handdator

Visa fullständig version : aaah dieten brast

Herkulez
2003-06-03, 16:00
Fan dieten, för andra gången på 8 veckor åt jag godis när det inte var ätardag, men jag tog bara gelé godisar och åt två matskedar psylliumfrön för att det ska kännas lite bättre :D

Känner faktiskt ingen ångest nu som tur är, bara jävligt belåten:angel:

Är det nån som vet hur mycket psylliumfröna kan ha sänkt GI:t på godiset?

King Grub
2003-06-03, 16:07
Originally posted by Herkulez
Fan dieten, för andra gången på 8 veckor åt jag godis när det inte var ätardag, men jag tog bara gelé godisar och åt två matskedar psylliumfrön för att det ska kännas lite bättre :D

Känner faktiskt ingen ångest nu som tur är, bara jävligt belåten:angel:

Är det nån som vet hur mycket psylliumfröna kan ha sänkt GI:t på godiset?

Lite (mycket) gelégodis då och då är väl ingen fara? Det är ju bara rena kolhydrater. Kolhydrater tomma på näring, men i alla fall. En gissning angående GI-värdet: det beror ju på hur mycket godis det var frågan om, men till runt 70, kanske?

Herkulez
2003-06-03, 18:59
Hur kunde jag gissa att du skulle svara :D

Tackar och bugar, det känns lite bättre nu.

Berry
2003-06-04, 09:16
kan nån förklara hur psyllium, lin osv kan sänka GI:t på kolhydrater? är det inte bara "måltidens" GENOMSNITT som sjunker, och de kolhydrater som finns förblir oförändrade?

Grahn
2003-06-04, 09:19
Har för mig att just psyllium till skillnad från tex bark bildar en gelé som binder upp anda kolhydrater och på så sätt gör de andra kolhydraterna långsammare.

Kasein fungerar väl på liknande sätt.

Besvarar det din fråga?

Berry
2003-06-04, 12:56
(krossade) linfrön då? paulun och författare till vissa andra böcker rekomenderar det tex i gröten eller att äta med frukostflingorna (vilket jag gör, godtrogen som man är :em:) för att sänka GI. har fått för mig att det är fettet i linfröna som ska spela in här.. har jag fel?

kanske borde byta ut mina linfrön mot psyllium? iofs är de protein och fiberrika..

Grahn
2003-06-04, 13:03
krossade linfrön gör väl ngt liknande men inte lika bra, sen har jag för mig att fettet i de krossade linfröna oftast har blivit dåligt.

King Grub
2003-06-04, 13:20
Dessutom tar kroppen upp näringen i fröna när de är krossade, så även om du får en GI-sänkande effekt får du en rejäl kaloriökning på köpet, om du nu bryr dig om det. Hela psylliumfrön passerar intakta genom kroppen.

Lopezzo
2003-06-04, 14:57
Västa middagen skulle då kunna vara en 300g köttbit med två hekto gelegodis och en massa loppfrön???

Lopezzo

King Grub
2003-06-04, 14:58
Originally posted by Lopezzo
Västa middagen skulle då kunna vara en 300g köttbit med två hekto gelegodis och en massa loppfrön???

Lopezzo

Visst blir kolhydraterna i gelégodis långsamma då, men det är kolhydrater helt tomma på näring. Rent socker, alltså. Socker bygger inga muskler. Bättre att satsa på kolhydratkällor med fibrer, vitaminer, mineraler, spårämnen och kolhydrater i form av stärkelse: ris, pasta, potatis, spannmål, grovbröd, osv.

Lågt GI i sig betyder inte att kolhydraterna i fråga är nyttiga.

Lopezzo
2003-06-04, 16:41
Det är ju ändå bättre att ta loppfröna än att inte ta dom om man ny ändå känner för att vara lite onyttig då och då...
Sen var det menat lite på skoj glömde :)

Lopezzo

Berry
2003-06-04, 20:05
hmm.. får väl köpa psylliumfrön när min påse linfrön är slut och testa då. fettet i hela linfrön är ju nästan uteslutande enkelomättat, men på påsen med KROSSADE linfrön står det att större delen av fettet är fleromättat, så på nått sätt påverkas ju fettsyrorna av krossningen tydligen :confused: