handdator

Visa fullständig version : Problem med Excel’s Find & Replace

skaparn
2008-05-28, 13:50
Jag lyckas att inte lyckas hitta data i mitt exceldokument med Excels inbyggda sökfunktion. Den säger att ingen träff kunde hittas trots att jag vet att värdet i fråga finns där. Jag har testat med flera olika värden men helt plötsligt så funkar inte min sökfunktion. Det värsta är att jag tror(?) att jag varit med om detta förr utan att då tagit reda på vad det berodde på.
Någon som upplevt liknande och vet av en fix? På Microsofts Support finns inget som träffar mitt problem riktigt bra.

Perg
2008-05-28, 13:55
Du har inte råkat dölja kolumnen (eller raden) där texten du söker efter står?

skaparn
2008-05-28, 13:57
Du har inte råkat dölja kolumnen (eller raden) där texten du söker efter står?

Nej. Jag söker på ett värde jag ser framför mig men får ändå rutan där det står att den inte finner min fras

Snafu
2008-05-28, 14:08
Har du flera olika blad i filen? Du måste ticka en box för att den skall hitta strängen i alla work sheets.

Snafu
2008-05-28, 14:10
Märkte precis att den inte verkar "hitta" värden som ihopräknade som en formel. Mumbojumbo.

skaparn
2008-05-28, 14:10
Har du flera olika blad i filen? Du måste ticka en box för att den skall hitta strängen i alla work sheets.

Har testat både att söka på det aktuella sheet jag ser framför mig, samt välja hela workbooken i alternativen. Ingetdera funkar. Det skumma är att det funkar på ett annat dokument, men inte detta.

skaparn
2008-05-28, 14:11
Märkte precis att den inte verkar "hitta" värden som ihopräknade som en formel. Mumbojumbo.

Det kan ju ha att göra med om du valt "formula" eller "value" vid sökningen

Snafu
2008-05-28, 14:11
Jag provade att öppna ett nytt blad från scratch. Skriv 2 i en ruta och sen göra en formel "=1+1". Den hittar bara den första tvåan. Kasst.

Snafu
2008-05-28, 14:12
Det kan ju ha att göra med om du valt "formula" eller "value" vid sökningen

Jag byter tråd. I am teh suck på excel.

MasterChief
2008-05-28, 14:16
Du har inte fler än en cell markerad? Det är vanligaste felet man gör när man söker.

Men så dum är du inte.

Kurash
2008-05-28, 14:20
Jag är lite inne på Snafus linje med formler. Får ofta det problemet; försöker hitta en textsträng som är deriverad ur en annan textsträng, men den finns inte eftersom det bara är en formel som hänvisar till delar av en annan cell.

Fulhacka lite genom att markera hela arket, kopiera, klistra in special -> värden och sök igen. Bara för att utesluta det problemet liksom...

Eller så har du klickat i rutan "Matcha hela cellinnehållet" under alternativ i sök och ersätt.

skaparn
2008-05-28, 16:46
Jag tror det måste varit något galet, för nu funkar det efter jag kopierat datan till en annan workbook och ånya sökt. Det skulle kunna vara så att det någonstans inte blev riktigt riktigt med cellmarkeringen som MC antydde, jag tänker mig att det på ett annat sheet varit markerat flera celler eller nåt annat keff som jag inte såg på det aktuella sheet:et.

Well well, tackar för hjälp och uppmärksamhet