handdator

Visa fullständig version : nr 301 ?

jenJ
2008-05-30, 13:01
Det är så att jag har just slutat jobba i norge och har ansökt om A-kassa..men de vill ha ett 301 blankett från norge..jag har kontaktat min förra chef i norge om att få ett arbetsgivarintyg men när jag fick den blanketten så sa en vänn att det ej var 301 blanketten som man MÅSTE ha.. men jag vet ej hur jag ska få tag på 301,ska jag kontakta min förra chef i norge och be om ett 301... för jag tycker ju att han borde ha förstått det då när jag bad honom första gången...eller går det att kontakta någon annan.. eler göra på något annat sätt???
Läste på en sida på nätet att det är a-kassan som ska hämta hem de papprena (301)... vet ej om det är sant...?!

JJ
2008-05-30, 13:14
Vilken blankett är det du vill ha?

MasterChief
2008-05-30, 13:17
Man kan väl inte ha a-kassa i Sverige om du är anställd på ett norskt bolag och jobbar i Norge? A-kassan är nationsbunden.

Det lättaste är väl att ringa till mydingheterna och be om hjälp? De har expertisen.

MasterChief
2008-05-30, 13:22
http://www.nav.no/binary?id=805344335&download=true

Kanske?

jenJ
2008-07-09, 16:38
Nu är det så att jag har sänt in E301 papprena får sitta och vänta ett tag..!!
Men jag läste på en blankett som arbetsgivaren skulle fylla i att om det fanns fler arbets givare (om jag har haft fler jobb) så ska de också fylla i..
min fråga är ju innan jag stack till norge jobbade jag eller var praktikant som lärare på en skola samtidigt som jag (jag fick jobbet genom försäkringkassan,jag var sjukskriven och fick aktivitetsstöd)..och det jag undrar är om man kan ringa de så de får fylla i ett e301 papper?? för jag jobbade där innan jag stack till norge (var ledig mindre än 1 vecka sedan började jag jobba i norge).
de på arbetsförmedlingen sa att man måste ha jobbat i 12 månader för att få a-kassa och jag har ej gjort det då när jag var i norge men om jag räknar med arbetet som lärare samt norge då har jag jobbat i mer än 12 månader!!...
vad sker om jag blir nekad a-kassa?? hur ska man få in pengar då? (är sktiv arbetssökare men det är INTE lätt att hitta jobb!!)