske några sekel.

Det är vi som har tagit ett steg till vänster om den naturliga evolutionens gång, och det är där allt börjar gå fel. VI är intelligenta, ja, men vi använder absolut inte vår intelligens på rätt sätt. Vi vill ha världen för oss själva, och det är någonting som självklart inte går.

(När det gäller att majoriteten tror att vi står över de andra djuren kan jag skylla lite diskret på vissa religioner, som nämner människan som det utvalda folket. Folk har en tendens till att tro på detta och därför anser de oss som stående långt över de andra djuren.

Nu tror jag på något övernaturligt, bara inte på någon av de existerande religionerna.)

Svammel svammel nu ska jag ut igen, får se imorgon om jag skrev något vettigt ... :)

Kan du nämna några konkreta exempel på hur världen kommer bli en hemsk värld för att vi tar oss rollen som överhuvuden?

NiXPhoenix
2008-06-20, 23:14
Kan du nämna några konkreta exempel på hur världen kommer bli en hemsk värld för att vi tar oss rollen som överhuvuden?

Är rätt svårt att förutspå framtiden eller hur? Du kan väl själv fantisera ihop lite olika scenarion om du så gärna vill det.
Men om vi säger så här, om vi människor varit kvar på de olika stadier vi befann oss på för 5000 år sen hade vår påverkan på jorden varit i det närmaste obefintlig. Någon miljöförstöring hade inte funnits. Planeten Tellus (fånigt namn tycker jag, uck.. ) hade mått bra.