Visa fullständig version : 4-5 dagar i rad? Fungerar det?
Hejsan,
har börjat träna på måndag, tisdag, onsdag, torsdag och ibland fredag. Helgerna tränar jag aldrig på eftersom gymmet då är stängt.
Är det tokigt att träna 4-5 dagar i streck? Jag vilar inte någon dag emellan förutom mellan fredagen och måndagen (helgen) men tränar dock olika muskelgrupper.
Såhär tränar jag:
Måndag: bröst, triceps, axlar
Tisdag: ben, mage
Onsdag: övningar som behöver kompletteras (som jag antingen gjort slarvigt eller som jag inte hunnit med) oftast triceps och bröst här
Torsdag: rygg, biceps
Fredag: övningar som behöver kompletteras (som jag antingen gjort slarvigt eller som jag inte hunnit med) oftast biceps och rygg här [detta pass tränas väldigt sällan]
Huffo the A-LagaRe
2008-05-13, 20:46
Sänk antalet övningar istället för att lägga in pass för sådant du inte hinner med.
Mr. Athletic
2008-05-13, 20:48
Inte alls tokigt. Jag skulle säga att du vilar musklerna för mycket om du bara kör varje muskelgrupp 1 gång i veckan. 7 dagars vila, vad är det för upplägg? När började en muskel behöva 168 timmars vila innan man kan träna den igen? (På ett sätt tokigt iaf..)
Jag kör alla vardagar och har gjort så ett tag nu, fungerar finfint. Vissa veckor är man lite seg på fredagen bara och hoppar över den. Mår kroppen bra så...
pragmatist
2008-05-13, 21:48
Är det tokigt att träna 4-5 dagar i streck?
Det är aldrig tokigt att träna om man känner sig pigg och fräsch och gör framsteg. Blir man sliten och måste vila kommer man märka det, och det kommer spegla sig i resultaten.
Sen är det förstås så att ju mer man tränar desto mindre slitsamt bör varje enskilt träningspass vara, d.v.s. man kanske inte bör ta i så man tappar hörseln och spräcker en ven i pannan fem dagar i veckan. Inte någon längre tid i alla fall.
Min utgångspunkt är att jag ska träna varje dag (och ganska ofta blir det 2 ggr på en dag då jag också spelar fotboll), och sen tar jag en vilodag om jag känner att jag behöver vila. Det viktigaste är ju att lära känna sin egen kropp.
Sömn är dock A och O. Har jag inte sovit ordentligt en natt kan jag lika gärna hoppa över träningen nästa dag.
Kan tillägga att jag deffar nu också, men har nog aldrig tränat så hårt. Äter dock rejält med mat före och efter styrketräningen, och begränsar kaloriintaget främst på kvällen (tränar vid lunch).
dyxeldoff
2008-05-14, 09:16
Inte alls tokigt. Jag skulle säga att du vilar musklerna för mycket om du bara kör varje muskelgrupp 1 gång i veckan. 7 dagars vila, vad är det för upplägg? När började en muskel behöva 168 timmars vila innan man kan träna den igen? (På ett sätt tokigt iaf..)
en muskel?
prova en led?
det är inte bara musklerna som behöver återhämting
hur många gånger i veckan belastar du armbågsleden txe
föresten så anser väldigt många att 7 dagar är otimalt
kör man någon halvdan slappträning eller nån högrepps träning då belastingen inte är lika stor kan man säkert köra 2-3 gr i veckan
men jag är i alla fall riktigt slut i ryggen efter ett tungt mark pass i en helv vecka tror att det är många som håller med.
Är det tokigt att träna 4-5 dagar i streck?
Nej. Förutsatt att man har koll på vad man gör.
Fairmount
2008-05-14, 12:46
Det här är en grej jag har funderat lite på ett tag nu. Det är så att jag gillar att springträna, men man blir ju smal och smärt som en sticka! Jag vill ha lite större muskler också, så för ett par tre månader sen började jag träna på ett gym. Jag kör i stort sett överkroppsmuskler på måndagar och ben/mage på onsdagar, och på fredagar lite allround. Jag joggar också tisdag, torsdag, lördag och söndag. Men jag vill jogga mer. Skulle det vara en bra idé att ta en 5-kilometersrunda i anslutningen till träningen på måndag, onsdag och fredag? Och i så fall, vore det bättre att springa innan eller efter skrotlyftandet?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.