Visa fullständig version : ämnesomsättning ålder
Har sökt men inte hittat inlägg om hur mkt ämnesomsättningen sänks med stigande ålder (vet att det finns, men lycakdes inte hitta)
Iallafall, det jag skulle fråga var om det finns individuella skillnader här, hur mkt ämnesomsättningen sänks med stigande ålder?
Jag väger samma som jag gjorde i nian ( är 30 nu), rör jag helt enkelt på mig mera/äter mindre omedvetet eller kan det vara så att min omsättning inte påverkats så mkt?
Testade en beräknare jag har, hur det skilde för mig nu mot när jag var 15 på samma vikt och längd, skilde bara 80 kcal/dag ca... (basala)
Aha, det var inte mycket:)
Är det förresten en linjär minsking av ämnesomsättningen?
Borde det vara om längd och vikt är de samma... iom att det är samma formel man utgår ifrån och åldern isf är enda faktorn som skiljer sig...
Woot, är du 30? Hade tippat på mkt yngre. O_o
Jag tror det är som du beskrev att ett aktivt liv håller din vikt i balans, men minskad metabolism har du troligtvis "drabbats" av redan.
jag har sjukdomen hypothyreos, låg ämnesomsättning. jag får käka levaxin mot det, annars blir jag lätt överviktig, frusen och tappar koncentrationsförmågan och får dåligt minne. jag är 22 och har haft sjukdomen hela mitt liv (ärvt den av min mamma). den kom dock inte i kapp mig förrän i tonåren då jag blev mullig (vägde 75 kilo som 12-åring).....
men ämnesomsättningen kanske har med åldern att göra också? jobbigt för mig isf, för då blir väl min redan kassa ämnesomsättning sämre ju äldre jag bli också? :(
tror grub skrev någonstans att den minskade med 1% för varje år när du kom över 30 eller nåt.
Testade en beräknare jag har, hur det skilde för mig nu mot när jag var 15 på samma vikt och längd, skilde bara 80 kcal/dag ca... (basala)
jag har sjukdomen hypothyreos, låg ämnesomsättning. jag får käka levaxin mot det, annars blir jag lätt överviktig, frusen och tappar koncentrationsförmågan och får dåligt minne. jag är 22 och har haft sjukdomen hela mitt liv (ärvt den av min mamma). den kom dock inte i kapp mig förrän i tonåren då jag blev mullig (vägde 75 kilo som 12-åring).....
men ämnesomsättningen kanske har med åldern att göra också? jobbigt för mig isf, för då blir väl min redan kassa ämnesomsättning sämre ju äldre jag bli också? :(
Jag blir 29 i år och jämförde med när jag var 15 (samma vikt och längd iö) och det skillde bara 80kcal/dag i basala förbrukningen... tror med andra ord inte du behöver oroa dig så mycket över ålderns påverkan...
men ämnesomsättningen kanske har med åldern att göra också? jobbigt för mig isf, för då blir väl min redan kassa ämnesomsättning sämre ju äldre jag bli också?
Äsch, om du käkar levaxin så är det ju bara att höja dosen vid behov. :thumbup:
En obehandlad hypothyreos i spädbarnsåldern brukar leda till mental retardation (kretinism) så på så sätt lär du inte ha haft den i hela ditt liv (även om du har haft den genetiska dispositionen för det).
King Grub
2008-05-29, 09:05
tror grub skrev någonstans att den minskade med 1% för varje år när du kom över 30 eller nåt.
Det är en genomsnittssiffra att gå efter, utan närmare mätningar.
Sänkningen av ämnesomsättningen pga ålder är åtminstone delvis oberoende av muskelmassa.
Äsch, om du käkar levaxin så är det ju bara att höja dosen vid behov. :thumbup:
En obehandlad hypothyreos i spädbarnsåldern brukar leda till mental retardation (kretinism) så på så sätt lär du inte ha haft den i hela ditt liv (även om du har haft den genetiska dispositionen för det).
jag vet faktiskt inte om jag har haft den sedan spädbarnsåldern. den blommade åtminstone inte ut förrän i tonåren :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.