handdator

Visa fullständig version : Liten skärm och kraftfullt grafikkort?

Bönne
2008-05-27, 01:47
Börjar kolla runt efter ny laptop.

Vill ha en med 12" skärm absolut max 14".

Detta kombinerat med ett kraftfullt grafikkort - existerar detta?

shut teh face
2008-05-27, 01:55
Jag tror det kan bli svårt. De "fetare" modellerna har ju stora skärmar men det är ju också pga. det faktumet att ett värre grafikkort klämmer man inte in i en liten 12" laptop.

Baan
2008-05-27, 05:59
Nej, i princip existerar inte termen kraftfullt grafikkorrt och laptop förutom i några dyra entusiastmodeller. För spel ska du ha stationär dator.

King Grub
2008-05-27, 06:21
http://www.alienware.co.uk/product_detail_pages/area-51_m15x/area-51m_overview.aspx?SysCode=PC-EU-LT-A51M15X-FC&SubCode=SKU-DEFAULT

Men smakar det så kostar det.

Edit: men du ville ju ha en liten skärm också, så då försvann det alternativet.

pragmatist
2008-05-27, 07:29
Det är ju en definitionsfråga vad som är kraftfullt, men LG:s P300-U har i alla fall 13,3-tums skärm och GeForce 8600M GS 256MB.

Att köpa en kraftfull laptop för att använda till spelande var för övrigt mitt sämsta datorköp någonsin.

Per B
2008-05-27, 13:14
Jag tror du får svårt att hitta nån laptop med 12" skärm och kraftfull grafik, åtminstone känner inte jag till nån. Ett vasst grafikkort kräver en stor kylare och ett stort batteri, vilket motverkar syftet med att ha en liten skärm: dvs att få ner storleken på datorn.

Om du har möjlighet att vänta så kan det komma intressanta saker framöver dock. Det ryktas att AMD i sin nya Puma-arkitektur (AMD:s Puma är som Intels Centrino: ett set bestående av CPU, grafik, osv) ska bygga in stöd för ett externt grafikkort. Med en sån lösning skulle en liten och smidig laptop kunna bli riktigt vass för spel om man pluggar in det externa grafikkortet. Dock kommer detta rimligtvis att användas tillsammans med en lös bildskärm.