handdator

Visa fullständig version : Gym i Linköping?


experience
2008-05-21, 22:57
Är det nån som har koll på gymen i Linköping? Jag behöver nämligen någon stans att träna över sommaren (juni/juli/augusti).
Jag är en 20 årig tjej som inte tränat på gym tidigare, men nu har jag börjat. Någon som vet vart jag skulle passa in?

Jag har kollat på nautilus, feelgoos, worldclass, simhallens, citygymet`s hemsida...Men behöver åsikter om dessa.

Jag har varit på citygymet en gång för ett par år sedan, tyckte det var mörkt och lite allmänt trisst. Men det kanske har ändrats?

Skriv gärna vad det är för typ av människor där. Är student med, så bra student-priser är ett plus.

Kebab-Arne
2008-05-21, 23:00
Kolla Gymbolaget. Var trevligt den gången jag var där. :)

Öppet 24/7 vilket ju alltid är att föredra.

Matsa
2008-05-22, 02:05
Gymbolaget är toppen, har tränat där väldigt länge och är jättenöjd. Visserligen är det lite slitet och stökigt, och det är en källarlokal. Men atmosfären är bra och det finns gott om kunnigt och trevligt folk. Sen är det ju stora plus i kanten att det är öppet dygnet runt och SL plattform finns med. Billiga priser. Fick för övrigt in två Hammer maskiner (rygg) idag, jäkligt sköna. Just det, enda gymmet jag varit på där de inte gnäller på magnesium.

Friskis & Svettis på gamla Tanneforsvägen är ett annat ganska bra gym. Allt man behöver finns där, förutom ett powerrack vilket jag saknar som sjutton när jag är där. Väldigt sjuste lokal dock, jättebra ljus och rymligt. Väldigt fräscha maskiner. På minus sidan har de lite dåliga öppettider och det kan vara väl mycket folk runt middagstid. Grymmt bra priser, vilket är orsaken att jag löste kort även där. Jobbet hade något friskvårdsbidrag som täckte det mesta av summan så jag tyckte det kan vara skönt att köra på två ställen så man får lite omväxling. Hur som helst, klart värt att kolla in!

Är du finsmakare och har gott om pengar är Worldclass hemskt trevligt. Tokdyrt dock, annars är det både välstädat, ljust och har nästan allt.

Feelgood inne i centrum (finns ett till) var jag och kollade på förra året men jag gillade det inte. Det jag störde mig mest på var att de flesta som tränade där såg så jäkla omotiverade ut, jättetrist. Annars var väl gymmet ganska ok.

City Gymmet är bra. Trevlig atmosfär med massa byggarbilder och så vidare. Personalen är trevlig med, eller var det på min tid men jag har inte tränat där sedan gymnasiet så det är väl något decenium. Tror samma kille är kvar som ägare dock. Du sade att det var mörkt, och det kan nog stämma. Det är ju en källarlokal även det, men jag minns inte det som ett problem.

Jay-Z
2008-05-22, 07:10
Gymbolaget är toppen, har tränat där väldigt länge och är jättenöjd. Visserligen är det lite slitet och stökigt, och det är en källarlokal. Men atmosfären är bra och det finns gott om kunnigt och trevligt folk. Sen är det ju stora plus i kanten att det är öppet dygnet runt och SL plattform finns med. Billiga priser. Fick för övrigt in två Hammer maskiner (rygg) idag, jäkligt sköna. Just det, enda gymmet jag varit på där de inte gnäller på magnesium.


Man blir ju lite nostalgisk nu...kanske borde dyka ner hos Klint och lösa ett nytt kort.

Otto P
2008-05-22, 07:22
Man blir ju lite nostalgisk nu...kanske borde dyka ner hos Klint och lösa ett nytt kort.

Haha, samma här..:)

Jay-Z
2008-05-22, 07:27
Haha, samma här..:)

Titta jag hittade en träningspartner!


:)

Otto P
2008-05-22, 08:37
Titta jag hittade en träningspartner!


:)

Oh yes! :D

z_bumbi
2008-05-22, 09:02
Gymbolaget har fler fördelar. En är det att man även kan ha med gästtränande (eller vara gästränande som det är i mitt fall) när som helst, det är bara att betala via sms. Sen är det möjligt att ta med sig klossen för bänken, köra med SL-utrustning etc utan att vara allt för avvikande. iofs har vi inte testat det på Feelgood eller Nautilus....ännu.
Den största anledningen till valet av gymbolaget är att det är det enda gymmet i Linköping som har en bra ställning för att köra böj och bänk, iofs säger det mer om gymutbudet i Linköping än om gymbolaget. :(
Maskinparken är ingen höjdare men behöver man inte så mycket sådana eller kör rehab så funkar det.

Vad gäller trådskaparen låter det som det handlar om en annan typ av träning och då är väl inte gymbolaget det första jag kommer att tänka på. Två gym som jag har besökt är:
Campushallen som är det stora studentgymmet, bra maskiner, lite fria vikter och ganska ljusa lokaler.
Simhallen är ganska litet, har hyggliga maskiner och en del fria vikter, det ligger däremot inte direkt ljust då det är två (tre ?) våningar ner i jorden.

AFanatic
2008-05-22, 09:51
Man blir ju lite nostalgisk nu...kanske borde dyka ner hos Klint och lösa ett nytt kort.

Oh det med basta! :whipped:

illuminaughty
2008-05-22, 10:19
Campushallen som är det stora studentgymmet, bra maskiner, lite fria vikter och ganska ljusa lokaler.

Så särskilt lite fria vikter vet jag inte om det är. Finns 3 ställ med hantlar upp till 49kg, 2 ställ med 1-10 kg och nåt ställ som är lite off med 6-21 kg. Plus ett antal stänger.
Finns 4 fyrstationer, ett powerrack (eller två, beror på hur man definierar det), 4 smith:ar, en chins+dipsställning, jävulskt mycket maskiner och ungefär lika många cardiomaskiner på etagevåningen ovanför (löpband, xtrainer, step, rodd, cykel).

CH-gymmet är brontofantstort med sina 1000kvm och stora glasfönster, så vill man ha ett källargym så är det inte rätt ställe att vara på.

Så, nu har jag promotat mitt kära gym. Enda nackdelen är att "gymmentaliteten" saknas, det är för mycket studenter som inte riktigt har koll på hur man beter sig.

Guldkort kostar 3100/helår för studenter, 3875 för oss övriga.
Är man student på Campus Valla ligger det ju lämpligt till; längst ner på universitetsområdet.

Jay-Z
2008-05-22, 10:46
Oh yes! :D

:hbang:

Oh det med basta! :whipped:

Yes mam! :em:

Liten Men Fet
2008-05-22, 11:07
Sen får man ju fundera på vad man vill ha, alla vill ju inte prioritera lyftplatformar och riktigt tunga hantlar. En del vill ju ha ett stort urval av pass, aerobics, yoga, boxercise, bodypump. Man kan ju inte utgå från att alla vill ha massor med vikter och alla kanske inte trivs i lokaler där alla andra tränat i 15 år och snittvikten ligger på 100 pannor, det kan ju verka avskräckande för en nybörjare även om dom flesta är snälla.

LoTiX
2008-05-22, 11:31
Har du inte tränat tidigare är nog Campushallen ett riktigt bra val.

AFanatic
2008-05-22, 11:35
Sen får man ju fundera på vad man vill ha, alla vill ju inte prioritera lyftplatformar och riktigt tunga hantlar. En del vill ju ha ett stort urval av pass, aerobics, yoga, boxercise, bodypump. Man kan ju inte utgå från att alla vill ha massor med vikter och alla kanske inte trivs i lokaler där alla andra tränat i 15 år och snittvikten ligger på 100 pannor, det kan ju verka avskräckande för en nybörjare även om dom flesta är snälla.

I tend to agree.

Ett billigt, fräscht gym är ändå Nautilus, som ligger mitt i stan. Tror att man kommer undan med 249 kr/månad där som student och då får man tillgång till allt. En blandad publik, med tonvikt på ungdomar och yngre vuxna samt fördelaktigt läge som sagt.

experience
2008-05-22, 20:26
Tack för all feedback!

Jag kommer bo i lambohov så tyvärr ligger gymbolaget lite knasigt till :-/

Har kollat upp lite om respektiver intressant förslaget gym..

Nautilus
Helårs 249:/månad autogiro (2995:- )
Halvårs 339:-/månad autogiro (1995:- )

Bra alternativ om jag kommer flytta till en viss ort till hösten , men det vet jag inte förrens efter midsommar.

Campushallen
4 månader 1575 kr
1 månad 465 kr
*ett plus för campushallen är att de har även "klasser", förutom redskap.
*campushallen är riktigt nära mig
*stor och ljus lokal
*rätt dyrt för 1 månad i taget

Citygymet
3-mån Sommarkort 599:-
*ett plus billigt för 3 månader *S*
*ett minus är att de inte har några "klasser"
* minus, ligger i en källare


Det står nog mellan citygymet`s sommarkort då jag inte vet vart fan jag bor i höst, och chansa på ett halvårskort på nautelus och att jag hamnar på en viss ort...går "bara" miste om 3 månader om det skiter sig...

Har jag missat något mina damer och herrar?

experience
2008-05-22, 20:42
ett till väldigt bra alternativ hitta jag visst..

Feelgood 3 månader 995:- med start senast den 31/5-08.

experience
2008-05-22, 20:50
vad tycker ni om feelgood?

Matsa, nämde omotiverat tråkiga människor *S*

nån som vet priserna på worldclas (antar att det är svindyrt) står inga priser på deras hemsida nämligen...

Matsa
2008-05-23, 00:07
Sen får man ju fundera på vad man vill ha, alla vill ju inte prioritera lyftplatformar och riktigt tunga hantlar. En del vill ju ha ett stort urval av pass, aerobics, yoga, boxercise, bodypump. Man kan ju inte utgå från att alla vill ha massor med vikter och alla kanske inte trivs i lokaler där alla andra tränat i 15 år och snittvikten ligger på 100 pannor, det kan ju verka avskräckande för en nybörjare även om dom flesta är snälla.

Jag håller med. Vill man ha ett gym i den andra änden av spektrumet skulle jag nog rekommendera Friskis & Svettis, som jag nämnde. Det är ju lite av poängen med det gymmet att det ska passa alla sorter. Nu kanske inte det är så intressant om OP bor i Lambohov men aja.

vad tycker ni om feelgood?

Matsa, nämde omotiverat tråkiga människor *S*

nån som vet priserna på worldclas (antar att det är svindyrt) står inga priser på deras hemsida nämligen...

Nu var ju det bara en åsikt jag bildade efter ett kort besök, så ta inte för allvarligt på den. Jag kanske hade lite otur med tidpunkten bara.

ulfalf
2008-05-23, 08:06
vad tycker ni om feelgood?

Matsa, nämde omotiverat tråkiga människor *S*

nån som vet priserna på worldclas (antar att det är svindyrt) står inga priser på deras hemsida nämligen...

Jag tränade på Feelgood (Storgatan) något halvår eller så förra året när jag bodde där. Egentligen inget att klaga på, alla maskiner osv finns, lite dåligt med fria vikter dock och hantlarna var mest i oordning hela tiden. Finns dock fri stång i nån form av powerrack så det går att köra alla viktiga basövningar, dock är det lite trångt och ganska stort tryck på den. Gick aldrig på ngt pass men kan tänka mig att utbudet var helt ok. Bra stretch-rum förresten! Bästa med gymmet är egentligen squash-planen och att det kostar gratis att boka den om man har gymkort. Sjukt kul att slänga in lite gurkboll ibland som omväxling! Extremt bra högintensitets-cardio! Trevlig personal också förresten och blandat folk som tränade där, inga konstigheter alls i mina ögon.

garm
2008-05-23, 08:49
vad tycker ni om feelgood?

Matsa, nämde omotiverat tråkiga människor *S*

nån som vet priserna på worldclas (antar att det är svindyrt) står inga priser på deras hemsida nämligen...

När jag tränade där för 2år sen var det 399kr/mån. Men de har studentpriser även dom.

Närmast dig är väll Campushallen. Annars kan jag slå ett slag för Nautilus som är ett mkt trevligt gym.

Liten Men Fet
2008-05-23, 11:15
Bor du i lambohov skulle jag nog rekommendera campushallen, det är lite dyrt men det är ett bra gym med massor med andra aktiviteter och pass. Den stora fördelen är att det ligger MYCKET närmare än alla andra gym. Det dyraste gymkortet man kan köpa är det som man inte utnyttjar för man inte orkar ta sig till gymmet.

experience
2008-05-23, 13:21
tack för åsikterna...ska kolla runt lite, ringa lite samtal osv...

__P
2008-05-23, 19:04
Campushallen har ju sommarerbjudande :

Sommarkort juni-augusti

Sugen på att träna i sommar?
Sommarkortet är giltigt 1 juni-31 aug och gäller för all träning (gruppträning+gym) på Campushallen.
Pris*: 700 kr (student) & 850 kr (övriga).
*Samma pris oavsett när i perioden kortet köpes

från www.campushallen.se

Linnet
2008-05-24, 17:46
Tränar på Feelgood, det är helt ok, men ganska dyrt och lite flashigt, men eftersom min träning är helt rehabinriktad och de har bäst förutsättningar för det tränar jag där. Campushallen som flera nämnt har större utbud, men i ärlighetens namn tycker jag det är rörigt och tråkig stämning där.

Badhuset gillade jag inte alls, även om de har bra priser.

Citygymmet och gymbolaget kan jag inte uttala mig om..

walowalo
2008-07-29, 21:40
Ska också börja träna i Linköping för andra gången i mitt liv men inte riktigt bestämt mig för vart.. Har inte hittat många som tränar på Simhallen och de få som gjort det verkar inte så positiva över det hela. Hade dock varit praktiskt för min del då jag tycker om att simma och inte har så höga krav på gym då jag är nybörjare. Är det verkligen så illa som jag har fått intryck av?

Var där en kort sväng själv och fick lite sisådär intryck, iofs var det nu under sommaren så dels var det rätt öde och dels så har de ena lokalen stängd om jag uppfattade det hela rätt..

Men jag bor inte så nära stan och flickvännen har nyss löst ett träningskort på Simhallen så hade varit lite praktiskt att ha där med. Fast hon ska mest gå på gruppträningar så blir nog inte att man ses mycket där ändå. Men hade varit kul ifall någon hade någon tränat där och kunde berätta hur det är!

Liten Men Fet
2008-07-29, 22:43
Ska också börja träna i Linköping för andra gången i mitt liv men inte riktigt bestämt mig för vart.. Har inte hittat många som tränar på Simhallen och de få som gjort det verkar inte så positiva över det hela. Hade dock varit praktiskt för min del då jag tycker om att simma och inte har så höga krav på gym då jag är nybörjare. Är det verkligen så illa som jag har fått intryck av?

Var där en kort sväng själv och fick lite sisådär intryck, iofs var det nu under sommaren så dels var det rätt öde och dels så har de ena lokalen stängd om jag uppfattade det hela rätt..

Men jag bor inte så nära stan och flickvännen har nyss löst ett träningskort på Simhallen så hade varit lite praktiskt att ha där med. Fast hon ska mest gå på gruppträningar så blir nog inte att man ses mycket där ändå. Men hade varit kul ifall någon hade någon tränat där och kunde berätta hur det är!

Jag har varit inne i simhallens gym och kikat, det är lite äldre maskiner och inte jättestort. Delen med fria vikter är inte gigantisk men jag tror det räcker gott och väl. Vill du dessutom simma så tycker jag valet är lätt, kör på simhallen.
Du kan ju börja med ett månadskort och testa, är du nöjd efter en månad så är det ju bara att köra på.

JMRA
2008-07-30, 07:26
Gymbolaget till någon som aldrig tränat förrut. Kan väl fungera men känns ju lite som att köpa en porsche till någon som precis har tagit körkortet

JMRA
2008-07-30, 07:30
Kanske ska komma med något förslag själv också istället för att bara gnälla.
Campushallen, feelgood eller sporthallen skulle jag föreslå.

JMRA
2008-07-30, 07:34
Ska också börja träna i Linköping för andra gången i mitt liv men inte riktigt bestämt mig för vart.. Har inte hittat många som tränar på Simhallen och de få som gjort det verkar inte så positiva över det hela. Hade dock varit praktiskt för min del då jag tycker om att simma och inte har så höga krav på gym då jag är nybörjare. Är det verkligen så illa som jag har fått intryck av?

Var där en kort sväng själv och fick lite sisådär intryck, iofs var det nu under sommaren så dels var det rätt öde och dels så har de ena lokalen stängd om jag uppfattade det hela rätt..

Men jag bor inte så nära stan och flickvännen har nyss löst ett träningskort på Simhallen så hade varit lite praktiskt att ha där med. Fast hon ska mest gå på gruppträningar så blir nog inte att man ses mycket där ändå. Men hade varit kul ifall någon hade någon tränat där och kunde berätta hur det är!

Simhallen och sporthallen har slagits ihop så du kan använda samma kort på båda ställena. Bra om man gillar både att simma och träna som sagt, sporthallen har ju utöver lite hantlar och grejer iaf två stänger och kanske 500kg i fria vikter så räcker ju en bit :)