Logga in

Visa fullständig version : Vilken "aktivitetsgrupp" tillhör jag?

phoenix91
2008-05-29, 10:59
Hej. Håller på att deffa och använder hälsokoll för att hålla koll på kalorierna. Men man ska ju i det programmet precis som när man använder den där långa formeln skriva typ hur aktiv man är om dagarna, och jag har lite svårt att välja.

Alla stora aktiviteter som att jag går ut o löper, gymmar, idrott på skolan osv srkiver man ju in för sig. Men utom det så går jag på gymnasiet, så de blir ju lite gång mellan alla salar, sedan går jag kanske 3-6 km om dagen till buss och så.

Vad tycker ni, vilken nivå ligger jag på?

ps. är 17 år, man, 172 cm lång och väger 62 kg. (vet att jag väger lite, men vill deffa)

Mvh phoenix

Rex
2008-05-29, 11:20
Ät bara mindre.. så kommer du att gå ner. Räkna ut aktivitetsgrupp osv är helt onödigt enligt mig.

Promenad innan frukost, skippa snabbmat, ät mindre = viktförlust..

phoenix91
2008-05-29, 11:38
jo jag, men måste ju hålla koll så jag itne äter för lite osv.

Maod
2008-05-29, 12:51
Prova 1,4-1,5, efter en vecka känner du nog om du behöver sänka eller höja.

Kischen
2008-05-29, 13:08
Ät bara mindre.. så kommer du att gå ner. Räkna ut aktivitetsgrupp osv är helt onödigt enligt mig.

Promenad innan frukost, skippa snabbmat, ät mindre = viktförlust..

Spelar ingen praktisk roll om det är innan frukosten eller efter ;)

Scratch89
2008-05-29, 14:27
Om du tränar en hel del, t.ex styrketräning tre dagar, löpning två och skolidrott en, så ligger du säkert på 1,5-1,6. Om du dessutom går en hel del fram och tillbaka till skolan så blir det säkert ännu högre.

Alexlindgren
2008-05-29, 17:59
Ta dit basalbehov multiplicerat med din aktivitetsnivå som du tycker att du har under dagen, förutom alla träningspass (löpning, styrketräning, osv).

Vi säger att du har basalbehovet 1800 och under dagen så går du i skolan och springer 6 km på kvällen.

1800*1,2 = 2340

Sedan lägger du till kcalförbränningen som du räknar ut på:

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

2340+ ~300kcal = 2640 - eventuellt underskott

Rex
2008-05-29, 18:54
Spelar ingen praktisk roll om det är innan frukosten eller efter ;)promenad på morgonen INNAN man har ätit frukost ger kroppen BRA förutsättningar att ta energi från sina fettdepåer

Eddie Vedder
2008-05-29, 19:05
promenad på morgonen INNAN man har ätit frukost ger kroppen BRA förutsättningar att ta energi från sina fettdepåer

Ja under promenaden ja.

Sedan äter man en rejäl frukost och vips kommer fett från måltiden sannolikt lagras in i motsvarande mängd. Om inte annat komer det göra det under dagens lopp såvida energibalansen inte är negativ.

phoenix91
2008-05-29, 19:21
vänta nu, hajar iten alla svar. om man skriver upp alla idrottssaker man gör, så som gym, då behöver man väl itne tänka på dem när man skriver in aktivitetsnivå?

i praktiken kan man väl ha den lägsta nivån om man skriver upp allt från att sitta på en stol till att damma? :P

men, ni tycker jag ligger på 1,4-1,5?

i hälsovaken finns 0-4.

0 är sittande arbete, ingen daglig träning (0 kcal över basalt)

4 är mycket tungt fysiskt arbete (1200 kcal över basalt)

Handcuff
2008-05-29, 19:22
Vet inte vilken grupp du tillhör...jag tillhör aktivitetsgruppen "slö-j*vla-latf*n" i alla fall :D

World
2008-05-30, 09:52
i hälsovaken finns 0-4.

0 är sittande arbete, ingen daglig träning (0 kcal över basalt)

4 är mycket tungt fysiskt arbete (1200 kcal över basalt)

Jag gjorde så att jag satte en 0:a i hälsovakten, sen fyller jag själv i träningsdelen när jag tex gymmar eller löper. Mindre träningssysslor, som cykla till skolan och gå på stan fyller jag inte i, det får bli en bonus till kaloriunderskottet^^. Du kommer förmodligen hamna närmare sanningen om du gör som mig än om du sätter en siffra på din aktivitetsnivå. 100kcal hit och dit blir det ändå.

Rex
2008-05-30, 16:16
Ja under promenaden ja.

Sedan äter man en rejäl frukost och vips kommer fett från måltiden sannolikt lagras in i motsvarande mängd. Om inte annat komer det göra det under dagens lopp såvida energibalansen inte är negativ.Aja visst, men det är så jag har lärt mig..