handdator

Visa fullständig version : Sjuk vid deff

kid24
2008-05-28, 14:45
vet inte om jag blivit sjuk pga deff, men nu är det så allafall. inget o göra åt saken, denna gång vart det en virus förkylning variant starkare.

feber, hals smärtor, yrsel mm.

hur gör man med deffen, all träning är ju utesluten, men hur gör man med kosten? har varit hemma sittande/liggande d senaste 3 dagarna. är d lika bra att avbryta deffen, o gå me t shirt denna somamr med?

Per B
2008-05-28, 14:54
Jag har också dragit på mig en fökylning nu under deffen, möjligtvis för att jag tränat FÖR hårt... hade inte en enda vilodag på över 2 veckor.

Igår formligen vräkte jag i mig mat: dels för att jag var så sugen, men också för att jag kände kroppen behövde det. Min teori är då att det tar längre tid att bli frisk om man ligger kvar på kaloriunderskott. Så jag ska då "äta mig frisk", sen "deffar jag ikapp" när jag är kry igen.

kid24
2008-05-28, 15:03
den tanken slog även mig, pratade lite me O från GG o han sa att ja ej bör avbryta deffen, men då stog ja på benen allafall, nu är d ju lite annorlunda.

har även jag fått tillbaka hungern o känner att ja skulle kunna äta dygnet runt. det som tär mest är väl d psykiska, att vara så tagagd på att börja träna igen men inte ha den möjligheten.

i mitt fall hade ja ett virus, som oftast tar runt 2 veckor att bli av med. det känns som ett enormt nederlag i träningsväg

Per B
2008-05-28, 15:38
Viruset försvinner ju inte av sig själv, utan det är ju din kropps immunförsvar som bekämpar det. Att då ligga på kaloriunderskott tror jag man förlorar på i längden, åtminstone om man gör det i början av sjukdomsperioden. När man börjar bli kryare igen går det kanske bättre. Detta är då min inställning, men jag är inte läkare.

dajmond
2008-05-29, 09:54
min gissning är att man återhämtar sig snabbare om man äter ordentligt än om man fortsätter äta som en myra. när man är sjuk tycker jag man ska lägga all deff åt sidan, såvida man inte har aplite aptit då. men är man sjuk och hungrig tycker jag man för all del ska äta på.

JonasTL
2008-05-29, 10:39
Din ryggmärg kommer knappast tillverka färre antikroppar för att du ligger på 500kcal minus, fortsätt deffa om du klarar det psykiskt.

Kör du en sådan där galen deff, ligger på jättestort kcalunderskott, äter endast ett äpple om dagen och proteinpulver, ja då bör du nog återgå till normal kosthållning, men det borde ju ha gjort även fast du inte insjuknat.

Rahf
2008-05-29, 11:05
Din ryggmärg kommer knappast tillverka färre antikroppar för att du ligger på 500kcal minus, fortsätt deffa om du klarar det psykiskt.

Kör du en sådan där galen deff, ligger på jättestort kcalunderskott, äter endast ett äpple om dagen och proteinpulver, ja då bör du nog återgå till normal kosthållning, men det borde ju ha gjort även fast du inte insjuknat.

Proteinnedbrytningen i total vila är desto större. Engergibalans under sjukdom är nog att föredra.

Per B
2008-05-29, 12:06
Jag är inne på min 4:e sjukdag nu (nåja, 3:e om man räknar med då jag känt tydliga symptom såsom halsont utöver att bara varit allmänt svag), och för mig känns det betydligt mer frustrerande att jag inte kan träna än att deffen störs. Så jag väljer att äta rejält för att jag blir piggare av det, och jag tror också att jag tillfrisknar snabbare då. Idag blev det lunch på 2 laxfiléer och egengjord klyftpotatis! *drool* Nu är det ju inte så att jag svullar direkt, men nog blir det ett klart kaloriöverskott.

Nån som vet om det är negativt att ligga i solen när man är förkyld? (Är tämligen säker på att det är ett virus jag har.)

dajmond
2008-05-29, 12:12
frisk luft tror jag är bra, så länge man inte har hög feber vill säga.

kid24
2008-05-29, 15:25
jag personligen undviker att sola när ja e sjuk, ja ahr svårt att känna av om d blåser kallt när solen ligger o steker på. brukar bli värre me halsen för min del.

ja super deffar inte precis, ett äpple om dagen låter ju helt skadat, däremot låg ja kanska lågt på kolisarna, nu har febern släpp o bara halsen som fortfarande värker.

siktet är inställt på att köra igenom kroppen på måndag igen, som tur är ligger tränings kläderna på jobbet, så att ja inte får för mig att ja e helt frisk o drar o tränar buggarna och blir sjuk igen.

Rahf
2008-05-29, 15:47
jag personligen undviker att sola när ja e sjuk, ja ahr svårt att känna av om d blåser kallt när solen ligger o steker på. brukar bli värre me halsen för min del.

ja super deffar inte precis, ett äpple om dagen låter ju helt skadat, däremot låg ja kanska lågt på kolisarna, nu har febern släpp o bara halsen som fortfarande värker.

siktet är inställt på att köra igenom kroppen på måndag igen, som tur är ligger tränings kläderna på jobbet, så att ja inte får för mig att ja e helt frisk o drar o tränar buggarna och blir sjuk igen.

Ingen har sagt att de äter ett äpple om dagen, det var ett överdrivet exempel.

kid24
2008-05-29, 16:27
haah ja hajja det rahf.
du får höjja ribban lite mään

Rahf
2008-05-29, 16:39
Ditt kroppsspråk och minspel avslöjade inte mycket *slap* :smash: :MrT:

kid24
2008-05-29, 17:24
hahaha, ibland blir d så på nätet, är itne mkt för såna gubbar o tecken.