handdator

Visa fullständig version : Hjälp med ventilation i badrum

Officer
2008-06-03, 12:07
Allvetande Kolo,

Jag bor i en lägenhet på andra våningen i en trevånings stenkåk, med självdrag. Detta är riktigt illa då det är fuktigt och varmt i lägenhetsjäveln varje dag, särskilt då tjejen varit inne och duschat en halvtimme i kokhett vatten. Utblåset som vi har i badrummet fungerar inte, då det är självdrag - och jag har kollat med fastighetsskötaren och han säger att det är så det ska vara och att det är fler som klagar på samma sak men det kan helt enkelt inte göras något i dagsläget.

Så frågan är om jag ska installera en fläkt där? Jag vill verkligen inte dra dit en elektriker - finns det någon schysst batteridriven fläkt som man kan trycka upp där i hålet så den blåser ut fuktig djävulsluft?
Andra tips?

Angel
2008-06-03, 12:22
Ja har inte heller nån ventilation...mögel och spindlar...yes!

Daniel_S
2008-06-03, 14:26
De vanliga fuktstyrda badrumsfläktarna som finns för en 1000-lapp lär inte orka knuffa knuffa ut luften om ni har ventilationen på taket. Mindre fläktar blåser vanligen ut luften genom ett kort rör i väggen.

Fastighetsägaren får se till att montera maskinell ventilation för hela huset, om han inte vill att huset möglar bort till följd av halvtimmes ångduschar.

walter_skepper
2008-06-03, 14:30
halvtimmes ångduschar verkar vara ett kännetecken för kvinnor.

D Andersson
2008-06-03, 14:31
Prova att blåsa med hårtork eller liknande i kanalen

Snafu
2008-06-03, 14:32
halvtimmes ångduschar verkar vara ett kännetecken för kvinnor.

Det är så jävla schysst att dela hus med kvinnor. Alltid någon som skall duscha i minsta 20-30 minuter varje morgon. Kort hår har hon dessutom så nåt balsamsnack vill jag inte höra.

Jag blir syr.

Officer
2008-06-03, 14:41

Vad exakt skulle det vara bra till?

D Andersson
2008-06-03, 15:09
Vad exakt skulle det vara bra till?

Gissa!

Officer
2008-06-03, 18:44

Hjälpte dessvärre inget *cry*

Officer
2008-06-23, 12:56
Jag har pratat med fastighetssnubben och han sa direkt att det endast är "självdrag" i kåken - dvs inga fläktar. Han rekommenderade att öppna fönster och fixa drag osv - men det är inte så lätt när det är en minitvåa med fönster åt ena hållet bara. Jävla pissigt att man inte ska kunna ha lite ventilation i badrummet.

Mental
2008-06-23, 13:01
Då återstår det bara att byta flickvänn till en med vettigare duschvanor, eller möjligen, kanske, eventuellt påtala problemet för henne? Hon kanske duschar som vanligt folk om hon inser att det är ett problem? Min flickvänn duschar i mer normal temperatur och ca 10 minuter, och hennes hår är underbart, så det borde inte vara omöjligt.

Officer
2008-06-23, 13:02
Då återstår det bara att byta flickvänn till en med vettigare duschvanor, eller möjligen, kanske, eventuellt påtala problemet för henne? Hon kanske duschar som vanligt folk om hon inser att det är ett problem? Min flickvänn duschar i mer normal temperatur och ca 10 minuter, och hennes hår är underbart, så det borde inte vara omöjligt.

Haha :D

Nu är dock inte problemet bara hennes duschande. Det blir ju nästintill lika störigt när jag duschar även om jag inte duschar mer än 5 minuter i normal temperatur.

Granatgiraffen
2008-06-23, 13:36
Ni kan väl duscha tillsammans då? Så kan du reglera duschtiden på ett effektivt sätt, plus andra fördelar som t.ex. enklare rengöring av rygg.

Tråd låst.

Beepfaaarp
2008-06-23, 14:02
Öppna ett fönster. Även om du sätter en fäkt så måste du öppna för att få bort undertrycket. Du kan inte blåsa ut något som inte finns.

Be fastighetsskötarn om ett par ventiler ovanför fönstren om det är omöjligt att öppna dom.