handdator

Visa fullständig version : cardio efter styrkepass, dumt?

greken
2003-06-04, 13:43
kom att tänka på en sak igår på gymmet... efter att kört ett hårt bröst/triceps pass så hade jag ganska hög puls och var lagom svettig... det där med högpuls det har man ju under hela passet, jag var på väg till löpbandet för att köra 1 timme cardio när tanken slåg mig att att köra styrka är liknande HIIT.

och enligt det jag läst så har man ganska hög efterförbränning när man kört HIIT, låter det då inte dumt att börja köra lågintensiv cardio träning, för jag menar man har redan en hög förbränning efteråt. Och att köra HIIT direkt efter är väll inte en höjdare då man saknar kolhydrater i kroppen?

Så det optimala borde vara att köra morgonpromenad allternativt ett HIIT pass efter frukost och sen köra styrka på eftermiddagen och på så sätt ha en ganska bra förbrnänningen under hela dagen?

oj vart visst lite långt, hoppas jag inte är helt vilsen i mitt resonemang... vad tror ni?

/greken

Åse Columbus
2003-06-04, 15:13
Efersom du inte har kolhydrater så bränner du mest fett....om du inte kör för intensivt...då kanske de tär lite på musklerna....

greken
2003-06-04, 15:16
ja men grejen e väll att om man inte körde efteråt så skulle ändå fett brännas i efterbräningen eller?

Åse Columbus
2003-06-04, 15:21
inte med samma "mängd"....alltså bättre om man förlänger förbränningen lite....

greken
2003-06-04, 16:58
men det borde väll ändå vara bättre att bränna på morgonen för då har man förbränning ett tag på förmiddagen och sen efter passet så har man också, åtminstånde lite istället för att inte köra på morgonen och bara köra cardio efter passet då det blir mestadelen av förbränningen sker på kvällen....

och det optimala är då att köra både morgon o kväll?

z_bumbi
2003-06-04, 17:08
greken: Det kan vara smart att dela upp det om du är ute efter så hög förbränning som möjligt, det har du helt rätt i.
Men du ska väl inte köra kondition/förbränning på morgon, styrka på kvällen samt kondition/förbränning efter det ?

Det blir väldigt mycket träning och så hårt är det inte många som behöver köra ens när de tävlingsdeffar vilket du väl inte gör ?

greken
2003-06-04, 22:04
z_bumbi: heheh nä ingen tävlings deff direkt... det jag hade tänkt mig att köra nu är morgon promenader ca 60 min innan frukost... efter jobbet styrka och efter det kanske köra lågintensiv träning i ca 40-60 min ... fram tills idag har jag varierat genom att antingen köra MP eller cardio efter passet... kasnke ska testa att köra båda två....