Logga in

Visa fullständig version : Ketostix

Andyh
2003-06-04, 17:05
var får man tag på sånna? är det bara att traska in på apoteket och be om eller är det receptbelagt?.

används ketostix om man har ngn sjukdom, kan knappt tänka mig att dom skulle sälja det enbart för att ngra få BB's ska kuna kollo om dom är i ketosis.

Sverker
2003-06-04, 17:12
Vid diabetes tex, ofta tillsammans med socker i urinen. Vid okontrollerad diabetes och när personen har för låg insulindos bildas ketonkroppar.

Bara att fråga på apoteket.

Andyh
2003-06-04, 17:13
ok men dom kommer inte ställa massa konstiga frågor å bli sura, jag fick lite sura blickar när jag kom in och bad om koffeintabs för ett tag sen

King Grub
2003-06-04, 17:18
Tror du att apotekspersonalen blir sura om en diabetiker behöver ha hjälpmedel för att reglera sin sjukdom? Du behöver inte visa någon slags "diabetikerlegitimation" för att få köpa ketostix.

Danne
2003-06-04, 20:24
akta fingrarna när du använder dom sen :D

Laan
2003-06-04, 21:02
vad har de för funktion?

/Nyfiken Laan:em:

Wilson
2003-06-05, 15:05
Dem tittade också lite konstigt på mig när jag skulle köpa koffeintabs.

Sverker
2003-06-05, 15:12
Originally posted by Laan_84
vad har de för funktion?

/Nyfiken Laan:em:

Man mäter ifall man producerar ketonkroppar.

Ketonkroppar kissar man ut och är lätta att påvisa med en teststicka.

Ännu enklare är faktiskt att omgivningen påtalar att man luktar lite annorlunda.
Det bildas aceton av ketonkropparna och de andas man ut med tydlig doft.

Det är faktiskt så att ca 15 % av de ketonkroppar man bildar i kroppen förlorar man i utandningsluft och urin.

Värt att tänka på är att man förlorar vatten tillsammans med de ketonkroppar man kissar ut så man bör dricka någon liter vatten extra per dag ifall man kör en ketodiet.

Dan
2003-06-07, 02:42
De tyckte jag var lite konstig som inte hade högkostnadskort och köpte en blodsockermätare... Den var fö förvånansvärt billig.