Logga in

Visa fullständig version : rookie needs help

Cyruz
2003-06-02, 02:43
För ca 6 månader sen var jag med i en bilolycka. Sedan dess har jag inte kunnat träna något alls. Tränade fotboll, karate och gick på gym 1-2 ggr / vecka innan det.
Fast jag tränade bara styrka för att förbättra mina prestationer inom de andra sporterna.

Nu har jag tränat på gym 4ggr / vecka under 3 veckor och blir mer och mer biten av bodybuilding. Nu har jag tänkt deffa (man går upp en massa i fett när man bara ligger hemma o käkar chips :( )
men jag har ingen aning om hur man egentligen ska gå till väga för bästa resultat.

Jag är 21 år och väger 75 kg. Hur stort ska mitt intag av kalorier, fett, proteiner etc. vara? Hur ofta ska jag träna och vad ska jag träna? Funkar äppelcidervinäger?

Skulle vara väldigt tacksam för tips o råd.

Knowledge
2003-06-02, 06:52
Tråkigt det där med olyckan :(

Ett bra tips kan vara att börja med morgonpromenader innan frukost. Din puls bör då ligga på ca 60-70% av din max puls :hbang:

Eller så kan du börja med HIIT pass efter styrketräningspassen.
Är inte så säker på varför man kör ett HIIT pass efter styrketräningspasset, men jag tror det för att glykogendepåerna är relativt tomma efter ett styrketräningspass och att man då bränner fett lättare efteråt själva HIIT passet. Har för mig att det funkar på så sätt att man tex kör 30sekunder av allt man pallar på spinningscykeln och sen 30sekunder i ett lägre tempo osv osv tills du kör slut på dig själv, fördelen med HIIT är att det inte tar lika lång tid som en lågintensiv cardio som en morgonpromenad.

Angående ditt intag av protein, fett och kolhydrater är det bäst att prova sig fram, men annars kan det vara värt att prova 35%protein, 45%kolhydrater och 20%fett om det nu inte ska köra med en keto diet eller liknande, då bör det vara mer åt det här hållet 50%protte, 30&fett och runt 20%kollisar. Försök också att hitta din "nollgräns" alltså hur mycket du kan äta för att varken gå ner eller upp i vikt, och minska sen med ca 500kalorier och se vad som händer.
Lycka till! :thumbup:

fredthehead
2003-06-02, 13:21
hur lång är du?

Cyruz
2003-06-02, 13:52
Fred: Jag är bara 1.69, 75kg är lite för mycket för mig :nono:

Knowledge: Tack för hjälpen, ska dra till gymet nu o testa.

Knowledge
2003-06-02, 13:58
No problemo :hbang: