Logga in

Visa fullständig version : Protein i micron

Nelli
2008-05-16, 14:33
Tja
ja - ar pa en del andra forum och nagra av tjejerna pa ett av dem har upptackt att om man micrar whey (man har lite vatten sa det blir som en pasta) i ca 45 sec sa blir det som en kaka. Mitt whey blir visserligen hart/kak liknande men smakar inte sa mycket... vissa sorter blir tydligen battre...
min fraga - man dodar ju en del nutrients nar man micrar gront - borde inte detta stamma pa whey - ar det nagon som vet om det skulle forsamra kvaliten i proteinet?

Eddie Vedder
2008-05-16, 14:38
Frågan dyker upp då och då så jag länkar in ett svar från en annan tråd med samma fråga:

Vassleproteiner är värmekänsliga, främst är det a-laktalbumin och B-laktoglobulin där värmedenatureringen inleds redan vid 60-70 grader celsius. Så högre temperaturer än så kommer såklart leda till ytterligare denaturering, vidare är självklart tiden en faktor.

En dosrelaterad fråga som handlar om tid och temperatur, detta gäller ju inte bara vassleproteiner utan all mat mer eller mindre. Så visst kan man använda pulvret i maten om man vill det och tycker det blir gott, mindre "opti" är det ju dock.;)
Den som druckit UHT-behandlad mjölk kanske känt att det har en svagt "kokt" smak till skillnad från vanlig mjölk, möjligt att det kan kännas om du har pulvret i maten.

Men som sagt, jag tycker du ska testa om du vill och inte oroa dig för mycket över preoteindenatureringen som värmningen åstadkommer. Visst förekommer den men det är inget som kommer leda till proteinbrist om man säger så.;)

Vassleproteiner är altså värmekänsliga. MEN det är en dosrelaterad fråga och dina 45 sekunder i micron lär inte ställa till någon större skada på proteinkvalitén i din måltid.
Främst är det aminosyran lysin som tar stryk vad jag har förstått och mjölkprotein har ett överskott på lysin i vilket fall.

champion
2008-05-16, 14:49
Varför vill man micra protein? Hur får man en sådan idé?

Tolkia
2008-05-16, 15:36
Ta det försiktigt med temperaturen/effekten; många sötningsmedel klarar inte våldsam upphettning så bra och då blir ju smaken därefter.

patashnik
2008-05-16, 16:20
Originally Posted by Eddie Vedder
Vassleproteiner är värmekänsliga, främst är det a-laktalbumin och B-laktoglobulin där värmedenatureringen inleds redan vid 60-70 grader celsius. Så högre temperaturer än så kommer såklart leda till ytterligare denaturering, vidare är självklart tiden en faktor.

På molekylär nivå handlar ju denaturering enbart om att makromolekylens veckning/konformation blir förstörd (sekundär-, tertiärstruktur o.s.v.), inte sant? Detta sker så fort proteinet kommer ner i magsäcken i alla fall. Så vad skulle det spela för roll om proteinet denatureras dessförinnnan? :confused:

Du skrev något om lysin längre ner. Förstörs själva aminosyrorna av upphettning? Det måste ju i så fall vara i obetydlig grad (vilket du visserligen också antydde :D).

Eddie Vedder
2008-05-16, 16:28
På molekylär nivå handlar ju denaturering enbart om att makromolekylens veckning/konformation blir förstörd (sekundär-, tertiärstruktur o.s.v.), inte sant? Detta sker så fort proteinet kommer ner i magsäcken i alla fall. Så vad skulle det spela för roll om proteinet denatureras dessförinnnan? :confused:

Ja det stämmer, citatet var från en tråd om vassle i matlagning. Och denatureringen vid låga temperaturer gör vassleprotein till ett värdelöst protein rent matlagningstekniskt.

Du skrev något om lysin längre ner. Förstörs själva aminosyrorna av upphettning? Det måste ju i så fall vara i obetydlig grad (vilket du visserligen också antydde :D).

Sanolikt obetydligt ja.:) Och givetvis är det alltid en dosrelaterad fråga. Hursomhelst är lysinhalten hög.

För mer ingående förklaringar får du invänta maRRtin eller Sverker.:thumbup:

Sverker
2008-05-16, 17:39
Ett kul uppslag för ett försök:thumbup:

Jag tog Pure Whey ( kokos ). Löste upp en sked i vatten ca 1 : 4.
In i mikron och på med full värme.

Resultatet blev en vulkan. -> Vassleprotein är ytaktiva och lägger sig kring ångblåserna och denatureras vilket ger ett stabilt och växande skum.

När vätskan svalnat så återfinns ett kollapsat skum med torra partiklar av denaturerat vassleprotein.

Båda effekterna var lätt att tolka men någon hård kaka fick jag inte. Kan det vara så att det fanns med inulin eller något annat kostfibrer med i Nellis vassle ?

Sverker
2008-05-16, 20:06
Vi har ju tagit upp reaktioner mellan olika aminosyror tidigare:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113020&highlight=dehydro-alanin

Jag tror på bildandet av dehydro-alanin och maRRtin nämner brytandet och bildandet av cystinbryggor.

Antagligen sker båda reaktionerna när man värmer upp vasslen.

Sen så är förlusten av lysin inte så stor. För de krävs mjölksocker. Skulle vi lösa upp pulvret i mjölk så skulle förlusten bli många gånger större.

Nelli
2008-05-17, 02:53
Guld tusen tack

Ja tydligen funkar det bara for vissa sorter :D
Jag far ingen vulkan LOL men blandar ca 1:2
- vet inte hur man kom att tanka pa det .. jag ar oskylding ;)

tror att skalet till att skapa denna kaka ar att fa den lite mera matig...
Har ar allafall profilen for "mitt" protein

Average Composition* per 100g Essential
Amino Acids
Energy 1608 kJ / 385 cal
Protein 91.6 g
Fat Total 0.9 g
Saturated 0.5 g
Carbohydrate Total 0.8 g
Sugars 0.1g
Sodium 297mg
L-Glutamine 7726mg
Leucine 12694mg
Isoleucine 5631mg
Valine 4963mg
Total BCAA’s 23580mg
Total Essential AA’s 46050mg
Bovine Serum Albumin
Leucine 12674
Isoleucine 5584
Lysine 9927
Methionine 2127
Phenylalanine 3368
Threonine 4697
Tryptophan 2127
Valine 4963
Whey Microfractions mg / 100g
a-Lactalbumin 12830
b-Lactoglobulin 65248
Glycomacropeptide 183
Immunoglobulin G 5498

David-Tajik
2008-05-20, 20:34
smaka skit enligt mig.

jag gjorde det och kände lukten (tänkte muums socker kaka) tog en tugga och fick smaklös ost i munnen :S

Scratch89
2008-05-20, 22:09
smaka skit enligt mig.

jag gjorde det och kände lukten (tänkte muums socker kaka) tog en tugga och fick smaklös ost i munnen :S

Testa att krydda det och blanda ner i gröten! *drool*

Nikodemus
2012-05-29, 19:10
bump lump frump

blev sugen på en kopp kaffe och kom på det eminenta idén att röra ner lite whey i koppen. opti eller värdelöst? :D

vicarious
2012-05-29, 19:34
bump lump frump

blev sugen på en kopp kaffe och kom på det eminenta idén att röra ner lite whey i koppen. opti eller värdelöst? :D

Varken eller.

Nikodemus
2012-05-30, 06:31
så det kommer ingen ond protein fe och förstör mitt protein iaf. va bra. då ska jag exprimentera med sprut-grädde och vaniljsocker i mitt proteinkaffe haha.

bustz0rz
2012-05-30, 08:18
så det kommer ingen ond protein fe och förstör mitt protein iaf. va bra. då ska jag exprimentera med sprut-grädde och vaniljsocker i mitt proteinkaffe haha.

Någon riktigt god varm chokladdryck borde man kunna snickra ihop. Fasen vad gott!

vicarious
2012-05-30, 10:12
FX har väl nåt protein med kaffesmak.