Visa fullständig version : Frisktandvård?
Hej
Var hos tandläkaren i måndags för den årliga undersökningen hos tandhygienisten. Hon försökte då pracka på mig nån "försäkring" som hon kallade frisktandvård. Det skulle kosta mig 85 kr i månaden i 3 år tyckte jag hon sa.
Någon här på kolo som har denna försäkring? För/nackdelar? Berätta gärna positiva samt negativa erfarenheter!
Var du hos en tandläkare eller en tandhygienist?
Tecknade precis en sådan och som jag såg det fanns det inga direkta nackdelar. Du betalar en viss summa i månaden och får då gå "gratis" på de årliga besöken samt att alla eventuella problem(slår ut en tand, hål osv) också blir "gratis".
hahavaffan
2008-05-15, 14:05
Jag har haft ganska kassa tänder som barn, och har därför inte valt den där försäkringen då den skulle kosta mig ett par hundra kronor i månaden. Jag går istället hos privattandläkare och om det skulle hända nåt, får jag ta det med försäkringsbolaget.
Mitt årliga besök, med putsning, foto och kontroll kostade 540kr
Jag har tandförsäkringen, från början låg jag på 35:-/mån och nu tre år senare lr nåt höjdes den till typ 90:-/mån pga ett lite hål. Men Jag tycker det är värt det. För jag drar mig inte för att gå till tandläkaren i nuläget eftersom jag inte kan få någon saftig räkning hipp som happ...=)
Scratch89
2008-05-15, 14:17
Har du så låg måndadskostnad så har du inte mycket att förlora. Det är rätt gött att ha en tandförsäkring, då tandproblem kan komma över en natt och sedan kosta flera tusen kronor. Allt sånt slipper du, och du behöver bara betala din månadskostnad.
Är det inte som med alla andra försäkringar, att säljaren aldrig hade sålt dem om denne inte räknade med att tjäna pengar på det?
Fast det kan ju vara subventionerat på något vis också.
Ignatius72
2008-05-16, 05:19
Har haft sån försäkring sedan det startade. Det går nog på ett ut om de tjänar på det eller ej. Troligen lär de inte gå back på det iaf. Vad jag förstått så är det en hyfsad succe så de har väl fått fler kunder.
Men det innebär ju också att de verkligen har ett incitament till att se till att mina tänder fortsätter vara ok, de förlorar ju pengar annars.
Fördelarna är att man inte drabbas av en smäll helt plötsligt. Man betalar sin årliga summa och thats it.
Är det inte som med alla andra försäkringar, att säljaren aldrig hade sålt dem om denne inte räknade med att tjäna pengar på det?
Fast det kan ju vara subventionerat på något vis också.
Jo, fast det betyder inte att kunden måste förlora på det. Vad det handlar om är att ungdomar generellt är kassa på att hantera pengar och klarar inte av att ha 10 000 liggandes jämt för nödsituationer. Det leder till att när problemen plötsligt kommer så väljer de att skita i dem istället för att få dem fixade. På det här sättet hoppas tandvården att ungdomarna lättare ska kunna ta hand om sina tänder.
Tack för svaren! Skall ringa sen och tacka ja till en försäkring :cheers:
Jag har inte, det låter dyrt. Jag har en olycksfallsförsäkring, och den lär ju täcka att få tänderna utslagna men kanske inte om jag blir "sjuk" i tänderna. Oklart.
Japp jag har en och har haft sen det började erbjudas.
Betalar en klumpsumma på ca 1700:- och då gäller försäkringen i två år, med undersökning, hållagningar och rubbet. Superskönt att slippa tänka på det :)
Scratch89
2008-05-16, 07:25
Jag har inte, det låter dyrt. Jag har en olycksfallsförsäkring, och den lär ju täcka att få tänderna utslagna men kanske inte om jag blir "sjuk" i tänderna. Oklart.
Kolla på det för säkerhetsskull. Tänder brukar inte vara med i den vanliga försäkringen.
Ignatius72
2008-05-16, 07:31
Det täcker enbart skada.
Ja precis, det var det jag menade med att få tänderna utslagna. Jag menade att jag ska kolla vad jag har för sjukvårdsförsäkring (om jag fortfarande har den kvar), vad den säger om tänder. Hur brukar det vara?
Ignatius72
2008-05-16, 07:51
Ja precis, det var det jag menade med att få tänderna utslagna. Jag menade att jag ska kolla vad jag har för sjukvårdsförsäkring (om jag fortfarande har den kvar), vad den säger om tänder. Hur brukar det vara?
Av någon outgrundlig anledning så verkar tänder inte räknas tilld en övriga kroppen. Lika så får man skylla sig själv om man ser dålilgt, men om man hör dåligt så får man hjälp.
Aha, kefft! Ska ringa försäkringsbolaget och fråga om det. Jag har alltid haft väldigt bra tänder, så jag har inte tänkt på det förut. Kan ju vara värt att titta på i alla fall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.