Visa fullständig version : Va?? Fruckost?
fick äntligen igång exel mallen för att kalkylera kcal intag.
det som känns lite skumt är att min frukost tex:
fiberhavregrym ca 2dl---324/kcal
sylt ca 2 skedar---60
solroskärnor ca 20 g---116
mjölk ca 1,5 dl---59
whey 100---120
detta blir ca 679 kcal enligt mallen, kan dettta stämma???
asså inte matematiskt, utan hur ska man kunna ligga på tex 1500 kcl/dygn om bara en vanlig fruckost går på 700 kcal?????
King Grub
2008-05-30, 09:20
kan dettta stämma???
Ja.
har du bara 1500 kcal att spendera per dygn, kan du inte räkna med att kunna äta dig mätt. Rör på dig mer, så kan du äta mer.
324 kalorier för 2 DL havregryn? knappast
Havregrynen per portion (35g) (1dl) 550kJ och 130kcal
x 2 = 260 kcal
haha shit va knas, hur fan ska man kunna deffa om d ligger så knapert till???
Varför tror du det finns så många tjocka människor? Motionera mer så kan du äta mer också.
Varför tror du det finns så många tjocka människor? Motionera mer så kan du äta mer också.
Handlar om prioriteringar :D
Kanske kunde skippa tex sylten, halvera proteinpulvret, fettsnålare mjölk, mindre havregryn... enkelt! ;)
Jag äter ca 1500-1600kcal per dag uppdelat på tre mål på ca 450kcal st och sen lite diverse, typ frukt osv... energifördelning 40/30/30 så jag snålar inte med fettet...
Man får skaffa lite skills i köket helt enkelt :)
shit d här börjar ju bli helt galet, för tillfället är ja sjuk o är ute ur ligan.
om allt går som d ska är ja tillbaka på måndag. ja fungerar inte med mindre mat än ja då kommer få i mig. jobbar med ett rätt krävande jobb, styrketränar 5ggr/v samt cardio 5-6 ggr/v
ska ja börja skära ner så mkt på allt intag kommer ja bli sjuk igen eller till och med kollapsa
Sen har det ju vilken betydelse vilka havregryn du har också (kalorimässigt) 70gram av mina havregryn ger 224 kalorier. Sen har du rågflingor som jag själv tycker är godare och ger bara 300 kalorier per 100gram. Men det är ganska enkelt om du vill äta mer och det är att öka aktivitetsgraden med mer cardio.
jobbar med ett rätt krävande jobb, styrketränar 5ggr/v samt cardio 5-6 ggr/v
Om du nu gör det, varför ska du lägga dig på en 1500kcal nivå? Om det inte är 5minuter tvshop cardio vi snacka om här bör du ju kunna äta 2500kcal. Om de tinte ge resultat kan du fortsätta skära ner. Att börja så lågt med den träningsmängd är bara dumt.
jobbar med ett rätt krävande jobb, styrketränar 5ggr/v samt cardio 5-6 ggr/v
Om du nu gör det, varför ska du lägga dig på en 1500kcal nivå? Om det inte är 5minuter tvshop cardio vi snacka om här bör du ju kunna äta 2500kcal. Om de tinte ge resultat kan du fortsätta skära ner. Att börja så lågt med den träningsmängd är bara dumt.
Håller med, du riskerar att tappa muskler om du ligger för lågt. Jag går ner i vikt på 1500kcal per dag, men då är jag oxå tjej och har ett stillasittande jobb...
Hur har du egentligen räknat för att komma fram till att du ska ligga så lågt i intag?
Jag gick ner ½ kg i veckan på ca 2400-2800 kcal. Detta gjorde jag under 3 månader. Och då var jag inte lika aktiv som du beskriver.
Det jag vill säga är att 1500 kcal kanske inte stämmer.
Vad väger du, hur gammal är du osv...
Hur har du egentligen räknat för att komma fram till att du ska ligga så lågt i intag?
Undrar jag med, jag tappar 1 kg i veckan på 2000 kcal om dagen, väger inte så mycket och sitter mest still framför datorn just nu. Testade själv deff på 1500kcal, men det lilla man vinner i viktrassnabbhet överväger inte den psykologiska tillfredställesen att känna att man inte är döende i svält när jag ligger på 2000kcal =)
edit: förväxlade användare...
det är väl just d ja inte har. har ingen aning om vad ja ska ligga på.
bara höftat o tyckt att d säkert skulle gå bra, mitt resultat var väligt snabb viktnedgång samt en veckas förkylning från helvetet.
hur ska ja räkna ut mitt behov, med träning o allt inräknat.
Viktor_Balck
2008-05-30, 12:55
det är väl just d ja inte har. har ingen aning om vad ja ska ligga på.
bara höftat o tyckt att d säkert skulle gå bra, mitt resultat var väligt snabb viktnedgång samt en veckas förkylning från helvetet.
hur ska ja räkna ut mitt behov, med träning o allt inräknat.
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/FA5AFCDFD3154811C1256F1E003E0051
det där e ju helt snurrigt, vad går tex cardio under???
var går styrketräning??
jobb mm???
kan du inte bara skriva din ålder, längd, vikt och kön så kan jag räkna ut ditt basala behov, sen kompletterar vi med att lägga till hur mycket du troligen rör på dig...
(uppladdningen räknar liiite väl högt på aktivitetsfaktorn)
tack så mkt endura, väldigt snällt av dig.
jag är 24, ca 188 lång, väger 81kg.
shut teh face
2008-05-30, 13:30
Nu undrar jag lite spontant varför du ska gå ned i vikt övh. Du är nästan 1.90 och du kan väl knappast vara överviktig på 81kg. Men vill du ändå gå ned så tror jag absolut INTE att 1500 kcal per dag är bra för dig. :)
Om du räknar rätt, så går du med största sannolikhet ned på 2500 kcal. Det handlar om att ge det tid, gå inte vecka efter vecka. Sätt upp mål på x månader.
är inte överviktig, det handlar mest om att ja känner min plufsig. skulle bara vilja rippa till lite,
jag är verkligen sent ute med deffen, kanske blir bättre nästa gång med utökade kunskaper.
nu har ja varit sjuk i 1 vecka o paniken bara växer, dagarna går o målet försvinner framför ögonen på en.
hade en önskan om att vara i form till midsommar. men men
shut teh face
2008-05-30, 13:36
Ja då blir det jobbigt när man är sent ute. Det är ingen ide att du försöker stressa till det.
nej stressa kommer jag nog itne göra, men ge upp är inget alternativ, ja får väl bara flytta fram datumet lite.
jag har ju itne så mkt att ta ifrån, det mesta är lös hud från min icke tränanade period.
men visst vill jag lära mig från grunden hur detta går till och hur jag bör gå till väga. det glädjer mig verkligen att folk ställer upp och vill hjälpa andra på deras väg
shut teh face
2008-05-30, 13:49
kolozzeum är en bra källa för kunskap. Väldigt bra, lite lustigt hur ett forum kan innehålla så mycket kunskap. Det beror ju dels på vissa individer iofs.
Vad händer om King Grub lämnar kolozzeum innan eddie vadder har axlat rollen helt och hållet?
är rätt ny här, o har inte varit med under den så kalalde king grub eran.
ingen aning om va liraren har tillfört här, det jag mest syftade på var att folk gärna delar med sig om sina erfarenheter ang träning/kost mm.
det ja gilalr med vissa här är tålamodet, att kunna förmedla kunskap på rätt sätt, inte på ett nedvärderande vis genom att själv dra på sig nå allvetar uniform, sånt går bort på min planhalva
shut teh face
2008-05-30, 13:57
Jo det är sant. Tyvärr finns det ju individer som brukar ge rätt kalla svar. Men de luktar väl åt sig ätstörningar eller liknande i frågorna ibland. Du kommer också lära dig att det finns folk här på kolozzeum som är extremt maniska och i princip har ätstörningar. Eddie och Scratch brukar dock rapea dem fort.
Nu undrar jag lite spontant varför du ska gå ned i vikt övh. Du är nästan 1.90 och du kan väl knappast vara överviktig på 81kg. Men vill du ändå gå ned så tror jag absolut INTE att 1500 kcal per dag är bra för dig. :)
Om du räknar rätt, så går du med största sannolikhet ned på 2500 kcal. Det handlar om att ge det tid, gå inte vecka efter vecka. Sätt upp mål på x månader.
Enligt Mifflins formel som räknar lågt är ditt basala behov ca 1900kcal per dygn, dvs det din kropp behöver för att ens fungera!
Detta ska du sen multiplicera med den aktivitetsfaktor som blir av jobb, träning mm, vilket säkert kan ligga runt 1.8-2.0 de dagar du jobbar och tränar, dvs 3400-3800kcal per dygn...
Inte konstigt du blir sjuk på 1500... *screwy*
Sen en annan sak... om du upplever dig som "pluffsig" på så låg vikt är det nog snarare så att du saknar muskler (=kött) som fyller ut... jag skulle snarare satsa på att ligga runt kaloribalans (runt 3500kcal de dagar du jobbar) ner till inte mindre än 2500kcal mindre aktiva dagar och satsa på hård styrketräning istället om jag var du...
cool, jo visst kan det saknas muskler, det gör d väl alltid. ha ha.
det jag inte riktigt förstår är, att om jag ska multiplicera min akt, faktor med säg i detta fall 1900. hur gör ja då om ja tex jobbar,styrketränar och har ett cardio pass på kvällen?
blid det då 1900*X*Y*Z??
det jag inte riktigt förstår är, att om jag ska multiplicera min akt, faktor med säg i detta fall 1900. hur gör ja då om ja tex jobbar,styrketränar och har ett cardio pass på kvällen?
blid det då 1900*X*Y*Z??
Typ... jag höftade väl mest...
Ditt basala behov kan du räkna ut med:
Mifflin-St Jeor (räknar lite lågt)
Män: 10×kg + 6.25×cm - 5×år + 5
Kvinnor: 10×kg + 6.25×cm - 5×år - 161
Harris&Benedict (vanligast)
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x år)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x år)
Aktivitetsfaktorn är mer klurigare... men på ett ungefär:
1.2 är en väldigt inaktiv dag, men du är iaf "ur sängen"
1.5-1.7 hyfsat aktiv - kanske står i butik och styrketränar
1.8-2.0 aktiv - hårt jobb eller tränar mycket och länge (kardio främst)
Sök på Aktivitetsfaktor i sökfunktionen, Eddie har tex skrivit flera exempel på hur du mer ingående kan räkna ut din AF.
Lycka till! :)
Eddie Vedder
2008-05-30, 14:11
Sök på Aktivitetsfaktor i sökfunktionen, Eddie har tex skrivit flera exempel på hur du mer ingående kan räkna ut din AF.
Den här texten börjar ju mer och mer bli lite av min egna deffguide::D
Ett bra sätt att räkna ut din TEE om du är typen som tränar och sen inte gör så mycket mer än så är att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (typ styrketräning).
Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra (det här är alltså HELT hypotetiskt nu då jag inte har en aning om ditt övriga liv och siffran i mitt exempel kan således vara helt fel) men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.
Summa sumarum 1.6.:)
nu börjar det här bli riktigt kul ju.
då kanske ja ligger på 1.7+
då bli altså min ek. 81 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x år)=X
X*1.7=Y
jo men att bara äta 3 ggr per dag är ju rena rama arkiv x grejjen.
jag som person behöver min amellanmål för att jag ska fungera som människa, och itne få nå lasermannen flipp
Det är väl klart att man kan räkna med att äta sig mätt under deff, första veckan är dock jobbig när magensäcken är stor.
Dock måste man pröva sig fram till mat man verkligen blir mätt av med låg kalorihalt. För mig var keso mini 250g + tonfisk/kycklingbröst och mycket sallad en räddare. 3 (stora) portioner runt 1500kcal
det är så bara för att du är van med det....som sagt första veckan = anus...resterande = bra!
jo men att bara äta 3 ggr per dag är ju rena rama arkiv x grejjen.
jag som person behöver min amellanmål för att jag ska fungera som människa, och itne få nå lasermannen flipp
vem sa att du måste skippa mellanmål och bara äta 3 ggr per dag?
Visserligen väljer jag att äta bara 3 ggr per dag, men det är för att det blir så sjukt små portioner annars på bara 1500kcal.
När du ändå kan äta minst 2500 per dag kan du väl äta 700kcal-måltider * 3 (=2100) och sen 2 * 200kcal's mellanmål?
blid det då 1900*X*Y*Z??
Det låter som du vill gör det mer komplicerat än det är!
Hur komplicerade formler man än gör är risken stor för felmarginal.
Testa Enduras råd med 2500 kcal och kör på det. Kolla upp hur mycket mat det blir och ät så i 2 veckor. Återkom sedan efter dessa 2 veckor med vad som hänt så vet vi vad som händer och om mängden kalorier är fel.
Scratch89
2008-05-30, 18:51
Du gör det ju så svårt för dig. Ät runt 2000-2500 kcal, rör lagom på dig och se vad som händer. Du kommer högst troligen att behöva utvärdera resultatet om en månad ändå, så då rä det bara att lägga till eller ta bort något så att du tappar vikt i rätt tempo.
David-Tajik
2008-05-30, 22:21
nu börjar det här bli riktigt kul ju.
då kanske ja ligger på 1.7+
då bli altså min ek. 81 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x år)=X
X*1.7=Y
inte 81 utan 66.5
populous
2008-06-01, 19:29
Ja 1500 Kcal per dag är sjukt lite. Om du tränar 3ggr per vecka som är rätt vanligt kan du slänga till minst 500 till bara för att hålla dig på en absolut minigräns om dagen.
Annars är det jävligt knapert och risken att du tappar muskler och vatten är svinmycket större.
Öka träningen istället, tex släng på 30 min cardio (80% så typ 450 Kcal) efter varje gym pass så kan du äta nästan dubbelt så mycket men ändå ligga på relativt högt underskott.
Viktigast av allt använd spegeln, måttband och ditt eget huvud. Funkar 1500 kcal för dig så funkar det, mår du skit är det dags att ändra!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.