Visa fullständig version : vlcd-diet med cardio?
code_blue
2008-06-03, 03:18
Hejsan.
Jag har under en längre tid ägnat mig till stor del av studier samt musik. Ingen träning alltså.
För tre år sedan bodde jag i Detroit och brottades för min skola, vilken innebär 2.5 timmar träning om dagen varav 40 minuter styrka, 30 minuter cardio och resten teknik.
I vilket fall som helst var jag fit då. Och nu har allt gått helt åt helskotta rent ut sagt. Övervikt så det sjunger om det, rökning i två och ett halvt år, samt otroligt dåliga kost/träningsvanor. Detta beror som sagt på stressen antar jag, från att flytta hemifrån till gymnasie på anna ort osv.
Tillbaka till poängen. Kan det tänkas att det ligger brottarmuskler kvar och lurar, bara att de inte är vana att arbeta, eller är det bara att glömma? (Vardagsmotion har jag fått, samt brädåkning på vintern).
Tanken var att gå in på en VLCD-kur till sommaren då jag slutar skolan, och om det nu finns "risk" att muskelmassan finns kvar kanske det är dumt att köta slut på allt man har.
Är det ett bättre alternativ att promenera och cykla, eller är det bättre att styrketräna? rent hälsomässigt sett då.
Mitt mål är väl att någon gång bli smal, sedan bygga upp muskler till jag har en kropp som jag är nöjd med.
Tack för svar // Henrik
Det finns ju muskel minne men det är inte något jag skulle hoppas på i ditt fall.
man får inte så mycket muskler av brottning. Enligt din signatur är du ganska stor så jag skulle gå ner i lagom takt och sen börja bygga.
Med vlcd tycker jag att man ska hålla sig till promenader.
King Grub
2008-06-03, 06:11
är det bättre att styrketräna?
Åtminstone för att behålla muskelmassa. Styrketräning under en VLC-diet bevarar muskelmassa på ett helt annat sätt än konditionsträning.
http://www.jacn.org/cgi/content/full/18/2/115
code_blue
2008-06-03, 16:41
Åtminstone för att behålla muskelmassa. Styrketräning under en VLC-diet bevarar muskelmassa på ett helt annat sätt än konditionsträning.
http://www.jacn.org/cgi/content/full/18/2/115
Tack så mycket för den alldeles utomordentliga länken.
:)
Scratch89
2008-06-03, 17:58
Det kanske har varit uppe förr, men;
En VLC-diet kombinerat med EAA+styrketräning borde vara opti för inte alltför stora byggarmotionärer också, va? Just det låga energiintaget är väl det som talar emot, men jag tycker att styrketräning och näringstiming borde neutralisera nackdelarna. Rätta mig gärna om jag har fel.
King Grub
2008-06-03, 18:04
Opti och opti... kroppsfettet kan inte frisätta hur mycket energi som helst per dygn, och ett för stort energiunderskott kommer att katabolisera fettfri massa, oavsett EAA eller styrketräning. En kraftigt överviktig person kan ligga på ett mycket större underskott än en lite lönnfet byggare som bara behöver gå ner ett par kilo.
Scratch89
2008-06-03, 18:10
Nej, självklart får man ha 70 kcal/kg fettvikt i bakhuvudet, men jag tänkte mest på att det inte borde slita lika mycket på kroppen, jämfört med en klassisk byggardiet med tre timmars promenad varje dag. Rekommendationerna för en VLCD-diet är att inte hålla på längre än 8 veckor (16 veckor för >30 i BMI), så för en normalbyggare borde det räcka med ännu kortare tid.
Säg att man på 80 kg har ett BF på 20%, det innebär 16 kg fettväv, dvs ett underskott på 1120 kcal om dagen är teoretiskt möjligt. Iom att man tappar vikt så borde ett likvärdigt energiintag under hela dieten ge ett lämpligt underskott hela tiden (lättare kropp -> mindre energiförbrukning) och man borde således klara sig undan muskelnedbrytningen.
Jag bara funderar rent allmänt.
code_blue
2008-06-04, 01:29
Okej, så man alltså frisätta cirka 1% av fettvävnaden per dygn, 70kcal/kilo fett. Jag kommer ihåg att jag hittade en simpel formel för det där, jag tror bara den innefattade längd, kön, och vikt. Och det känns aningen oseriöst. Hur tar man egentligen reda på prcenthalten fett i kroppen, är det vårdcentralen som gäller, eller kan ett tränat öga som kolozzeum se ungefär hur mycket det är på, säg, en bild?
Jag vet ju själv inte hur mycket av mina muskler ligger kvar därunder, eftersom jag förslappat mig så jävulst.
// Henrik
Scratch89
2008-06-04, 07:00
Om du väger 135 kg så har du en hel del fett att ta av. Du har ju nästan 40 i BMI, så en VLCD skulle bara vara bra för dig, ur hälsosynpunkt.
Nej, självklart får man ha 70 kcal/kg fettvikt i bakhuvudet
Ärligt talat så kan du glömma den siffran. Siffran är tagen ur ett sammanhang med ett otillräckligt protein intag och ingen styrketräning.
King Grub
2008-06-04, 07:34
The FM is able to transfer energy to the FFM up to a maximum rate of (290+-25) kJ/kg d. In realistic energy deficit situations the actual transfer rate is decreased by activity considerations. The value of the maximum transfer rate is derived from data for young, active male subjects.
Journal of Theoretical Biology 233 (2005) 1–13.
De tar inte upp något om styrketräning i de arbetet, precis som jag tidigare skrev och de hade ett förhållandevis lågt protein intag i studierna de citerar som jag också skrev.
King Grub
2008-06-04, 07:59
Krävs mindre frisättning av fettsyror vid konditionsträning än vid styrketräning, menar du?
Okej, så man alltså frisätta cirka 1% av fettvävnaden per dygn, 70kcal/kilo fett. Jag kommer ihåg att jag hittade en simpel formel för det där, jag tror bara den innefattade längd, kön, och vikt. Och det känns aningen oseriöst. Hur tar man egentligen reda på prcenthalten fett i kroppen, är det vårdcentralen som gäller, eller kan ett tränat öga som kolozzeum se ungefär hur mycket det är på, säg, en bild?
Räkna ut fettprocenten går inte; den måste mätasa och de mätningar som "mannen på gatan" brukar ha tillgång till ger oftast väldigt varierande resultat från mätning till mätning. Å andra sidan är den exakta fettprocenten egentligen ganska ointressant i ditt fall. Om du är rejält överviktig och inte har tränat på ett par år (din beskrivning i inlägg 1) kan man utgå från att den är (för) hög, och det är ungefär vad du behöver veta. Med ett så pass långt träningsuppehåll kommer mängden "muskler som ligger och lurar därunder" att vara betydligt mindre än du skulle önska - å andra sidan har du, med din erfarenhet av att träna mycket, lättare att träna upp dem igen än någon som aldrig tränat.
Krävs mindre frisättning av fettsyror vid konditionsträning än vid styrketräning, menar du?
Nej, det jag menar är att, hela studien bygger på att teoretiskt resonemang där gränser dras när muskel nedbrytningen inträffar. Tar man bort två välkända varibler som påverkar proteinbalansen kraftigt (protein intag och styrketräning) så är det högst troligt att man får helt andra resultat. Dvs Arbetet säger inte mycket och saknar tillämpning för någon som styrketränar och äter okej med protein.
King Grub
2008-06-04, 08:27
Med andra ord har du inga konkreta belägg alls för utropet "ärligt talat så kan du glömma den siffran". Om du inte gjort några egna mätningar. Siffran skulle även kunna vara betydligt lägre än 70 kcal per dygn, beroende på individens förutsättningar, styrketräning eller inte.
Konditionsträning påverkar proteinbalansen på samma sätt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16787442?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Med andra ord har du inga konkreta belägg alls för utropet "ärligt talat så kan du glömma den siffran". Om du inte gjort några egna mätningar. Siffran skulle även kunna vara betydligt lägre än 70 kcal per dygn, beroende på individens förutsättningar, styrketräning eller inte.
Konditionsträning påverkar proteinbalansen på samma sätt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16787442?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Studien du postade i början skulle troligen kunna användas (har inte läst hela) för att konkret belägga mitt utrop. Mig veterligen är det klart visat att både stryrketräning och ett högt protein intag är muskelsparande vid calori underskott.
King Grub
2008-06-04, 09:14
Uppregleras fettvävnadens fysiologiska kapacitet att frisätta energi per tidsenhet då?
Deltagarna i den studien hade ett BMI på runt 35 och gott om fett att ta av.
Energiunderskottets storlek är inte den enda faktorn som avgör ev förlust av fettfri massa, utan bara en faktor. Muskelförlust kan ske även utan ett energiunderskott som överstiger fettvävnandens maximala kapacitet att frisätta energi.
Uppregleras fettvävnadens fysiologiska kapacitet att frisätta energi per tidsenhet då?
Vet inte, men hela resonemanget i arbetet bygger på att man jämför när muskel massan börjar brytas ner vid olika underskott. Det är inte på något sätt ett direkt mått på hur mycket fett som kan frigöras från från fettvävnaden som man lätt kan tro om man bara läser sammanfattningen.
Hur mycket fett som frisätts från från fettvävnaden påverkas bland annat av insulin och catecholaminerna som i sin tur påverkar cykliskt AMP (cAMP) som sen bestämmer Aktiviteten i hormone sensitive lipase (HSL). Detta är ju variabler som är högst påverkbara med träning och kost.
King Grub
2008-06-04, 09:52
Poängen är din uppmaning att glömma siffran som om du var helt säker på att något annat var fallet, när du i själva verket byggde ditt uttalande på rena spekulationer.
Poängen är din uppmaning att glömma siffran som om du var helt säker på att något annat var fallet, när du i själva verket byggde ditt uttalande på rena spekulationer.
Varför ska man komma ihåg en siffra som är framtagen ur helt andra förutsättningar än de man pratar om? Jag är i princip säker på att styrketräning och ett adekvat protein intag förändrar siffran.
King Grub
2008-06-04, 10:18
Siffran baseras på data från unga, aktiva män. Jag är i princip säker på att att du inte kan dra fram en egen siffra baserad på spekulationer och gissningar där den är garanterad av att vara i närheten av det faktiska värdet. Jag kan det inte, men så försöker jag undvika tvärsäkra uttalanden baserade på vad jag själv tror och tänker, utan belägg, också (även om jag säkert inte alltid lyckas).
Siffran baseras på data från unga, aktiva män. Jag är i princip säker på att att du inte med någon säkerhet alls kan dra fram en egen siffra baserad på spekulationer och gissningar.
Ja, med otillräckligt med protein och ingen styrketräning. Siffran 70 kcal bör bara ses som rena spekulationer när du styrketränar med ett adekvat protein intag. Någon exakt siffra från mig lär det knappast bli :) Du kan vara helt säker :)
Min poäng är att siffran inte är överförbara på människor som styrketränar och har ett adekvat protein intag.
code_blue
2008-06-04, 10:32
Om du väger 135 kg så har du en hel del fett att ta av. Du har ju nästan 40 i BMI, så en VLCD skulle bara vara bra för dig, ur hälsosynpunkt.
Det är sant. Det blir att börja vlcd.a direkt efter skolan nu, bärjar alltså måndag den femtonde. Sen får det hålla på tills jag känner mig redo att börja bygga istället antar jag. Tack för uppmaningen Scratch!
Jag har funderat på att lägga upp en diet/träningsjournal här på forumet. Från vad jag läst så verkar det som om de flesta blir peppade till max, och det skulle vara rätt skönt med lite hjälp då och då.
Frågan är hur många som vill följa en tjock exbrottares viktnedgång i ett halvår så att säga :P
// Henrik
code_blue
2008-06-04, 10:39
Ja, med otillräckligt med protein och ingen styrketräning. Siffran 70 kcal bör bara ses som rena spekulationer när du styrketränar med ett adekvat protein intag. Någon exakt siffra från mig lär det knappast bli :) Du kan vara helt säker :)
Min poäng är att siffran inte är överförbara på människor som styrketränar och har ett adekvat protein intag.
I vilket fall som helst så kan jag ligga på, i princip, hur mycket underskott som helst. Då jag som scratch sa, enligt pappret har cirka 40% fettvävnad.
Eller hur?
I vilket fall som helst så kan jag ligga på, i princip, hur mycket underskott som helst. Då jag som scratch sa, enligt pappret har cirka 40% fettvävnad.
Eller hur?
Med styrkteräning och okej protein intag, ska det funka perfekt :)
code_blue
2008-06-04, 11:10
Med styrkteräning och okej protein intag, ska det funka perfekt :)
VLCD är väl mest protein tror jag, i alla fall den jag kör med. Är inte´hemma för tillfället, men jag ska kika sen.
Scratch89
2008-06-04, 11:35
Typisk VLCD-fördelning har en rätt så stor andel protein ja. Resten består till stor del av EFA och kolhydrater som gör att det smakar ok.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.