Visa fullständig version : Harris&Benedict-ekvationen för anorektiker
Flos_Noctis
2008-05-18, 03:36
Hej. Har provat att både söka på forumet och googla, men jag finner inget matnyttigt, så får nog be om lite hjälp istället.
Är helt hundra på att jag för något år sedan läste på forumet om en lite anpassad mall av Harris&Benedict-ekvationen så att den stämde bättre in för anorektiker. Minns också särskilt att själva inlägget var skrivet på norska. :D
Men, jag kan inte hitta det igen. Så nu till frågan, finns det nån annan som sitter inne med kunskapen som jag själv så taffligt slarvat bort? :em:
Det var jeg som svarte på dette sist også....
For anorektikere/underernærte:
(1.84 x Harris-Benedict calculated REE) - 1435
(Schebendach og Nussbaum, 1992. Nutrition management in adolescents with eating disorders)
Lavorini
2008-05-18, 09:36
Hej. Har provat att både söka på forumet och googla, men jag finner inget matnyttigt, så får nog be om lite hjälp istället.
Är helt hundra på att jag för något år sedan läste på forumet om en lite anpassad mall av Harris&Benedict-ekvationen så att den stämde bättre in för anorektiker. Minns också särskilt att själva inlägget var skrivet på norska. :D
Men, jag kan inte hitta det igen. Så nu till frågan, finns det nån annan som sitter inne med kunskapen som jag själv så taffligt slarvat bort? :em:
Får jag fråga varför du/man vill veta det?
Flos_Noctis
2008-05-18, 15:52
Det var jeg som svarte på dette sist også....
Tack så hemskt mycket, du är en ängel. :) Men Harris & Benedict-ekvationen räknar ju ut BEE och inte REE? (läste mig till att det kan skilja 10%)
Flos_Noctis
2008-05-18, 15:54
Lavorini: Ja, man skall väl inte hymla med orsakerna när man väl ställt frågan, antar jag. Det finns väl bara en rimlig anledning till varför man skulle vilja veta något sådant här, va?
Lavorini
2008-05-18, 16:52
Lavorini: Ja, man skall väl inte hymla med orsakerna när man väl ställt frågan, antar jag. Det finns väl bara en rimlig anledning till varför man skulle vilja veta något sådant här, va?
Precis, och det är det som är så skrämmande.
King Grub
2008-05-18, 17:09
Skrämmande och skrämmande; den fyller ju verkligen en funktion här. Ekvationen utarbetades inte en gång i tiden med syftet att tjockisar skulle "deffa" med dess hjälp.
Studien är uppförd på äldre tonåringar (adolescents). Är det stor skillnad just från tonåringar till vuxna i en sådan här undersökning, tro? Hormonpåverkan etc.
(Schebendach og Nussbaum, 1992. Nutrition management in adolescents with eating disorders)
Flos_Noctis
2008-05-20, 17:20
För göra mig oförskämdheten att bumpa tråden lite är jag rädd.
"For anorektikere/underernærte:
(1.84 x Harris-Benedict calculated REE) - 1435
(Schebendach og Nussbaum, 1992. Nutrition management in adolescents with eating disorders)"
Harris&Benedict-ekvationen räknar ju ut BEE och inte REE. Hur skall detta då tydas?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.