handdator

Visa fullständig version : Kan man tycka att man är ful utan att ha dåligt självförtroende?

Angel
2008-05-29, 20:13
Om man tycker att man själv är ful, så säger alltid folk att "nej du har bara dåligt självförtroende/självbild". Och att man inte kan se en sann bild av sig själv. Viss sen kanske skönhet ligger i betraktarens öga, men om man går utifrån "den rådande normen" så kan man väl få ha rätten att säga om sig själv att man är ful? Utan att för den sakens skull ha en dålig självbild, utan helt enkelt konstatera att man är en ful person.

Åh, flumigt det blev nu.

Mago
2008-05-29, 20:14
Ja.

Nitrometan
2008-05-29, 20:16
Visst kan det vara som du säger.

Men för tjejer är det ofta självförtroende/självbild som spökar.

L-Sami
2008-05-29, 20:19
Eller så söker man efter bekräftelse när man säger så. Man vill kanske höra "Nej, du ser bra ut" eller nåt.

Koettman
2008-05-29, 20:21
Klart man kan.

Ganymedes
2008-05-29, 20:22
Med tanke på hur många som faktiskt är fula, måste det ju stämma i ganska många fall. Men ingen vill förmodligen höra att denne är ful, så därför svarar man lite i stil med "nädå, du har ett speciellt utseende" eller något liknande.

Jag tycker det är ok att vara ful. Då slipper man dyra dejter osv. ;)

J.Saarela
2008-05-29, 20:22
Ja det tycker jag man kan och i minst 1 av 3 ggr då nån säger att det är bara pga av dålig självbild så ljuger dom.

Angel
2008-05-29, 20:23
Eller så söker man efter bekräftelse när man säger så. Man vill kanske höra "Nej, du ser bra ut" eller nåt.

Ja det är ju det andra alternativet. Kan man inte bara tycka att man är ful utan baktankar?

Nitrometan
2008-05-29, 20:25
Menar du att Angel är en attention ho'? :D

Pejij
2008-05-29, 20:25
Ja det är ju det andra alternativet. Kan man inte bara tycka att man är ful utan baktankar?

Klart man kan ! *rolleyes*

Nitrometan
2008-05-29, 20:26
Jo.

Men det behöver inte vara sant för det.

petah
2008-05-29, 20:27
Jo det kan man.

Nitrometan
2008-05-29, 20:35
Perfa! :thumbup:

mini
2008-05-29, 20:43
Jag vet inte om jag tror att man lägger ett sådant epitet på sig själv utan att lägga ett värde i det, och finns det ett värde i det är det ju inte oladdat, eller utan baktankar om man så vill. Man kan begripa att man inte är snygg enligt någon slags norm, men lägger man ett så värdeladdat ord på sitt eget utseende tror jag att det är något knasigt. Speciellt när det handlar om en person som faktiskt inte är speciellt ful enligt tidigare nämnd norm. Då tror jag att det handlar om något annat.

Ska vi dessutom utgå ifrån att det är TS själv det handlar om finns flera bidragande orsaker till att jag inte tror att det handlar om ett neutralt ställningstagande till det egna utseendet.

Robbin
2008-05-29, 20:46

Är det inte då man måste ha dyra dejter? För att någon ska vilja ha en, eller tänker du när man är så ful att ingen vill ha en ändå :D

Angående topic, många som säger att dom är fula har dålig självbild men det innebär ju inte att man kan vara ful och tycka själv att man är ful och ändå ha god självkänsla etc.

jaaaaag
2008-05-29, 20:46
Menar du att man alltid känner att man är ful, eller att man har dåliga dagar?

Tricce
2008-05-29, 20:52
Är det inte då man måste ha dyra dejter? För att någon ska vilja ha en, eller tänker du när man är så ful att ingen vill ha en ändå :D

Han måste ju ändå mena att dom brudarna man väl lyckas få med på date är så glada att dom är på date att dom nästan bjuder själv (obs jag talar ej från egen erfarenhet :D )

Angel
2008-05-29, 20:55
Menar du att man alltid känner att man är ful, eller att man har dåliga dagar?

Nej dåliga dagar kan väl alla ha, utan att veta att man är en ful person och acceptera det.

sissa
2008-05-29, 21:12
Jag tror att det är skillnad på att ha en insikt om att man inte är Brad Pitt eller Jessica Alba, kanske långt därifrån, och att ettiketera sig själv som ful (och endast ful).

edit: eller + 1 på mini

Tolkia
2008-05-29, 21:21
Jag är som mini lite tveksam, då "ful" ju är ett värdeladdat ord i sig. Jämför om man skulle säga det med avseende på någon annan egenskap: "kan man tycka att man är en idiot utan att nedvärdera sig själv på samma gång" eller "kan man tycka att man är otrevlig utan att nedvärdera sig själv på samma gång". Notera att även om "man" kan tycka att man är ful utan att ha dålig självkänsla eller nedvärdera sig själv, så är det i sig ingen garanti för att en person som gör det, gör det utan att ha dålig självkänsla eller nedvärdera sig själv.

Personligen tycker jag att "ful" är ett ganska starkt ord för att beskriva en människas utseende. Det är ganska få gånger jag upplever någon som ful, och då handlar det i de flesta fall, när det kommer till kritan, ofta om att personen är oerhört ovårdad. Det finns ju många grader på skalan mellan "ful" och "underskön".

Edit: Eftersom smaken är så oerhört olika, ställer jag mig frågan hur och när man egentligen "vet" med säkerhet att man är ful?

z_bumbi
2008-05-29, 21:25
Edit: Eftersom smaken är så oerhört olika, ställer jag mig frågan hur och när man egentligen "vet" med säkerhet att man är ful?

Barn gråter och mjölken blir sur.

sissa
2008-05-29, 21:26
Sen är det mera komplicerat än så med skönhet och snygghet än att man kan beta av vissa kriterier. Jag förnekar inte att det existerar en norm, men det betyder inte att alla kan sorteras i fack efter den.

jakerbest
2008-05-29, 21:28
Alltså något jag stör mig på lite är folk som är feta eller fula och sen går och säger det till folk endast för de vill att man ska svara att de inte alls är fula och att dem är skitsmala. Typ som vissa brudar här på forumet......

High1ander
2008-05-29, 22:23
Alltså något jag stör mig på lite är folk som är feta eller fula och sen går och säger det till folk endast för de vill att man ska svara att de inte alls är fula och att dem är skitsmala. Typ som vissa brudar här på forumet......

Om en ful person skulle saga den e ful sa skulle jag inte klaga och saga den har fel.

Det finns varre saker an att vara ful, typ valdigt ful och vansterpartist.

Viktor_Balck
2008-05-29, 22:43
Ja det tycker jag man kan och i minst 1 av 3 ggr då nån säger att det är bara pga av dålig självbild så ljuger dom.

E det inte i 1 av 4 fall?

Scratch89
2008-05-29, 23:02
Intressant tråd. Klart att man kan tycka att ens utseende inte är så fördelaktigt, men fortfarande ha bra självförtroende. Dock håller jag med Tolkia om att ordet är så värdeladdat; mindre bildskön skulle jag vilja säga.
Ungefär som Peter Stormare.
http://kingink.blogsome.com/images/peter_stormare_insida.jpg

theoppositescollide
2008-05-29, 23:09
Jorå, klart man kan tycka att man är ful utan att ha dåligt självförtroende. Jag har alltid haft bra självförtroende och varit nöjd med mig själv, men när jag var fet för några år sen var jag absolut ful, ful som fan. Men jag mådde fint ändå, 35 kilo senare, snygg frisyr och lite kroppsmodifiering så fick man ju ligga regelbundet :thumbup:

The Draf
2008-05-30, 07:46
Är man ful får man jobba hårdare. Kompensera med bättre personlighet, mer pengar, större guns osv. Snygga människor got it easy. Så jävligt är det, men vi är alla lyckligt lottade ändå. Tänk själva på vad oddsen är att man blev född? Hur många millioner spermier hade man inte att konkurrera ned ;)

Longshot
2008-05-30, 08:31
Varför skulle man inte kunna tycka det om sig själv??? Det är ju exakt det självförtroende går ut på - tilltro till sin egen förmåga.

Bullaz
2008-05-30, 08:44
Man kan ju ha bra självförtroende inom andra saker. Typ saker man är bra på osv.

Tolkia
2008-05-30, 09:00
Jag undrar om trådskaparen menar "självkänsla" och inte "självförtroende"?

Nitrometan
2008-05-30, 11:37
Jag undrar om trådskaparen menar "självkänsla" och inte "självförtroende"?
Jag tror att hon menar båda men inte har koll på skillnaden.

Angel
2008-05-30, 11:44
Jag tror att hon menar båda men inte har koll på skillnaden.

Eller du, eftersom det var du som sa det från början.*slap*

Nitrometan
2008-05-30, 11:48
Eller du, eftersom det var du som sa det från början.*slap*
Jag menade självförtroende.

Men här i tråden tror jag att du pratar om både självförtroende och självkänsla.

Ganymedes
2008-05-30, 11:59
Enklaste och bästa EU-godkända sättet att få veta om man är ful eller inte, är att lägga ut ett litet antal bilder kopplat till en anonym poll här på kolo...

MasterChief
2008-05-30, 12:13
http://www.metro-world.com/se/article/2008/05/27/07/1643-62/index.xml

Snart kommer väl tydliga riktlinjer som avgör om man är ful eller inte.

Men visst kan man tycka att man är ful men ändå vara full av självförtroende.

major Pectoralis
2008-05-30, 12:19
Klart att man kan vara ful och ha bra självförtroende.

Nitrometan
2008-05-30, 12:40
Klart att man kan vara ful och ha bra självförtroende.
Vara, ja. Men nu pratar vi inte om fakta utan om tyckande.

Om nån har bra självförtroende, tror du de upplever sig som"ful" då?
Visst man kan ha insikt om att man inte är en tiopoängare - men därifrån till ful.

MasterChief
2008-05-30, 12:43
Vara, ja. Men nu pratar vi inte om fakta utan om tyckande.

Visst man kan ha insikt om att man inte är en tiopoängare - men därifrån till ful.

Så alla fula människor har dåligt självfötroende? För de borde rimligtvis också vara medvetna att de är fula när alla andra är det? Och, ja, det finns faktiskt fula människor:

http://www.topfunnypics.com/images/pics/chickmagnet.jpg

Nitrometan
2008-05-30, 12:52
Så alla fula människor har dåligt självfötroende?

Nej.

Jag ser inte att det nödvändigtvis finns ett samband mellan utseende och sjävförtroende.

MasterChief
2008-05-30, 13:01

Nej.

Jag ser inte att det nödvändigtvis finns ett samband mellan utseende och sjävförtroende.

Nu är jag lite lost min kära Nitro.

berra_berra
2008-05-30, 13:04
Jag har riktigt bra självförtroende osv.

Men snygg kan jag då inte vara, har varit singel i snart 20 år. :smash:

Langster
2008-05-30, 13:08
Man kan väl säga så här: De som är snygga vet att de är det oavsett deras självförtroende, de kan dock ifrågasätta det för att få uppmärksamhet, eftersom de ändå är säkra på vad svaret blir.

De som inte är säkra på att de är snygga är med största sannolikhet inte det. Jag skulle nog säga att det finns många fula människor som hoppas att de är snygga, eller att folk ska tycka det, och att osäkerheten bara beror på dåligt självförtroende, men innerst inne vet de att de är fula/inte särskilt snygga.

Jag tror de flesta har en rätt bra självbild beträffande utseendet, problemen uppstår när den inte lever upp till hur viktigt utseendet är för en själv.

Loke
2008-05-30, 13:28
Wow, den här tråden är ju ett perfekt exempel på hur unga kvinnors dåliga själförtroende och utseendefixering mest kommer av deras kvinnliga kamraters nedlåtande attityder.

Notera hur flera av kvinnorna i tråden verkar tycka att det inte går att vara ful, och om man är det så beror det på att man inte gjort sig snygg. Den som känner sig ful har dåligt självförtroende. Bland killarna därmot är det helt normalt att vara ful, vi vet att man kan lyckas med precis allt som snygga människor kan även om man är ful, utom just att vara snygg.

Problemet med kvinnornas attityd är att vissa människor aldrig är snygga utan operationer eller mängder av smink. Dessa människor kommer då tro att det är något mentalt fel på dem, att de är svaga som aldrig får självförtroendet att känna sig snygga. Men egentligen är deras självförtroende helt normalt, det är bara så att de är ganska fula.

Ja, man kan vara ful och ha gott självförtroende, snygghet är bara en bland tusentals goda egenskaper man kan ha. Vem fan skulle tro att någon har dåligt självförtroende bara för att personen säger att han/hon är dålig på att laga mat eller är lat eller har svårt att hantera pengar? Att vara ful skiljer sig inte alls från någon av de där egenskaperna. Det är bara det att vissa tycker utseendet är så sjukt viktigt att de bara inte kan acceptera att någon kan tycka sig vara ful. Dessa människor är jäkligt ofta tjejer och de borde sluta med det för det trycker ner deras vänner.

tp_88
2008-05-30, 13:32
Självfallet.

Nitrometan
2008-05-30, 13:33
Nu är jag lite lost min kära Nitro.
Det finns inget givet samband. Det kan vara så att de hänger ihop, men det är inte tvunget.

Man kan ha bra självförtroende eller inte.

Man kan vara snygg eller inte.

Detta kan inträffa samtidigt eller inte.

Det kan också vara så att det finns ett samband för vissa individer.

shut teh face
2008-05-30, 13:33
Självklart. Men samtidigt kan en ful person, som är medveten som sin "fulhet", ändå ha ett grymt självförtroende och lyckas bättre än de flesta i diverse "sammanhang".

/ En som vägde 140kg och hade alla tjejer i grundskolan. =)

MasterChief
2008-05-30, 13:52
Det finns inget givet samband. Det kan vara så att de hänger ihop, men det är inte tvunget.

Ok, jag fattar och håller med.

Pejij
2008-05-30, 14:06
Man kan ju faktiskt vara riktigt snygg, men ändå ha kasst självförtroende oxå? =)

myggan
2008-05-30, 14:21
Ja, man kan vara ful och ha gott självförtroende, snygghet är bara en bland tusentals goda egenskaper man kan ha. Vem fan skulle tro att någon har dåligt självförtroende bara för att personen säger att han/hon är dålig på att laga mat eller är lat eller har svårt att hantera pengar? Att vara ful skiljer sig inte alls från någon av de där egenskaperna. Det är bara det att vissa tycker utseendet är så sjukt viktigt att de bara inte kan acceptera att någon kan tycka sig vara ful. Dessa människor är jäkligt ofta tjejer och de borde sluta med det för det trycker ner deras vänner.

Men kan man ärligt säga att det verkligen stämmer?
Generellt i dagens ytliga samhälle, och i synnerhet bland ungdomar så skulle jag tro att dom rent visuella egenskaperna väger extremt mycket tyngre än dom andra egenskaperna du radade upp.
Ett tydligt bevis är väl det du nämnde, att på tok för många unga människor mår väldigt väldigt dåligt över att dom känner sig fula, tjocka eller annorlunda men hur många människor ligger egentligen hemma och gråter sig till sömns för att dom är dåliga på att laga mat ?

myggan
2008-05-30, 14:25
Insåg att jag läst ditt inlägg lite slarvigt och att vi nog är inne på samma spår. :)

Messiah
2008-05-30, 17:32
Om man tycker att man själv är ful, så säger alltid folk att "nej du har bara dåligt självförtroende/självbild". Och att man inte kan se en sann bild av sig själv. Viss sen kanske skönhet ligger i betraktarens öga, men om man går utifrån "den rådande normen" så kan man väl få ha rätten att säga om sig själv att man är ful? Utan att för den sakens skull ha en dålig självbild, utan helt enkelt konstatera att man är en ful person.

Åh, flumigt det blev nu.

Jag fattar vad du menar. Men fulsnygga då? Ta t ex Mick Jagger eller kanske bättre Steve Buscemi, de är ju skitfula. Tycker jag. MEN det finns garanterat folk som går igång på dem. Jag tror de flesta karlar skulle dreggla i avundsjuka p g a Jaggers kvinnor.

Ta Buscemi som exempel då, han ÄR ju fan ful, & han borde veta det. Men han drar in miljoner & borde leva ett bra liv. Då blir din fråga intressant, vet han om att han är ful eller???

tjabon
2008-05-30, 17:37
Mejla Kitty:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=84173