handdator

Visa fullständig version : fråga

mangemani
2008-05-24, 14:47
nån som kan ge anledningar till detta:

varför är min fettinlagring större nu när jag är på deff och ligger på minus kcal än när jag väl låg på bulk och låg på kcal plus?

A.Steinbach
2008-05-24, 15:27
Vad är det som får dig att tro att du skulle ha större fettinlagring nu på deffen än när du bulkade?

På vilket sätt ser du det eller på vilket sätt har du mätt det?

mangemani
2008-05-24, 16:32
ser det i spegeln.
konturerna på musklerna blir allt sämre och sämre.
på kläderna kan jag dock inte påstå att jag har märkt någon skillnad,men fettet har blivit "skvalpigare" och när jag känner på det så känns det som att det nu har blivit mer.

kan även tilläga att jag inte räknar fel i mitt kcal intag,glömde nämna det i första inlägget.

A.Steinbach
2008-05-24, 16:41
Hur länge har du dietat då?

Guddi
2008-05-24, 17:01
Kroppen kan ha en tendens att binda på sig en del vatten i början på en viktnedgång, kanske är det du märker av?

A.Steinbach
2008-05-24, 17:22
Lyle McDonald nämner bla i sin senaste bok The Stubborn Fat Solution att fettceller temporärt kan fyllas med vatten när fettsyror frisätts pga att glycerolet binder till sig vatten men att det sen släpper efter ett tag. Därav kan det bli så att man får vissa platåer där det inte verkar hända någonting som sen släpper efter ett tag och då ser man direkt en effekt.

Det var tydligen en av hans proffesorer från hans studietid som hade lagt fram teorin om att fettceller temporärt kan fyllas med vatten.

Finns dock ingen direkt forskning på det mer en än referns Lyle har med i sin bok som visade att viskeralt fett kan fyllas med vatten efter viktnedgång.

International Journal of Obesity (2003) 27, 677–683.
Changes in abdominal subcutaneous fat water content with rapid weight loss and long-term weight maintenance in abdominally obese men and women

mangemani
2008-05-24, 17:38
Hur länge har du dietat då?

hmm,nu ska vi se,började efter nyår,så lite mer än 5 månader då.
enligt vågen så har jag gått ner i vikt,men spegeln säger något helt annat.

så det kan vara vätska jag har dragit på mej då?

A.Steinbach
2008-05-24, 17:47
hmm,nu ska vi se,började efter nyår,så lite mer än 5 månader då.
enligt vågen så har jag gått ner i vikt,men spegeln säger något helt annat.

så det kan vara vätska jag har dragit på mej då?

Har du hållit på så länge och tappat vikt och dessutom under tiden tränat styrketräning och haft ett tillräckligt proteinintag (minst 2g/kg kroppsvikt) så har du ju definitvt tappat fettvikt och inte så mycket muskler.

Med största sannolikhet är det vätska som ger det visuella intrycket.

Du är inte känslig/allergisk mot något näringsämne eller tar någon medicin?

mangemani
2008-05-24, 18:05
Har du hållit på så länge och tappat vikt och dessutom under tiden tränat styrketräning och haft ett tillräckligt proteinintag (minst 2g/kg kroppsvikt) så har du ju definitvt tappat fettvikt och inte så mycket muskler.

Med största sannolikhet är det vätska som ger det visuella intrycket.

Du är inte känslig/allergisk mot något näringsämne eller tar någon medicin?

proteinintaget har varit bra
tränat styrketräning
så då är det med största sannolikhet vätska jag har dragit på mej då?

nej,har ingen allergi eller liknande.

kan nämna att detta började att märkas av när jag drog upp motionen en aning samt att jag började med metapro.