Visa fullständig version : Snabbt vattenlösligt och skonsamt glidmedel
Nej, tråden har inte någon koppling till sex.
Jag skulle vilja ha tips på saker som kan användas som glidmedel till wakeboardbindningar. De är ofta svåra att få på sig, och därför finns det speciella blandningar man kan hälla på foten/bindningen så att foten lättare glider i. Dessa specialblandingar är inte så lätta att få tag på i Sverige, och dessutom är de omotiverat dyra (jag menar, hur jäkla magiskt kan det vara?)
För tillfället brukar jag använda mig av raklödder. Det är billigt och fungerar hur bra som helst. Men de som tillverkar de "specialmedel" som finns varnar för saker som raklödder, diskmedel o.s.v., då det kan förstöra bidningarna (som består av läder och tyg). Kan detta verkligen stämma? Jag menar, klarar ansiktet det så borde väl en wakeboardbindning klara det?
Sen undrar jag om ni har några andra tips på saker man kan använda. Möjligtvis något man kan blanda själv. Det viktiga är att det är:
- Billigt (okej, så jäkla billigt behöver det inte vara. Men inte svindyrt)
- Inte skadar materialet i bindningen (läder, tyg)
- Att det snabbt löses upp och försvinner när det kommer i kontakt med vatten. Olika former av olja går alltså bort, tror jag.
hahavaffan
2008-05-27, 21:23
Såpa är väl en klassiker? Leta upp den klenaste och mest skonsamma såpan du kan hitta. Det glider som fan mellan hud och bindningar med lite vatten. Jag vet dock inte hur bra det rensas bort under åkningen, så att du inte får det ashalt när du åker, men du kanske har tighta bindningar och då är det väl chill. Billigt är det ju också, så att prova kan ju inte skada.
Läder och tvål/diskmedel i kombination är ingen höjdare men jag måste fråga om det verkligen är läder? Läder och saltvatten är nämligen inte heller någon höjdare.
Såpa är väl en klassiker? Leta upp den klenaste och mest skonsamma såpan du kan hitta. Det glider som fan mellan hud och bindningar med lite vatten. Jag vet dock inte hur bra det rensas bort under åkningen, så att du inte får det ashalt när du åker, men du kanske har tighta bindningar och då är det väl chill. Billigt är det ju också, så att prova kan ju inte skada.
Fast av det jag läst har flera sagt att raklödder ska vara mer skonsamt än såpa.
Och det måste ju rensas bort helt. Bindningar är förvissa tighta, men det ska de ju förbli också :D
Men får kolla upp det. Tack
machine gun
2008-05-27, 21:28
Vattenbaserat glidmedel kanske inte vore helt fel i sammanhanget?
Läder och tvål/diskmedel i kombination är ingen höjdare men jag måste fråga om det verkligen är läder? Läder och saltvatten är nämligen inte heller någon höjdare.
Nej, jabg är inte helt säker. Men det ser ut som läder och känns som läder. Det luktar iofs inte som läder. Så jag vet inte faktiskt /=
Den ser ut såhär
http://www.liquidforce.com/archive/2005/binding_sphynx.htm
Men det står inte vilket material det är på utsidan... Men nu när jag tänker efter så spelar det ju inte så stor roll. Glidmedlet kommer ju inte i kontakt med utsidan ändå. Så det är bara innermaterialet (EVA och Lycra stod det) som måste klara det.
Vattenbaserat glidmedel kanske inte vore helt fel i sammanhanget?
Så långt tänkte jag inte. Men jag googlade (och såklart kom bara mass sexshoppar upp). Det billigaste jag hittade (letade inte så länge) var 500kr för 1 liter. Känns onödigt mycket (om det finns andra lösningar alltså).
Någon billig hudkräm eller egenkomponerat av typ vatten, glycerol och isopropylmyristat?
Edit: Kan du ge mig länk på ngt ställe som säljer "specialmedel" så man får kika på inehållet?
Vetrinär glidslem? vet dock ej hur bra det är, emmzan eller någon kanske vet. Billigt är det då. 5,7liter 149kr http://www.scandifarm.se/product.asp?product=373&sub=0&page=1
Vetrinär glidslem? vet dock ej hur bra det är, emmzan eller någon kanske vet. Billigt är det då. 5,7liter 149kr http://www.scandifarm.se/product.asp?product=373&sub=0&page=1
Man lär ju få status hos de andra wakebordarna när man tar up stordunken med glidslem och börjar spänna bindningarna.
Ah, det kan kanske vara något. Får ta reda på vad det innehåller.
Det behöver inte vara speciellt bra heller. Raklödder är t.ex. inte speciellt bra glidmedel, men det fungerar mer än väl. Det krävs inte så mycket glid alls. Bara pytte lite mer än vad rent vatten ger.
Man lär ju få status hos de andra wakebordarna när man tar up stordunken med glidslem och börjar spänna bindningarna.
haha
det bästa lär ju vara vägen till båten. känner sig redan som ett ufo när man promenerar omkring med wakeboarden under armen och våtdräkten slängandes över en inne i malmö. tänk vad folk kommer titta om man dessutom har med sig en dunk glidslem för hästar. :laugh:
haha
det bästa lär ju vara vägen till båten. känner sig redan som ett ufo när man promenerar omkring med wakeboarden under armen och våtdräkten slängandes över en inne i malmö. tänk vad folk kommer titta om man dessutom har med sig en dunk glidslem för hästar. :laugh:
Du ska se hur mycket de stirrar när man kånkar på en surfbräda på ~2,20m.
Du ska se hur mycket de stirrar när man kånkar på en surfbräda på ~2,20m.
LOL Fråga hur mycket dom kollade på mig i väntrummet på närakuten när jag stappla in med våtdräkt+hängsele då haha
LOL Fråga hur mycket dom kollade på mig i väntrummet på närakuten när jag stappla in med våtdräkt+hängsele då haha
Hur mycket kollade dem ?
Hur mycket kollade dem ?
<--------------------------------------------------------> mycket
haha, men det är ju ändå cred :D
hade jag varit överläkare hade du fått gå före alla direkt :D
Ahahahaha! Vad hade du gjort då, din stackare?
haha, men det är ju ändå cred :D
hade jag varit överläkare hade du fått gå före alla direkt :D
Det fick jag göra också :hbang:
Ahahahaha! Vad hade du gjort då, din stackare?
Slog upp foten på brädan eller fenan så det stog härliga till, på säsongs premiären och allt *cry*
Det fick jag göra också :hbang:
Slog upp foten på brädan eller fenan så det stog härliga till, på säsongs premiären och allt *cry*
Känner igen det där, skar mig på brädfenorna när jag i min dumhet råkade fösa in den mellan en våg och mig själv. Ett litet fint ärr på höger sida sitter kvar och vattnet var lite blodigt (Australien, hajar :D)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.