Visa fullständig version : EAA är billigare än vassle
Alexlindgren
2008-05-14, 12:00
Jag hade själv problem att klura ut hur mycket EAA som var rekommenderat för att motsvara den rekommenderade dosen av vassle, så nu gjorde jag en tråd för att hjälpa er som undrar. Här visas även att det blir billigare räknat per dos med EAA.
Rekommenderad dos av vassle ~ 30g
Rekommenderad dos av EAA ~ 10g
Vassle
750g ~ 200:-
750g = 25 portioner
8:- per dos
EAA
750g ~ 380:-
750g = 75 portioner
~5:- per dos
Kanske var en idiotisk idé, men nu är det lättare att hitta i alla fall.
vesterberg
2008-05-14, 12:08
...och är det Whey-80 (Star Nutrition) man kör på så kommer man ner i samma pris.
tycker du har räknat på ett ganska billigt pris på EAA också.
Tycker du valt ett dyrt vassle att jämföra med dock. Men å andra sidan så rekommenderas det ibland enbart 6g EAA för att likställas med 30g vassle och då är ändå EAA effektivare.
Jag håller dock med om att EAA iaf inte är dyrare än vassle.
EAA är desto äckligare, så jag betalar gärna 8 kr/dos.
Natural Roidrage
2008-05-14, 12:46
...och är det Whey-80 (Star Nutrition) man kör på så kommer man ner i samma pris.
tycker du har gräknat på ettanska billigt pris på EAA också.
Billigt på EAA? Det här är priserna jag köpte för senast, vet inte om det är de lägsta men.
ProFx (whey) 750g 89kr (119kr/kg)
Portioner: 25
Pris per portion: 3,560kr (30gram)
EsaPro 750g 298 (397,5kr/kg)
Portioner: 75
Pris per portion: 3,973kr (10gram)
Räknat på samma portionsstorlekar som dig. Dock är det ju EsaPro lite renare än ProFx (87-95g protein/100g) än det vasslet jag jämförde med (~80g protein/100g).
Natural Roidrage
2008-05-14, 12:51
Okej, med 6g per portion på EAA: 125 portioner, 2,384kr per portion
Mer effekt till ett likvärdigt pris är oftast inte helt fel.
Scratch89
2008-05-14, 14:06
Vad är det för vassle du har köpt och jämför med? Det var dubbelt så dyrt som det jag har köpt tidigare.
Alexlindgren
2008-05-14, 14:55
Eiselt - Double Pro kostar 200:- i koloshoppen...
Eiselt - Double Pro kostar 200:- i koloshoppen...
Det innehåller kasein, långsamt protein.
Alexlindgren
2008-05-14, 15:57
Okej..
Men tittar du hos GG kan du hitta whey-100 som kostar 269kr/kg vilket motsvarar 200kr/kg.
King Grub
2008-05-14, 16:03
I vilket universum motsvarar 269 kronor 200 kronor?
Scratch89
2008-05-14, 16:11
Och i vilket annat universum kan du likställa kasein med vassle?
Och, återigen, är det inte dumt att ta ett av de billigare EAA-tillskotten och mäta med ett av de dyraste?
Haha LOL... jaja, nu vet vi alla att EAA i pulverform är realtivt billigt iaf :D
Mer effekt till ett likvärdigt pris är oftast inte helt fel.
+1
Syftet med tråden är väl egentligen att upplysa folk om att de har råd att köpa Esapro istället för Vassle om man hellre vill köra med Esapro. Det blir inte större utgifter för att man börjar med Esapro om man följer jämförbar dosering.
Det brukar ju ibland vara snack om att Esapro är dyrt.
Hahhah! :D
Jag tror han skrev fel, men man vet aldrig ;)
EsaPro känns billigare men det beror självklart på vad man jämför med, av de billigaste jag hittat så:
Vassleprotein: 3,56 kr / portion
EAA(6g): 2,38 kr/portion
EAA(10g): 3,97 kr/portion
Jag tycker inte direkt priset är något som avgör köpet i det här fallet utan jag tycker mer det handlar om vad man vill ha/behöver/trivs med ;)
Alexlindgren
2008-05-14, 17:13
Hahaha
Menade att det kostar 269kr/kg vilket motsvarar 200kr/750g för att underlätta jämförelsen med EAA.
Men jag förstår i sådana fall inte, varför inte alla kör med EAA då det tydligen har en bevisad bättre effekt och finns till ett likvärdigt pris som vassle?
Hahaha
Menade att det kostar 269kr/kg vilket motsvarar 200kr/750g för att underlätta jämförelsen med EAA.
Men jag förstår i sådana fall inte, varför inte alla kör med EAA då det tydligen har en bevisad bättre effekt och finns till ett likvärdigt pris som vassle?
Anledningar jag kan tänka mig:
* Det smakar blä (även om jag tycker att de senare smaksättnignarna är helt ok)
* Det ska tas på tom mage annars blir effekten inte lika imponerande tydligen, medans protein är ju alltid protein. där kanske finns folk som äter väldigt regelbudnet eller stora mål och har inte tom mage precis innan träningen.
* Folk är vana att ta proteinpulver
* Där är mer kalorier i 30g vassle än 6g EAA obviously. Om man nu är ute efter mer kalorier
* Sen är det väl så att man kanske vill ha en varande utsöndring av aminosyror och då kan vassle+någon mat eller liknande vara ett bra alternativ, eller kansek ett kaseinprotein. EAA är för snabbt för att upprätthålla proteinsyntesen någon längre tid, även om vassle också är ganska snabbt förstås men går å andra sidan att sakta ner med andra saker man kan stoppa i munnen. Givetvis kan man sakta ner EAA också men som tidigare nämnt så vetifan om det är så smart.
Anton101
2008-05-14, 18:55
Fast... man måste ju ändå kompensera med mer extra protein om man använder EAA vid träning. Detta för att komma upp i rekommenderat dagligt intag av protein.
Alexlindgren
2008-05-14, 21:06
Fast... man måste ju ändå kompensera med mer extra protein om man använder EAA vid träning. Detta för att komma upp i rekommenderat dagligt intag av protein.
Som king grub skrev tidigare i en tråd så ska man låta proteinet från EAA utebliva från ens dagliga intag av protein.
Så, radar upp fördelar och nackdelar nu då.
Fördelar
Mycket färre kalorier än t.ex. vassleprotein.
Ger mer effekt (vid tom mage).
Kostar mindre.
Nackdelar
Smakar illa.
Du kan inte ta det som "lite extra protein till dagsintaget" som du kan göra med t.ex. vassle eller kasein.
Det som är min tanke är:
Ta 6-10g EAA efter träning, därefter gå hem och få i sig en proteinrik måltid.
Om jag finner att jag inte får i mig tillräckligt protein, så köper jag ett kasein/vassle&kasein protein som t.ex. Protec för att komplettera min kost.
Nu gick jag ganska mycket OT menmen.
Om jag finner att jag inte får i mig tillräckligt protein, så köper jag ett kasein/vassle&kasein protein som t.ex. Protec för att komplettera min kost.
Du bör ta EAA precis innan träning också för maximal effekt, det är viktigare än att ta det direkt efter om jag förstått det hela rätt.
Jag personligen kör på 6-10g EAA innan träning.
Precis efter träning dricker jag antingen:
*6-10g EAA tilsammans med lite maltodextrin
ELLER
*30g vassleprotein tillsammans med lite maltodextrin
beroende på vad jag känner för :)
Som king grub skrev tidigare i en tråd så ska man låta proteinet från EAA utebliva från ens dagliga intag av protein.
Man "ska" inte, men man kan eftersom det har en "effekt utöver den vanliga proteinsyntesen" så som jag förstått det.
Alexlindgren
2008-05-15, 06:00
Man "ska" inte, men man kan eftersom det har en "effekt utöver den vanliga proteinsyntesen" så som jag förstått det.
Helt rätt, felformulerat av mig.
Jag använder 6-7 g EAA före träning, malto direkt efter sen ett mål en timme efter.
sleep is the enemy
2008-05-15, 10:13
Anledningar jag kan tänka mig:
* Det ska tas på tom mage annars blir effekten inte lika imponerande tydligen, medans protein är ju alltid protein. där kanske finns folk som äter väldigt regelbudnet eller stora mål och har inte tom mage precis innan träningen.
Effekten blir ändå större än vassle. Dessutom ger vassle också mer effekt på tom mage. Förstår inte varför det blivit en så fokusering på att EAA måste just tas på tom mage.
Dessutom kan jag tillägga att ett skäl kan vara att man helt enkelt inte tror sig få några praktiska skillnader vad gäller resultat i sin träning om man skulle byta ut vasslet mot EAA, även om det är mer effektiv rent teoretiskt. Alla strävar inte efter att vara optimala...
Slängde nyss iväg en beställning på EsaPro och en burk Rage, ska bli kul att testa!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.