Visa fullständig version : Träning 3 dagar i veckan
Räcker det om man styrketränar 3 gånger i veckan?
Mitt mål är att få större muskler, jag kör 8-12 reps x 5 set varje övning.
delar up musklerna underveckan så det är inge helkroppspass.
Räcker det med 3 gånger i veckan eller borde man lägga in ett till?
Ryska_raketen
2008-06-04, 09:47
Torde väl räcka beroende på hur hårt du kör osv. Själv föredrar jag 4 split, men det är ju en smaksak
Inge Enveten
2008-06-04, 10:09
borde inte 3 set räcka?
Ryska_raketen
2008-06-04, 10:11
borde inte 3 set räcka?
3 set för vad ? Han skriver 5 set, men skriver inte ut hur många övningar. Så hur kan du säga att 3 set "räcker" ?
Damien Thorne
2008-06-04, 10:11
Jag har tränat 3 pass per vecka under flera år. Det fungerar bra.
Dela upp så att du tränar igenom kroppen på 3 dagar.
Dag 1. Baksida ben + framsida ben + vader
Dag 2. Bröst + axlar, triceps
Dag 3. Rygg + biceps
Räcker gott och väl och tänk på att inte dela upp alla muskler i en massa bitar, basövningar fixar allt.
Deceiver85
2008-06-04, 10:22
Jag har tränat 3 pass per vecka under flera år. Det fungerar bra.
Dela upp så att du tränar igenom kroppen på 3 dagar.
Dag 1. Baksida ben + framsida ben + vader
Dag 2. Bröst + axlar, triceps
Dag 3. Rygg + biceps
Någon speciell anledning varför du kör baksida ben före framsida, eller blev det bara så nu när du skrev upp passet?
jag har en jätte bra lista, ja kör bänk pres, ben press och många basövningar, undra mer om repsen räckte.
Scratch89
2008-06-04, 11:19
Men det är ju det som är svårt att svara på. OK att du kör 8-12 reps x 5 set per övning, men hur många övningar kör du för varje muskelgrupp? Kör du fem övningar för bröstet och en för framsida lår, eller tvärtom?
Någon speciell anledning varför du kör baksida ben före framsida, eller blev det bara så nu när du skrev upp passet?
Om man kör framsida lår före baksida så är det risk för att man bara tar i med framsida lår när man ska träna baksida eller något sånt. Så står det på en lapp nere vid mitt gym iaf:P
Räcker det om man styrketränar 3 gånger i veckan?
Mitt mål är att få större muskler, jag kör 8-12 reps x 5 set varje övning.
delar up musklerna underveckan så det är inge helkroppspass.
Räcker det med 3 gånger i veckan eller borde man lägga in ett till?
3 låter optimalt, 4 är ofta för mycket. Kör själv 3 gånger i veckan även om jag skulle velat träna 5, men jag får bättre resultat på 3.
Mr. Athletic
2008-06-04, 14:51
3 styrkepass ā la 5x5 med basövningar per vecka + bulk = muskler + styrka
Mr. Athletic
2008-06-04, 14:54
Torde väl räcka beroende på hur hårt du kör osv. Själv föredrar jag 4 split, men det är ju en smaksak
Komplicerade split-scheman är till för kärringar.
Räcker gott och väl och tänk på att inte dela upp alla muskler i en massa bitar, basövningar fixar allt.
Helt rätt :thumbup:
Komplicerade split-scheman är till för kärringar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114295
?
Mr. Athletic
2008-06-04, 17:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114295
?
Vad exakt i ordet "komplicerad" var det du inte förstod? Innehöll ordet för många bokstäver för dig? (inget illa menat, undrar bara). 2-splitupplägget som du länkade till är den enklaste formen av split-schema man kan tänka sig, så enkel att vissa tolkar respektive träningspass som ett helkroppspass.
Vad exakt i ordet "komplicerad" var det du inte förstod? Innehöll ordet för många bokstäver för dig? (inget illa menat, undrar bara). 2-splitupplägget som du länkade till är den enklaste formen av split-schema man kan tänka sig, så enkel att vissa tolkar respektive träningspass som ett helkroppspass.
Att variera mellan tung och lätt med variererande volym olika veckor i en split är betydligt mer komplicerat än att splitta på tre till fem delar och köra samma sorts träning alla passen. Det trodde jag var pinsamt uppenbart?
Däremot brukar jag inte kalla folk för kärringar för att de har valt ett annat sätt att träna än vad jag föredrar och det finns både fördelar och nackdelar med de flesta sätten som det går att dela upp träningen på.
Mr. Athletic
2008-06-04, 18:04
Att variera mellan tung och lätt med variererande volym olika veckor i en split är betydligt mer komplicerat än att splitta på tre till fem delar och köra samma sorts träning alla passen. Det trodde jag var pinsamt uppenbart?
Däremot brukar jag inte kalla folk för kärringar för att de har valt ett annat sätt att träna än vad jag föredrar och det finns både fördelar och nackdelar med de flesta sätten som det går att dela upp träningen på.
Jag trodde det var "pinsamt uppenbart" att vad som menas med "split" inte är variation av intensitet, duration, reps, set, frekvens m.m. utan just att träna kroppens olika delar olika pass. Nu vet du det.
Ganymedes
2008-06-04, 19:13
Jag trodde det var "pinsamt uppenbart" att vad som menas med "split" inte är variation av intensitet, duration, reps, set, frekvens m.m. utan just att träna kroppens olika delar olika pass. Nu vet du det.
Här har vi en som behöver träna attityd lika många gånger i veckan som gym, ser jag... *screwy*
jag kör 40 minuter pass endast styrketräning + 10 minuter upvärmning så 50 minuter pass då, är det lagom?
Ganymedes
2008-06-04, 19:41
jag kör 40 minuter pass endast styrketräning + 10 minuter upvärmning så 50 minuter pass då, är det lagom?
Det tycker jag låter lagom. Man brukar prata om att hålla sig kring 60 min, eller t.o.m lite under det.
Hur ökar man mest på volym på musklerna? har hört om man kör jätte tungt typ 1-5 reps så ökar man i styrka, och 8-10 så ökar man volymen på musklerna. Stämmer det? är det stor skillnad ?
Men hur får du då en tre- eller fyrsplit att bli komplicerad? :confused:
Mr. Athletic
2008-06-04, 21:12
Men hur får du då en tre- eller fyrsplit att bli komplicerad? :confused:
Behöver jag slå upp ordet "komplicerad" i en ordbok åt dig, eller ska jag skriva ner alfabetet så du kan slå själv?
Här har vi en som behöver träna attityd lika många gånger i veckan som gym, ser jag... *screwy*
Jag jobbar på det :D
Damien Thorne
2008-06-05, 05:26
Det är ej så här jag kör, jag skrev bara in vilka muskelgrupper jag skulle köra om jag skulle träna byggning 3 dagar per vecka.
Jag kör alltid framsida före baksida, men för några år sedan körde jag alltid baksida före framsida pga av att jag var så stel i baksidan när jag skulle köra benpress. På så sätt fick jag upp värmen och blev lite mindre stel i baksidan.
Nu kör jag styrkelyft
dag 1 böj, bänk + komplement
dag 2 mark, smalbänk + komplement
dag 3 böj, bänk + komplement
Damien Thorne
2008-06-05, 05:30
Mr. Athletic blir ej långvarande i detta forum :cool:
Undrar om han vet att det är en moderator (=chef) som han bråkar med? :D
Behöver jag slå upp ordet "komplicerad" i en ordbok åt dig, eller ska jag skriva ner alfabetet så du kan slå själv?
Du tycker en tre- eller fyrsplit som bara berättar vilka muskelgrupper man tränar är komplicerad men vad är då så komplicerat med dessa? Vanliga 3 till 4-splitar brukar vara ganska självklara.
Du får gärna skriva ner alfabetet om du behöver träna men gör det då i en egen tråd.. :)
pragmatist
2008-06-05, 08:02
Hur ökar man mest på volym på musklerna? har hört om man kör jätte tungt typ 1-5 reps så ökar man i styrka, och 8-10 så ökar man volymen på musklerna. Stämmer det? är det stor skillnad ?
Som nybörjare ökar du bra i både styrka och volym av att köra 10-15 reps per set.
Att riktigt tunga vikter är bättre för maxstyrka och medeltunga bättre för volym stämmer i princip, men det är ju inte så att tunga vikter inte ger någon volymeffekt eller att 8-10 reps skulle vara poänglöst om man vill bli stark. Jämför tyngdlyftare och skridskoåkare till exempel - tyngdlyftare tränar nästan bara med få reps per set (1-5), skridskoåkare i huvudsak med många reps - bägge har väldigt imponerande benmuskler och benstyrka. Så det finns mer än ett sätt att flå en katt kan man säga.
Mr. Athletic
2008-06-06, 05:07
Du tycker en tre- eller fyrsplit som bara berättar vilka muskelgrupper man tränar är komplicerad men vad är då så komplicerat med dessa? Vanliga 3 till 4-splitar brukar vara ganska självklara.
Du får gärna skriva ner alfabetet om du behöver träna men gör det då i en egen tråd.. :)
Sett till just aspekten split är 3-, 4- och 5 splittar mer komplicerade än 2-split. Jag trodde det var uppenbart att det var just denna aspekt som åsyftades.
hur stor skillnad är det på 4 pass i veckan istället för 3? så exempel,
Måndag Bröst mage tricep
onsdag ben axlar
fredag rygg bicep handleder
söndag bröst mage tricep ( börja om igen )
tänkte köra mer nu när det är sommarlov
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.