handdator

Visa fullständig version : Leva På Bodybuilding Mfl

JontZon
2008-05-26, 22:13
Hejsan Alla Kolomedlemmar!

Idag slog mig en sak! De som ligger i den absoluta träningseliten i Sverige kan de leva på sin sport?(Alltså inom de olika styrkesporterna som tex AF).

Om man läser på en del så har de mkt träningstid lagd och säkerligen mkt planering, måste de också jobba som djur för att få de att gå ihop sig eller göra man en del pengar på detta?

Inte för att jag ska tävla och göra pengar, men är en stor eloge till de som orkar detta om de är så här de funkar. För jag har inte en anning hur de fungerar!

Mvh

JontZon

Mantus
2008-05-26, 22:22
Hejsan Alla Kolomedlemmar!

Idag slog mig en sak! De som ligger i den absoluta träningseliten i Sverige kan de leva på sin sport?(Alltså inom de olika styrkesporterna som tex AF).

Om man läser på en del så har de mkt träningstid lagd och säkerligen mkt planering, måste de också jobba som djur för att få de att gå ihop sig eller göra man en del pengar på detta?

Inte för att jag ska tävla och göra pengar, men är en stor eloge till de som orkar detta om de är så här de funkar. För jag har inte en anning hur de fungerar!

Mvh

JontZon

Nej, det är utomordentligt svårt att leva på sin sport i Sverige, särskilt inom bb, af, fitness. Vet inte en enda svensk bodybuilder som bor i Sverige som får ekonomin att gå runt på sporten. Särskilt som priset på sm är en medalj, en väska och ett par kilo proteinpulver i bästa fall.

JontZon
2008-05-26, 22:33
Ahaa de är så de fungerar de! Detta bara slog mig när jag jobbade en dag. Är ett ganska stressat liv för många i toppen då kan jag tänka mig

Gastrocnemius
2008-05-26, 22:36
Inte ens Mr. Olympiavinnarna är rika som troll. Visserligen har Jay Cutler ett riktigt fint hus med ett par fina bilar och dessutom ett vattenfall i trädgården men då är han trots allt bäst i hela världen på sin sport. Alla pengar kommer från att han promotar kosttilskott från bland annat Muscletech (som jag ogillar skarpt förövrigt). Jämför detta med andra sportstjänor som Beckham, de bor tamejfan i palats.

JontZon
2008-05-26, 22:39
Ja detta är lite konsitgt eftersom en som Jay Cutler och Ronnie Coleman Mfl har lagt ner minst lika mkt tid som Beckham och andra stora idrottsmän men har inte alls samma pengar men de har ett ganska stort kändisskap och de är lite konstigt att de inte är mer pengar för de då

Longshot
2008-05-26, 22:43
Och allt handlar inte om pengar. Kroppsbyggning är ett bra exempel på det.

Gastrocnemius
2008-05-26, 22:47
Ja detta är lite konsitgt eftersom en som Jay Cutler och Ronnie Coleman Mfl har lagt ner minst lika mkt tid som Beckham och andra stora idrottsmän men har inte alls samma pengar men de har ett ganska stort kändisskap och de är lite konstigt att de inte är mer pengar för de då

Cutler och kompani lägger mycket mer tid och möda på sin sport än Beckham någonsin har gjort. När ett fotbollslag vinner en match så går de och super sig fulla (med detta sagt så lägger även fotbollspelare ned mycket tid på sin träning). När en BB vinner Olympia så börjar bulken redan vid backstage inför nästa säsong. De offrar trots allt sin hälsa för en sport som få beundrar och som det inte ligger mycket pengar i för den delen. Nu är steroider inget jag förespråkar men om man vill nå toppen så måste man tyvärr bruka det.
Sen handlar allt inte om pengar som sagt.

Mapa
2008-05-26, 22:49
tycker ni de är konstigt att beckham tjänar mer än coleman och cutler? undra hur många fler som utövar och tittar på fotboll än bb..

JontZon
2008-05-26, 22:49
Jo de är helt sant inte alls så jag menar om det var så du tolkade detta. Tyckte bara de var intressant att veta hur de fungerar med detta i Sverige. Ja de är ett mkt bra exempel på en sport där de är mer ära än vad de är pengar

L-Sami
2008-05-26, 22:50

Jag skulle inte jämföra bodybuildning med fotboll. Fotboll är en OS sport och förmodligen världens populäraste sport. BB kommer aldrig bli en OS sport för att dopingkontrollerna skulle säga stopp. Dopade personer som försöker nå framgång borde inte tjäna ett enda öre. My 5 bucks.

JontZon
2008-05-26, 22:57
Jag skulle inte jämföra bodybuildning med fotboll. Fotboll är en OS sport och förmodligen världens populäraste sport. BB kommer aldrig bli en OS sport för att dopingkontrollerna skulle säga stopp. Dopade personer som försöker nå framgång borde inte tjäna ett enda öre. My 5 bucks.

Jo de är sant det du säger de tänkte jag inte på och de borde man inte tjäna pengar på, Men nu har jag fått svar på min fråga ang svenska tävlande och jag är mkt tacksam!

redbrigade
2008-05-26, 22:59
Cutler och kompani lägger mycket mer tid och möda på sin sport än Beckham någonsin har gjort. När ett fotbollslag vinner en match så går de och super sig fulla (med detta sagt så lägger även fotbollspelare ned mycket tid på sin träning). När en BB vinner Olympia så börjar bulken redan vid backstage inför nästa säsong. De offrar trots allt sin hälsa för en sport som få beundrar och som det inte ligger mycket pengar i för den delen. Nu är steroider inget jag förespråkar men om man vill nå toppen så måste man tyvärr bruka det.

Snälla du vet verkligen inte vad du pratar om, Beckham och många andra stjärnor med han har kämpat enormt hårt som unga. Han spelade väääldigt mycket fotboll som ung.

L-Sami
2008-05-26, 23:04
Snälla du vet verkligen inte vad du pratar om, Beckham och många andra stjärnor med han har kämpat enormt hårt som unga. Han spelade väääldigt mycket fotboll som ung.

Det är inte någon liten konkurrens i England heller, varannan ung kille spelar säkert fotboll.

martin_vbg
2008-05-26, 23:12

Ja men han har inte gått in med sitt liv som insats och han behöver inte planera varje vaken minut på sin idrott som en byggare måste göra.

Däremot är det ju som med allt annat att det är marknadskrafterna som styr och fotboll är mer uppskattat än byggning därmed får de mer cash. As simple as that.
Beckham är ju uppenbarligen värd de stålar han kammat in annars hade ju inte sponsorerna lagt pengarna på honom.
Men jag kan aldrig tänka mig att snubbar som Ronnie Kålman eller Jay Köttler tjänar dåligt, kosttillskottsmarknaden är ju grymma business, måste rulla in ett par miljoner $ varje år på deras konton.

Gastrocnemius
2008-05-26, 23:13

Läste du inte min parantes?

The Auditor
2008-05-27, 00:38

Är man dum så är man

Tricklev
2008-05-27, 00:45
Äh, om vi ska snacka om att verkligen gå in för en sport, och att offra hälsan, så vill jag nominera Sumobrottning.

Mantus
2008-05-27, 00:49
Äh, om vi ska snacka om att verkligen gå in för en sport, och att offra hälsan, så vill jag nominera Sumobrottning.

En sport som för övrigt genererar mycket mer pengar än bodybuilding.

Exdiaq
2008-05-27, 01:04

Njaa, de absolut bästa är ena biffiga jävlar måste jag säga. Inte mycket överskottsfett på dom. Fast majoriteten är fläskberg.

chidde
2008-05-27, 01:06
ehrm, nu är jag iofs inte så insatt i det här... men har inte jay cutler haft det huset och bilarna innan han blev nr 1?

man behöver inte vara bäst för att tjäna mest pengar, handlar bara om vem som har läst marknadsföring A och B

det blir lättare att jämföra folk som utövar samma sport, jämför vilken lirare som helst mot beckham, ingen har nånsin nått upp till hans siffror
han har flyttat till usa nu när fotboll inte alls är stort, och han tjänar än idag mer pengar än den högst betalda i europa

tillbaka till tråden, rätta mig om jag har fel... men visst tjänar en fotbollsspelare i div 1-2 mer än en elit BB/AF ?

Tricklev
2008-05-27, 01:38
Njaa, de absolut bästa är ena biffiga jävlar måste jag säga. Inte mycket överskottsfett på dom. Fast majoriteten är fläskberg.

Dom absolut bästa har en hel del överskottsfett också, jo, självklart har dom muskler dock, det har dom alla, oftast så ligger musklerna välbevarade under fettet dock.

shut teh face
2008-05-27, 02:01
Nej det är svårt att få något för sitt sportutövande. Tjejen spelar i landslaget för Ultimate Frisbee och de ska till Vancouver i sommar. Och det går inte ens att ordna så man KOMMER till os'et öht. Varje tjej i laget ska betala 17.000 kr ur sin egen ficka och nu pratar vi åldrarna 17-20 där min flickvän är den enda 20-åringen. Det kräver ju helt klart föräldrar med stålar för 17.000 kr är mycket pengar.

pragmatist
2008-05-27, 07:14
Allsvenska fotbollsspelare och hockeyspelare på elitserienivå tjänar cirka 50,000:- i månaden i genomsnitt, och enskilda stjärnor kan tjänar uppåt 200,000:- i månaden. Så visst finns det ganska hyggligt avlönade idrottare i Sverige, så länge det handlar om stora publiksporter.