Visa fullständig version : Tappar man styrka av deffning?
Jag undrar om man garanterat tappar styrka under deff? om man drar ner på 700kcal per dag?
Och jag undrar om man lyckas lyfta mycket i gymmet medan man deffar eller blir man betydligt svagare?
Viktig fråga : Vad ska jag äta innan jag drar och styrketränar? Jag äter lunch kl 12 i skolan och sedan går hem kl 4.. Och drar och styrketränar kl 5. Så hur blir det? Vad ska jag äta? Säg gärna exakt. Har hört att man ska äta skit mycket innan man styrketränar för att orka.. Men jag deffar ju, så...
Nej, inte nödvändigtvis. Jag har inte tappat något alls sedan jag började deffa, har tvärtom ökat lite i vissa övningar. Har legat på 500-800kcal underskott, och haft 2 ätardagar. Har gått ner ca 8kg hittills.
Försök placera dina största mål kring träningen eftersom det är mest fördelaktigt.
Nej, inte nödvändigtvis. Jag har inte tappat något alls sedan jag började deffa, har tvärtom ökat lite i vissa övningar. Har legat på 500-800kcal underskott, och haft 2 ätardagar. Har gått ner ca 8kg hittills.
Försök placera dina största mål kring träningen eftersom det är mest fördelaktigt.
Fan va skönt och höra!:) Gått ner 8kg och ökar i vissa övningar. Hmm måste göra det nu. Hur brukar du träna fett förbränning och styrka? Hur kombinerar du dom? Och vad äter du innan träning? EN banan eller en stor måltid för att kunna lyfta mycket?
Fan va skönt och höra!:) Gått ner 8kg och ökar i vissa övningar. Hmm måste göra det nu. Hur brukar du träna fett förbränning och styrka? Hur kombinerar du dom? Och vad äter du innan träning? EN banan eller en stor måltid för att kunna lyfta mycket?
Jag tränar boxning 3 gånger i veckan och sen halvkroppspass på så vis att jag kör press/drag/vila/press/drag/vila osv. Två träningsdagar och en vilodag. Extra vilodagar när jag känner att det behövs. Ibland blir det alltså både cardio och styrka samma dag. Jag tränar styrka direkt på morgonen på tom mage, ibland blir det en proteinshake men ingen mat i fast form iaf. Sen äter jag största delen av dagens intag timmarna efter träning. Koffeintabletter är dock välkommet på morgonen för att man ska piggna till lite :)
Läs rundor lite på forumet är ett hett tips. Pre-workout-måltider är nog ganska överskattat bland de flesta. Viktigare är vad du får i dig efter träningen.
Jag hade mina största styrkeökningar under min hårdaste deff. Antagligen berodde det mycket på träningsprogrammet jag körde, men diet och cardio var ändå striktare än någonsin förr för mig. Så svaret är nej, du behöver inte nödvändigtvis tappa styrka.
mangemani
2008-05-25, 16:01
styrkan kan jag väl då inte säga att man förlorar,den blir snarare bättre.
däremot så kan orken och motivationen tryta efter en längre deff.
det är vad jag har fått erfara.
styrkan kan jag väl då inte säga att man förlorar,den blir snarare bättre.
Oj. Deffa för att bli starkare. Vet världens styrkelyftare och strongmen om detta?
Huffo the A-LagaRe
2008-05-25, 17:20
Även omd et vore bäst ifall ingen tappade styrka under deffen så är fallet nog ofta så att du får stå ut med åtmisntone några kgs styrkeminskningar. Men deffar du långsamt så bör det inte vara några stora problem.
Jag undrar om man garanterat tappar styrka under deff? om man drar ner på 700kcal per dag?
Och jag undrar om man lyckas lyfta mycket i gymmet medan man deffar eller blir man betydligt svagare?
Jag brukar öka i styrka när jag deffar, åtminstone bibehålla styrkan. Om jag vill öka i styrka så gör jag det, viljan styr en del av styrkan. Styrkan startar uppe i hjärnbarken genom att vi har fått in någon typ av information genom våra sinnen att vi ska styrketräna, den vandrar ner som en muskelnervimpuls längs ryggmärgen och motornervceller till muskelfibrerna. Genom det blir det möjligt att lyfta vikter. Vid deffning tappar man mestadels fett om man gör rätt inte motornervceller och muskelfibrer som de innerverar. Därför tappar man inte styrka under en deff. Grund förutsättningar är att man är utvilad till varje pass så att man har tillräckligt av vissa kemiska substanser som gör det möjligt för de här muskelnervimpulserna att vandra till musklerna på ett positivt sätt så att man orkar lyfta vikterna. Det är även viktigt att man har tillräckligt av viktiga mineralämnen i kroppen som kalcium, natrium och kalium. Även påfyllda glykogendepåer. Där kommer man in på att nyttig mat är bättre än snask om man vill prestera maximalt och öka i styrka under en deff samt att utesluta kolhydrater ur en deffkost är uselt om man vill öka styrkan eller prestera maximalt... Lite enkel fysiologi så att vem som helst kan förstå.
Summeringen är alltså att vila tillräcklig emellan passen, fyll kroppen med kolhydrater och protein efter träningen och ät allmänt en nyttig balanserad deffkost om du vill bibehålla eller öka styrkan under en deff. Kosten och vilan blir betydligt viktigare vid en diet.
Ni anar inte hur skönt det känns och höra det ni skriver!
Har alltid varit rädd att förlora styrka och inte vågat deffa. Då jag bänkar 130 och vill ha formigare muskler och bort med magen.
JÄVLAR NU SKA JAG GE IGEN! TACK FÖR EN EXTREM MOTIVATION!
Hmm, jag undrar lite vad ni som ökar under deffen egentligen gör under bulken/uppbyggnaden... hur fan kan man prestera bättre när man trycker betydligt mindre energi? Är det bara en motivationsgrej eller? För personligen är jag dubbelt så taggad när jag vet att jag är fylld till max med glykogen och verkligen vet att jag har mycket att ge.. under diet känner man sig ju typ tvärtom.
Jacksatan
2008-05-25, 21:42
Jag brukar öka i styrka när jag deffar, åtminstone bibehålla styrkan. Om jag vill öka i styrka så gör jag det, viljan styr en del av styrkan. Styrkan startar uppe i hjärnbarken genom att vi har fått in någon typ av information genom våra sinnen att vi ska styrketräna, den vandrar ner som en muskelnervimpuls längs ryggmärgen och motornervceller till muskelfibrerna. Genom det blir det möjligt att lyfta vikter. Vid deffning tappar man mestadels fett om man gör rätt inte motornervceller och muskelfibrer som de innerverar. Därför tappar man inte styrka under en deff. Grund förutsättningar är att man är utvilad till varje pass så att man har tillräckligt av vissa kemiska substanser som gör det möjligt för de här muskelnervimpulserna att vandra till musklerna på ett positivt sätt så att man orkar lyfta vikterna. Det är även viktigt att man har tillräckligt av viktiga mineralämnen i kroppen som kalcium, natrium och kalium. Även påfyllda glykogendepåer. Där kommer man in på att nyttig mat är bättre än snask om man vill prestera maximalt och öka i styrka under en deff samt att utesluta kolhydrater ur en deffkost är uselt om man vill öka styrkan eller prestera maximalt... Lite enkel fysiologi så att vem som helst kan förstå.
Summeringen är alltså att vila tillräcklig emellan passen, fyll kroppen med kolhydrater och protein efter träningen och ät allmänt en nyttig balanserad deffkost om du vill bibehålla eller öka styrkan under en deff. Kosten och vilan blir betydligt viktigare vid en diet.
Vet du vad du skriver eller har du kört copy paste från nån cool sida du hittat på internet? största skitsnacket jag läst på länge här. Det är naturligt att tappa i styrka under deff av många anledningar, och det borde du också veta.
überstarken
2008-05-25, 22:08
"Vill jag öka i styrka så gör jag det".. Om det endå vore så enkelt. :Virro Själv har jag deffat nu i 3 månader och gått ner 9kg, styrkan har ökat i nästan allt, men det beror på att träningen är MYCKET seriösare nu än den var innan deffen, och jag tränar dubbelt så ofta. Det är normalt att tappa styrka under deff, men den kommer tillbaka väldigt fort då man börjar bulka igen. :)
Jag har deffat sen september och tappat 20kg o kör på tyngre vikter än när jag började på deffen. Så visst ökar man sakta men säkert. Dock ökade det fortare på bulk tiden...
Sen är väl inte uthålligheten den bästa.
Vet du vad du skriver eller har du kört copy paste från nån cool sida du hittat på internet? största skitsnacket jag läst på länge här. Det är naturligt att tappa i styrka under deff av många anledningar, och det borde du också veta.
Du får gärna förklara varför det är skitsnack det jag har skrivit. Jag har både läst neurofysiologi och muskelfysiologi på universitet så om du vill förklara vad du menar med skitsnack så skulle jag vara tacksam.
"Vill jag öka i styrka så gör jag det".. Om det endå vore så enkelt. :Virro Själv har jag deffat nu i 3 månader och gått ner 9kg, styrkan har ökat i nästan allt, men det beror på att träningen är MYCKET seriösare nu än den var innan deffen, och jag tränar dubbelt så ofta. Det är normalt att tappa styrka under deff, men den kommer tillbaka väldigt fort då man börjar bulka igen. :)
Givetvis tar det tid att öka styrkan, men om du ställer dig in på att du kommer tappa styrka så kommer du att göra det. Det är just därför jag inte tappar styrka under deffen, jag tror på att jag orkar lyfta lika tunga vikter och även göra ökningar under en deff. Förutsättningar är dock bättre under bulken.
Det verkar som om jag är ensam om att faktiskt tappa i styrka under deff. Att man skulle göra större ökningar under deff tror jag inte på. Musklerna ökar ju knappast mer om man drar ner på energiintaget.
Viktig fråga : Vad ska jag äta innan jag drar och styrketränar? Jag äter lunch kl 12 i skolan och sedan går hem kl 4.. Och drar och styrketränar kl 5. Så hur blir det? Vad ska jag äta? Säg gärna exakt. Har hört att man ska äta skit mycket innan man styrketränar för att orka.. Men jag deffar ju, så...
Som Rolf redan sa, så betyder inte deff automatiskt styrkeminskning. Har en vän som genomgick en VLCD och faktiskt ökade i styrka i vissa övningar.
Samtidigt så tror jag det där är väldigt personligt och hänger ihop med ens mentalitet. Rätt tänkt är hälften vunnet, brukar man ju säga.
Samtidigt så säger du själv egentligen att det är i huvudet problemet sitter. Om man går med på att träna lite hårdare och seriösare under deff kan man mycket väl faktiskt öka i styrka. Eller hur? :)
überstarken
2008-05-25, 23:50
Samtidigt så säger du själv egentligen att det är i huvudet problemet sitter. Om man går med på att träna lite hårdare och seriösare under deff kan man mycket väl faktiskt öka i styrka. Eller hur? :)
Givetvis lär styrkan öka mera om träningen blir mycket bättre, det har dock ingenting med energiintaget att göra. Ingen är väl förvånad om en tjockis som lever på pommes och cola och väger 130kg plötsligt börja träna hårt som fan och äta mindre, och samtidigt öka i styrka.
Man and Machine
2008-05-25, 23:51
Om man går med på att träna lite hårdare och seriösare under deff kan man mycket väl faktiskt öka i styrka. Eller hur? :)
För att det resonemanget ska hålla måste man ju kärringträna största delen av året? Ni som ökar under deff vad sysslar ni med när ni inte deffar?
Hur mycket man tappar i styrka är ganska individuellt men styrkan kommer tillbaka fort när man börjar äta normalt igen så sköter man sin diet bra skulle iaf inte jag oroa mig för att "tappa muskler".
För att det resonemanget ska hålla måste man ju kärringträna största delen av året? Ni som ökar under deff vad sysslar ni med när ni inte deffar?
Hur mycket man tappar i styrka är ganska individuellt men styrkan kommer tillbaka fort när man börjar äta normalt igen så sköter man sin diet bra skulle iaf inte jag oroa mig för att "tappa muskler".
"Vi" ökar ännu bättre när vi bulkar. Simple as that.
Man and Machine
2008-05-26, 01:36
"Vi" ökar ännu bättre när vi bulkar. Simple as that.
Ok, "ni" måste göra väldigt bra framsteg då sett till årsbasis.
überstarken
2008-05-26, 06:42
Ok, "ni" måste göra väldigt bra framsteg då sett till årsbasis.
Så är det. :naughty:
Om det nu går så lätt att öka så kan man ju berätta under vilka förutsättningar.
Hur länge har man tränat? Är det kort tid så är det lättare att behålla eller öka styrka eftersom man inte är så stark i utgångsläget.
Hur tränande man innan deffen? Byggarträning som övergår till färre reps etc gör att styrkeutvecklingen kan fortsätta ett tag.
Äter man bättre under deffen (wtf?) så bör det ju också räknas in.
Hur långt ner i kroppsfett kom man och vad utgick man ifrån?
Scratch89
2008-05-26, 10:37
Sen tror jag att doseringen av koffein är högre under en dietperiod, och det om något leder till stirrighet och ökad styrka.
Jag tappade en massa sist, hittils har jag inte tappat alls eller bara högst marginellt. Men jag har fortfarande 10kg till att gå ner, (gått ner 10 hittils) så det kommer jag säkert göra.
Jag blir starkare, eftersom jag blir sjukt mkt mer taggad när man blir snygg! ;)
Gått ner 7kg och inte tappat något märkvärt i styrka ännu. Är iof en bra bit från att vara hård. men man kämpar mer på deff :D
MojjMojj
2008-05-26, 20:06
Andra året jag testar på att deffa och båda gångerna har jag haft rejäla ökningar i marklyft och knäböj, men förlorar styrka i bröst och axlar lite i taget.
Har undrat om ökningarna kan komma i mark och knäböj eftersom jag förlorar ganska mycket vätska och faktiskt blir stabilare av det.
när man deffar kör man ofta tyngre och kan öka om man har lite tur och tränar rätt många reps annars... dock tappade jag som faaen nästan 5kg i bänk på 10kg
Man and Machine
2008-05-26, 22:11
Talar vi 5kg träningsvikt så är det med mina mått bra.
Varför är det så enkelt att tappa i pressövningar?
Om man nu blir så duktig och motiverad när man deffar, varför kan man inte vara lika duktig udner andra tillfällen när förutsättningarna är bättre?
Ok vissa ökade ju både under deff och andra tidpunkter men så kommer det inte att vara för evigt.
Där har vi förresten en av variablerna som z_bumbi nämnde, träningserfarenhet.
theoppositescollide
2008-05-27, 01:57
Problemet är väl att folk blandar ihop "styrka" och "massa" här. Det är fysiskt omöjligt att bygga massa under kaloriunderskott, det vet vi. Man man kan bli starkare/behålla styrka under kaloriunderskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.