handdator

Visa fullständig version : Repetitionernas hastighet påverkar magträningens effektivitet.

King Grub
2008-06-04, 14:01
Although exercise speed is an acute variable to prescribe abdominal strengthening programs, current literature lacks studies analyzing the influence of speed on muscular activation in abdominal exercises. The aim of this work was to determine the influence of trunk curl-up speed on the amplitude of muscular activation and the way in which the trunk muscles were coactivated. Twenty recreationally trained volunteers (16 women and 4 men; age, 23.7 +/- 4.3 years; height, 166.2 +/- 6.3 cm; mass, 61.0 +/- 8.2 kg) participated in this study. Surface electromyographic data were collected from the rectus abdominis, external oblique, internal oblique, and erector spinae during 4 different curl-up cadences [1 repetition per 4 seconds (C4), 1 repetition per 2 seconds (C2), 1 repetition per 1.5 seconds (C1.5), 1 repetition per 1 second (C1)], and during maximum speed curl-ups (Cmax). The electromyographic amplitude was averaged and normalized using maximum voluntary isometric contractions (MVICs). Statistical analyses were performed using repeated-analyses of variance. Normalized electromyographic mean amplitudes of trunk muscles increased with curl-up speed. Although the rectus abdominis (ranged from 23.3% of MVICs at C4 to 49.6% of MVICs at Cmax) and internal oblique (ranged from 19.2% of MVICs at C4 to 48.5% of MVICs at Cmax) were the most active analyzed muscles at each speed, contribution of the external oblique increased appreciably with velocity (ranged from 5.3% of MVICs at C4 to 33.3% of MVICs at Cmax). Increasing trunk curl-up speed supposed greater trunk muscular coactivation, probably required for a faster performance and to ensure dynamic spine stability. On the basis of our findings, curl-up speed had an important effect on trunk muscular recruitment and must be taken into account when prescribing exercise programs for abdominal conditioning.

Journal of Strength & Conditioning Research. 22(3):684-690, May 2008. Influence of Trunk Curl-Up Speed on Muscular Recruitment.

Andreas Lelli
2008-06-04, 14:35
Intressant! Tack Grubben! :)

Det innebär alltså att jag bör försöka eliminera mina extremt långa repetitioner med mycket vikt :p

Scratch89
2008-06-04, 14:46
Har inte det här varit känt ett tag, fast då gällande resten av kroppens muskler?

Mighty
2008-06-04, 14:56
Har inte det här varit känt ett tag, fast då gällande resten av kroppens muskler?

Att man skall utföra övningen så snabbt som möjligt?

Scratch89
2008-06-04, 14:58

Ja.

mastermungo
2008-06-04, 14:59

Det är inte direkt okänt iaf. Bl.a. Chad W som är ganska känd inom styrketräning förespråkar oftast så snabba repitioner som möjligt.

Dvs så snabbt det går utan att göra alltför mycket avkall på tekniken.

jwzrd
2008-06-04, 14:59

Det finns andra teorier också. Det finns en som talar om TUT (= Time Under Tension) t ex. Men då menade jag inte att försöka ta ifrån dig ditt: Jag-visste-redan-detta-era-n00bs-tillfälle.

Mighty
2008-06-04, 15:15
Ja.

I både den excentriska och koncentriska fasen?

Scratch89
2008-06-04, 15:19
Det finns andra teorier också. Det finns en som talar om TUT (= Time Under Tension) t ex. Men då menade jag inte att försöka ta ifrån dig ditt: Jag-visste-redan-detta-era-n00bs-tillfälle.
Sluta dryga dig. Jag har hört talas om TUT, och det är väl vad Milos brukar förespråka? Han kör iallafall förjäkla strikt, långsamt och med vinklar. En variant av det skulle jag iallafall säga att det är. Däremot har jag inte sett några studier som på liknande sett som denna visar att x är bättre än y.

I både den excentriska och koncentriska fasen?

Ja, och den var särskilt i den negativa fasen, om jag kommer ihåg rätt. Dvs, att istället för att trycka snabbt och hålla emot på tillbakavägen, så skulle man låta vikten röra sig snabbare tillbaka.

jwzrd
2008-06-04, 15:27
Sluta dryga dig. Jag har hört talas om TUT, och det är väl vad Milos brukar förespråka? Han kör iallafall förjäkla strikt, långsamt och med vinklar. En variant av det skulle jag iallafall säga att det är. Däremot har jag inte sett några studier som på liknande sett som denna visar att x är bättre än y.

Ja, och den var särskilt i den negativa fasen, om jag kommer ihåg rätt. Dvs, att istället för att trycka snabbt och hålla emot på tillbakavägen, så skulle man låta vikten röra sig snabbare tillbaka.

Jag drygar mig inte. Det var ditt "känt länge" som triggade mitt svar däremot. Vad milos förespråkar vet jag inte, det är inte han som ligger bakom TUT. TUT har inte med strikt n vinklar att göra heller.

Det den här studien visar är att ett snabbare utförande på submaximal belastning rekryterar en större del av rekryterbara muskelfibrer. Det existerar samtidigt som faktumet att längre TUT (inom vissa parametrar) ger mer hypertrofi. Frågan är dock om fler fibrer som aktiveras under kortare tid ger dig större tillväxt. Eller hur?

Scratch89
2008-06-04, 15:30
Jag har inte pratat om hypertrofin, iofs...

Anders The Peak
2008-06-04, 16:45
Den här bilden förklarar vad jag menar med intensitet i samband med explosiva lyft:
http://jap.physiology.org/content/vol98/issue5/images/large/zdg0050538320006.jpeg
Den här visar normalt utförd träning vs explosiv-/snabbträning över tid:
http://jap.physiology.org/content/vol98/issue5/images/large/zdg0050538320007.jpeg
Den här bilden visar fiberutvecklingen normalt utförd träning vs explosiv-/snabbträning:
http://jap.physiology.org/content/vol98/issue5/images/large/zdg0050538320003.jpeg
Den här studien visar en del kring fineromvandlingen hos kroppsbyggare:
http://jp.physoc.org/cgi/reprint/570/3/611
En intressant artikel kring snabba reps:
http://jap.physiology.org/cgi/reprint/98/5/1768.pdf

Lite kring snabba lyft och eventuella skillnader som kan se mellan snabbt utförda reps jämfört med långsamt utförda reps.