Logga in

Visa fullständig version : onödigt

Fotbollspojke90
2008-05-30, 13:24
tjena jag har gymmat i två månader, och har fått goda resultat.

jag har i stort sett varje dag ätit kyckling, steker kycklingen i stekpanna.

jag undrar om jag får i mig onöddigt fett genom att steka kycklingen varje dag?, bör jag istället tillaga den i ugnen.

även om jag fått goda resultat av gym träningen så har jag lagt på mig lite fett kring magen, jag undrar om de kan bero på att jag fått i mig för mycket fett?

shut teh face
2008-05-30, 13:27
Anledningen till att du fått fett på magen är helt och hållet för du stekt kycklingen i pannan. Börja omedelbart med att tillaga kycklingen i ugnen!

Fotbollspojke90
2008-05-30, 13:32
Anledningen till att du fått fett på magen är helt och hållet för du stekt kycklingen i pannan. Börja omedelbart med att tillaga kycklingen i ugnen!

jag ser ironin i ditt inlägg, nej jag förstår själv att det inte beror på det. men jag undrar om det är en onödig fettkälla?

agazza
2008-05-30, 13:34
Knappast, vad äter du i övrigt?

Tolkia
även om jag fått goda resultat av gym träningen så har jag lagt på mig lite fett kring magen, jag undrar om de kan bero på att jag fått i mig för mycket fett?
Det beror på att du äter för mycket överhuvudtaget, inte nödvändigtvis på att du äter för mycket av just fett. Se över hur mycket du får i dig, helt enkelt.

Pompere
Är det inte väldigt svårt att INTE få någor fett alls på kroppen under en period man ligger på energiöverskott? rätta mig om jag har fel
isf har du fått fett på magen (samt ökat i styrka som du säger) iochmed att du har ätit över ditt dagliga energibehov, simple as that

King Grub
2008-05-30, 13:44
Den procentuella mängden kalorier från dietärt fett är inte kopplad till mängden kroppsfett.

Eddie Vedder
2008-05-30, 13:54

Först och främst är det som King Grub säger: Det är alltså inte det dietära fettets kvantitet som ensamt avgör huruvida du lägger på dig mer eller mindre fett, det är kvantiteterna av alla energigivare sammanlagt i förhållande till din förbrukning.

Vidare är knappast stekt kyckling någon enorm fettkälla, kött absorberar ganska små mängder så steker du i t.ex. 10g smör kommer kycklingen inte absorbera så mycket.
Visst kommer kycklingen bli lite fetare än innan men kolla i stekpannan efteråt sålär du se att en hel del fett liggr kvar och får kasseras.

Fotbollspojke90
2008-05-30, 16:52
Först och främst är det som King Grub säger: Det är alltså inte det dietära fettets kvantitet som ensamt avgör huruvida du lägger på dig mer eller mindre fett, det är kvantiteterna av alla energigivare sammanlagt i förhållande till din förbrukning.

Vidare är knappast stekt kyckling någon enorm fettkälla, kött absorberar ganska små mängder så steker du i t.ex. 10g smör kommer kycklingen inte absorbera så mycket.
Visst kommer kycklingen bli lite fetare än innan men kolla i stekpannan efteråt sålär du se att en hel del fett liggr kvar och får kasseras.

Det beror på att du äter för mycket överhuvudtaget, inte nödvändigtvis på att du äter för mycket av just fett. Se över hur mycket du får i dig, helt enkelt.

tack för alla mycket bra svar :)

men då har jag en till fråga, lite svår kanske.

jag undrar kan man påverka på något sätt genom det man stoppar i munnen, så att kroppen lägger på sig fettfri massa? eller är det bara så att visa har turen att inte lägga på sig så mycket fett när de ligger kalori +?

Eddie Vedder
2008-05-30, 16:56
jag undrar kan man påverka på något sätt genom det man stoppar i munnen, så att kroppen lägger på sig fettfri massa?

Beror på hur långt man ska dra resonemanget. Det finns ju helt klart mer eller mindre gynnsamma kosthållningar, men det krävs ganska horribla matvanor för att det ska bli märkbar skillnad.

Men jättemycket socker är troligtvis sämre ur den synpunkten, högt intag av transfettsyror kanske. Men att gå från nyttig kost A till en nyttig kost B lär inte påverka särskilt mycket. Det är snarare så att en riktigt illa vald kost kommer vara negativ.

frambogir
2008-05-30, 17:24
Begreppet onödigt fett känner inte jag till. Fett är min vän :)

Kischen
2008-05-30, 17:42
Begreppet onödigt fett känner inte jag till. Fett är min vän :)

Jag övar på det där varje dag.

Att under hela sin uppväxt blivit itutad att fett är dåligt och mättat fett är hin håle själv, så har jag ibland vissa problem att få i mig dom mängderna jag skulle vilja.

*mini