Visa fullständig version : Fråga ang gym och deffning
phoenix91
2008-05-21, 19:04
Hej. Jag är en 17 år gammal kille som började deffa för några veckor sen. Skriver upp allt jag äter i hälsovakten och jag ser till att inte äta mer än 2000 kcal / dag. Det har jag fått fram genom den där långa formeln med vikt osv.
Jag äter minimalt med kolhydrater, lite fett och mycket protein och grönsaker. Problemet är nu att jag blev jättetrött idag när jag gymmade, och det är väl förståeligt, men det är irriterande.
Frågan lyder därför: vad kan ajg göra för att inte bli helt slut av att gymma. Ska jag äta typ en banan eller liknande innan, eller äter jag helt enkel FÖR lite kolhydrater?
Tacksam för svar. Mvh Phoenix
du har nog svarat på din egen fråga.... lite kolhydrater gör dig seg, öka mängden lite... och ät då mindre protein eller fett.
phoenix91
2008-05-21, 19:55
men räcker det precis innan, typ morgonen, eller totalt?
Inge Enveten
2008-05-21, 19:56
Ta en kopp kaffe
Scratch89
2008-05-21, 20:11
Hur lång är du, hur mycket väger du och hur äter du om dagarna?
phoenix91
2008-05-21, 20:24
väger ca 62, 172 cm lång, äter mycket bra. vanlig dag t.ex.
frukost: 2 portioner fiberhavregrynsgröt, 1 glas vatten, multivitamin+mineral.
Lunch: o,5 portion pasta, 2 portioner kött/fisk, mycket sallad, oliver, 3-4 knäckebröd, lätt och lagom, 1 glas lättmjölk.
Middag: jättemycket sallad och ca 250-350 g kött av olika slag.
Just nu löptränar jag 2 ggr i vekcan och gym 2 ggr i veckan.
Eddie Vedder
2008-05-21, 20:29
väger ca 62, 172 cm lång, äter mycket bra. vanlig dag t.ex.
frukost: 2 portioner fiberhavregrynsgröt, 1 glas vatten, multivitamin+mineral.
Lunch: o,5 portion pasta, 2 portioner kött/fisk, mycket sallad, oliver, 3-4 knäckebröd, lätt och lagom, 1 glas lättmjölk.
Middag: jättemycket sallad och ca 250-350 g kött av olika slag.
Just nu löptränar jag 2 ggr i vekcan och gym 2 ggr i veckan.
Om det där är för lite energi totalt sett är svårt att uppskatta, hursomhelst känns det rent spontant som att det skulle kunna vara rätt hyfsad mängd för en sund viktnedgång.
Andelen kolhydrater är ju inte heller jättelåg, bara middagen som är kolhydratfattig. När tränar du? För passet efter träning kan med fördel vara kolhydratrik för återhämtningens skull. Då jar du dessutom som bäst insulinkänslighet och glukostolerans så förutsättningarna för att kolhydraterna skall "hamna på rätt plats" (d.v.s. i musklerna) är som bäst då.:)
Så min gissning är att om NÅGOT är fel i kosten där så är det för lite energi överhuvudtaget, inte per automatik för liten andel kolhydrater. Kanske lassa på några potäter till middagen?:)
phoenix91
2008-05-21, 20:32
okej. tack :)
172cm , 62kg.... Och deffa?
Det är väl bättre att du lägger på dig massa kilon och börjar deffa när du kommit upp till ca 75kg?
Scratch89
2008-05-22, 05:11
172cm , 62kg.... Och deffa?
Det är väl bättre att du lägger på dig massa kilon och börjar deffa när du kommit upp till ca 75kg?
Det beror på vad man har för ideal. Det är en låg vikt, ja, men personen skriver inte om det är en fördel att ha låg vikt eller ej.
phoenix91
2008-05-22, 06:17
vet att det är en låg vikt, men den är bra, vill inte bli biffig, bara deffad. det beror på att jag spelar badmnotn på hög nivå, får iten väga för mycket.
Scratch89
2008-05-22, 06:55
Om du spelar badminton på hög nivå skulle jag inte dra ner för mycket på kolhydraterna. Försök att kanske öka träningsdosen istället, eller bara minska lite på portionerna.
Eddie Vedder
2008-05-22, 07:06
det beror på att jag spelar badmnotn på hög nivå, får iten väga för mycket.
:confused:
Ett tips om du vill få bra feedback på huruvida du kan tänkas äta för lite eller ej är att nämna viktig information, typ helt avgörande saker som att man t.ex. kan tänkas spela badminton på hög nivå eller något i den stilen.
Nu blev ju frågeställningen satt i HELT nytt ljus helt plötsligt, om du bara nämner att du tränar styrketräning utgår man ju från att det är din enda träningsform och bildar sig då en uppfattning om ditt energibehov. Helt plötsligt blev ju det energibehovet rejält mycket högre.
Om du dessutom tävlar är det ju inte bara fördelaktigt utan snarare ett krav att du äter tillräckligt mycket. 17 år gammal, badmintonspelare på hög nivå som dessutom styrketränar regelbundet. Det går knappast så bra ihop med kolhydratskräck och bantarkost.
Du kan ligga på ett högt energiintag och ändå hålla vikten, jag skulle definitivt eftersträva viktstabilitet om jag vore du. Helt rätt av dig att inte vilja gå upp i vikt då du sannolikt inte vinner ett dugg på det i din idrott. Men att medvetet äta på tok för lite och undvika kolhydrater är ju som att be om uteblivna resultat. :(
vet att det är en låg vikt, men den är bra, vill inte bli biffig, bara deffad. det beror på att jag spelar badmnotn på hög nivå, får iten väga för mycket.
Du kommer inte väga för mycket vad du än äter. Jag har spelat Tennis på hög nationell nivå och kan säga att man behöver all energi man kan få och hur mycket man än stoppar i sig så förbränns det. Det är helt oförståeligt att du i en sport som badminaton med snabba energikrävande ruscher och liknande håller på och deffar. Jag skulle aldrig orka en 2 timmars tennismatch i stekande sol utan att fått i mig rätt mängd mat, hade jag deffat hade jag förmodligen tuppat av där ute.
phoenix91
2008-05-23, 16:49
jag e ledsen om jag förvirrat alla, men att jag valde att inte nämna badminton är för att jag skadat mig (ledbandet i foten är av) och kommer inte träna badminton på ett tag. Jag tog därför tillfället i akt att deffa nu när jag har chansen, direkt när jag kan börja träna igen kommer jag äta som vanligt = extremt mycket kolhydrater, lagom med fett och mycket protein efter träning.
Så det jag vill ha tips om är nu när jag endast löp och styrke tränar.
Gymmade idag och åt en muslitallrik innan, det gjorde extrem skillnad, kände mig itne alls trött.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.