handdator

Visa fullständig version : Min kost

Magnus N
2008-06-02, 17:45
Har funderat ett tag på att slänga upp en tråd och höra vad folk tycker och om man saknar något så här göres ett försök:

0600:
Fiberhavregryn 50gr + mjölk 200gr

0900:
3st Wasa fiber knäcke med en burk makrill på och en morot

1200:
En 250gr burk Keso(fiber sorten) med jordgubbssylt till + morot.

Träning(1600-1800): 10gr Esapro + 50gr malto

1900:
100gr Fiberpasta
250gr kotlett
125gr Lax
500gr Grönsaker

Totalt kommer jag upp i runda slängar ~180gr protein, ~45gr fett, ~220gr Kolhydrater, ~35gr kostfiber och ~2500 Kcal.

~180 cm
~78kg

Jobbar som elektriker och träning består i huvudsak av att jag styrketränar 1h sedan kör 1h kardio.

Min viktnedgång går bra så det är inte det som jag undrar över utan mer hur ni tycker att det ser ut näringsmässigt :)

Scratch89
2008-06-02, 17:52
Vad innebär grönsaker? Är det gurka och tomat, eller är det broccoli, vitkål och wokgrönsaker?
Du verkar få i dig rysligt mycket fibrer också; ibland är det helt onödigt att välja den fiberrikaste varianten, då det bara ger magproblem.

Magnus N
2008-06-02, 18:15
Är en sådan där 500gr påse wokgrönsaker, så blandat, blomkål, morötter, majs osv.

Detta är hur jag äter på vardagarna, helgerna ser annorlunda ut , då äter jag lite hur jag vill men håller mig till runt ~3000 kcal.

Har inte märkt några större problem med magen hittintills iaf, finns det någon gräns där det blir för mycket fiber ?

Eddie Vedder
2008-06-02, 18:23
Har inte märkt några större problem med magen hittintills iaf, finns det någon gräns där det blir för mycket fiber ?

DIn angivna fibermängd är alldeles utmärkt. Den ligger precis över vad som är RDI. Men ska jag vara ärlig tror jag nog inte riktigt den stämmer. Har du verkligen räknat varenda gramn kostfiber i allt det där? Frukt och grönt inkluderat?

Pakanajuhla
2008-06-02, 18:23
Vad innebär grönsaker? Är det gurka och tomat, eller är det broccoli, vitkål och wokgrönsaker?
Du verkar få i dig rysligt mycket fibrer också; ibland är det helt onödigt att välja den fiberrikaste varianten, då det bara ger magproblem.

Ursäkta att jag lånar tråden lite; Det jag undrar över är ifall det finns några nackdelar med ett högt fiberintag, annat än det du just nämnde om magproblem? :smash:

saajmon
2008-06-02, 18:30
Tycker det ser bra ut i allmänhet men variation är nyckeln.... Kanske lite frukt skulle sitta fint där någon stans. :) Jag skulle nog även byta till vanlig havregrynsgröt och vanlig keso utan fibrer. (Fast om din mage klarar alla fibrer så kör på med det)

Magnus N
2008-06-02, 18:39
DIn angivna fibermängd är alldeles utmärkt. Den ligger precis över vad som är RDI. Men ska jag vara ärlig tror jag nog inte riktigt den stämmer. Har du verkligen räknat varenda gramn kostfiber i allt det där? Frukt och grönt inkluderat?

Skönt att höra.

ops, såg nu när jag kollade att jag ej hade med kostfibern i grönsakerna så det blev 10gr till. Tar nog och sänker mitt intag av fiber så jag hamnar på den nivån jag trodde jag låg på :)

Scratch89
2008-06-02, 18:40
Ursäkta att jag lånar tråden lite; Det jag undrar över är ifall det finns några nackdelar med ett högt fiberintag, annat än det du just nämnde om magproblem? :smash:

Fördelarna med ett högt fiberintag övervinner lätt nackdelarna, om man bortser från magproblemen som kan uppstå.

b-glukaner kan fördröja upptaget av fett och socker i tarmen, dra till sig gallsalter och föra ut dessa m.h.a avföringen och därigenom sänka LDL-kolesterolet. Man tror också att fullkornsprodukter i övrigt minskar risken för hjärt-kärlsjukdom och cancer. Råg t.ex innehåller lignaner som man anser är en naturlig anticancinogen.

Nackdelen är väl att med ett högt fullkornsintag innebär ett högt intag av fenoler, närmare bestämt t.ex tanniner, och fytinsyra. De är antinutriella och kan binda till sig mineralämnen så att risk för brist uppstår, men då man äter fullkorn innebär detta ett högre intag av mineraler, så det blir nog en +-0 effekt där.

Pakanajuhla
2008-06-02, 18:48
Fördelarna med ett högt fiberintag övervinner lätt nackdelarna, om man bortser från magproblemen som kan uppstå.

Thanks! ;)