handdator

Visa fullständig version : karré´svara fort!

Big_Vik
2003-06-05, 15:41
min ICA butik säljer denna vecka benfria, frysta fläskárrér för 30 spänn kilot. funderat på att köpa några kg och frysa in. är detta att rekkomendera och hur länge håller sig fruset kött?

näringsinnehåll enligt kolozzeums tabell:
Protein Fett Kolhydrater Kalorier
17,8 11,2 0,0 171

visst är det mkt/endast mättat fett i dessa som kött i allmänhet?

Edit: detta borde väl passa till sommarbulken?

King Grub
2003-06-05, 16:14
Fetare delar av grisen är rikt på mättat fett, ja. Men det är bra protein och näringsrikt kött. Trimmar du bort fettet sjunker fetthalten.

Griskött håller sig i fryset mellan 3-6 månader, beroende på hur fett det är. Ju fetare desto kortare tid, eftersom fetare kött har en tendens att härskna fortare.

Big_Vik
2003-06-05, 16:23
kanon jag drar me en gång! :thumbup:

JoeyP
2010-07-07, 12:36
Jag la på 480gram karre på stekpannan, det blev 340gram stekt.

Hur fan ska man räkna då? :S

JoeyP
2010-07-07, 12:37
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=M5162

Gris karré stekt
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 254,2 kcal
Protein 26,4 g
Fett 16,61 g
Mättade fettsyror 7,17 g
Kolhydrater 0 g
Fibrer 0 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0,846 mcg
Folat 10,4 mcg
Järn 2,206 mg
Zink 4,303 mg
Kalcium 18,4 mg

WHITEFOLKS
2010-07-07, 12:55
http://www7.slv.se/livsmedelssok/detalj.aspx?livsmedelsId=978&vikt=480

Scratch89
2010-07-07, 15:46
Jag la på 480gram karre på stekpannan, det blev 340gram stekt.

Hur fan ska man räkna då? :S

Alltid ostekt och tinat. Alltid.

Floddan
2010-07-07, 17:14
Karré är perfekt att grilla och billigt. Riktigt sommarkött.

Vunnis
2010-07-07, 17:22
Alltid ostekt och tinat. Alltid.

Det beror väl på om han har i sig det smälta fettet? T.ex. om han gör sås på det, eller om han bara tar köttet ur pannan o häller ut fettet :>

Hejnomax
2010-07-07, 17:25
Köp! Grilla eller helsteka i ugn med mycket kryddor är bäst.

Lovisa
2010-07-08, 11:19
Instämmer, köp!

Karré är väldigt prisvärt och helt OK kött. Tyvärr får man räkna bort viss vikt, eftersom det är en hel del hinnor, bindväv och annat krafs man får med på köpet. Tänk på det när du jämför priset med exempelvis kotlett.

Men jag brukar ansa bort det där och ge det till jycken. Kvar blir prima kött till familjen (jag äter inte rött kött för egen del). Enligt min privata testpanel (särbo och två grabbar i 20-årsåldern) blir det hur gott som helst på grillen, i en gryta eller stekt i små bitar med exempelvis vitlök och grillkryddor.

När min husliga sida slår till (vilket tyvärr inte är så ofta) kan jag köpa karré, putsa, marinera och frysa in.

Om du är RIKTIGT ambitiös tar du tillvara ben och andra restprodukter från karrén, kokar ur det, skummar av och fryser in som en reducerad buljong. Sedan har du prima grundmaterial till såser, soppor etcetera.

Varning till alla köttätare; låt er inte luras av etiketten "fläskytterfilé". Fläskfilé är fint och magert kött från en annan del av nasse än den så kallade ytterfilén. Som är ett förskönande namn för den gamla hederliga kotlettraden, men utan ben !

Beträffande hållbarheten så är tyvärr fläskkött bland det som håller sig sämst i frysen. Räkna med 3-4 månader, lite mer om du reducerat fettmängden genom att skära bort synligt fett. Det är fetthalten som gör att köttet blir dåligt hyfsat snabbt. Grundregeln är; ju mer fett, desto kortare hållbarhet.

Berguven
2010-07-08, 12:02
Det här (https://www.flashback.org/sp21770770) receptet måste du prova då du har några kg karré att förtära.

Alvis
2010-07-08, 19:38
Instämmer, köp!

Ni vet väl att den här tråden är från år 2003?, är nog lite sent ute.

Lovisa
2010-07-09, 10:47
*Asgarv* Hoppsan, jag såg bara att TS registrerat sig då, inte att inlägget var skrivet för sju år sedan.

Vi får väl tolka det som ett mått på hur såsiga vi blir i skallen av värmen (28 grader i mitt rum just nu, ca 30 grader utanför)

Richthofen
2010-07-09, 19:00
*Asgarv* Hoppsan, jag såg bara att TS registrerat sig då, inte att inlägget var skrivet för sju år sedan.

Vi får väl tolka det som ett mått på hur såsiga vi blir i skallen av värmen (28 grader i mitt rum just nu, ca 30 grader utanför)

jag tyckte det var ett väldigt bra pris, tills jag la märke till din post. :laugh:

Big_Vik
2010-07-12, 21:39
Tack för alla svar, tidiga såväl som sena =)

KOLOTROLLET
2014-11-28, 20:16
Sorry för att jag drar upp en gammal tråd. Men hur mycket kalorier är det egentligen på 100 gram karre? Vissa tabeller säger 171,8 medan någon annan säger 200+. Är det olika på olika karrer? Jag kanske inbillar mig detta MEN det känns som om karren jag köper på ica är bra mkt godare än karren jag köper på citygross. Kan det ha och göra med att det är mer fett i karren på ica? Fuck. Har käkat alldeles för mycket karre och alltid räknar på 171.8 kcal.. :D

R Scarpa27
2014-11-28, 20:33
170

King Grub
2014-11-28, 20:53
Alla siffror på alla livsmedel i tabeller är bara genomsnitt. Det kan variera bra mycket både upp och ner.

R Scarpa27
2014-11-28, 21:01
även kan det ju variera också vilket paket man väljer =) inte ett enda paket av tex karre innehåller samma kalorier :) kan ju diffa några kcal hit och dit :)..

hade varit lustigt annars iofs :)
därav genomsnitt som grub påpekade... men räkna på ca 170 iaf på en 11% karre.

KOLOTROLLET
2014-11-28, 21:01
Okej! Tack så mycket för svaret. Kan tänka mig att just karre kan variera en hel del? Med tanke på att fettet är insprängt? Eller pratar jag helt i nattmössan nu?

EDIT: Ser nu att det inte står någon procent på varken ICA paketen eller citygross. Men Icas är betydligt godare.. mer fett i guess!

R Scarpa27
2014-11-28, 21:16
11% i icas och ca 170kcal

Sniggel
2014-11-28, 21:59
Sorry för att jag drar upp en gammal tråd. Men hur mycket kalorier är det egentligen på 100 gram karre? Vissa tabeller säger 171,8 medan någon annan säger 200+. Är det olika på olika karrer? Jag kanske inbillar mig detta MEN det känns som om karren jag köper på ica är bra mkt godare än karren jag köper på citygross. Kan det ha och göra med att det är mer fett i karren på ica? Fuck. Har käkat alldeles för mycket karre och alltid räknar på 171.8 kcal.. :D

Misstänker att om du skär bort de stora fettbitarna går kaloriinnehållet ner substantiellt, utan att karrén smakar sämre (det är det insprängda fettet som gör karrén så jävla awesome och underskattad). Exakt hur mycket går ju förstås inte att svara på.

Trapz
2014-11-29, 11:18
Misstänker att om du skär bort de stora fettbitarna går kaloriinnehållet ner substantiellt, utan att karrén smakar sämre (det är det insprängda fettet som gör karrén så jävla awesome och underskattad). Exakt hur mycket går ju förstås inte att svara på.

Menar du att det finns folk som äter fettklumparna på sidan frivilligt?

Toni Radanov
2014-11-29, 12:29

Ja, hur jävla skabbigt det än må verka! När jag snor morsans kök och kött tex så säger hon "ja men du som ska va så jävla nyttig kan ju skära bort fettkanten och steka köttet så fixar jag fettet till mig själv sen".....

*gah!**facepalm**screwy*

Men sån är hon! Hon köper även späck som pålägg! Buuuääääääärghhh! Do not want.

Sniggel
2014-11-29, 12:39

Det händer att jag gör det beroende på hur stora de är och beroende på hur stor aptit jag har för stunden. En 50/50 blandning av kött/fettslamsa kan vara gott om man är hungrig :d
Om man inte har lika god aptit kan det fortfarande vara en jobbigare upplevelse att skära bort slamsan än att bara tugga och svälja (snabbare, smidigare och fortfarande gott).
Jepp "såna" människor finns! Min mor är värre än mig då hon älskar knaperstekt svål. Jag kan villigt erkänna att jag är lite tveksam till den kulinariska upplevelsen när det gäller nästan rent fett.

F Ultra
2014-11-30, 03:04
Danskarna äter ju också "fett med lök", något som skämtsamt har kallats för Danmarks nationalrätt. På mors julbord finns det alltid rent flott, stor delikatess bland den äldre generationen.

tlk
2014-11-30, 09:46
Skär ni också bort "fettklumparna" i bacon och stekfläsket?

exevision
2014-11-30, 10:19
Skär ni också bort "fettklumparna" i bacon och stekfläsket?

Man äter inte bacon och stekfläsk ;)

J.V
2014-11-30, 11:06
Skär ni också bort "fettklumparna" i bacon och stekfläsket?I bacon blir inte samma sak, på något sätt. Det är ju flottigt men har inte samma uppenbara fettsmak. Stekfläsk däremot äter jag inte ens, det är äckligt.

Man äter inte bacon och stekfläskBacon äter man. Och man äter kilovis av det.

tlk
2014-11-30, 11:19
Jag äter karré just i detta nu faktiskt. Skar inte alls bort något fett. Plus lite nötter. Säkert 20g i hela måltiden. Oh dear!

Håller för övrigt med om bacon! Det är ingen höjdare. Stekfläsk å äpplen doe...

anvihl
2014-11-30, 13:11
Jag äter karré just i detta nu faktiskt. Skar inte alls bort något fett. Plus lite nötter. Säkert 20g i hela måltiden. Oh dear!

Håller för övrigt med om bacon! Det är ingen höjdare. Stekfläsk å äpplen doe...

Sen äter ju inte alla lika lite som en sork heller ;). 20g fett av karré och nötter? Vad är det 100g karré och 20g cashewnötter?

Ska man äta en ordentlig portion så blir det äckligt med stora fettklumpar.

tlk
2014-11-30, 13:20
Sen äter ju inte alla lika lite som en sork heller ;). 20g fett av karré och nötter? Vad är det 100g karré och 20g cashewnötter?

Ska man äta en ordentlig portion så blir det äckligt med stora fettklumpar.

Väldigt bra estimerat. Helt ypperlig frukost med lite sallad bredvid. Är ju deffperioder så håller mig faktiskt till 3500kcal om dagen så det blir småportioner. Och vill ju inte komma över 70g fett om dagen ändå så man kan ju inte trycka hästmängder.