handdator

Visa fullständig version : Löpning + Gainer = +-0?

cakmak
2008-05-26, 17:02
Det är väl så jag funderar just nu. Har tagit språnget från vikterna och maskinerna ut på skogsstigarna för att tappa några av de kilon man lagt på sig under vintern. Jag ser även löpning som ett komplement till träningen och då allra främst benen och låren. Men min fråga är nu, när jag äter gainern efter joggingrundan, tar jag då inte igen det underskott av energi som jag jobbat mig till under joggingen? Kolhydrater är väl viktigt att få i sig efter ett uttömmande cardio men tar det inte ut effekten så att säga?

För att vara tydlig.

Min normala dagsförbrukning: 2500 Kcal
Mitt normala dagsintag: 2700 Kcal

Resultat: Överskott 200 Kcal

Min dagsförbrukning med joggingpass: 3000 Kcal
Mitt intag med gainern efter passet: 3100 Kcal

Resultat: Överskott 100 Kcal

Själva passet förbränner 500 Kcal men jag tillgodogör mig bara ett underskott på 100 Kcal utav dessa.

Poängen här är att gainern tar bort en del av gapet som man vill ha.
Har ni några synpunkter på detta, har funderat ett tag nu.

Inga synpunkter på siffrorna dock, dom är bara med för att illustrera tänket.

King Grub
2008-05-26, 17:05
Allt energigivande räknas in i dagsintaget, även gainern.

cakmak
2008-05-26, 17:25
är det då en bra ide att hoppa gainern för att gå ner i vikt?
kroppen behöver även återhämtning men jag vill ju även ha ett underskott.

Solve
2008-05-26, 17:34
om du får i dej de som gainern ´´ger´´ från annan mat... de är fortfarande bra att fåi sej kolhydrater...

men antingen de eller äta mindre mat/röra dej ännu mera

Bullaz
2008-05-26, 17:36
Om du vill gå ner i vikt så bör du endera skippa gainern, skära ner på den vanliga kosten eller öka träningen..

patashnik
2008-05-26, 18:47
Du kan ju behålla gainern, om du känner att den är viktig för din återhämtning, och helt enkelt minska ner på portionerna under resten av dagen. Rationalisera lite; skär ner på det du upplever som minst viktigt för dina resultat och/eller ditt välbefinnande.

Något behöver du ju dock få i dig efter ditt löppass, men det kanske räcker med t.ex. en banan och nåt glas mjölk i stället för en gainer. Prova dig fram! :thumbup: