Visa fullständig version : Dubbel-pass 5 ggr i veckan
hej. Tänkte bara se lite snabbt vad ni tycker om att köra ett pass på morgon och ett på kväll, nu till sommarlovet? Och isåfall är det energiöverskott som gäller, bulk :D
Men ungefär något i stil med:
Måndag:
Morgon - Rygg
Kväll - Biceps
Tisdag:
Morgon - Vader
Kväll - Mage
Onsdag:
Morgon - Lår (fram+baksida)
Kväll - Axlar
Torsdag:
Morgon - Bröst
Kväll - Triceps
Fredag:
Morgon - Bakre delts, traps
Kväll - Ligga framför tv'n och äta något gott *drool*
Nej men troligen vila fredag kväll.
Lördag+Söndag: Vila
Skulle vara kul att prova på något sånt här, om ni kan ändra det till något som funkar bättre så gärna. Btw, hinner musklerna återhämta sig om man kör de 2 ggr per vecka?:)
testa en period.
Tror inte att det gör en så stor skillnad
Kör själv efter den principen men då är 5 pass kondition och sen består styrkebiten av en del crossfit så det blir rätt annorlunda ändå.
Spontant undrar jag hur långa pass du kör? I min värld låter det som lite overkill att köra så många pass enbart styrekträning, min erfarenhet är att 5-6 styrkepass i veckan är ganska mycket och din dos ligger ju en bit över det. Har iof aldrig provat den mängden själv så jag har ingen praktsik erfarenhet.
Kör själv efter den principen men då är 5 pass kondition och sen består styrkebiten av en del crossfit så det blir rätt annorlunda ändå.
Spontant undrar jag hur långa pass du kör? I min värld låter det som lite overkill att köra så många pass enbart styrekträning, min erfarenhet är att 5-6 styrkepass i veckan är ganska mycket och din dos ligger ju en bit över det. Har iof aldrig provat den mängden själv så jag har ingen praktsik erfarenhet.
Korta pass, intensiva men korta.. Skulle ju inte direkt köra 2 timmar per muskelgrupp, kanske 30-45 minuter om jag delar upp det såhär.. Vad tror du?
"korta pass" 45min / muskelgrupp :) lol
känns väldigt onödigt att träna så där tycker jag.. har du inget du vill/måste göra förutom att träna?
edit: va tror du detta ska ge dig? snabbare ökningar i massa/styrka?
"korta pass" 45min / muskelgrupp :) lol
känns väldigt onödigt att träna så där tycker jag.. har du inget du vill/måste göra förutom att träna?
edit: va tror du detta ska ge dig? snabbare ökningar i massa/styrka?
Hehe jo men 45 på de stooora :D
Nä men, Kanske lite snabbare ökningar, har inte legat på överskott hittils.
Framför allt så tycker jag alltid att de är jävligt kul på gymmet :)
Hehe jo men 45 på de stooora :D
Nä men, Kanske lite snabbare ökningar, har inte legat på överskott hittils.
Framför allt så tycker jag alltid att de är jävligt kul på gymmet :)
du tror att du ökar bättre av detta än t.ex. 4 halvkropp / veckan.. eller 2-3 helkropp? eller vanlig 2-3-4 split t.o.m?
undra hru länge du kommer tycka de är kul om du ska träna 10 ggr i veckan
du tror att du ökar bättre av detta än t.ex. 4 halvkropp / veckan.. eller 2-3 helkropp? eller vanlig 2-3-4 split t.o.m?
undra hru länge du kommer tycka de är kul om du ska träna 10 ggr i veckan
Har kört 5-split flera veckor nu och har ökat ganska bra trots energibalans, om inte äns ett litet underskott.. så därför undrade jag hur ni trodde de skulle bli med överskott
Har kört 5-split flera veckor nu och har ökat ganska bra trots energibalans, om inte äns ett litet underskott.. så därför undrade jag hur ni trodde de skulle bli med överskott
vad väntar du dig för svar när du säger att du ökat på balans/underskott?
vad väntar du dig för svar när du säger att du ökat på balans/underskott?
att det inte går, inte sant? Hur kommer det sig då att jag HAR ökat? Måttbandet visar så iallafall :)
ramagoen
2008-06-04, 18:47
vore jag du skulle jag satsa på tunga helkropps 3 dagar i veckan med överskott!
vore jag du skulle jag satsa på tunga helkropps 3 dagar i veckan med överskott!
Funderat på det, men de känns inte som om man hinner träna varje muskelgrupp ordentligt på helkropps?:(
Funderat på det, men de känns inte som om man hinner träna varje muskelgrupp ordentligt på helkropps?:(
man måste inte träna varje muskel med 15 set.. frevkensen blir mycket högre med 2-3 helkropps = fler tillfällen att växa
Halvkropp 4 gånger i veckan är riktigt bra, tycker jag.
theoppositescollide
2008-06-04, 19:32
Vem behöver trekvart för att träna vaderna?! Varför lägger du inte ihop Rygg+Biceps till ett pass så du slipper åka dit två gångar? 20-25min på ryggen och 20 på biceps känns ju mer än tillräckligt.
ganska korkat att träna axlarna dagen innan brösten och triceps eftersom axlarna är med i alla bröstövningar och trieps är med i många axelövningar.
Okej, nej har inte sagt att jag ska ha det såhär utan frågade om vad ni tyckte om det, ifall det var något bra med det. Men nu har jag hört tillräckligt om att det inte var någon bra ide, så det blir inget av detta :)
Hög frekvens med låg volym äger låg frekvens med hög volym tror jag :)
att det inte går, inte sant? Hur kommer det sig då att jag HAR ökat? Måttbandet visar så iallafall :)
Om det är du på avataren så är du inte direkt stor.. Det är en sak att gå från trådsmal till pinnsmal, en helt annan att gå från trådsmal till grov. Det du ökat "på flera veckor" (= meningslöst kort tidsperspektiv) är nog bara lite vätska du lagrat in, och på en tanig kropp kan det missförstås som biffighet. Vila några veckor så ska du se att "ökningarna" är borta.
I bästa fall kommer nog dina nio pass i veckan att motsvara vad du skulle uppnå på 2–3 helkroppspass i veckan, förutom att du får duscha och byta om fler gånger ;) Men, go for it, sen har du provat det.
Edit: ok, jag var sent ute.
Utdelat på 186 cm, ca 82 kg.. Är de verkligen pinnsmalt? :(
Deceiver85
2008-06-04, 19:52
Även om du skulle köra 5ggr i veckan så ska du inte köra det schema som du föreslagit. Rent spontant skulle jag kalla det för värdelöst eftersom du flera gånger kommer vara trött i "auxiliary muscles" (kom inte på någon bra svensk översättning, hjälpmuskler?) Vill du köra 5 dagar så kör istället något liknande:
Måndag: Bröst & Biceps
Tisdag: Framsida & Baksida Lår
Onsdag: Vader & Mage
Torsdag: Axlar & Triceps
Fredag: Rygg
Lördag & Söndag: vila
patashnik
2008-06-04, 20:48
Om du har mycket tid att slå ihjäl och vill köra sådär så varför inte testa? Tycker dock att det verkar rejält onödigt. Släpa sig ner till gymmet för att enbart köra vader t.ex... om du ändå är där kan du väl lika gärna köra mage i samma pass i stället för att komma tillbaka och göra det på kvällen? Men som sagt, om du vill så testa några veckor och se hur det känns. Ett råd bara: ett bra sätt att förvandla ett nöje till en plåga är att ägna sig åt det alltför intensivt och ofta, träna hellre med måtta så är det lättare att bibehålla glöden. :)
Okej, tack för alla svar, kör på utan 2 gånger per dag.. vill inte riskera att tröttna :)
Utdelat på 186 cm, ca 82 kg.. Är de verkligen pinnsmalt? :(
Att vara 186 och öka till 82 kg, vad nu utgångsvikten var, det sorteras fortfarande under pinnsmalt om du har några som helst ambitioner att förknippas med muskelbygge. Missförstå mig inte, att döma av bilderna har du en "fit" kropp, men de bevisar inte på något sätt att man kan öka (växa) på kaloribalans/-underskott. Lägg på dig tio kilo ren massa och prova att öka därifrån utan kaloriöverskott, måttbandet lär ge deprimerande siffror ;)
Fast frågan var väl just för sommaren, och jag skulle inte tacka nej till ett snabbt kort intensivt pass på morronen innan värmen och likaså på kvällen efter värmen. Men den stora frågan är väl hur långt det är till gymet ? Är det bara några minuter bort så ... Har man tiden och man tycker det är skoj.
Att vara 186 och öka till 82 kg, vad nu utgångsvikten var, det sorteras fortfarande under pinnsmalt om du har några som helst ambitioner att förknippas med muskelbygge. Missförstå mig inte, att döma av bilderna har du en "fit" kropp, men de bevisar inte på något sätt att man kan öka (växa) på kaloribalans/-underskott. Lägg på dig tio kilo ren massa och prova att öka därifrån utan kaloriöverskott, måttbandet lär ge deprimerande siffror ;)
Trodde dom flesta pojkar bantade ner sej under sommaren för att se ut sådär :confused:
Men det beror väl på hur länge han har tränat.
HanneJoelsson
2008-06-04, 23:15
jag förstår inte meningen med att träna 5 gånger i veckan? du får ju ffs ingen vila och det är när du vilar musklerna växer? :S
Trodde dom flesta pojkar bantade ner sej under sommaren för att se ut sådär :confused:
Ja, exakt – han påstod att han hade ökat utan kaloriöverskott, men ser ut just som de flesta magra pojkar. Ska han "öka" i betydelsen växa och bli stor får han göra som alla andra: äta mer än han gör av med. Ur byggarperspektiv är han en räka. Kanske en tigerräka, men ändå en räka, och påståendet att han växt på kaloribalans/-underskott faller platt.
Scratch89
2008-06-05, 12:06
Ja, exakt – han påstod att han hade ökat utan kaloriöverskott, men ser ut just som de flesta magra pojkar. Ska han "öka" i betydelsen växa och bli stor får han göra som alla andra: äta mer än han gör av med. Ur byggarperspektiv är han en räka. Kanske en tigerräka, men ändå en räka, och påståendet att han växt på kaloribalans/-underskott faller platt.
Hur vet du hur han såg ut innan?
Han är ju inte smal och man ser ju att det finns en del kött på benen.
Hur vet du hur han såg ut innan?
Han har skrivit i tråden att han var smalare förut.
Han är ju inte smal och man ser ju att det finns en del kött på benen.
Suck.
Testa och kör några veckor, många som kör dubbelpass som blir stora, men dock under korta perioder!
Han har skrivit i tråden att han var smalare förut.
Suck.
Du har ingen bild av dig själv att dela med dig kanske?
jag förstår inte meningen med att träna 5 gånger i veckan? du får ju ffs ingen vila och det är när du vilar musklerna växer? :S
5 ggr i veckan.. Du har inte tänkt på att varje muskelgrupp tränas endast en gång i veckan vilket ger 6 dagar vila, kanske 4 med tanke på att vissa används som hjälpmuskler. Men proteinsyntesen är efter ca 2-3 dagar helt återställd och då undrar jag, hur tänker du när du påpekar att musklerna omöjligt kan växa om man tränar 5 gånger i veckan?
Testa och kör några veckor, många som kör dubbelpass som blir stora, men dock under korta perioder!
Vätska?
Anton101
2008-06-06, 10:07
Kör precis som du vill, lyssna inte så mycket på "experterna" här. Känner du för att köra 2 pass om dagen så gör det. Du behöver inte fråga.
Du har ingen bild av dig själv att dela med dig kanske?
I vilket syfte?
I vilket syfte?
Ville bara veta om du själv hade något som gjorde dig speciellt bra i "byggarperspektiv", för det har du inte enligt nån tråd jag läste.
5 ggr i veckan.. Du har inte tänkt på att varje muskelgrupp tränas endast en gång i veckan vilket ger 6 dagar vila, kanske 4 med tanke på att vissa används som hjälpmuskler. Men proteinsyntesen är efter ca 2-3 dagar helt återställd och då undrar jag, hur tänker du när du påpekar att musklerna omöjligt kan växa om man tränar 5 gånger i veckan?
Det beror på om du menar att du helt kan isolera varje muskelgrupp du ska träna i varje övning, vilket man oftast inte kan. Tycker du ska se mer på vilka muskler som jobbar i de övningar du vill köra, och bygger schemat efter vad du tänker köra för övningar.
Jag håller med om att du ska prova dig fram. Då vet vad som funkar och inte. Det kan vara bra att en kort period köra mycket en glöm inte att äta mycket då. Och sen dra ner så att du kör väldigt lite, så lite som 2ggr i veckan några veckor för att sen öka antal pass igen. Men risken med att träna så många pass som du tänkte göra är att överträning ökar samt skade risken. Prova 2 max 3 veckor och vila efter det eller kör bara 2 pass i veckan. Sen vet du om det var bra.
har du inget roligare för dig på sommaren så kör på, men gör om schemat lite så du inte belastar samma muskel flera dar på raken, sen vader och mage tex kan du ju köra ihop eftersom dom inte tar många minuter att köra om du kör ihop dom, typ ett set vader, ett set mage osv hur många set du nu vill köra, dom tar ju som inte så mycket kraft så man behöver inte vila, och jag tycker inte du ser ut som en räka som nån påstod, en jävla trist attityd vissa av internetbyggarna här har*grr*
Ville bara veta om du själv hade något som gjorde dig speciellt bra i "byggarperspektiv", för det har du inte enligt nån tråd jag läste.
Med byggarperspektiv menar jag alltså inte mitt eget perspektiv och jag har aldrig ens antytt att jag skulle ha något att komma med i byggarväg. Det är inte min kropp som är referensmåttet här.
Inte för att det är relevant i diskussionen, men jag är lika lång som dig och har tränat upp mig från ca 73 till 90 kg på 1,5 år. Jag funderar på att ta första deffen när jag når 100 kg, därefter kanske det börjar likna något, men det är en annan historia :)
Try and error. Det blir error, sanna mina ord, men då får du upptäcka det själv.
I elitsammanhang kan man - kanske - under ett träningsläger på en vecka träna två effektiva pass samma dag, men för vanliga dödliga är det bara att kasta träningstid i sjön.
Det handlar om att träna ordentligt när man tränar. Inte att nödvändigtvis träna ofta.
jag tycker inte du ser ut som en räka som nån påstod, en jävla trist attityd vissa av internetbyggarna här har*grr*
Du missförstår mig :) Jag citerar mig själv:
Ur byggarperspektiv är han en räka.
Observera ur byggarperspektiv.
Missförstå mig inte, att döma av bilderna har [trådskaparen] en "fit" kropp
Fit, alltså hyfsat vältränad; i bra form.
Allting är relativt. Jämfört med vanligt otränat folk har trådskaparen en vältränad kropp, om han ska bedömas som kroppsbyggare har han en tunn kropp. Det är väl inte ens något att diskutera, det syns ju på bilderna. Anledningen till att jag postade i tråden var att trådskaparen påstod sig växa på kaloriunderskott, jag menar att 82 kg på 186 cm inte omkullkastar teorin att det krävs kaloriöverskott för att bli stor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.