handdator

Visa fullständig version : Två pass fotbollsträning, hur ofta kan jag träna ben på gym?

kottovic
2008-05-13, 19:56
Märker att mina ben inte orkar med kroppen längre pga min viktökning sen somras och att jag inte tränat ben speciellt mycket. Nu har verkligheten kommit ikapp och mina knän/lår har svårt att få iväg mig.

Eftersom jag tränar fotboll två gånger i veckan så är jag lite rädd för att bli övertränad i ben samtidigt som jag vill få mer styrka naturligtvis. Hur bör jag rimligtvis lägga upp träningen?

Tisdag/Torsdag fotboll.

Mr. Athletic
2008-05-13, 20:44
Två eller tre benpass per vecka tycker jag du ska kunna unna dina ben. Då snackar vi förstås inga "volymösa" pass – några set böjar och marklyft samt några set upphopp. Behöver inte alls vara tungt. Kör 10 reps eller nåt på 50% av 1RM, så skulle jag lagt upp träningen. Du ska inte vara påtagligt tröttare i benen efter passet än du var innan.

kottovic
2008-05-13, 21:55
Borde inte något av mina pass vara någorlunda hårt, blir väl inte mycket skillnad om jag bara ska mjölka igenom benträningen?

Arne Persson
2008-05-13, 22:04
Kör två 10:r som uppvärmning och sedan 6x6 i djupa knäböj. Sakta ner och explodera upp. Gärna 2 ggr i veckan.

kottovic
2008-05-13, 22:06
Kör två 10:r som uppvärmning och sedan 6x6 i djupa knäböj. Sakta ner och explodera upp. Gärna 2 ggr i veckan.

Har försökt djupa men mina knän säger ifrån och har därför börjat med box-squats, om det är bättre törs jag inte svara på men mina knän mår bättre.

Arne Persson
2008-05-13, 22:08
Har försökt djupa men mina knän säger ifrån och har därför börjat med box-squats, om det är bättre törs jag inte svara på men mina knän mår bättre.

Kör i såfall djupa benpressar. Testa knäböj med MacDavis knäskydd.

kottovic
2008-05-13, 22:11
Kör i såfall djupa benpressar. Testa knäböj med MacDavis knäskydd.

Har 2 från rehband, blir till att prova nästa gång.