Visa fullständig version : Helvete...
Vet inte vart jag ska placera detta mejl, men måste helt enkelt ha tips och råd och få skriva av mig...
Mellan januari 2005 och Mars 2007 var jag kraftig underviktig pga en vinter kräksjuka som förstörde min mage, då jag dessutom utvecklade ortorexi. *screwy*
Jag vägde ca 45kg i januari 2007, och mådde fruktansvärt, tills slut gav jag upp och ville upp på 60kg igen och bygga muskler. Jag sattes in på dieter där, röd mjölk, mkt nötter, havregryn, avokado osv... Mamma e utbildad kock och lagade mat till mig, för ett år sen vägde jag ca 62kg och tränade tyngdlyftning. Byggde upp mig snabbt till 66kg och ja, var väl rätt så grov.. Sen började jag med SL och slutade med OL. Samtidigt började jag strula med maten själv, sket i att äta lika mkt kolhydrater, drog ner på rödmjölken, drogs ifrån avokadon osv.... Gick ner i vikt men ökade styrkan som tusan.
Dum som en idiot anser jag. NU väger jag ynka 57kg, igen..... Så får börja om från början, mamma e vannsinig och besviken. Min menstration ( som kom tbk för ett år sen på 63kg ) försvann nu vid 61kg för ca 2månader sen. *cry*
Jag vill, vill och vill bli grov och stark, jag vill upp på 68kg som jag aldrig har vägt förr, men i muskler*mini Jag äter oerhört mycket protein och äter bara nyttigt, men nu idag satte morsan träningsförbud på mig! VAD KOMMER ATT HÄNDA MED MIN KROPP? KOMMER JAG BARA GÅ UPP I FETT????? Hon säger att hon vill ha upp mig på 62kg och få tbk min mens igen, sen får jag börja träna hårt igen och fan sköta mig upp till 65-68kg ( valfri vikt)
Ska jag bara knipa? Låta henne smälla i mig rödmjölk och bananer och allt vad det heter så som hon gjorde för 1år sen? Problemet e att när jag vägde så här mkt för ett år sen fick jag ju TRÄNA utan mens, då byggde man ju muskler upp till 62-65kg men hur blir det denna gång då ?
Fan hatar allt med träning och kost ibland. skulle aldrig aldrig gått ner *gah!*
shut teh face
2008-05-25, 14:19
Jag tycker det låter väldigt sunt att du ska gå upp i vikt till 62 kg igen. Sedan kan du får börja träna igen. För, det är helt ärligt inte så bra att förlora menstrationen pga. för låg vikt.
Men har jag fel, så har jag fel.
Nu har vi inte all fakta heller, är det mycket kondition du kör? Självklart är det bara bra att styrketräna redan nu direkt, men vi vet inte ditt eller din mammas förhållande till träning. Hon kanske tycker att du blir för manisk med maten när du tränar? Stämmer det?
Hur lång är du?
Jag e 17,1
Jag tycker det låter väldigt sunt att du ska gå upp i vikt till 62 kg igen. Sedan kan du får börja träna igen. För, det är helt ärligt inte så bra att förlora menstrationen pga. för låg vikt.
Men har jag fel, så har jag fel.
Nu har vi inte all fakta heller, är det mycket kondition du kör? Självklart är det bara bra att styrketräna redan nu direkt, men vi vet inte ditt eller din mammas förhållande till träning. Hon kanske tycker att du blir för manisk med maten när du tränar? Stämmer det?
Jo jag med, jag VILL ju må bra, få träna, bygga muskler UTAN att hon ska oroa sig och vara som en hök över en.
Nä men när mitt törsta viktras skedde för över 2års sen var jag det. Just nu e jag mer nojig att få i mit mkt protein för jag vet, har märkt och lärt mig att dem e oerhört viktiga och så. JHag vill ju inte tappa dom muskler jag trotts allt har kvar, jag e som en deffad skit unge just nu.
Min menstration [...] försvann nu vid 61kg för ca 2månader sen.
[...]
Jag äter oerhört mycket protein och äter bara nyttigt
Jag tar ut två meningar från ditt inlägg för att belysa vars det är du tänker fel. Ser du vad jag far efter?
Jag tar ut två meningar från ditt inlägg för att belysa vars det är du tänker fel. Ser du vad jag far efter?
Ja men, andledningen till att jag äter mkt protein e för jag vill BYGGA, mensen ahr ju försvunnit pga min kropp e ostabil, hann ju knappt ha den i 6månader innan den nu försvann igen, och jag behöver väl kanske bara gå 2kg för att få tbk den igen. Jag e inte anorektisk utan.... hade jag BARA skött mig i vintras, å inte dragit ner på kolhydraterna och ökat intaget av protein ahd ejag kanske vägt upp emot 70kg och haft min drömrkopp, men nu blev det tvärt om... Jag undrar bara OM jag ska snabbt gå upp till 62kg, OAVSETT om de blir fett/muskler och få tbk mensen och sen, börja mitt byggande?
Ja men, andledningen till att jag äter mkt protein e för jag vill BYGGA, mensen ahr ju försvunnit pga min kropp e ostabil, hann ju knappt ha den i 6månader innan den nu försvann igen, och jag behöver väl kanske bara gå 2kg för att få tbk den igen. Jag e inte anorektisk utan.... hade jag BARA skött mig i vintras, å inte dragit ner på kolhydraterna och ökat intaget av protein ahd ejag kanske vägt upp emot 70kg och haft min drömrkopp, men nu blev det tvärt om... Jag undrar bara OM jag ska snabbt gå upp till 62kg, OAVSETT om de blir fett/muskler och få tbk mensen och sen, börja mitt byggande?
Tror inte du riktigt förstår vad skaparn försöker poängtera. Det han troligtvis menar är att du kanske skall släppa lite på tyglarna, och äta även onyttiga saker, och förhoppningsvis börja gå upp i vikt, sakta men säkert. Om du nu hade levt så nyttigt som du försöker påvisa, så hade du knappast gått miste om din menstruation, då utebliven mens oftast är ett tecken på att något inte står helt rätt till.
Du missar poängen. Jag har ingen personlig erfarenhet av att förlora mensen, men är helt övertygad om att ifall det är orsakat av hur du äter, så finns det inte en enda ordlista som definierar dina matvanor som "nyttiga". Och det här handlar inte bara om att märka ord, utan om att få dig inse att du på något sätt misshandlar din kropp och att det inte alls är nyttigt.
Tror inte du riktigt förstår vad skaparn försöker poängtera. Det han troligtvis menar är att du kanske skall släppa lite på tyglarna, och äta även onyttiga saker [...]
Fast då är de inte onyttiga, utan snarare tvärtom. Nyttigt är ett relativt begrepp och det som i detta fall ger tillbaka normala hormonnivåer måste utan protest definieras som nyttigt.
Eldhroka
2008-05-25, 14:46
Nu har jag inte läst allas råd, men mitt är iaf att ta det lungt.
Allt händer inte över en natt och du måste ha tålamod.
Fast då är de inte onyttiga, utan snarare tvärtom. Nyttigt är ett relativt begrepp och det som i detta fall ger tillbaka normala hormonnivåer måste utan protest definieras som nyttigt.
Haha. Ja, helt korrekt. Jag gardera mig lite i min post (som du kanske såg). Men jag håller helt klart med.
Haha. Ja, helt korrekt. Jag gardera mig lite i min post (som du kanske såg). Men jag håller helt klart med.
Gott. det jag vill är att även trådskaparen ska hålla med om detta.
Det är nämligen väldigt vanligt, och väldigt störande, att folk slänger sig med ordet nyttigt utan att man funderat på vad det innebär. I detta fall har det nog till och med bidragit till problemen i fråga. När kvällstidningarna tillåts definiera vad som är nyttigt för hela befolkningen så slutar det med att somliga äter för sitt välbefinnande inte tillräckligt med kolhydrater, fett, frukt, chips eller whatever. Jag tycker att du, 1684, ska sätta dig ner och i lugn och ro fundera på vad som är nyttigt och vad som är viktigt. Börja med att analysera ditt leverne fram till det att din mens upphörde, vilket vi måste kunna enas om var tecknet på att något var helt galet, och sedan långsamt införa ändringar i form av mer energi och mer allsidig kost tills dess att du känner att din kropp fungerar normalt.
Gott. det jag vill är att även trådskaparen ska hålla med om detta.
Det är nämligen väldigt vanligt, och väldigt störande, att folk slänger sig med ordet nyttigt utan att man funderat på vad det innebär. I detta fall har det nog till och med bidragit till problemen i fråga. När kvällstidningarna tillåts definiera vad som är nyttigt för hela befolkningen så slutar det med att somliga äter för sitt välbefinnande inte tillräckligt med kolhydrater, fett, frukt, chips eller whatever. Jag tycker att du, 1684, ska sätta dig ner och i lugn och ro fundera på vad som är nyttigt och vad som är viktigt. Börja med att analysera ditt leverne fram till det att din mens upphörde, vilket vi måste kunna enas om var tecknet på att något var helt galet, och sedan långsamt införa ändringar i form av mer energi och mer allsidig kost tills dess att du känner att din kropp fungerar normalt.
mmh, nyttigt menade jag att jag äetr mkt, fisk, rött kött, järn, all pasta/ris osv, ägg, kvarg, minikeso osvosv..
Enligt morsan, nyligen gapade hon om att normala tjejer har banne mig lite hull på magen för att bihålla mensen, kanske det. Men hur e det då med tävlande tjejer i bodybuildning/fitness, dom lär väl inte ha mkt fett på magen? :confused:
Jaja jag ska bara äta på nu och lyda mamma, så får vi väl se vad framtiden ger med sig.
Men hur e det då med tävlande tjejer i bodybuildning/fitness, dom lär väl inte ha mkt fett på magen? :confused:
Är det en sund kropp du vill ha ska du inte fundera på hur tävlingsdeffade tjejer ser ut och fungerar.
Gör som mamma säger.
mmh, nyttigt menade jag att jag äetr mkt, fisk, rött kött, järn, all pasta/ris osv, ägg, kvarg, minikeso osvosv..
Enligt morsan, nyligen gapade hon om att normala tjejer har banne mig lite hull på magen för att bihålla mensen, kanske det. Men hur e det då med tävlande tjejer i bodybuildning/fitness, dom lär väl inte ha mkt fett på magen? :confused:
Jaja jag ska bara äta på nu och lyda mamma, så får vi väl se vad framtiden ger med sig.
Men alltså, hur tänker du nu? Tävlande tjejor i bodybuilding/fitness har inte hälsosam kroppsfettsnivå under tävlingar. De håller bara den formen några enstaka dagar om året och skulle de förlängt perioden till ett "normal" så skulle de utsätta sig för enorma hälsorisker. Dessutom bör du absolut inte jämföra dig med en proffesionell byggare, för olika skäl.
Skulle jag varit i din sits skulle jag tagit kontakt med en professionell dietist eller dylikt som kan reda upp dina problem. Uppenbarligen vet du inte tillräckligt om kost och träning för att kunna genomföra det hälsosamt och tillräckligt riskfritt, tyvärr. Uteblir mensen är det ett kraftigt tecken på att något inte stämmer.
Ellis Wyatt
2008-05-25, 15:13
Det är väl snarare mer regel än undantag att tjejer som tävlar i sporter där en låg kroppsfettnivå antingen premieras eller kommer automatiskt av den mängd träning som krävs inte får någon mens? Det behöver inte ha någonting med okunskap att göra.
Är det en sund kropp du vill ha ska du inte fundera på hur tävlingsdeffade tjejer ser ut och fungerar.
Gör som mamma säger.
Sund kropp ja, men jag vill bli bra i styrkelyft som jag satsar på och stort som ett hus som, strong woman?
King Grub
2008-05-25, 15:50
Satsar du på strongwoman får du vara beredd att acceptera en kropp som en strongwoman också, och det innebär inte en kroppsfettprocent i nivå med fitnesstjejer i tävlingsform.
Sund kropp ja, men jag vill bli bra i styrkelyft som jag satsar på och stort som ett hus som, strong woman?
Jag vet det. De styrkeökningar du har haft hittills har varit bra, men då de kommit samtidigt som du gått ner i vikt är det beroende på teknikförbättringar och tränade signaler till nerverna. Du kan inte bli stor som ett hus om du inte går upp i vikt, det förstår du naturligtvis själv, och du verkar ju ha svårt att gå upp i vikt medan du tränar.
Du är fortfarande jätteung, du hinner både bli sund och bra på SL inom överskådlig framtid. En sak i taget, och det ena kommer att hjälpa det andra. Blir din kropp starkare och tyngre, och musklerna växer, så kommer du bli en bättre styrkelyftare. Fortsätter du slita på din kropp som du gör nu, som den berättar för dig att du gör, kommer du troligen bli en klenare och mer skadedrabbad styrkelyftare. Det val du gör nu har betydelse för vad som händer sedan.
Skaparn och mini har skrivit mycket bra inlägg; läs dem och försök att också ta till dig vad som står där. Du beskriver din situation (och har även gjort i tidigare inlägg) på ett sätt som om du hade tappat vikt och menstruation helt "out of the blue" - om du inte har en hel koloni inälvsparasiter är det garanterat inte sant, även om det kanske är så det känns. Du har tappat vikt genom att äta mindre än du behöver när du tränar som du gör. Jag vågar gissa att din syn på vad som är "nyttigt" är lite väl exkluderande; eftersom menstruationen försvunnit ligger det nära till hands att tro att du är väldigt rädd för fett. Flera inlägg du skrivit tidigare avslöjar en ganska kritisk och hård syn på kroppen; jag tror att du skulle behöva inta en mer förlåtande attityd mot den och inte begära det omöjliga.
Observera, om du tycker att det är roligt att träna och i framtiden skulle vilja tävla i din idrott att långvarigt menstruationsbortfall ökar risken för benskörhet ganska rejält. Även lederna brukar kunna ta stryk; ex-anorektiker har t.ex. ökad risk för artros. Det händer inte över en natt, men det händer, och när det har hänt går det inte heller tillbaka över en natt. Du kommer att förbanna din dumhet många gånger om. Det är lätt att tänka "det händer inte mig", men där har man oftast fel.
Oavsett vad du vill uppnå - strongman, fitness, whatever, behöver du må hyfsat bra för att ta dig någonstans.
hur e det med 25-50g smör att äta varenda 2ggr dag till gröten som morsan gör iordning då?:S::S
hur e det med 25-50g smör att äta varenda 2ggr dag till gröten som morsan gör iordning då?:S::S
Din mor måste verklig bry sig om dig, lyssna på henne. :)
Din mor måste verklig bry sig om dig, lyssna på henne. :)
jo verkligen, äta smör gröt. Skit gott :S hon e fan dum... fattar inte att jag e ju inte döende, sen säger hon att d e en tesked :S typ matsked. äckligt, smörgröt.
Nja, det är väl inte heller ett normalt ätande och jag hoppas att bara släppa tyglarna och börja äta normalt skall räcka. Att försöka ätträna (så att man vänjer sig att äta större portioner och med fasta rutiner) är nog sundare. Då blir det lättare att normalisera.
Det enda som är bra med ovanstående är ju att du får upp vikten snabbare och får i dig mer fett. Är det så akut?
Edit: Mamsen tycker uppenbarligen det!!!
Har du kontakt med någon dietist eller någon annan som kan hjälpa dig?
Nja, det är väl inte heller ett normalt ätande och jag hoppas att bara släppa tyglarna och börja äta normalt skall räcka. Att försöka ätträna (så att man vänjer sig att äta större portioner och med fasta rutiner) är nog sundare. Då blir det lättare att normalisera.
Det enda som är bra med ovanstående är ju att du får upp vikten snabbare och får i dig mer fett. Är det så akut?
Edit: Mamsen tycker uppenbarligen det!!!
Har du kontakt med någon dietist eller någon annan som kan hjälpa dig?
För att "rädda" mina inreorgan å få tbk mensen snabbt :(
Kanske ska berätta att jag INTE äter mackor/smörgåsar, så får inte i mitt fett via den vägen.
Kanske ska berätta att jag INTE äter mackor/smörgåsar, så får inte i mitt fett via den vägen.
jag tycker du ska äta som din mamma säger, när du sedan gått upp till önskad vikt kan du träna och hålla dig hälsosam , men gå upp den vikten som behövs, kroppen säger nog ifrån nu eftersom du blivit av med mensen
hur e det med 25-50g smör att äta varenda 2ggr dag till gröten som morsan gör iordning då? (...) ... hon e fan dum... fattar inte att jag e ju inte döende, sen säger hon att d e en tesked (...) typ matsked.
Hur mycket smör är det egentligen vi pratar om? En matsked rymmer 15 ml och är alltså inte mer än max 15 g (egentligen mindre, eftersom smör har lägre densitet än vatten, men för enkelhetens skull kan vi säga 15 g). Viss skillnad på 15 g och 50 g.
Är det din mamma som överarbetar, eller är det du som överreagerar och tror att allt som du inte har järnkontroll över är massormassormassor och kommer att göra dig fetfetfet? Jag tvivlar på att din mamma vill att du skall förvandlas till en flodhäst, men som du beskriver det låter det nästan så. Är det kanske så du känner det snarare?
jag tycker du ska äta som din mamma säger, när du sedan gått upp till önskad vikt kan du träna och hålla dig hälsosam , men gå upp den vikten som behövs, kroppen säger nog ifrån nu eftersom du blivit av med mensen
mmh, tack :(
Ärligt talat tror jag inte det är en så bra helomvändning heller eftersom du verkar tycka att det är som ett rent gift och att det kommer göra dig fet på en gång. Att trycka i sig smör är nog en annan ytterlighet, och ska du få kontroll över dina matvanor och föra dem till de normala så är inte tvångsmatning en bra idé.
Scratch89
2008-05-25, 20:53
Är det svårt att göra iordning sin egen mat?
Alltså, Amenorré är inte att leka med. Det tyder på att din östrogennivå är galet låg. Du måste bygga och bibehålla ett starkt skelett utan östrogen går inte det bra, du kan lägga grunden till osteoporos.
Sen antar jag att du har kollat så du inte är gravid? Om du är sexuellt aktiv vill säga.
Scratch89
2008-05-25, 22:14
Nu har jag svarat på ditt PM, och egentligen borde jag skriva samma svar här som där, men inte utan din tillåtelse, förstås.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.