handdator

Visa fullständig version : Betyg från Högskola

plexmar
2008-05-13, 16:58
Hur viktiga är egentligen betygen från Högskolan? Folk man pratar med säger att det inte är någon större skillnad mellan G och VG sen när man ska söka jobb, bara man har klarat utbildningen. Själv vill jag ju såklart ha VG i kurserna jag läser, men måste erkänna att jag inte anstränger mig så mycket för att få ett VG utan nöjer mig med ett G också. Mest för att det finns så mycket annat kul att göra än att plugga, men även för att ''det inte spelar någon roll''.

Så hur är det egentligen, ni som har sökt arbete efter högskolan eller ni som anställer högskoleutbildad personal? Spelar betygen någon roll? :)

Alfred Nobel
2008-05-13, 17:01
Oavsett vilket, om du går ut med bra eller dåligt betyg, så har du förmodligen mer kunskap kring ett område och är mer lärd om du presterat bättre från högskolan. Sen om arbetsgivaren märker resultat efter första veckan eller efter 2 månaders arbetande är upp till var och en.

Själv prioriterar jag högt betyg, för min egen skull, istället för att gå ut med enbart godkänd då jag knappt har lärt mig något inom ämnet.

Eddie Vedder
2008-05-13, 17:04
Jag har oerhört svårt att tro att en arbetsgivare sätter sig och tittar på betyg från enstaka kurser.

Har du en examen så har du en examen helt enkelt.

Det är nog svårt som det att få ett jobb om man "bara" är utbildad och erfarenhet från arbetslivet, kontaker o.s.v. smäller nog bra mycket högre än vad VG här och där gör.

plexmar
2008-05-13, 17:06
Oavsett vilket, om du går ut med bra eller dåligt betyg, så har du förmodligen mer kunskap kring ett område och är mer lärd om du presterat bättre från högskolan. Sen om arbetsgivaren märker resultat efter första veckan eller efter 2 månaders arbetande är upp till var och en.

Själv prioriterar jag högt betyg, för min egen skull, istället för att gå ut med enbart godkänd då jag knappt har lärt mig något inom ämnet.

Jo, självklart är man mer lärd om man har bättre betyg. Det är ju själva idén med betygen, att visa hur bra man klarade ämnet.

Men min fråga är hur stor roll betygen spelar roll ute på arbetsmarknaden. Ofta hör man att det inte spelar någon roll om man har G eller VG, men hur är det egentligen?

Helena B
2008-05-13, 17:10
Många kurser jag läser har G som högsta betyg. Hur ska en arbetsgivare kunna veta om G är det högsta eller inte i en kurs? Om jag utgår från att en arbetsgivare inte kan veta detta genom att titta på examensbeviset så spelar det ingen roll om man har G eller VG i en kurs.

Alfred Nobel
Jag har oerhört svårt att tro att en arbetsgivare sätter sig och tittar på betyg från enstaka kurser.

Det är nog svårt som det att få ett jobb om man "bara" är utbildad och erfarenhet från arbetslivet, kontaker o.s.v. smäller nog bra mycket högre än vad VG här och där gör.

Precis! +1

Dock finns folk som enbart tentapluggar och är totalt oengagerade under tiden man studerar, som bara gör det för examen bevis. Sen lyckas man på håret nå denna merit, söker ett jobb, blir anställd och kan ej prestera inom de områden man egentligen är kapabel till (enligt betygen). Bara för att man har latat sig i högskolan/skolan/universitet.

Därför, för att undvika detta, bör man hitta sitt intresse och veta vad man vill bli innan man ger sig in på något :)

gatewarden
Vet att för många företag idag så handlar högskolestudierna mer om att du har klarat att fullfölja något och inte om betygen på dina kurser.

Det man ofta letar främst efter idag är om du har relevant arbetslivserfarenhet. Skolan har en mindre betydelse speciellt inom IT idag.

Går ofta arbeta upp sig snabbare till ett bra jobb än att få ett efter högskolan om du läser 3-5 år.

Alfred Nobel
2008-05-13, 17:11
Jo, självklart är man mer lärd om man har bättre betyg. Det är ju själva idén med betygen, att visa hur bra man klarade ämnet.

Men min fråga är hur stor roll betygen spelar roll ute på arbetsmarknaden. Ofta hör man att det inte spelar någon roll om man har G eller VG, men hur är det egentligen?

Som sagt, betygen är oftast irrelevanta, de tittar på avklarade kurser och examenbevis. Sen om det hänger på 2 personer, som visat samma kvalificiationer inom området och har allt de sociala som behövs, kanske de går in mer djupt för att se över ev. betyg. Men det sker nog mer sällan.

plexmar
2008-05-13, 17:12

Jo, känns som dem inte tittar speciellt mkt på betygen.. men på någon sätt känns det ändå konstigt. När dem jämför olika personer så känns det som dem någon gång måste jämföra deras betyg också, eller?

plexmar
2008-05-13, 17:13
Som sagt, betygen är oftast irrelevanta, de tittar på avklarade kurser och examenbevis. Sen om det hänger på 2 personer, som visat samma kvalificiationer inom området och har allt de sociala som behövs, kanske de går in mer djupt för att se över ev. betyg. Men det sker nog mer sällan.

Precis :)

Eddie Vedder
2008-05-13, 17:16
När dem jämför olika personer så känns det som dem någon gång måste jämföra deras betyg också, eller?

Om den ena personer besitter massa andra meriter utöver sin fullföljda examen, arbetslivserfaranhet, bra referenser, kanske ett relevant examensarbete o.s.v. så tror jag den ligger bättre även om han/hon bara har G och person 2 har samma examen, har alla VG men saknar övriga meriter som person 1 har.

Det är vad jag tror.

bertbert
2008-05-13, 17:16
Jag har inte stött på en arbetsgivare som inte tittar på betygen, vilket för övrigt inkluderar mig själv. Om ni tror att man värderar en civilare med full pott i alla mattekurser lika med en som bara har godkänt i alla mattekurser bedrar ni er grovt

plexmar
2008-05-13, 17:20
Jag har inte stött på en arbetsgivare som inte tittar på betygen, vilket för övrigt inkluderar mig själv. Om ni tror att man värderar en civilare med full pott i alla mattekurser lika med en som bara har godkänt i alla mattekurser bedrar ni er grovt

Precis detta ville jag komma fram till. Alla man pratar med som studerar säger att arbetsgivarna inte kollar på betygen. Men vet dem att det verkligen är så?

bertbert, håller inte med iaf.. och han är ju arbetsgivare :)

Scratch89
2008-05-13, 17:26
Det beror ju lite på vad det är för kurser, och vad man har examen i. Att gå ut med bara treor efter en civilingenjörsutbildning är väl inte direkt attraktivt om man har en person med raka femmor att välja på. Om det däremot handlar om utbildningar som min och Eddies t.ex, så är det snarare att man har en examen som spelar roll. Civilingenjörerna är ju tänkta att hamna på bra positioner direkt; det vore inget vidare att hamna på ett brobygge men inte kommer ihåg hur man beräknad fallkrafter; det var ju den halvan av tentan man inte kunde...

Förlåt, två semikolon i samma mening!

Eddie Vedder
2008-05-13, 17:26

Det är nog lätt att stirra sig blind på sin egen situation. Självklart är det ju som du säger. Men ska jag se till den typen av yrken jag kan tänkas söka själv i framtiden är det nog en helt annan sak.

Så i den mån betyg från kurser verkligen är ett bevis på bättre kunskaper som är direkt applicerbara i yrket (typ matematiska kunskaper för en civilekonom) blir ju betygen mer värda. Men ett G eller ett VG i näringslära spelar nog föga roll om man söker ett yrke som kökschef på ett äldreboende.;)

EDIT: Jag och Scratch89 måste ha någon form av telepatiska tankegångar.:D

Tolkia
2008-05-13, 17:28
Precis detta ville jag komma fram till. Alla man pratar med som studerar säger att arbetsgivarna inte kollar på betygen. Men vet dem att det verkligen är så?
Det faktum att det är studenter som säger det kanske kan vara en ledtråd ang. hur väl de vet att det verkligen är så. :D

(Jag vet inte själv heller; jag har aldrig frågat mina arbetsgivare om de tittat på betygen.)

Backe
2008-05-13, 17:29
Jag tror att det är svårt att generellt säga hur mycket arbetsgivarna bryr sig om betygen, det beror förmodligen på branch och företag.

Juristutbildningarna är exempelvis kända för betygshets och bra betyg är nog något som väger ganska tungt vid anställning. Naturligtvis vägs även andra meriter in men jag har fått känslan av att betygen är betydelsefulla även om de ensamma inte är avgörande för en anställning.

Scratch89
2008-05-13, 17:30
EDIT: Jag och Scratch89 måste ha någon form av telepatiska tankegångar.:D

That's right, sister! :D

Men faktum kvarstår. Vi kommer lära oss så mycket som vi aldrig nånsin kommer ha användning för, om vi arbetar som t.ex kostekonomer eller kostrådgivare. Det är ju så jävla enkelt att bara följa kostråden samt slänga in maten i dietist xp så är det klart.

bertbert
2008-05-13, 17:43
Alltså jag kanske framstår som kategorisk och det är jag också, men observera att jag inte påstår att alla arbetsgivare tittar på betygen, utan att jag påstår att det finns arbetsgivare som tittar på betygen, och i vissa fall, väldigt noga dessutom.

Eddie: på en civilekonom är det väl inte lönt att titta på mattebetygen, de kan ändå inte räkna :D :thumbup: :Virro

Eddie Vedder
2008-05-13, 17:45
Det faktum att det är studenter som säger det kanske kan vara en ledtråd ang. hur väl de vet att det verkligen är så. :D

Jag försvarar mig med att det var en lärare som sa det på min första introduktion någonsin på universitetet.:D Det var inte utbildningen jag går nu utan när jag läste Folkhälsovetenskap A tillsammans med dom som går Hälsoutvecklarprogrammet i Örebro.

Lärarens råd till programstudenterna var att inte stirra sig blinda på betyg då ingen arbetsgivare inom den utbildningens yrkesområde aldrig någonsin kommer titta på betyg.

That's right, sister! :D

Men faktum kvarstår. Vi kommer lära oss så mycket som vi aldrig nånsin kommer ha användning för, om vi arbetar som t.ex kostekonomer eller kostrådgivare. Det är ju så jävla enkelt att bara följa kostråden samt slänga in maten i dietist xp så är det klart.

Ska jag vara ärlig tror jag att betygen inom det mer administrativa och ekonomiinriktade kommer vara mer värdefullt för dig och mig än näringslärakunskaper.
Något jag tror många inte räknar med som söker våran typ av utbildning.

Som Trance så sjukt träffande uttryckte sig i en annan tråd:
"Kost- och hälsoutbildningar är nya "jag vill jobba med media!""

jakke
2008-05-13, 18:01
Många kurser jag läser har G som högsta betyg. Hur ska en arbetsgivare kunna veta om G är det högsta eller inte i en kurs? Om jag utgår från att en arbetsgivare inte kan veta detta genom att titta på examensbeviset så spelar det ingen roll om man har G eller VG i en kurs.

Man kan se det. Vi har typ en *bakom de betygen. Längst ner så står det typ *=högsta betyg G.

Jag var på en intervju för ett tag sedan och de som intevjuade mig satt och bläddrade i betygen under intervjun.

tron
2008-05-13, 18:30
Högsta betyg är bättre än lägsta.

de_dave
2008-05-13, 18:34
Jag är rätt säker på att det är olika hur företag ser på betyg. Inom den (enda)bransch jag har erfarenhet av, revision, har jag mött helt olika typer av rekrytering. En där jag gjorde färdighetstest, de kollade betyg från gymnasiet fram tills nu o.s.v. De ar verkligen nitiska.

Men har också varit med i en process där de inte kollade betyg, inga test, inte ens referens. De kollade bara sociala färdigheter, hur jag förde mig, hur jag motiverade saker, och framför allt deras magkänsla om hur jag skulle fungera i gruppen.

Så jag tror det helt beror på vilken typ av rekrytering det är och vem det är som rekryterar. Tror inte man kan säga generella "regler" som gäller för alla.

Jacksatan
2008-05-13, 18:42
Det är nog lite olika. Men de som anställde mig nu tittade inte ens på betygen.

Jacksatan
2008-05-13, 18:45
Det beror ju lite på vad det är för kurser, och vad man har examen i. Att gå ut med bara treor efter en civilingenjörsutbildning är väl inte direkt attraktivt om man har en person med raka femmor att välja på. Om det däremot handlar om utbildningar som min och Eddies t.ex, så är det snarare att man har en examen som spelar roll. Civilingenjörerna är ju tänkta att hamna på bra positioner direkt; det vore inget vidare att hamna på ett brobygge men inte kommer ihåg hur man beräknad fallkrafter; det var ju den halvan av tentan man inte kunde...

Förlåt, två semikolon i samma mening!

Jag vet att många som anställer civilingenjörer inte är så sugna på att anställa folk med enbart 5or. Går man ut från teknisk fysik med raka 5or har man troligen inte haft mkt till liv utanför studierna. En sak till är ju att de jobb man får efter avklarad utbildning sällan eller aldrig är så avancerade som studierna så det är av större vikt att man klarar av att jobba i grupp och ha sociala färdigheter.

bertbert
2008-05-13, 18:55
Jag vet att många som anställer civilingenjörer inte är så sugna på att anställa folk med enbart 5or. Går man ut från teknisk fysik med raka 5or har man troligen inte haft mkt till liv utanför studierna. En sak till är ju att de jobb man får efter avklarad utbildning sällan eller aldrig är så avancerade som studierna så det är av större vikt att man klarar av att jobba i grupp och ha sociala färdigheter.

Vad är det för pantskallar till företag??? Jag känner en del människor som har enbart maxbetyg från civilingenjörs; samtliga är sociala, har familj, gled igenom utbildningen helt enkelt för att de har förbannat bra analytisk förmåga och lätt för att lära.

Men du säger att det finns företag som inte vill anställa dessa, på grund av att man har den urgamla och rätt trista fördomen att "duktiga är geeks"??? Jag häpnar!

Vikten av sociala färdigheter håller jag dock fullständigt med om, men jag ser det som helt ortogonalt till analytisk förmåga, inlärningsförmåga och kompetens.

Scratch89
2008-05-13, 18:59

Nu jämför jag såklart folk med samma sociala kompetens osv.

Longshot
2008-05-13, 19:45
Finns ju inget att förlora på att ha/fixa maxbetyg i det mesta, om man utgår ifrån att personen i fråga har ett liv vid sidan av.

Är förbannat less på de som går runt och förespråkar att G/3:a räcker bla bla bla. Sedan spelar de xbox360 och hoppar runt och gör mindre meningsfulla saker ist. för att plugga.

Varför inte helgardera, om det är möjligt att fixa bra betyg utan någon extrem ansträgning?

Jacksatan
2008-05-13, 19:49
Finns ju inget att förlora på att ha/fixa maxbetyg i det mesta, om man utgår ifrån att personen i fråga har ett liv vid sidan av.

Är förbannat less på de som går runt och förespråkar att G/3:a räcker bla bla bla. Sedan spelar de xbox360 och hoppar runt och gör mindre meningsfulla saker ist. för att plugga.

Varför inte helgardera, om det är möjligt att fixa bra betyg utan någon extrem ansträgning?

Absolut är det så. Men det kan vara värt att förklara för folk att man inte står och faller med betygen på de flesta utbildningarna.

patanga
2008-05-13, 20:28
omöjligt att svara på, det kommer alltid finnas folk som säger att det spelar roll eller att det inte spelar någon roll. Samma gäller framtida arbetsgivare, vissa granskar betyg - andra inte.