handdator

Visa fullständig version : komma in i byggbranschen??

Speedy
2008-05-21, 14:06
Hej är sugen på att komma in i byggbranschen men vet inet hur jag ska bära mig åt riktigt, har ju gått ut alla skolor och aldrig jobbat med nåt typ av liknande jobb innan ( lagt sten på en garageuppfartgenom min fd. svärfars företag) men inget annat. finns det någon möjlighet att få jobb? är sugen på typ takläggare eller industrigolvläggare typ. kan man bara ringa till företag? finns det chans att de tar en på lärlingsplats eller liknande när man inte har nån erfarenhet eller så.?

någon som jobbar med dessa jobb eller har kunskap på annat sätt?

lectris
2008-05-21, 14:08
Jag jobbar på NCC :) Vi tar in lärlingar med jämna mellanrum (vet dock inte vad de har gått för utb innan) och så kan man ju alltid börja. Är ju bara att ringa och be att få prata med en personalman inom det området och på den ort som du vill jobba.

vesterberg
2008-05-21, 14:11
ha försökt komma in i the målarbusiness. och iaf här i Luleå (och omkring) så tar företagen inte in helt gröna folk, man måste vara lärling för länge. utbildning från t.ex. gymnasiet var ett krav, verkar vara likadant inom bygg.
bor du i en större stad är det väl kanske möjligt. ring runt och fråga, bättre än så blir det inte.

Speedy
2008-05-21, 14:20
hmm låter ju dumt..:) man får väl ringa runt och hoppas på det bästa! skulle kunna tänka mig att jobba som betongare med..verkar kul!

jebu
2008-05-21, 14:24
Har 2 kompisar som pluggade natur respektive samhälls som något år efter de gått ut gick en 1 årig utbilding förlagd på gymnasieskolan men i vuxenutbildningens regi. Där läste de bara byggämnena och kunde då kvittera ut ett gymnasiebetyg i byggnads, detta förutsätter att du har godkänt i kärnämnena sedan tidigare.
Detta är i piteå och senast ifjol vet jag att de startade en sådan utbildning. Vet ej ifall denna utbildning erbjuds på andra orter. Men finns det så gå, det är bra lön inom byggbranschen. Kontakta studievägledare eller arbetsförmedlingen på din ort och kolla.

Mantus
2008-05-21, 14:30
Inom vvs branschen så vet jag en del företag som tar in helt gröna personer och lär upp dem. Praktik på tre månader kombineras med en månads plugg och sedan fortsätter det så i två-tre år, sedan är du färdig rörkrökare. Den äldsta jag vet har utbildat sig på det sättet är 48år så det är knappast för sent för dig.

Tomten
2008-05-21, 14:46
Det finns också en mängd arbetsmarknadsförberedandeutbildningar att välja mellan Gå in på www.ky.se och läs. De brukar ta mellan 1 och 5 terminer att gå en utbildning. Förberedande utbildning i byggbranschen tar nog inte mer än fyra terminer och är även studiemedelsberättigande. Det är också mycket arbetsplastsförlagd praktik, och majoriteten av de som går en KY-utbildning brukar ha jobb direkt, eller kort efter att de slutfört utbildningen.

JoeyP
2008-05-21, 14:49
Jag ska jobba som takläggare i sommar :)

Min farsa är takläggare, och mina 2 bröder. Alla blev intagna som lärlingar direkt. Utan utbildning.

Ena bor i Stockholm och den andra här i Värnamo/Småland.

Har en bror som jobbar som murare med, också i Stockholm.

Förhoppningsvis blir jag med murare och flyttar dit jag också! :)

Speedy
2008-05-21, 15:48
Jag ska jobba som takläggare i sommar :)

Min farsa är takläggare, och mina 2 bröder. Alla blev intagna som lärlingar direkt. Utan utbildning.

Ena bor i Stockholm och den andra här i Värnamo/Småland.

Har en bror som jobbar som murare med, också i Stockholm.

Förhoppningsvis blir jag med murare och flyttar dit jag också! :)

det låter ju mycket bra ju:) det kanske finns en chans för mig trots allt, skulle kunna gått en ky utbildning, men tyvärr har jag redan gått en sån och känner inte för att plugga och får mer lån just nu..

Versus
2008-05-21, 15:55
Läste en slags teknisk linje på gym, sedan fick jag jobb med att åka runt och montera möbler, mest kontor, jobbade med det ett år.
Nu sedan 3 månader tillbacka så håller jag på och lär mig att montera kök. Då är man väl någon slags snikrare.

Så helt omöjligt att komma in i byggbranschen utan att gått bygg är det väl inte..

Allan
2008-05-21, 16:12
Skriver om de olika sätten att komma in i svängen här (http://utsiktfranetttak.blogspot.com/2008/02/man-skulle-kanske-brja-p-bygge.html#links)

Tricklev
2008-05-21, 16:14
Vänta lite nu, menar ni att det finns en riktigt utbildning för sådant här?

Jag hade alltid levt under illusionen att ha suttit i fängelse är allt som krävts, man kan inte träffa en enda kille som har suttit i fängelse som inte har jobbat som målare/byggare svart.

_luleå_
2008-05-21, 17:14
självklart kan du få jobb, jag fick jobb som takläggare utan någon som helst tidigare erfarenhet eller utbildning. Visa bara framfötterna och se till att lära dig.

heltzonicka
2008-05-21, 19:38
Inom vvs branschen så vet jag en del företag som tar in helt gröna personer och lär upp dem. Praktik på tre månader kombineras med en månads plugg och sedan fortsätter det så i två-tre år, sedan är du färdig rörkrökare. Den äldsta jag vet har utbildat sig på det sättet är 48år så det är knappast för sent för dig.

Här måste jag inflika att det är svårare än man tror att få jobb som traditionell lärling. Om vi tar vvs-branschen så krävs det en hel del i bagaget för att få certifikat, matematik A, ellära A, trefas växelström A osv osv. Det kostar slantar för företag att skicka iväg sina aspiranter till utbildning plus att det tar längre tid än "två, tre år" innan man är certifierad.
En bra väg (som jag gått) är att gå en vuxenutbildning, du får betygen du behöver och går ut från skolan som "55%are", du börjar räkna lärlingstimmar efter skolan och får göra yrkesexamen efter dryga två år (förutsatt att du klarat av skp:n)
Visst du kan jobba ocertifierat också men det är inte helt lätt att få jobb om man inte känner någon.

Speedy
2008-05-21, 23:21
tack för alla svar...VVS låter ltie för avancerat för mig :) ska ringa en stor byggfirma och höra med dem. Vad tjänar ni som jobbar som takläggare eller inom bygg i allmänhet? jag kommer självklart inte bry mig såå mycket om lönen i början men kan vara kul att veta.

Ryska_raketen
2008-05-21, 23:26
Som "lärling" tjänar du (beroende på jobb iof ) inte så mycket, men det går relativt snabbt att komma upp i helt okey med pengar. Ett tips från mig till dig är markanläggare ( här i götet) så "krävs" ingen utbildning eller liknande, då det är brist på folk. Så här är det nog inga problem om du ringer runt till lite firmor.

Speedy
2008-05-21, 23:26
Skriver om de olika sätten att komma in i svängen här (http://utsiktfranetttak.blogspot.com/2008/02/man-skulle-kanske-brja-p-bygge.html#links)

hehe här blir man ju lite fundersam..:confused: